De (AEX condens)droger van de buren stopte van de ene op de andere dag met werken. Totaal geen spanning meer.
Vanmiddag de PCB voor de spanningtoevoer/regeling gedemonteerd en daar zie ik visueel alleen dat R58 (kennelijk een 47ohm veiligheidsweerstand) compleet doormidden is. Print nr. Electrolux 0194_0003 G of Elux code: 136610250.
Het gaat om de 3-4-5W weerstand naast de blauwe X2 op de print.
Het omhulsel waar de kleuren normaliter op staan zit op diverse plaatsen in de plastic behuizing gebrand.
Dit is voor het eerst dat ik een zgn. veiligheidsweerstand tegen kom en ik begrijp dat deze absoluut voor eenzelfde type (47-100 ohm) vervangen moet worden.
De vraag is nu alleen natuurlijk of dit het enige probleem is.
Bij andere weerstanden van zo'n 3-5 watt branden ze door door leeftijd, standby tijd en vooral warmte.
Maar hoe zit het met zo'n veiligheidsweerstand uit 2011?
Ik zie geen andere visuele schade aan het bord, geen warmteplekken en ook de horrorverhalen die ik tegen ben gekomen m.b.t. de LNK, TRSB en EEE SMD weerstand is niets aan te zien.
Verder zie ik wel wat verkleurde contacten op de print wat lijkt op warmteontwikkeling, zou het dan een kwestie kunnen zijn van de contacten en stekkers goed schoonmaken en eventueel de startcondensator bij de motor preventief vervangen?
Ik zal later ook nog even wat plaatjes bijvoegen.
Alvast bedankt!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Daar zal dan wel een TNY / LNK of soortgelijk schakelend hulpvoedinkje opzitten dat in kortsluiting ligt.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
In 99% vd gevallen een nieuwe lnk en weerstand en klaar. Ik prefereer een lnk305 over een 304. Die sneuvelen al door er naar te wijzen. Extra aandachtpunten zijn:
-Smoorspoel. Soms een minuscuul bolletje op het kleurcodeoppervlak te bespeuren.
-Diodes in de voeding.
Type nummer/prod nr vh toestel is interessanter dan het onderdeel nr.
Voedings chips kun je nameten door de drain/source weerstand na te meten. Dat behoort hoogohmig te zijn.
De weerstanden gaan niet stuk. Ze moeten geen vermogen dissiperen. Enkel bij sluiting in de voeding gat dat stuk. Dus...iets is gesneuvelt waardoor de weerstand stuk is gegaan.
Bruin gebakken relaiskontakten die de printkleur veranderen kun je best vervangen.
Motorcondensatoren moeten niet "preventief" vervangen worden. Nameten en indien ok laten zitten maar veelal bij electrolux is dat wel een verdronken kalf.
[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]
Hartelijk dank! Ik ga sowieso de lnk en weerstand vervangen. Ik ga nog even op mijn gemak een visuele controle onder de microscoop doen en het e.e.a. doormeten.
Kom hier nog op terug 
Ik had hetzelfde. Volgende componenten moeten vervangen:
- Veiligheidsweerstand 3W 47 ohm,
- lnk304gn vervangen door de lnk306gn,
- aanloopcondensator 18µF (oude had nog 16,5uF) vervangen.
[Bericht gewijzigd door Radj op (20%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoe hoog was de lekstroom, capaciteit en D van die condensator?
Of denk je alleen dat die kapot is? Voor toekomstige lezers is het wel belangrijk alleen de echte probleem onderdelen te vermelden.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lnk306 is een stretch. De trafo is daar niet voor berekend.
18uf is niet vd motor maarde compressor.
Er is een correlatie tss slappe motorcondensatoren en defecte tny's. Of ercausaliteit is ga ik niet bediscussiëren maar ik neem nooit het risico. Het moet overigens toch vernieuwd worden als hij buiten tolerantie is.
Bedankt voor de feedback.
Na het vervangen van de lnk, startte de machine op. Als ik dan een droog programma startte, draaide de machine enkele toeren waarna ze stil viel. Bij het parallel plaatsen van een condensator van 2 uF over de aanloopcondensator zodat de totale capaciteit terug 18uF was, viel de machine niet meer stil. Er is dus wel een verband aanwezig denk ik.
Verder zie ik in de datasheet van de lnk302/304-306 dat de RF1 (veiligheids weerstand vermoed ik?) 8,6 ohm bedraagt. Is de 47ohm dan niet te veel?
[Bericht gewijzigd door Radj op (55%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
47 ohm begrenst de stroom van plotselinge pieken, dus je IC is dan beter beschermd.
@EricN: foliecondensatoren hebben ook te lijden van piekspanningen. Het zou zomaar kunnen dat machines die aan een sterk vervuild net hangen, beide mankementen sneller kunen vertonen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]