https://www.youtube.com/watch?v=15sMogK3vTI

Ja wist van de slechte verbinding van draad naar krokodilletjes MAAR,
Maar niet dat ook dat draad ZO slecht was / is! :S
Dus lieve mensen kontroleer jou draadjes ook ff.

VrGr Rob

Helaas wist ik dat al en ik hoef de video dan ook niet eens te bekijken.
Het ergste vond ik eigenlijk nog wel dat ze compleet verkeerd draad gebruikten. Ik had stukken draad van 15cm waarvan de draad zelf al 4 ohm aan weerstand had.

0,3Ω dan zijn nog de goede maar een echt goede zit onder 40mΩ

En diezelfde kwaliteit zie je vaak bij de meetpennen van universeelmeters. Ook wanneer er een 10 Ampère meetbereik op die meter zit....

Laatst had ik ze zelf gemaakt, gewoon een zakje clips gekocht en wat van die soepele silicone draad. Trouwens, waren kabels van banaan naar krokodil.

Ongetwijfeld ook wel ergens in een goede kwaliteit te vinden.

Het was mij al opgevallen dat mijn krokodillensnoertjes, van een bekende firma in IJmuiden, bleven plakken aan een magneet. Deze test deed ik eerder altijd bij UTP kabel, daar wordt al heel lang ijzerdraad voor gebruikt. Dat heet CCS (copper clad steel) kabel. Er is ook een aluminium variant CCA, maar die vang je niet met een magneetje. Krabben met een mes geeft duidelijkheid. Naar analogie van verzilverd en verguld, verkoperd.

Ik soldeer ze allemaal na, en koop alleen die met die grote klemmetjes want die kleintjes is teveel gepriegel, gaan snel stuk en het plastic versteent zodat je ze niet eens meer kan open knijpen.
En die uit IJmuiden zijn idd ook niet best..

Ik geloof dat Baco dat zelf ook al heeft ontdekt, en zowel de standaard klemmetjes met verkoperd staaldraad, als een hogere kwaliteit kabeltjes verkoopt. In ieder geval was dat een jaar geleden zo.

Ik trek de staaldraad er uit en maak ze opnieuw met wat bont gekleurde draadjes van een oude ATX voeding.

Hersolderen deed ik eerst, maar daar ben ik mee gestopt toen ik een keer aan het kloten was met een autoradioreparatie (6v) die maar niet wilde lukken. En toen kwam ik er achter dat er dusdanig veel spanningsval was dat de radio nog maar 4,5v kreeg en die draadjes wel erg warm werden.

Er is één voordeel: die kabeltjes zijn zó goedkoop, dat zelfs als je er zelf nieuwe echte koperdraad aan moet zetten, de prijs nog steeds niet gek is voor al die klemmetjes.

Ik heb 10 jaar terug 2 setjes bij Mouser gekocht. Lage weerstand, soepel draad, gesoldeerd, isolatie om krokjes nog steeds even soepel, krokjes nog steeds goed. Ik koop nooit rotzooi, op lange termijn duurder, zonde van het geld en irritant in gebruik.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]

Ik heb de mijne bij allerlei verschillende winkels gekocht, zowel binnenlands als buitenlands.

Ze waren er wel met koperdraad, maar ook bij die met echte koperdraad gingen de geklemde verbindingen soms na een paar jaar los.

Komt ook voor bij coax voor T.V. aansluiting!

Ja, die dingen zijn prul, al zo lang ze bestaan ook ;)

Op vrijdag 8 november 2024 17:30:10 schreef Krelis Vonketrekker:

Jep, alleen maakt het daar door het skin effect niets uit.

[Bericht gewijzigd door Sine op (68%)]

Maar nu merk ik ook,dat een groene weerstand van 10 Ohm 3 Watt,ook ijzerdraad heeft!(magneet test)

Sine, klopt, maar naar de LNC van de Sat.ontvanger speelt de lengte wel degelijk een rol!

Op vrijdag 8 november 2024 17:35:38 schreef Krelis Vonketrekker:
Maar nu merk ik ook,dat een groene weerstand van 10 Ohm 3 Watt,ook ijzerdraad heeft!(magneet test)

Ja nogal logisch gewoon koper heeft te weinig weerstand. Maar bij een weerstand zal het wel geen ijzer zijn maar eerder een legering.

Veel through hole componenten hebben ijzeren aansluitdraden. Pak maar eens een magneet erbij...

Op vrijdag 8 november 2024 17:30:10 schreef Krelis Vonketrekker:

ja, boeit ook weinig, coax is hogere frequenties en dat gaat niet door de kern maar langs de buitenkant. de kern mag staal zijn (lekker sterk) en een laagje koper errond voor het signaal

Die goedkope krok snoertjes al zat ellende mee gehad...
En als je de krok open wil drukken draait het krokje in de huls en schiet dan weg...
Ik heb een voorraad gekocht bij onze bekende meterleverancier ( iets met ele) en die zijn wel goed.

Ik heb wat kleuren siliconen draad gekocht en (imitatie) Hirschmann 2mm kroko's

Dat is zoveel beter dan die lompe kroko bekken. Door het platte stukje er aan kun je er hele dunne draadjes mee grijpen. En de hele kroko is geïsoleerd.

https://www.aliexpress.com/item/33001670123.html

https://www.aliexpress.com/item/1005003456253818.html

Ha rob007,

Ik maak mijn kroko snoertjes ook zelf twee soorten 8 kleuren pus twee toestanden zwart wit dus 10 verschillende.
Kleine klemmen en iets grotere klemmen maar net zoals @Sine vast aan de draad.
De standaard kroko snoertjes waren vroeger 40 jaar geleden goed op de verbinding na die moest je toen ook al solderen.

Ik spreek van een onderzoek van 15 jaar geleden wat ik heb uitgevoerd, de draad is van een zeer slechte kwaliteit ijzer.
Dat het ijzer (staal) is, dat is geen punt voor zo'n kort snoertje maar (mijn snoeren zijn massief koper) maar dat is geen must,
staal verkopert is prima.
Wat is het probleem het staal wat voor deze hobby snoertjes gebruikt wordt is allemaal gerecycled en is dus verre van zuiver,
de Rho (soortelijk weerstand) is tot wel 6 keer groter dan zuiver staal.
Je kunt dit snel ondervinden het soldeert zeer slecht maar, er is nog iets de draad dikte varieert in het snoertje.
Ik zou mijn onderzoek rapporten er bij moeten pakken heel raar de aders zijn niet constant qua diameter dit is mooi te zien,
als je een warmte test doet.
Ik weet nog wel dat er snoertjes bij zaten die met een constante stroom bron warmte camera en dan ergens is het snoertje een soort,
bult vormden aan de buiten diameter niet te zien.
Maar duidelijk dat daar een obstructie zat waardoor er meer warmte ontwikkeld werd bekent van andere literatuur is dat,
als het staal vervuild is er een oxidatie proces plaats vindt, dit zal van een lange termijn zijn (denk ik ).....

Nog een kleine opmerking dit zelfde geldt met audio geluidskabel.

Groet,
Henk.

Ja wist van de slechte verbinding van draad naar krokodilletjes MAAR, Maar niet dat ook dat draad ZO slecht was / is! :S
Dus lieve mensen kontroleer jou draadjes ook ff.

Lieve Rob, dat heb ik reeds lang geleden al gedaan! Al toen de draadjes vrij snel na ingebruikname rooksignalen begonnen te geven....

De Sinese draad is idioot dun en zit enigszins geklemd in de krokodilklem ('gekrimpt' zou ik het zeker niet durven noemen!). Ik heb al mijn snoertjes vervangen door de dikkere snoeren van een paar oude ATX-voedingen. Daar zitten alle voorkomende kleurtjes in, en ze zijn lekker dik (helaas ook wat stugger). Die draden heb ik vervolgens gesoldeerd aan de krokodilklemmen.

Mijn huidige probleem is meer dat de isolatie over de krokodilklemmen heel hard/stug wordt in de loop van de jaren, waardoor ze bijna niet meer te openen zijn. Tegenwoordig maak ik daarom ook steeds meer gebruik van dunne, flexibele snoertjes met dit soort klemmen:

Hallo allemaal,

Ongelofelijk he? je word echt met alles gen@@id als ZE de kans krijgen.
En ik begrijp ook wel dat alle grondstoffen worden OOK duurder en duurder…
Maar dan heb ik toch liever dat het PRODUCT ook duurder word.
( Kword er negatief van… ) 8)7
En ja ik had deels ook al de kabeltjes ( PER ONGELUK! )vervangen hoor.
Maar kwist ut van die draad niet! ( je zal zeggen ja, had je kunnen zien! )
.
Mensen de groetjes allemaal weer!
Rob

't is niet echt wat niews voor mij.

Die "Dupont" draadjes (@05:12 in de video van Matthias Wandel) zijn ook nooit van koper. Matthias gaat er snel overheen met z'n magneet, maar dat detekteert geen CCA (Coper Clad Aluminium). CCA is gemakkelijk te herkennen door het in een gasvlam te houden. Aluminium smelt dan, terwijl koperdraad rood gloeiend wordt zonder te smelten.

CCA is ook nawelijks tot niet te solderen. Een klein beetje koper lost op in je soldeer (dat is normaal), en vervolgens hecht het soldeer niet aan het aluminium.

Toevallig vandaag ook een artikel Bij Hackaday hierover:
https://hackaday.com/2024/11/08/ask-hackaday-how-much-would-you-stake-…

In het commentaar wordt doorgelinkt naar:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemons

En in het kort gaat het als volgt:
Indien er onvoldoende markt werking / controle is, dan baseert de koper zijn verwachtingen op de "gemiddelde kwaliteit", en bedenkt dan wat hij voor een produkt wil betalen.
Verkopers van kwaliteits produkten, kunnen het moeilijk of niet voor die prijs maken, terwijl aanbieders van rotzooi graag je geld in ontvangst willen nemen. Naar verloop van tijd verdwijnen dan de aanbieders van kwaliteit van de markt, en de "gemiddelde kwaliteit" wordt steeds lager.

Wat kabel betreft is er echt puin en gruis te koop.
Laatst een klusje bij een kennis.
Of ik kon helpen, ze kregen er geen veer of kabel doorheen.
Bij de verbouwing is er een mooie 50 mm slang gelegd van de schuur naar zijn meterkast in huis.
Daar moest 2 x UTP doorheen.
Hij kocht zelf een doos cat 6 shielded kabel bij een van de bekende kabeltjes webshops, het kwam van een bekende groothandel met een N.
Was zo slim om te vragen of het wel koper was bij de webshop...
Ja hoor, het is koper...
De koper zegt tegen de koper dat het koper is , maar krijgt de koper dan ook koper? Zoeiets.
Affijn, ik een 30 meter ouderwetse metalen trekveer door de slang geduwd, iets anders was nog niet gelukt bij pogingen van de klant.
Toen moest er 50 meter uit die doos om er 2 in te trekken.
Ik voelde het al, wat raar dun en veel te soepel, het krulde enorm en wilde dubbel en knoopte zelfs.
Bleken soepele aders te zijn.
Die wil ik liever niet voor vaste installatie maar ok, het was er nu eenmaal.
Het er in getrokken en toen kwam het.
Na het strippen vreselijk dunne adertjes.
Eerst een cat 6 keystone aangezet, de tester ( ik heb een echte) keurde direct af, meerdere pinnen geen of slecht contact en een weerstand alsof er 200 meter in lag. Bij poning 2, een cat 5e keystone sprongen de draadjes we weer uit ongeveer, ook afkeur.
Toen maar een cat 5 e connectors er aan gezetik heb duizenden connectors en keystones gemonteerd maar dit was aanprutsen, ook dat werkte niet.
Het was meer plastic dan koper..
Toen alles resoluut afgekeurd.
Een haspel Cat 6 shielded opgehaald, ik heb meestal draka , belden of TKF.
Dat er in getrokken met de oude cat zooi als trekdraad.
keystones er aan gezet en meteen 100% werken.
De titel "koper" sloeg dus op de gene die het aanschaft en niet op de aders >:)
Wat je wel met dat andere spul moet doen, geen idee , dat krijgt niemand werkend.
En als je er al wat aan gerommeld krijgt zal met POE het ook waardeloos of niet werken.

Ik heb die knijpersnoertjes nooit zo handig gevonden, maar het zal net zijn waar je aan werkt.

Voor gebruik op breadboard, aan tijdelijke meetpunten e.d. heb ik een tijd terug een set dunne PVC draden met aan een kant 4mm stekers en aan de andere grabbers of lange header pinnen voor in breadboard gemaakt. Ook in BNC (RG178?) uitvoering. In XLR had ik dit soort kabels al. Bevalt uitstekend.

Op zaterdag 9 november 2024 06:35:33 schreef rob007:
Hallo allemaal,

Ongelofelijk he? je word echt met alles gen@@id als ZE de kans krijgen.

Niet om lullig te doen, maar dat doen "we" ons zelf natuurlijk aan in de meeste gevallen. Ver weg bij anonieme verkopers voor een paar cent iets kopen wat normaal een paar euro kost is gewoon wachten op ellende. In een normale winkel zit er een importeur en een winkel tussen om het kaf van de koren te scheiden. Nou zal het daar ook wel eens mis gaan maar dan kun je gewoon even terug naar de winkel.
(winkel = fysieke winkel of Europese webshop)