TS kan de motor ook laten bekijken door een firma's die motoren wikkelt. Doe hebben meestal ook wel de mogelijkheid om het toerental te meten. Als TS zegt dat de motor te langzaam loopt, dan moet hij op zoek naar een andere . De motor loopt te langzaam en verder mankeert er niets........ Dan houdt toch gewoon de discussie op.
Er zijn ook in de hobbysfeer wel methodes om het toerental te meten. Een tachometer die op een reflecterend merkje werkt bijv.
Ik heb ooit een een soort mechanische "schuifmaat" gezien die werkte met een trillend naald. Op dat puur mechanisch apparaatje kon je een stalen stift naar buiten schuiven, tot die in resonantie kwam door de trillingen van de motor. Op de schaal kon je dan het toerental aflezen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dergelijke motoren gaan bij een te lage netspanning meer stroom trekken, zonder motor beveiliging stook je zo de motor op. een snoer met rotte las, stekker of gewoon teveel spanningsval kan zo de motor gemold hebben.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ik weet niet of de gegevens van het motorplaatje geplaatst zijn, maar op basis van een 1fase motor met een condensator van 25 uF neem ik aan dat het een motor van 1,1 KW- 1,5 hp is deze doet nominaal 7a7,5 Amp.
nu onbelast zal dat ongeveer 4,5 Amp moeten zijn. conclusie motor stuk of te lage spanning op de motorklemmen.
Op zondag 27 oktober 2024 21:36:15 schreef Hunebedbouwer:
Ik weet niet of de gegevens van het motorplaatje geplaatst zijn, maar op basis van een 1fase motor met een condensator van 25 uF neem ik aan dat het een motor van 1,1 KW- 1,5 hp is deze doet nominaal 7a7,5 Amp.
nu onbelast zal dat ongeveer 4,5 Amp moeten zijn. conclusie motor stuk of te lage spanning op de motorklemmen.
Eigenlijk zouden ze iets uit moeten vinden wat die grootheid kan meten. 
ik heb de schoepen eruit gehaald,
toerental onbelast is 2985 en trekt 1,5 amp en 225v op zwart en rood van motor en op zwart en wit naar motor 291v
Dan kan nu het toerental en stroom gemeten worden met de schoepen erop.
Daarna hetzelfde met pompen uit de emmer en pompen uit de sloot
[Bericht gewijzigd door OXO op (12%)]
pomp draait goede kant op (zie emmer verhaal)
motor is moeilijk open te maken, en dan zal je nog niets zien.
ik heb dus een toerenmeter .
Hunebedbouwer
Kan het zijn dat je per ongeluk bij het vervangen van de condensator, de condesator in serie hebt gezet met de hoofdwikkeling in plaats van met de hulpwikkeling? Dan krijgt de hoofdwikkeling te weinig spanning en een lager toerental!
pomp draait goede kant op (zie emmer verhaal)
Als er water uit een (centrifugaal) pomp komt is dat absoluut niet het bewijs dat de pomp in de juiste richting draait.
Een centrifugaal waaier maakt zowel druk als die met de klok mee draait en ook als die tegenwijzerzin in draait.
In de ene draaizin zal het rendement natuurlijk veel hoger zijn dan in de andere draaizin. Met als gevolg dat het debiet linksom en rechtsom niet hetzelfde zullen zijn.
Je veronderstelling dat het emmerverhaal bewijst dat de motor in de juiste richting draait, kan correct zijn maar is niet bewezen.
Ik mag hopen dat je niet veronderstelt dat de volume stroom van richting
verandert als de draairichting van een centrifugaal pomp omkeert.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 27 oktober 2024 21:05:22 schreef Toeternietoe:
Het verschil tussen 3000 en 2700 kun je onmogelijk zien.
Ik was software aan het debuggen voor een machine en ineens hoor ik hem langzamer gaan lopen. Logfiles kijken: 3% langzamer. Dus ik naar de zaal met de machine om even te dubbelchecken dat er inderdaad iemand aan de knoppen had gezeten. En ja hoor. Kortom, 3% hoor je prima.
Mensen die absoluut gehoor hebben kunnen dus prima het verschil tussen 2900 en 2985 horen.
Hunebedbouwer
Daar er 3 draden uit de motor komen verwacht ik niet dat de draaizin is omgekeerd! Zwart is de gezamelijke aansluiting, stel deze als de nul.
de rode met de laagste weerstand als hoofdwikkeling komt de fase;
de witte in serie met de condensator aan rood en fase.
benleentje
Golden Member
Op zondag 27 oktober 2024 22:53:08 schreef gerard1:
ik heb dus een toerenmeter .
En wat is dan het toerental als de pomp belast is? OF kan je dan niet meer bij de as komen?
motor is moeilijk open te maken, en dan zal je nog niets zien.
Als er schade aan de motor is dan is dat juist goed te zien.
Spog2
Honourable Member
Ik neem aan dat dit de handleing is.
Mij lijkt de meest waarschijnlijke oorzaak dat hij lucht aanzuigt.
Ik neem even aan dat je bij al het gesleutel de afdichtingen/pakkingen aan het pomphuis niet verknoeid hebt.
Er kan een barstje in de slang zitten die bij emmergebruik dichtgedrukt blijft, maar opent als je de slang in de sloot hangt. Je maakt dan andere bochten, en de grotere onderdruk vervormt de slang zodat die de (mogelijke) barst opent.
De pomp is van 2015, rubber kan ook poreus zijn geworden.
Ik zou die aanzuigslang en de aansluiting op de koppelingen eens minutieus onderzoeken!
Rubbertjes/o-ringen schoonmaken en insmeren met vet (kranenvet/siliconenvet)
Wellicht kan je de slang bij de aansluitingen afsnijden en opnieuw klemmen, want dat zijn gevoelige plekken.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Bij goedkope dompelpompen heb je wel eens dat er weinig debiet is omdat er lucht rondgaat. Het even onderbreken van de spanning voor een seconde en dan weer aanzetten helpt dan vaak na een keer of 2 a 3. Probeer dat eens. Als dit werkt dan lekt er waarschijnlijk ergens lucht of loopt het water terug.
Hoe zijn de schoepen gemonteerd, spie niet vergeten?
Heb je de waarde van de condensator gecheckt? Ze zijn niet allemaal hetzelfde.
info van hunebedouwer is duidelijk.
condensator heeft 2 draden, doorgeknipt en weer vastgemaakt
schoepen zijn er niet af geweest toen probleem ontstond
in de schakeling staat een relai,s die motor uitschakelt als hij droog
loopt, zou die weerstand hebben zodat motor te weinig kracht heeft?
ik heb fabriek in duitsland gevraagd hoeveel toeren normaal is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je had dat toch gemeten? Veel mensen hier zeggen dan in 1 oogopslag goed redelijk of slecht.
Edit: Zie nu weer die 2985. Dat is gewoon goed. Betekent dat als ie naar 2850 nominaal zou zakken bij volle belasting, de mechanische verliezen 10% zijn van zijn nominaal vermogen. Dat is prima.
@Hunebedbouwer (oh, verrek: "hieronder"): Het verschil met 3000 RPM is evenredig met het geleverde koppel. Maar je moet dan WEL het koppel meerekenen wat nodig is om hem mechanisch rond te krijgen. Als die mechanische verliezen 10% van het nominaal vermogen zijn... kan prima kloppen.
@TS: Ik heb een app op m'n telefoon "advanced spectrum analyser" als je die met de onbelaste motor bekijkt, zou je 49.75Hz en een zwik boventonen moeten horen/zien. Als je het toerental niet kan meten als ie in mekaar zit, dan kan dit via de audio ook gemeten worden. Als er tien schoepen op zitten dan draait ie met schoepen (en lucht) zeg 2970 RPM. Omdat je de schoepen hoort krijg je dus een toon van 495 Hz. Hang je hem in de sloot, hoort het toerental/toon te zakken naar 2850RPMM / 450 Hz.
[Bericht gewijzigd door rew op (84%)]
Hunebedbouwer
Spog2
Honourable Member
De tekeningen van je pomp staan onder het kopje "Ersatzteile".
Onderaan de pagina moet je "Ersatzteilliste" aanklikken voor de stuklijst/betekenis en kan je ze in de tekening laten aanwijzen.
Ik vind het allemaal best wel ingewikkeld. Ik zie een heleboel andere storingsmogelijkheden dan een electrische.
ik heb verschillende condensators geprobeerd 25 uf idem, 50 uf zelfde toeren
maar zwaarder geluid.
ze hebben een rottigheid je uitgehaald, zoals ik op tekening kan zien zitten
er platte kanten op as waar koelventilator op zit, die ventilator moet op zijn plek gehouden worden met klemring, die waren zeker op en is ventilator kennelijk met lijm vastgezet, zelfs met polytrekker niet los te trekken en daarom krijg ik motor niet uit elkaar.
eindelijk heb ik bericht van producent
het toerental is ongeveer 3000 per min, dus oke
ze hebben het over een klepplaat dat is een dun rvs plaatje wat kracht 3,5 mm
ingedrukt moet worden om gat eronder af te sluiten.
ik neem aan dat rvs plaatje niet stugger wordt na verloop van tijd.
ik begrijp de functie van dat onderdeel ook niet.
zie foto,s
kan het zijn dat motor de verkeerde kant is gaat draaien?
hij draait nu linksom als de as naar je toe staat.
schoepen maken dan geen scheppende beweging.
Hunebedbouwer
Verkeerd om draaien lijkt me uitgesloten, want dan moeten er 4 draden uit de motor komen. Je probleem was er al voor het wisselen van de condensator, want dat doe je niet even als er niets aan de hand is. Mijn hoofd verdachte is dan ook de klep onderin bij de zuigkorf. Als deze niet goed sluit ben je het vulwater al weer kwijt als je de vuldop er weer op draait.
Controleer dit eens door na het vullen te kijken of het pomphuis vol blijft staan voordat de dop er op komt.
Ben ook de slootwal wezen maaien terwijl de slang er nog lag en er een kleine beschadiging is ?
Als de zuigslang met een wartelmoer op de pomp bevestigt is ,is de rubber ring er niet uitgevallen?