Unit ontwikkelen voor wijzigen werking multifunctionele motor richtingaanwijzer

Dit is een business gerelateerde vraag, als dit hier niet thuis hoort dan hoor ik het wel.
Wij willen graag een unit laten ontwikkelen met een soortgelijke unit als die in deze video op Youtube.

In principe verbetert het de functie van de multifunctionele richtingaanwijzers door het remlicht uit te schakelen wanneer de richtingaanwijzer aan is. Het is een bekend probleem dat de zichtbaarheid van de richtingaanwijzer niet goed is tijdens het remmen. Dit lost het op.

De productie besteden we uit aan een Taiwanees bedrijf. Een testmotor (BMW R1300GS) kunnen we eventueel ter beschikking stellen. Het dient foutloos te functioneren op het canbus systeem.

Is er in Nederland een bedrijf waar we hiervoor terecht kunnen, of is er iemand van dit forum die dit kan doen? Uiteraard gewoon tegen betaling.

Op dinsdag 19 november 2024 12:15:07 schreef Woeter:
Dit is een business gerelateerde vraag, als dit hier niet thuis hoort dan hoor ik het wel.

Daar is de rubriek vraag en aanbod voor.

Je mag niet zomaar wat inbouwen/wijzigen aan de verlichting van een voertuig (auto, motor) welke type-goedgekeurd is.
Dan vervalt die goedkeuring en moet er in principe opnieuw gekeurd worden.

Doe je het toch en wordt het opgemerkt door "boze oom agent" dan wacht je een prent.

Mogelijk krijg je nog de kans het terug te draaien en te komen aantonen op het bureau dat het weer standaard is. Dan kom je er met een sisser af.
( ervaringsdeskundige :-(   )

Deze specifieke wijziging is niet verboden. Is zelfs in DE geverifieerd en als ze ergens streng zijn met de regels dan is het daar wel :-)

Heeft niets met "strenge regels" te maken ieder land heeft zijn eigen regels, al dan niet streng.
Ik had het over NL.

Waar is DE ?

Waar is DE?

Douwe Egberts... :9

Ik dacht dat remlicht ononderbroken moest branden? (remlichtmodulator is in Nederland ook verboden)

In de video is de werking duidelijk te zien. Het rem/achterlicht blijft gewoon branden aan andere zijde, dus er zijn geen veiligheidsrisico's en het is volledig legaal.

zijn al die lampen CAN bus gestuurd? dus is het CAN berichten onderscheppen en gemodificeerd doorsturen?

Op dinsdag 19 november 2024 15:46:16 schreef Stijnos:
zijn al die lampen CAN bus gestuurd? dus is het CAN berichten onderscheppen en gemodificeerd doorsturen?

Ja dat zijn ze inderdaad!

Weet je dat zeker? Er wordt nogal eens gezegd dat iets "CAN bus gestuurd" is als er diagnose op wordt gedaan. Hoeveel draden lopen er naar de verschillende lampen? Meet eens (met de motor uit, mogelijk met de accu los) de weerstand tussen elke combinatie van 2 draden, is er een combinatie waar je 60 of 120 ohm meet?

Als je 120 ohm meet: dat is CAN bus, en er zit een terminator in de achterlamp.

Als je 60 ohm meet: dat is CAN bus, maar beide terminators zitten ergens anders.

Als je nergens 60 of 120 ohm meet: dat is geen CAN bus.

Al die geïntegreerde functies maken lampen niet echt beter.

Ik heb gewoon licht op mijn brommers zoals het al bijna een eeuw zat en is goed zichtbaar en voor iedereen duidelijk.

Design over functionaliteit: zelfs BMW (de Duitsers) snappen het niet meer

Een probleem bij motorfietsen is dat ze doorgaans erg hard kunnen remmen, terwijl de remlichten niet perse heel duidelijk zijn, vanwege het ontbreken van een derde remlicht, dus een licht dat alleen brandt als er geremd wordt. Er is zoveel variatie in de helderheid van achterlampen dat je soms moeilijk kunt inschatten of het remlicht brandt als je het niet aan hebt zien gaan.

Ik denk dat het best een goed idee is om de richtingaanwijzers met rood licht dienst te laten doen als remlichten, omdat het licht daar optisch breder van wordt, maar dat moet niet te kostte gaan van hun primaire functie.

Persoonlijk vind ik de idiote constructie van Amerikaanse auto's, waarbij richtingaanwijzers en remlichten gedeeld zijn, veel erger. Ik snap niet waarom dat op onze weg wordt toegelaten, terwijl je het nooit goedgekeurd zou krijgen op een ander voertuig.

@HmH: we hebben de afgelopen eeuw wel meer dingen gedaan waarvan we nu weten dat het niet zo'n goed idee was. Lood in de benzine, bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (13%)]

Een testmotor (BMW R1300GS)

OK mooi dan heb je het op deze motor werkend en dan nog alle andere merken. Dan komen er modificaties van de fabrikant en werkt het dan nog steeds.

@benleentje: op zich een goed punt, maar ik verwacht eigenlijk dat de motoren van één merk en ongeveer hetzelfde tijdperk grotendeels hetzelfde zullen zijn, het is immers voor de fabrikant ook niet efficiënt om dat op elk type motor anders te maken.

Waarschijnlijk zijn er wat verschillende varianten nodig zijn, één waar alles via CAN bus gebeurd, waarbij de berichten verschillend kunnen zijn (software variant), en één voor motoren waarbij de lampjes vanuit een ander stuk elektronica aangestuurd worden. In dat geval zul je ook de diagnose van de lampjes goed moeten regelen.

@SparkyGSX

Gewoon een normaal achterlicht met 2 functies: rem en achterlicht
En los daarvan 2 raw's die minimaal 15 cm uit het hart van de motor staan; en niet die kleine dingen, gewoon die dingen van 5 cm rond.. eigenlijk zoals het in de jaren 70 en 80 was

Werkt prima.

Dat remlicht in het midden laten branden geeft alleen maar meer onduidelijkheid, dan krijg je het idee dat die motor voor je remt terwijl dat niet zo is.
Dat knipperen lijkt mij wel duidelijker.

Op dinsdag 19 november 2024 22:32:35 schreef High met Henk:
@SparkyGSX

Gewoon een normaal achterlicht met 2 functies: rem en achterlicht
En los daarvan 2 raw's die minimaal 15 cm uit het hart van de motor staan; en niet die kleine dingen, gewoon die dingen van 5 cm rond.. eigenlijk zoals het in de jaren 70 en 80 was

Werkt prima.

+1
Die led "kerstbomen" op auto's en motoren maken het alleen maar onduidelijker.

Ik ben zeker geen voorstander van alle fancy geanimeerde LED onzin zoals looplicht richtingaanwijzers, maar ik denk dat het derde remlicht absoluut meer duidelijkheid geeft op het moment dat reactietijd echt belangrijk is, een automatisch snel knipperen van de richtingaanwijzers bij hard remmen ook nog wel.

Niet alles was vroeger beter, toen gingen er nog significant meer mensen dood in het verkeer.

Bij een noodstop gaat de ABS de max remvertraging doen, de 4 pinkers gaan dan ook aan. Of dat bij een moto ook zo is?

Op dinsdag 19 november 2024 23:52:14 schreef fantomas:
Bij een noodstop gaat de ABS de max remvertraging doen, de 4 pinkers gaan dan ook aan. Of dat bij een moto ook zo is?

Dat hebben enkele auto's misschien, maar zeker niet allemaal.
Mijn auto ( volvo) heeft EBL, daar gaan de remlichten knipperen als je een echte noodstop maakt, niet de knipperlichten.

Die 'meedenkende' bermlampen op auto's zijn ook erg storend. (linker lamp aan als je linksaf gaat, rechter als je rechts gaat)
Omdat je maar 1 lamp ziet, denk je dat 't een motor is en schat je de breedte al gauw verkeerd in... :(

Op dinsdag 19 november 2024 21:38:27 schreef SparkyGSX:
Weet je dat zeker? Er wordt nogal eens gezegd dat iets "CAN bus gestuurd" is als er diagnose op wordt gedaan. Hoeveel draden lopen er naar de verschillende lampen? Meet eens (met de motor uit, mogelijk met de accu los) de weerstand tussen elke combinatie van 2 draden, is er een combinatie waar je 60 of 120 ohm meet?

Als je 120 ohm meet: dat is CAN bus, en er zit een terminator in de achterlamp.

Als je 60 ohm meet: dat is CAN bus, maar beide terminators zitten ergens anders.

Als je nergens 60 of 120 ohm meet: dat is geen CAN bus.

Er wordt sowieso diagnose op gedaan inderdaad. Er lopen 4 draden naar de multifunctionele knipperlichten, weerstand kan ik op dit moment nog niet meten.

Is dit iets waar je ervaring mee hebt?