Ik heb een generator OHV 4,5KVA EM4500E geleend. Het ding werkte slecht.Van de drie fasen met elk een tweepolige stekerdoos werkte er maar een aansluiting en dito van de CEEform aansluiting werkte maar een fase. Bij nader onderzoek bleken er twee fasedraden afgebroken en of dat nog niet erg genoeg was, zat ook de nul in de CEEform los, doordat het schroefje ontbrak. Na herstel werkte de generator weer , Het toerental en dus de uitgangsfrequentie was te laag en dat is nu opgeregeld naar 50Hz (er zit geen inverter in zoals tegenwoordig vaak het geval is.
De uitgangsspanning op den contactdozen en de Ceeform is te laag, ca 200Volt ipv 220/230.
Ik heb geen manual of schema van de generator om te zien of de uitgangsspanning nog te regelen is. Wie heeft en manual of schema, of weet of de spanning opnieuw in te stellen is.
En paar afbeeldingen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
al getest eenmaal opgewarmd en met vermogen erop, zeg 1000W? meet je met een DMM of dat gammele metertje op het front?
nonius
set SCE to AUX.
(off-topic: mijn favoriete bezigheid, een stuk gereedschap van iemand lenen waar ik dan vervolgens zelf eerst een dag werk aan heb om het werkend te krijgen voor ik het kan gebruiken. Ik heb m'n lesje geleerd wat dat betreft. Ik koop sindsdien wel zelf het gerief dat ik nodig heb tweedehands, herstel het en hou het zelf in eigendom. Minste frustratie en beter voor mijn bloeddruk.)
On-topic: Buzzy, ik heb een reparatieboek over generators; als je een merk/type hebt waar het apparaat van afgeleid is kan ik kijken of het erin staat ('small ac generator service manual', 2nd edition. 'OHV' klinkt voor mij trouwens niet als een merk, maar als OverHead Valve. Oftewel bovenliggende nokkenas. Een snelle zoekactie suggereert mij dat het een Honda is, klopt dit?
Al gezocht naar een service-manual? Ik kom wel het een en ander tegen van Honda, bijv. de usermanual van de EM4500. Er staat in elk geval een volledig schema in. Zie PDF in bijlage. In eerste instantie zou ik het zelf in de hoek van de AVR zoeken (Automatic Voltage Regulator).
Oh ja, ik zou die draadjes toch bij elkaar binden met wat kabelbinders of, nog mooier, binddraad. Kwestie van tijd voordat ze anders opnieuw afbreken in zo'n trillend apparaat.
(Edit: bij deze de correcte user manual (met schema) van deze generator; zie bijlage)
Op maandag 21 oktober 2024 20:08:23 schreef testman:
al getest eenmaal opgewarmd en met vermogen erop, zeg 1000W? meet je met een DMM of dat gammele metertje op het front?
Ik weet wat ik meet en wel met een true RMS meter van Fluke, maar ook een andere gewone draaispoelmeter wijst te weinig aan. Vier bouwlampjes van 500 Watt moet toch kunnen. De onbelaste spanning is ongeveer hetzelfde.
Ik vroeg of de spanning na te regelen was, omdat ik niet over een manual beschik.
Op maandag 21 oktober 2024 20:17:06 schreef nonius:
(off-topic: mijn favoriete bezigheid, een stuk gereedschap van iemand lenen waar ik dan vervolgens zelf eerst een dag werk aan heb om het werkend te krijgen voor ik het kan gebruiken. Ik heb m'n lesje geleerd wat dat betreft. Ik koop sindsdien wel zelf het gerief dat ik nodig heb tweedehands, herstel het en hou het zelf in eigendom. Minste frustratie en beter voor mijn bloeddruk.)On-topic: Buzzy, ik heb een reparatieboek over generators; als je een merk/type hebt waar het apparaat van afgeleid is kan ik kijken of het erin staat ('small ac generator service manual', 2nd edition. 'OHV' klinkt voor mij trouwens niet als een merk, maar als OverHead Valve. Oftewel bovenliggende nokkenas. Een snelle zoekactie suggereert mij dat het een Honda is, klopt dit?
Al gezocht naar een service-manual? Ik kom wel het een en ander tegen van Honda, bijv. deze EMS4500. Misschien niet identiek aan uw apparaat , maar mogelijk voldoende gelijkenis om toch behulpzaam te zijn. Er staat in elk geval een volledig schema in: https://cdn.powerequipment.honda.com/pe/pdf/manuals/31za1611.pdf
Oh ja, ik zou die draadjes toch bij elkaar binden met wat kabelbinders of, nog mooier, binddraad. Kwestie van tijd voordat ze anders opnieuw afbreken in zo'n trillend apparaat.
Tja.ik moet even een half uurtje een object verlichten en dan vraag je in de omgeving of iemand zo'n ding heeft. Deze was dus niet oké. Professioneel huren lijkt ook niet altijd te werken. Ik huurde voor een fiks bedrag een 10KVA dieselgenerator. De uitgangsspanning bleek veel te hoog, dan sta je in het donker te prutsen.........
De draadjes heb ik netjes adereindhulsjes aangezet. Oorspronkelijk waren ze vertind.
Welk merk het is weet ik niet, meer staat er niet op en geen typeplaat.
Echt kwaliteit is het niet, de afwerking van de bekabeling mist elke professionaliteit.
Ik heb bij soortgelijke generators van Honda gekeken, maar iets over het instellen van de spanning heb ik niet gevonden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@nonius: als het een echte Honda was dan stond er dat wel op, zou ik denken. Zou het niet eerder een Chinese kopie zijn, van een Honda? De afwezigheid van een typeplaatje ruikt ook al Chinees. Wat alleen maar de kans vergroot dat het door u vermelde schema verregaand of zelfs helemaal zou overeenkomen.
nb: wat bedoelt u met "binddraad"?
PS: OHV staat voor bovenliggende kleppen (in tegentelling tot zijkleppen), niet voor bovenliggende nokkenas. Maar laat ons de slotenmaker niet ergeren... 
nonius
set SCE to AUX.
Ai. Tsja, voor mij heet dat spul eigenlijk 'lacing tape', en ik heb dat zelf maar naar het Nederlands vertaald als 'binddraad'.... Mogelijk dus niet de juiste benaming.
Maar dus dat met een waslaagje behandelde draad waar men, met de correcte technieken, mooie kabelbomen mee kan binden. Overkill voor deze generator, maar toch, het is de techniek die ik zelf altijd toepas, het straalt vakmanschap, geduld en toewijding uit.
(en inderdaad, bovenliggende kleppen, niet nokkenas.)
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Huh. Met excuus voor mijn taalfascinatie, en alweer zonder iemand te willen op stang jagen: "tape" is het zeker niet, dat betekent immers "lint". Dit is volgens mij touw, wellicht henneptouw, inderdaad in vloeibare was gedompeld. Ooit was dat de standaard voor het maken van kabelbomen, jawel, maar het lijkt mij toch een beetje brandgevaarlijk. Geef mij dan maar nylon kabelbinders, ook gekend onder de merknamen Ty-Wrap en Colsol(sp?), daar zijn toch brandveilige versies van?
Overigens ben ik niet de grote voorstander van het vormen van kabelbomen, dat ziet er natuurlijk wel netjes uit maar de stroomcapaciteit vermindert, door het potentieel opwarmen van de binnenste draden in de kabelboom.
Op maandag 21 oktober 2024 20:17:06 schreef nonius:
Al gezocht naar een service-manual? Ik kom wel het een en ander tegen van Honda, bijv. de usermanual van de EM4500. Er staat in elk geval een volledig schema in. Zie PDF in bijlage. In eerste instantie zou ik het zelf in de hoek van de AVR zoeken (Automatic Voltage Regulator).
Die Honda schema's had ik ook gevonden. Over het blokje AVR wordt weinig verteld. Moet eens zien waar dat bij mijn exemplaar zit en of er wat af te regelen valt.
Op maandag 21 oktober 2024 20:50:12 schreef Paulinha_B:
Huh. Met excuus voor mijn taalfascinatie, en alweer zonder iemand te willen op stang jagen: "tape" is het zeker niet, dat betekent immers "lint". Dit is volgens mij touw, wellicht henneptouw, inderdaad in vloeibare was gedompeld. Ooit was dat de standaard voor het maken van kabelbomen, jawel, maar het ljkt mij toch een beetje brandgevaarlijk. Geef mij dan maar nylon kabelbinders, ook gekend onder de merknamen Ty-Wrap en Colsol(sp?), daar zijn toch brandveilige versies van?Overigens ben ik niet de grote voorstander van het vormen van kabelbomen, dat ziet er natuurlijk wel netjes uit maar de stroomcapaciteit vermindert, door het potentieel opwarmen van de binnenste draden in de kabelboom.
Nu we toch aan het muggenziften zijn, moet ik u vertellen dat Ty-Wrap, iets raars is, er wordt niet gevouwen. De bekende bundelbandjes worden door een firma in de handel gebracht onder de naam Ty-Rap, misschien betekent het wel bind snel, maar rap is volgens mij geen Engels voor snel of vlug.
zie
https://new.abb.com/low-voltage/products/wire-cable-management/cable-t…
testman
had dit probleem ook bij een honda generator van enige decennia oud, kwam nog maar 200V uit, waardoor wat elektronica die erop werd aangesloten van slag raakte. bleek niet meer als het toerental van de motor wat hoger afregelen, getest met een kacheltje erop.
Op maandag 21 oktober 2024 21:32:18 schreef testman:
had dit probleem ook bij een honda generator van enige decennia oud, kwam nog maar 200V uit, waardoor wat elektronica die erop werd aangesloten van slag raakte. bleek niet meer als het toerental van de motor wat hoger afregelen, getest met een kacheltje erop.
De motor liep bij mij ook wat te langzaam.maar de uitgangsfrequentie staat nu weer mooi op 50Hz (ongeveer, is niet x-tal gestuurd
)
testman
Op maandag 21 oktober 2024 21:36:52 schreef buzzy:
[...]De motor liep bij mij ook wat te langzaam.maar de uitgangsfrequentie staat nu weer mooi op 50Hz (ongeveer, is niet x-tal gestuurd)
had pas onderhouds werk aan een noodgenerator in een gebouw. die liep 51,5Hz en dat was ook geen punt verder. ding was dik 50 jaar oud en de diesel ook al een jaartje of 25 
Op maandag 21 oktober 2024 20:43:49 schreef nonius:
Ai. Tsja, voor mij heet dat spul eigenlijk 'lacing tape', en ik heb dat zelf maar naar het Nederlands vertaald als 'binddraad'.... Mogelijk dus niet de juiste benaming.Maar dus dat met een waslaagje behandelde draad waar men, met de correcte technieken, mooie kabelbomen mee kan binden. Overkill voor deze generator, maar toch, het is de techniek die ik zelf altijd toepas, het straalt vakmanschap, geduld en toewijding uit.
(en inderdaad, bovenliggende kleppen, niet nokkenas.)
Lacing Cord is het eigenlijk.
Het fijnste werkt die met was.
Ik gebruik er regelmatig vele tientallen meters van in de orgel restauratie.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op maandag 21 oktober 2024 22:55:59 schreef Hunebedbouwer:
is de 12 volt wel 12 volt?
Ik zie niets staan, maar de machine kan van origine ook 60 Hz zijn.
Wat is de spec. van de 12 Volt? Waar dient die voor? Om accu's op te laden?
nonius
set SCE to AUX.
Ik zie niets staan, maar de machine kan van origine ook 60 Hz zijn.
Ik vermoed dat de 'E' in het typenummer 'EM4500E' staat voor 'European', dus het 50Hz model.
Vraagje voor Buzzy: als u het toerental wat opschroeft naar, zeg, 55 Hz, loopt dan de uitgangsspanning ook op? In dat geval zou mijn verdenking richting AVR gaan.
Overigens, zelf zou ik het belangrijker vinden dat de uitgangsspanning 220-230V is, dan dat de frequentie een paar Hz afwijkt. Met 55 Hz zou ik goed kunnen leven, met 200Vac niet. Dus als het alternatief is om heel het apparaat grondig na te zien, dan is het lichtjes verhogen van het toerental misschien een acceptabele 'quick-and-dirty' fix?
M'n eigen aggregaat heb ik in elk geval afgeregeld op correcte spanning door het toerental wat te verhogen. Voor wat het waard is.
Mag ik hierover een vraag stellen? Ik heb de versie EM4500EX en vermoed dat één van de veldwikkelingen van de generator defect is.
Heeft iemand een schema voor me, eventueel met meetwaarden van de veldwikkelingen?
Ik volg deze YouTuber regelmatig.
Repareert hoofdzakelijk dit soort generatoren.
Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen.
https://youtube.com/@jcondon1?si=2p-ucyfBNqc1CpkT
benleentje
Golden Member
Volgens mij als je het toerental verhoogt dan moet ook de spanning omhoog gaan. Het is dan geen 50Hz meer, maar ik ken niet veel wat niet tegen een hogere frequentie kan. Alleen je klok zou dan te snel lopen.
Alleen met motoren moet je soms uitkijken want die gaan wel sneller draaien. Dat kan meestal geen kwaad.
Overigens, zelf zou ik het belangrijker vinden dat de uitgangsspanning 220-230V is, dan dat de frequentie een paar Hz afwijkt. Met 55 Hz zou ik goed kunnen leven, met 200Vac niet.
Tja.ik moet even een half uurtje een object verlichten
Beide maakt eigenlijk niet zoveel uit voor enkel wat verlichting.
Geeft de lamp te weinig licht dan zet je het toerental wat hoger. De frequentie is niet belangrijk. TL verlichting mag ook op een hogere frequentie
Dat was voor Buzzy, dit is een ander probleem waarvoor iemand het oude topic uit 2024 weer geopend heeft....
Een kapotte veldwikkeling blijkbaar.
Met die chinese dingen zijn het vaak windingen waar niet zo heel veel koper in zit... en dan slechte aansluitingen.
Solderen kan je vergeten, dat zit geklemd.