Ik wil graag mijn autoradio op 230v aansluiten. Nu heb ik al een mooi schema gevonden: http://www.circuitsonline.nl/circuits/sch/000033.gif

Als ik er een 5 ampère trafo voor zet en ik neem de 7812 als spanningsregelaar dan moet dit toch werken?

Ik weet niet precies hoeveel een autoradio trekt, maar ik denk wel dat die transistor gekoeld moet worden.
Dan zou zoiets toch wel moeten volstaan neem ik aan?:
http://www1.nl2.conrad.com/xl/1000_1999/1800/1880/1881/188166_BB_02_FB.EPS.jpg

Kan iemand mij zekerheid geven dat dit goed werkt?

Op 25 juni 2005 10:05:14 schreef PcFer:
Ik wil graag mijn autoradio op 230v aansluiten. Nu heb ik al een mooi schema gevonden: [afbeelding]

Als ik er een 5 ampère trafo voor zet en ik neem de 7812 als spanningsregelaar dan moet dit toch werken?

Ik weet niet precies hoeveel een autoradio trekt, maar ik denk wel dat die transistor gekoeld moet worden.
Dan zou zoiets toch wel moeten volstaan neem ik aan?:
[afbeelding]

Kan iemand mij zekerheid geven dat dit goed werkt?

het ligt er een beetje aan hoeveel volt jou trafo is. als je er een hogere voltage is stopt dan moet hij meer dissiperen.

Ik denk niet dat je met een 5A trafo niet voldoende hebt want de spanning word na gelijkrichting 1.4 keer zo hoog een de stroom word 1,4 keer zo klein dus als je daadwerkelijk 5 ampere er uit wilt halen heb je minimaal een trafo nodig van 7A

ligt er een beetje aan wat voor autoradio en hoe hard je hem wil laten spelen.
Ik heb hier een pioneer liggen met een voorzekering van 15 A, als ik deze laat spelen op 4 TS1750 spekers trekt hij flink stroom 11 ampere gemiddeld.

Het geluid in de garage is dan ook keihard (speakers gemonteerd in systeemplafond)

als je hem gewoon normaal laat spelen zal het wel geen probleem wezen, het snelst is dit te zien bij een lichte voeding dat het licht in het display van de radio op de maat gaat knipperen of de cd speler hapert.

Ik heb nu een delta 30-20 op de rommelmarkt gekocht voor 5 euro jawel 5 euro. Stond gewoon op koninginnedag op zo'n rommelkraam tussen de kinderspullen,kleding.

Heb ik trouwens een trafo nodig die van 230 naar 12 volt gaat of een trafo van 230 naar 24 volt.
M.a.w. als ik er 12 volt wisselspanning gelijkricht krijg ik dan ook weer ca. 12 volt terug of wordt dit gehalveerd doordat de wisselspanning wordt afgevlakt?

Op 25 juni 2005 10:25:12 schreef Jan Bot:
[...]

Ik denk niet dat je met een 5A trafo niet voldoende hebt want de spanning word na gelijkrichting 1.4 keer zo hoog een de stroom word 1,4 keer zo klein dus als je daadwerkelijk 5 ampere er uit wilt halen heb je minimaal een trafo nodig van 7A

We gaan met wat vrienden op vakantie dus hij zal wel vrij hard gaan. De radio die ik monteer heeft een voorzekering van 10 ampère, dus dan zou ik een trafo nodig hebben van min. 14 ampère met een uitgangsspanning van 12 volt.

Dat er een 10A zekering in zit wil niet zeggen dat 10A gebruikt wordt!

Wat is het merk/type van de autoradio en hoeveel Watt/kanaal (echte wattjes aub ;))

Op 25 juni 2005 14:54:18 schreef Henry S.:
Dat er een 10A zekering in zit wil niet zeggen dat 10A gebruikt wordt!

Wat is het merk/type van de autoradio en hoeveel Watt/kanaal (echte wattjes aub ;))

is het niet gewoon beter om een trafo van 9 volt erop te zetten, gelijkt te richten, dikke elco erachter en je zit op 12,6 volt. Dan heb je ook geen koellichamen en al die toestanden nodig.

Dus dit:

http://www.schematheek.com/Schema's/Voedingen/GELIJK1.GIF
bron: www.schematheek.com

en dan gewoon een trafo van 9 volt erop

Geen goed idee. Daarvoor is de trafospanning veel te instabiel. Bij een lage belasting is de spanning veel hoger dan erop staat. Een trafo van 9V kan dan wel 12V leveren, wat na gelijkrichten en afvlakken een spanning van (12-2×0.7)×√2 = 15V oplevert. Dat kon de radio wel eens niet zo leuk vinden.

De oplossing kan VEEL eenvoudiger: pak een PC-voeding! Al klaar.

Je vergeet de weerstand ;)

Op 25 juni 2005 17:38:53 schreef GvdH:
Geen goed idee. Daarvoor is de trafospanning veel te instabiel. Bij een lage belasting is de spanning veel hoger dan erop staat. Een trafo van 9V kan dan wel 12V leveren, wat na gelijkrichten en afvlakken een spanning van (12-2×0.7)×√2 = 15V oplevert. Dat kon de radio wel eens niet zo leuk vinden.

mja een accu heeft ook niet zo'n stabiele spanning, maargoed een pc-voeding is idd ook een mooie oplossing

Op 25 juni 2005 19:18:15 schreef Henry S.:
Je vergeet de weerstand ;)

Kwestie van een goeie voeding gebruiken! ;)
Ik gebruik al jaren een Compaq (ATX) voeding en die gaat perfect aan zonder extra belastingsweerstand op de 5V-lijn. Spanningen zijn ook perfect.

Op 26 juni 2005 10:56:09 schreef MNM(tm):
[...]

Kwestie van een goeie voeding gebruiken! ;)
Ik gebruik al jaren een Compaq (ATX) voeding en die gaat perfect aan zonder extra belastingsweerstand op de 5V-lijn. Spanningen zijn ook perfect.

mjah, ik gebruikt soms een computer voedingkje, en als ik minder dan 1 A gebrukt is de spanning lager dan 5 V, en erg onstaboel. Als ik over de 1 A ga is ie wel goed.

Ook de 12V doet dit :)

Daarom zei ik dus al: kwestie van een goeie (ATX-)voeding gebruiken! ;)

wat is dat een atx voeding uit een pc, ik ben namelijk hetzelfde van plan.... en heb ook dergelijke problemen...

Als je niet eens weet wat een ATX-voeding uit een PC (Personal Computer) is, dan kun je je plannen maar beter meteen vergeten.

Okeej, dat was errug bot van me. Excuus.

Afijn, dan nu ff wèl serieus. :)
Een (ATX-)voeding in een PC is die metalen doos bovenin aan de achterkant waar je je 230V stroomsnoer in prikt en waar in de PC-kast een boel gekleurde draden uit komen. De kabel met de meeste draden gaat naar het moederbord, de andere kabeltjes (met 4 draden: 1 gele, 1 rode en 2 zwarte) gaan naar o.a. de harddisk, CD-ROM speler en floppydrive.
Check deze pagina voor de aansluitgegevens van de ATX voedingsstekker (die dus op het moederbord gaat).
Om een ATX-voeding aan te krijgen, moet je pin 14 van die stekker (groene draad) aan massa (een willekeurige zwarte draad) knopen.
De voedingsspanning (+12V) voor je autoradio pak je dan van een gele draad, maakt niet uit welke.

AUW. een geschakelde voeidng van een PC in audio toepassing doet mij altijd nog beetje pijn.

zie toch liever hier een trafo. Hoewel car spul meestal wel redelijk zelf zijn voeding stabiliseert, reageert hij op HF piekjes niet altijd even god (ik test ook weleens wat zo)

BTW een AT voeding doet het bijna altijd goed zonde r bleasting, verder dezelfde problemen :)

aha die voeding kende ik wel, maar de naam ATX had ik nog nooooit gehoord...zou zon voeding ook een accu (12V) kunnen opladen...? want een accu kan je sowiezo op een autoradio aansluiten... dan heb je het hele probleem niet meer lijkt mij zo, en kan je hem ook nog eens draagbaar, los van het net laten afspelen...

Op 29 juni 2005 10:15:50 schreef High met Henk:
AUW. een geschakelde voeidng van een PC in audio toepassing doet mij altijd nog beetje pijn.

Waarom wordt er dan in die dikke auto versterkers (vrijwel) ALTIJD een SPS toegepast? Dat is precies hetzelfde als een (ATX) computervoeding. Zolang de uitgangsspanningen van zo'n voeding maar door een paar dikke elco's wordt glad gestreken, doet zo'n voeding echt niet (meer) onder voor z'n lineaire voorganger. Trouwens, daar verwacht ik eerder "herrie" van (in de vorm van 50Hz brom restanten) dan van een SPS.
En waarom zou Creative zo veel moeite doen om zo'n mooie geluidskaart als de Audigy 2 te maken als dat door een SPS voeding in de computer geen zin zou hebben?
Neej hoor, het idee dat een SPS niet samen gaat met audio toepassingen is volgens mij ontzettend achterhaald.

[off topic]
Het bezwaar doet me trouwens denken aan het gemekker van "audiofielen" die in de begin jaren '80 zo tegen de Compact Disc waren: 'Geluid digitaal in stukjes hakken gaat ten koste van de kwaliteit van het geluid', was hun kreet. Nou, wat denk je dat FM-radiostations doen met hun stereo modulatie? Die hakken het linker- en rechter kanaal ook in stukjes op 38kHz. Da's nota bene nog eens een lagere sample-frequentie dan de CD (met z'n 44.1kHz) !!

Mijn idee: het zit (vaak) alleen maar tussen de oren!
[/off topic]

Dus pc voeding rechtstreeks aansluiten op autoradio en klaar is kees ?

maar moet er niet een weerstand tussen de 5 v en de min dan ?

Je kaapt nu een antiek topic, zonder iets toe te voegen, verder had je zelf al een topic geopend!

http://www.uploadarchief.net/files/download/stout.jpg