Ik ben een controller van een electrische deken (Carmen CEB02WH deze week bij Action voor € 12.95) , aan het uitpluizen i.v.m. eventueel besturen via Home Assistent.
Nu kom ik een 8 pens IC tegen die niet leesbaar is.Het stuurt een thyristor aan en er zit waarschijnlijk een timer van 180 minuten in.
Er zijn maar drie pennen aangesloten. Iemand een idee welke dat is?

[Bericht gewijzigd door BenI2C op (11%)]

Dat schema is een beetje onduidelijk getekend, ik heb even geen tijd om het te hertekenen om het te snappen. Wat zou die timer precies moeten doen?

Overigens grote kans dat het een microcontrollertje is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Op zaterdag 23 november 2024 12:34:49 schreef BenI2C:
Ik ben een controller van een electrische deken (Carmen CEB02WH deze week bij Action voor € 12.95)

Een heel goedkope elektrische deken direct aan de 230V en geen enkele overhitting beveiliging te vinden....
Ik zal er niet onder durven te slapen.

Elektrische dekens worden alleen gebruikt om het bed op te warmen, als het goed is. Overigens zit er wel soort van een beveiliging op. 2 weerstanden en een thermische zekering.

Ik kan me voorstellen dat bij een budget van 12,95 de passende home-besturing bestaat uit een kaku-tussensteker en dat het verder niet heel wenselijk is om met de deken te rommelen.

Het andere uiterste is om zelf een regeling te bouwen met een scheidingstrafo en een zooi gevoelige beveiligingen (dan heb je eigenlijk ook coaxiale verwarmingsdraad nodig - octrooi Philips, ooit). Maar dan is het handiger om uit te gaan van een laagspanningsdeken.

Ik had zelf ook moeite met de schakeling te doorgronden.

Is dubbel geisoleerd en voldoet aan de huidige Europese regels betreffende deze apparaten,klasse 2, volgens boekje.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op (21%)]

Als je hem hertekent zie je denk ik sneller hoe hij werkt. Zelfs zoiets simpels als het bovenste verwarmingselement ondersteboven tekenen maakt je schema al een paar procent leesbaarder.

Meestal red ik het in 2 stappen: klad en netjes. Maar op de computer is het denk ik veel moeilijker.

In elk geval, als je hem gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing zal hij veilig genoeg zijn.

De vraag is: wat wil je ermee doen? De timer is denk ik een veiligheidsfunctie en ik denk niet dat die het goede functioneren in de weg zit. Is aan- en uitzetten niet voldoende?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]

In dit geval kan je de schakelaar vervangen door (solidstate)relais die je dan met de Home Assistent schakelt. Zou het verder origineel laten i.v.m. de (sobere) veiligheid.

In de gebruiksaanwijzing staat dat je hem NIET mag gebruiken in combinatie met een timer.
Vandaar toch maar geopend.
Ik denk dat hier dan een timer bedoeld wordt die elektronisch schakeld en niet d.m.v. een relais, aangezien in deze controller een thyristor wordt gebruikt.

Het lijkt mij een 8pin PIC controller (12Fxxx) gezien de voedingsspanningsaansluiting.
Waarschijnlijk is het een ON/OFF regeling want er is geen enkele terugkoppeling, noch van de AC spanning noch van de temperatuur.

Met zo'n regeling kun je ook sneller warmen in het begin en na een tijd op nominale verwarming overschakelen, alles in functie van on/off tijd.

De S05K17 over de netspanning zal ook niet echt kloppen... :+
Voor mijn onderdeken (Lidl) gebruik ik een kaku-kloon van Action, werkt prima (kwartiertje voor naar bed gaan aan zetten)

Met een weerstand in serie, dus als het echt zo zit is er wat raars mee. Volgens de print is het een 471, dat klopt beter.

Ik kom trouwens terug op mijn uitspraak dat het bovenste element andersom duidelijker is. Dat is niet zo. Het zit hem meer in de schakelaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

8)7

Op zaterdag 23 november 2024 15:38:29 schreef Arco:
De S05K17 over de netspanning zal ook niet echt kloppen... :+
Voor mijn onderdeken (Lidl) gebruik ik een kaku-kloon van Action, werkt prima (kwartiertje voor naar bed gaan aan zetten)

Klopt Arco, is een 07D471K .Krijg als je niet controleerd op details.

Op zaterdag 23 november 2024 13:10:15 schreef Thevel:
[...]Een heel goedkope elektrische deken direct aan de 230V en geen enkele overhitting beveiliging te vinden....
Ik zal er niet onder durven te slapen.

+1 !
En dan ook nog met iets anders aansturen brrrr ( en niet van de koude..)

Dat is zo'n beroemde chinese 3ct microcontroller.

https://www.youtube.com/watch?v=VYhAGnsnO7w

[Bericht gewijzigd door Sine op (32%)]

Op zaterdag 23 november 2024 13:10:15 schreef Thevel:
[...]Ik zal er niet onder durven te slapen.

Daar zijn ze ook niet voor, je moet er bovenop gaan liggen... ;)

Op zaterdag 23 november 2024 17:22:28 schreef Arco:
[...]
Daar zijn ze ook niet voor, je moet er bovenop gaan liggen... ;)

Dan is het een direct op 230 volt oven met onderwarmte :)
Wat mij betreft mag zo'n prul zonder veiligheidstrafo gewoon niet verkocht worden.
Maar ja, de a-c-tion he, lekker goedkoop.

Dat soort verwarmingsdraad zit in een zeer dikke robuuste hittebestendige mantel, kan weinig mee gebeuren...

Philips had daar dus ooit een oplossing voor. Erres (en ik geloof Inventum ook) waren in die tijd zeer fanatieke aanhangers van de netgescheiden laagspanningsdeken.

Op zaterdag 23 november 2024 18:12:43 schreef Arco:
Dat soort verwarmingsdraad zit in een zeer dikke robuuste hittebestendige mantel, kan weinig mee gebeuren...

Ook bij een dekentje van iets meer dan een tientje?
Ik maak mij er vooral zorgen omdat dat het ding -wat direct aan het net hangt- en waar ik in het schema geen enkele beveiliging zie, op een zekering na, straks ook nog eens via een home assistent bestuurd gaat worden.
Dus onbewaakt en mogelijk zelfs met niemand thuis.
Er staat niet voor niets een waarschuwing in de gebruiksaanwijzing dat er geen timer op mag.

Die dekens van inventum hebben een beveiligingsdraad ronde de verwarmingsdraad.
En het geheel draait op max iets van 30 volt.
Als daar een breuk of sluiting in de draad komt vliegt er een beveiliging uit.
Hebben we pas een topic over gehad.

Op zaterdag 23 november 2024 18:48:28 schreef revado:
[...]

Die van Lidl ook... (was ook maar 18.95 euro)

Dan is het een direct op 230 volt oven met onderwarmte :)
Wat mij betreft mag zo'n prul zonder veiligheidstrafo gewoon niet verkocht worden.

Dat een verwarmingsdraad direct 230V gevoed word kan best. In de petrochemie gebruiken wel heel vaak van dit soort kabels. Meestal parallel kabel met 2 geleiders maar ook veel serie kabel met maar 1 geleider waar dan dubbele isolatie op zit. Maar dit soort kabels kost ons inkoop al ca 18,- per meter.

Bij onze kabel is dat normaal gewoon de aarde, maar is inderdaad ook als beveiliging te gebruiken.

kan weinig mee gebeuren...

In de petrochemie komt die kabels wel een tussen de flenzen te zitten omdat monteurs niet zo goed opletten. Daar kan die kabel toch wel slecht tegen. Maar normaal is het heel erg stevige en robuuste kabel anders zouden ze niet in de petrochemie gebruiken. Nu zal de warmtekabel in zo een dekentje niet dezelfde specs hebben en hoeft het bv niet zuur en olie bestendig te zijn. Maar je kan zo kabel dus prima geschikt maken voor direct aan de 230V. In de petrochemie worden die kabels vaak op hun maximum vermogen gebruikt en voor een warmtedeken kan je daar veel meer marge innemen