De motor van onze kantelpoort, marantec comfort 250 heeft het na 23 jaar begeven. De comfort 270 zou volgens een nederlandse website een vervanger zijn. Iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze webshop?

https://www.parkeerapparatuur.nl/marantec-comfort-270-motor.html?utm_s…

Wel merk ik op dat de oude een microswitch heeft langs waar de aandrijving langs komst voor een soort van positie bepaling, de nieuwe heeft dat niet. Volgens ik op utube kan zien zou de nieuwe motor dat niet nodig hebben voor de open en sluit positie te bepalen. Iemand ervaring in deze?

Of iemand ervaring met het één op één vervangen van dit type motor?

https://www.youtube.com/watch?v=ET8i_I53bsw

gebruikershandleiding-com_1198[2].pdf

De reviews zijn meestal positief en de shop bestaat al langer, lijkt me wel betrouwbaar...
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=b81127c47…

wat is er met de oude sturing? vaak goed herstelbaar, anders heb je wrs ook andere ab's nodig als die er niet bijzitten.

Zo te zien hebben de draden van de trafo naar de PCB het ook 23 jaar lang erg benauwd gehad. :P

Zo te zien hebben de draden van de trafo naar de PCB het ook 23 jaar lang erg benauwd gehad.

If it doesn't fit, use a bigger hammer screwdriver.....

Bedrading had/heeft ruimte genoeg, dit is slechts een indruk van de foto. Bedrading zit in een soort van niet gekrompen krimpkous. Verder hoor je een aantal relais klikken en geen 24V volt die op motor toe komt.

Ook heb ik een mailtje gestuurd naar marantec of die comfort 270 de vervanger is. Er bestaat ook nog de 260 voor lichtere en de 280 voor zwaardere poorten.

spanning ook echt gemeten op de motor of doet de motor het gewoon niet? heb een tijd terug zo'n motor open gehad die een slechte glijlager had. goed vet erin en werkt nog steeds in een dergelijke garagedeur sturing. het zijn borstelmotoren, kan ook dat deze versleten zijn of iets anders. kwestie van proberen, stekkers los en bijv gereedschap accu aan de motor hangen, ompolen en draait de andere kant op.

Dit ziet er ook raar uit, alsof die faston en het draadje er naast waarm zijn geweest.

Ziet er in detail nog maagdelijk uit, perspectief doet veel met een foto. Spanning zowel met motor als zonder (open klem) gemeten.

Verder hoor je een aantal relais klikken en geen 24V volt die op motor toe komt.

Dat 24V circuitje laat toch toe de oorzaak te lokaliseren van dit euvel....

Ook heb ik een mailtje gestuurd naar marantec of die comfort 270 de vervanger is. Er bestaat ook nog de 260 voor lichtere en de 280 voor zwaardere poorten.

Gewoon de handleidingen langs elkaar leggen:
Trek- en duwkracht voor de 250 is 700N, voor de 270 is dat 750N

Inderdaad, deze ben ik intussentijds ook aan het doornemen. De extra functie van de microswitch op de oude motor nog niet gevonden.

de 2 zekeringen zijn nog heel? en je hebt wel DC 24V achter de brugcel? dan kan een relaiscontact gaar zijn. er zitten ook samwha elco's in die ik ook al vaker gaar heb gehad in voedingen van geen 10 jaar..

Op zondag 3 november 2024 13:00:25 schreef Robbe de Smet:
Inderdaad, deze ben ik intussentijds ook aan het doornemen. De extra functie van de microswitch op de oude motor nog niet gevonden.

De motor kan de positie ook bepalen a.d.h.v. de motorstroom (die wordt bij blokkeren veel hoger.)

De functie van de microswitch is positiebepaling.
Zo weet de sturing:
Of overstroom een blokkering is of de poort volledig open/dicht is...
Wanneer er omgeschakeld moet worden tussen kleine en grote snelheid...
Of er een riembreuk is...
De spanning van de riem halen als de poort volledig open/dicht is...
Enz...

Nochtans heb ik nog oudere poortpeners gezien waar de microswitch op het wormwiel een hallsensor op de worm was... en dus nog (overbodig) preciezer

De zekeringen meten nog goed, achter de brugcel nog niet gemeten maar de elektronica die er achter zit lijkt nog deels te werken. De led aanduidingen reageren bij het bedienen van de AB.

Positie bepaling op motorstroom zou kunnen maar ik denk dat er enkel in noodgevallen op overstroom gestopt wordt, hier een filmpje dat ik ooit heb gepost voor een mede forumlid toen de poort nog werkte. Tussen sec 6 en 7 hoor je een klik, dat is de tandriem die langs de microswitch langs komt. Heb in het verleden ooit voor gehad dat de motor tot het einde door duwde en toen inderdaad stopte op overstroom. Dit kwam omdat die microswitch niet goed op zijn plaats zat en dus niet ingelezen werd.

Uit het utube filmpje dat ik eerder postte in de openingspost wordt de positie open en gesloten van de nieuwe motor aangeleerd (ik zie geen microswitch in de technische tekeningen). Hoe de motor dan reageert als de poort om de één of andere reden wat zwaarder loopt is mij een raadsel.

20220806_102106.mp4

Update:

Maandag motor besteld via webshop uit eerste post en dinsdag zorgvuldig geleverd met dpd.

Aandrijfas van nieuwe motor is een 5 tal mm langer waardoor de ophangbeugel niet paste. Nieuwe beugels geplooid en motor gemonteerd op bestaande rail.

Inleren van de posities aan de hand van de manual en het utube filmpje. Positie dicht geen probleem, positie open lukt niet. Bij het openen loopt motor vertraagt door tot einde en stopt op overstroom wat niet de bedoeling is.

Deze morgen om 6u30 mailtje gestuurd naar Marantec voor wat uitleg en om 8u al antwoord. Blijkbaar moet ik nog een referentiestop installeren en na die installatie het aanleren van de positie bepaling beginnen. Dit stond niet in de handleiding die ik op internet heb gedownload. In hun mailtje leggen ze mij perfect uit wat ik moet doen.

We gaan hier komende dagen verder aan werken. Voorlopig laat ik de poort stoppen in de open stand met de afstandsbediening.

De referentie stop gemonteerd in de rail. Deze komt een 10-tal mm verder als waar je de poort wil doen stoppen. Daarna de instructies gevolgd uit mail (komt ongeveer overeen met het utube filmpje)

Vervolgens de poort geheel 2× laten open en dicht gaan. De eerste maal meet de software de weerstand van de poort en loopt door tot tegen de referentiestop en programmeert dit als referentie punt.

Naar beneden hetzelfde, eerste maal weerstandsmeting.

Vanaf de tweede maal open en dicht loopt de poort tot de ingestelde (geprogrammeerde) punten.

De motor zoekt eens in de 30 keer de referentiestop weer op om referentiepunt te herijken en de weerstandsverandering te meten die ontstaan door veroudering van balansveren, temperatuur zomer/winter..

Daarom is het ook belangrijk dat je bij dit type motor telkens de poort volledig laat open en dicht gaan bij dagelijks gebruik.

Deze uitleg gekregen van een Marantec medewerker via mail. Ik mocht hem zelfs telefonisch bellen bij problemen.

Nu nog een nieuw codeslot voor buiten (andere frequentie) en drukknop binnen (de vorige drukknop was er eentje die communiceerde via een telefoon kabeltje). Bij deze uitvoering volstaat een potentiaal vrij contact.

Op mijn vraag waarom de uitleg in de manual beperkt is komt doordat de filosofie van Marantec vroeger was om enkel met dealers en opgeleid personeel te werken. Maar zoals overal wordt personeel vinden moeilijk en bieden dealers de producten aan voor particuliere markt via webshops.

dit is met overhead deuren ook vaak zo. voeding eraf halen, weer erop en je krijgt ze niet naar beneden. die deur wil dan eerst omhoog ( als deze open stond op dat moment ) vaak ook langzaam om het eindpunt te vinden. daarna ook met naar beneden gaan, men klaagt dan wat is die deur ineens traag, maar gewoon laten gaan dat is 1x en dan is dat trage weer weg. en dat bijwerken van de eindpunten elke 30 keer lopen is verstandig, vaker deuren gehad op leeftijd welke zomer of winter een flinke speling kregen door dat verloop in temperatuur.

Ben tevreden dat het gelukt is. De rail met getande riem is ook verkrijgbaar voor een 180€, die is immers ook al 23 jaar oud. Moest het nodig zijn. Voorlopig ben ik rond met motor, codeslot en opbouwschakelaar voor een totaal van 280€. De firma die de poort indertijd geplaatst heeft vraagt voor nieuwe motor en rail 1550€ plaatsing inbegrepen.

Met het zelf te doen heb ik terug iets bijgeleerd wat werking betreft van die geautomatiseerde sectionale poorten (zonder eindeloop contacten)