Ik heb een batterijlader van het merk GYS.
Probleem: uitgangspanning 10.2V en 21.3V (stand 12V en 24V), dus te laag.
Volgens mij was 1 diode van de brug kapot (1.655 ohm in sper).
Nu heb ik een nieuwe brug gezet (KBPC3504) èn de printplaat vervangen.
Dit zijn de spanningen die ik nu meet:
transfo sec. 24.4V
brug uit: 21.5VDC
aansluitklemmen: 10.2V en 21.3V
in stand snelladen: 11.2V en 22.3V
DUS NOG STEEDS TE LAAG

Scheelt er iets aan de transfo? lijkt me sterk!
WAT KAN DE OORZAAK VAN DE TE LAGE UITGANGSPANNINGEN ZIJN?

Meet je wel met aangesloten accu ?

Dit soort acculaders zijn heel simpel van binnen. Trafo, gelijkrichter, metertje, output. Klaar!

Dus wat je met je DC multimeter meet is dat de gemiddelde gelijkgerichte spanning "ongeveer 12V" is. De pieken zijn echter ruim meer dan 15V en zullen de accu heus laden!

Ik ga mee met @rew. Maar, euh, wat zegt een stroommeting?

Inderdaad er zit geen elco in dus die gelijkgerichte DC is erg hobbelig. Zat meters geven geen juiste waarde aan. Ga er maar vanuit dat je meter fout aanwijst en de accu keurig geladen wordt. Kan je ook zien als de meter uitslaat op het apparaat. Of nauwkeuriger, met een externe multimeter in serie met de accu. Wel het DC 10A stroombereik gebruiken! Zo te zien op de meter heb je ze al op de goede bussen aangesloten.

Het ding kan zo te zien 15A leveren. Dat is te veel voor de gemiddelde DMM.
Als je spanning meet terwijl er een accu aanhangt dan werkt die accu als een afvlak elco. Dan zul je een hogere spanning zien. Denk ik, ik heb nooit aan zo'n simpel type lader gemeten.

Overigens weet ik niet of dit een domme niet afgevlakte lader is. Volgens de datasheet heeft het ding 2 modes, Auto en Manual dus er zou wat electronica in kunnen zitten. https://www.gys.fr/pdf/datasheet/nl/024441.pdf

Op vrijdag 25 oktober 2024 15:44:42 schreef rew:
Dit soort acculaders zijn heel simpel van binnen. Trafo, gelijkrichter, metertje, output. Klaar!

Dus wat je met je DC multimeter meet is dat de gemiddelde gelijkgerichte spanning "ongeveer 12V" is. De pieken zijn echter ruim meer dan 15V en zullen de accu heus laden!

Tja zo werkt dat me wisselspanning, Als je met dezelfde meter het lichtnet meet, geeft die mooi 230 volt aan. De topwaarde is wel over 300 volt.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de gelijkgerichte spanning van de acculader. De meter geeft de gemiddelde spanning aan en die is ca 0,7x de topspanning.
De ampèremeters in dergelijk soort apparaten zijn weekijzer ampèremeters en die geven ook de gemiddelde laadstroom aan.

standaard meetfout met niet afgevlakte DC uit een brugcel idd, elco van 100uf erover doet al heel veel. doorgaans leveren die laders te veel spanning, dus na 24 uur laden is de accu 15-16V en staat te koken, niet te lang aangesloten laten, geen onderhoudslader dit.

bij een lader die selenium cellen heeft is dit wel moeilijk, doorgeslagen plaatje uit de brug merk je pas onder last veelal dus de accu raakt niet vol doorgaans.

Op vrijdag 25 oktober 2024 10:51:15 schreef f.bas:
Ik heb een batterijlader van het merk GYS.
Probleem: uitgangspanning 10.2V en 21.3V (stand 12V en 24V), dus te laag.
Volgens mij was 1 diode van de brug kapot (1.655 ohm in sper).
Nu heb ik een nieuwe brug gezet (KBPC3504) èn de printplaat vervangen.
Dit zijn de spanningen die ik nu meet:
transfo sec. 24.4V
brug uit: 21.5VDC
in stand snelladen: 11.2V en 22.3V

DUS NOG STEEDS TE LAAG

Scheelt er iets aan de transfo? lijkt me sterk!
WAT KAN DE OORZAAK VAN DE TE LAGE UITGANGSPANNINGEN ZIJN?

Als je alles gemeten hebt zoals je beschreven hebt heb je de juiste juiste waarden gemeten. Alleen je in hoofdletters uitgeschreeuwde conclusie is onjuist.

Kijk maar naar onderstaand plaatje:

Het bovenste plaatje is een tekening van de spanning zoals die uit de kale transformator van 12V komt. De topwaarden boven liggen op 16,9 volt en de topwaarden onder liggen op -16,9 volt. Met een multimeter gemeten op de stand wisselspanning meet je echter 12 volt.

Als je deze spanning gaat gelijkrichten krijg je het middelste plaatje. De toppen liggen als de gelijkrichter ideaal zou zijn ook weer maar nu allemaal op plus 16,9 volt. Alleen meet je met een multimeter ook hier weer maar 12 volt. Omdat een gelijkrichter nooit ideaal is zul je geen 12 volt meten maar een lagere spanning. De spanningsval over een diode is meestal 1,4 volt. Bij een dikke gelijkrichtdiode kan dat ook best wel meer zijn. Bij een brug gelijkrichter staan er twee diodes serie en ben je dus al snel iets van 1,4 volt kwijt.

In dit voorbeeld zul je achter de gelijkrichter dus waarschijnlijk geeneens 11 volt meten. En dat terwijl de pieken dus gewoon 15 volt meten.

Die acculader kun je alleen meten met een meter die een piek hold functie heeft, of gewoon met een scoop.

Het onderste plaatje is voor een gelijkrichter met een enkele diode. Dat is in dit verhaal niet echt relevant.

10,2V betekent 10,2Vdc / 0,9 = 11,3Vaceff secundair of 16Vacmax
21,3V betekent 21,3Vdc / 0,9 = 23,6Vaceff secundair of 33Vacmax
Die max waarden zijn zeker hoog genoeg om je batterij te laten droogkoken als je niet tijdig afschakelt.
Tot hiertoe niks mis met deze lader

Op vrijdag 25 oktober 2024 18:26:36 schreef fred101:
Het ding kan zo te zien 15A leveren. Dat is te veel voor de gemiddelde DMM.

Bij een lege standaard loodaccu gaat er meer dan 10A laadstroom lopen?

Meestal is die aparte hoge stroombus van de multimeter gezekerd op 10A.

Hartelijk dank voor de vele reacties. Veel bijgeleerd!

Ik trek de conclusie dat er niets mis is met de lader, dit in tegenstelling tot wat een garagist uit zijn metingen concludeerde.

Geen conclusies trekken! METEN!

Op zaterdag 26 oktober 2024 10:50:12 schreef Paulinha_B:
Geen conclusies trekken! METEN!

Dat had de garagist dus blijkbaar gedaan maar als je niet weet wat je meet... ;)

Op vrijdag 25 oktober 2024 19:33:15 schreef Ex-fietser:
Kijk maar naar onderstaand plaatje:

Dat plaatje is wel ERG fout.

Dubbelzijdig gelijkrichten: effectieve spanning: gelijk aan de AC spanning. (minus 1.2V).

Dan afvlakken: maal 1.4. (met oneindige condensator en ideale transformator.)

Met enkelzijdig krijg je de helft, of hetzelfde als je het afvlakt.

In dat foute plaatje gaat het over gelijkrichten zonder afvlakking.

In dat geval is Vdc voor:
Enkelzijdig 0,45 x Vac
Dubbelzijdig 0,9 x Vac
3F Enkelzijdig 1,17 x Vac
3F Dubbelzijdig 2,34 x Vac
Als de belasting enkel je hoogohmige voltmeter is gaat de spanningsval over een diode slechts zowat 100mV bedragen

Hallo,
De batterijlader werk! maar ik heb toch nog een vraag.
In bijlage het schema van de GYS CA225.

De midden aftakking (Tr5) van de transfo is rechtstreeks via de keuzeschakelaar (in 12v-stand) verbonden met de uitgangklem.
Omdat ik dit erg vreemd vind het ik dit meermaals nagekeken.
Naar mijn mening komt er zo toch wisselspanning op de aansluitklem? Wat er zich via B1 op in printplaat afspeelt weet ik niet.

Heeft hier iemand een verklaring voor?

Teken die brug eens als vier diodes, ipv een blok met 4 aansluitingen :) Dan komt de verklaring misschien wel vanzelf. En iets dat je zelf gevonden hebt onthoud je beter, meestal.

Voor 24V staan de 2 secundaire 12V wikkelingen in serie.
Voor 12V levert 1 wikkeling de stroom tijdens de positieve alternantie, de andere tijdens de negatieve alternantie.
Niks aan de hand dus..

B1 is Vsense voor 12V en B2 is Vsense voor 24V voor de autom uitschakeling

[Bericht gewijzigd door OXO op (17%)]

.

[Bericht gewijzigd door OXO op (99%)]

Op zondag 27 oktober 2024 10:54:01 schreef OXO:
In dat foute plaatje gaat het over gelijkrichten zonder afvlakking.

In dat geval is Vdc voor:
Enkelzijdig 0,45 x Vac
Dubbelzijdig 0,9 x Vac
3F Enkelzijdig 1,17 x Vac
3F Dubbelzijdig 2,34 x Vac
Als de belasting enkel je hoogohmige voltmeter is gaat de spanningsval over een diode slechts zowat 100mV bedragen

Ja, en dan kloppen jou getallen voor geen meter. Jou getallen zijn je als "vuistregel" voorgeschoteld, en hangen sterk af van bijvoorbeeld de grootte van de condensator, en de belasting.

Bijvoorbeeld "dubbelzijdig 0.9 * Vac"... Dat gaat er voor het gemak van uit dat de 1.4V spanningsval over de diodes ongeveer 0.1 Vac is.... Dat maakt Vac ongeveer 14V en dat was in de tijd van dit soort vuistregels vast vaak correct.

@OXO had het zeer uitdrukkelijk over "zonder afvlakking". Dus van een condensator is sowieso geen sprake, in zijn getallen.

Goed. Dubbelzijdig gelijkgericht effectieve spanning: 1.0 * Vin - 1.4.

Enkelzijdig gelijkgericht: 0.71 * VIN - 1.4

In het "foute plaatje" staat "Effectieve DC plusminus * 1.4" . Ik snap niet hoe dat bedoeld kan zijn dat dit klopt. Zal wel aan mij liggen. Het tabelletje is, iets beter, maar daar hebben ze de diodespanning wat "vereenvoudigd".