Anoniem
Ja dus als het balanceren begint bij 4,25V (niet om te mierenneuken, maar even verifiëren of ik het goed begrijp) niet 4,2V ÷ <weerstandswaarde>
Maar 4,25V ÷ <weerstandswaarde> toch?
Dus het kan inderdaad zo zijn dat als een lader nog aan het laden is met veel stroom dat de balanceerweerstand niet voldoende stroom kan dissiperen?
Ja, blijkbaar wel.
nu, iets verder spreek je van een 5A lader. zelfde verhaal, maar wel problematisch
accu 10V, lader 12,6V en steekt constant 5A.
de cellen komen op 12,6V, lader schakelt naar constant voltage.stroom zakt naar 499mA, lader schakelt uit. er is NOOIT overgegaan naar balanceren. want dat is pas op 210mA en dan werkt de lader niet. je mag dus niet zomaar overal een snellere lader op aansluiten.
Dit probeer ik nog even te begrijpen.
Waarom is er nooit over gegaan op balanceren? Wel geprobeerd toch? Maar door de te hoge stroom is de cel toch (te) vol geraakt en heeft de bms alle cellen losgekoppeld?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (49%)]
Anoniem
Waar ik toch nog heel benieuwd naar ben:
Stel je hebt een 200Ah LiFePO4 accu in de camper met ingebouwde BMS/Balancer.
Deze wordt geladen met een 30A lader.
Nu heb je laders welke uitschakelen bij het bereiken van een bepaalde staartstroom (meestal 3% - 4% van de ingestelde accu capaiciteit) en laders welke 2 uur lang een absorptiespanning van 14,2V-14,6V aanhouden.
Maar in beide gevallen wordt er dus geladen met 30A totdat deze spanning bereikt is. Wat neerkomt op minimaal 3,55V per cel.
Ik heb mij laten vertellen dat het balanceren gebeurd bij ongeveer 3,45V-3,50V per cel. De stroom zal op dit moment dan toch nog dicht bij de 30A zitten?
Hoe kunnen de 4 weerstandjes welke hooguit met 200mA ontladen er nu voor zorgen dat de volle cel voldoende 'afgeremd' wordt??
Maak ik ergens een denkfout?
Op zaterdag 30 november 2024 19:56:46 schreef InHogereSferen:
Dit probeer ik nog even te begrijpen.
Waarom is er nooit over gegaan op balanceren? Wel geprobeerd toch? Maar door de te hoge stroom is de cel toch (te) vol geraakt en heeft de bms alle cellen losgekoppeld?
in principe is een pack gewoon in balance.
bv een 3S2P accu van 12,6V 6000mAh en een 2A lader.
je begint te laden als ze 9V heeft en de boel stopt op 12,6V.
op 4,18v 4,17V en 4,25V heb je nog 250mA laadstroom en zegt de balancer: cell3 is 4,25V, ik ga die overbruggen. 210mA door de balanceweerstand, 40mA nog in die cell (punt A op foto).
de spanningen zijn nu 4,18V 4,19V en 4,23V (minder laadstroom door cell 3 dus die zakt wat in spanning
het process loopt verder en de overige cellen laden verder op. de andere 2 cellen laten de stroom zakken naar 200mA. de balance weerstanden laten 210mA door, dus cell 3 wordt ontladen.
je krijgt 4,19V, 4,20V en 4,21V.
uiteindelijk komt alles op 4,2V, zakt de stroom naar 199mA en de lader schakelt uit.
in extreem geval heb je 3,5V 3,8V en 4,25V.
de lader ziet echter maar 11,6V als accuspanning en hijzelf heeft 12.6V dus nog 2A laadstroom. die zit links nog in CC mode.
De BMS overbrugged cell 3, ze blijft echter opladen met 1790mA (2A - 210mA door balanceweerstand), gaat te hoog in spanning (4.3V) en de BMS grijpt in. dat pack raakt verder en verder uit balance omdat het balanceren nooit meer lukt.
hier zou je dus met een 200mA labvoeding op 12,4V de boel eerst aardig in balance moeten brengen en dan pas weer normaal opladen
nu een 5A lader dewelke veel te groot is voor die accu
je begint te laden met 5A, naarmate alle cellen voller geraken, zal de laadstroom vanzelf afnemen.
bv hier op punt B heb je 500mA. het balanceren is nog niet bezig, de cellen zijn bv 4,18 4,18 en 4,24V.
De stroom zakt naar 499mA en de lader schakelt uit.
Op maandag 2 december 2024 10:43:21 schreef InHogereSferen:
Maar in beide gevallen wordt er dus geladen met 30A totdat deze spanning bereikt is. Wat neerkomt op minimaal 3,55V per cel.
Ik heb mij laten vertellen dat het balanceren gebeurd bij ongeveer 3,45V-3,50V per cel. De stroom zal op dit moment dan toch nog dicht bij de 30A zitten?
Hoe kunnen de 4 weerstandjes welke hooguit met 200mA ontladen er nu voor zorgen dat de volle cel voldoende 'afgeremd' wordt??Maak ik ergens een denkfout?
nee, de laadstroom neemt af in het CV stuk. tot in het midden heb je 30A, en eens de lader omschakelt van modus, zakt de stroom.
bv
LINKS: de lader geeft 12,6V, de accu staat op 9V. constante stroom en de spanning van de lader loopt op.
MIDDEN: de lader geeft 12,6V, de accu is op 12,0V maar door de laadstroom staat er 12,6V op haar klemmen (neem je de lader weg, valt die naar 12,0V). die 0,6V spanningsval bepaalt de laadstroom. de lader schakelt om naar CV mode want met de contante stroom van 2A zou je boven de 12,6V komen.
RECHTS: op een moment is de accu op 12,5V, de lader op 12,6V en is de stroom heel laag. hier start het balanceren omdat 1 cel op 4,25V komt, als echter de stroom lager is dan het afschakelpunt van de lader, valt de lader uit en kan de accu niet balanceren.
BMS en laadstroom hangen dus enigsinds aan elkaar. je kan een accu die met 2A wordt geladen niet correct laden met een 10A lader.
Anoniem
MIDDEN: de lader geeft 12,6V, de accu is op 12,0V maar door de laadstroom staat er 12,6V op haar klemmen (neem je de lader weg, valt die naar 12,0V). die 0,6V spanningsval bepaalt de laadstroom. de lader schakelt om naar CV mode want met de contante stroom van 2A zou je boven de 12,6V komen.
Ja, maar de 12,6V bepaalt wel de spanning over de cellen, ondanks dat de spanning zakt als je de lader los neemt.
Stel de balancer begint bij 4,25V met balanceren.
Bij 12.6V schakelt de lader over op CV mode.
Maar op het moment TOT hij daar is, werd er nog geladen met bijvoorbeeld 10A. (10A lader). Het is niet dat de stroom dan binnen enkle seconden zakt naar 200mA.
Dus stel op het moment van overschakelen van CC naar CV is dit de celspanning:
4,25V - 4,175V - 4,175V
Dan wordt de cel in eerste instantie toch nog gewoon geladen met 9,8A, en dan steeds iets minder?
Dan zal binnen de korste keren de BMS toch ingrijpen?
De laadstroom moet dus altijd gezakt zijn tot 200mA VOORDAT de eerste cel de 4,25V bereikt??
Hoe doen 12,8V LiFePO4 camper accu's dit dan als er al bij 3,5V per cel begonnen wordt met balanceren en de absorptiespanning (CV) is 14,4V?
Dit snap ik echt niet...
Of zou het zo zijn dat diegene die bij 3,5V per cel al beginnen met balanceren active balancers zijn en de stroom toch veel hoger is dan enkele tientallen mA's?
Anoniem
Of werkt het zo:
De lader blijft in CV mode bijvoorbeeld voor 2 uur een spanning van 14,2V aanbieden. (Victron)
De 'te' volle cel bereikt op een gegeven moment de 3,7V.. BMS schakelt de lader af, cel blijft leeg lopen naar 3.6V... lader wordt weer ingeschakeld door de BMS, cel spanning stijgt weer naar 3.7V... BMS schakelt de lader af, celspanning zakt weer naar 3,6V enz. net zo lang tot hij de cel voldoende leeg heeft laten lopen dat hij weer gelijk is met de andere cellen??
de accu staat op 9V, je hangt de lader van 12,6V eraan. de klemspanning zal stijgen tot bv 9,6V en er loopt 2A.
de lader staat in constant current, constant 2A en de spanning loopt langzaam op tot 12,6V.
eens op 12,6V, bij dezelfde stroom, zou de spanning stijgen naar 12,61, dat voorkomt de lader, die blijft op 12,6V en de stroom neemt af tot 1,99A
....
eigenlijk kan je hetzelfde doen met een labvoeding. de boel instellen op 12,6V en dan de stroom begrenzen op 2A. het probleem is dat de ladvoeding ALTIJD blijft verder werken en die gaat niet uitschakelen als de stroom onder de 200mA komt (zoals een lipo lader wel doet)
er is een punt dat een cell op 4,25V zal komen en dan grijpt de BMS in.
is de stroom hoger dan wat de balance weerstanden kunnen overbruggen, dan blijft de cell laden.
op 4,3V schakelt de BMS dan bv de lader uit en stopt ook het balanceren
is de stroom lager dan wat de balanceweerstanden kunnen verwerken, dan blijft die stroom lopen.
tot je onder de minimum stroom komt van de lader en dan valt de boel uit.
als 2 cellen al overbrugged staan omdat ze 4,2V hebben, dan zal de stroom lopen tot de 3de cell ook op 4,20V komt en de laadstroom dan quasi wegvalt
Is het idee niet gewoon
Je laadt 3 uur 1A
De volste cel geef je een lekstroompje 50mA
Alle cellen hebben na 3u 3000mAh, behalve die ene, die kreeg maar 2850mAh > 5% gebalanceerd
En hoever kan een accu uit balans na 1 cyclus
Anoniem
er is een punt dat een cell op 4,25V zal komen en dan grijpt de BMS in.
is de stroom hoger dan wat de balance weerstanden kunnen overbruggen, dan blijft de cell laden.
op 4,3V schakelt de BMS dan bv de lader uit en stopt ook het balanceren
Maar is dit echt zo? Blijft de cel dan niet 'gedraint' worden door de weerstand die parallel staat tot hij weer 4,2V/4,25V is?
Ik had namelijk eerder uit dit topic begrepen dat de balancer zijn werk gewoon blijft doen?
En ik snap de manier van laden (CC/CV), en ik gebruik ook mijn labvoeding om accu's / cellen te laden. Maar juist daarom vraag ik mij af hoe een balancer in een LiFePO4 accu de cellen snel genoeg kan drainen.
Een laadstroom van meer dan 10A is voor een 100Ah> de normaalste zaak van de wereld.
Een volle cel is 3,65V.
BMS grijpt in bij 3,75V.
Vanaf 3,55V begint het balanceren.
14,4V is een normale CV spanning voor een LiFePO4 lader.
Dit betekent dat hij met 10A blijft laden tot de 3,6V per cel bereikt is.
Maar als bij 3,55V het balanceren al begint dan loopt er dus nog 10A. Want de CV van 14,4V kan nooit bereikt worden met 3,55V per cel.
Zouden er in deze accu's dan altijd een active balancer zitten?
Want passive balancing kan dan toch alleen maar als het balanceren pas begint op of ná de CV spanning?
Dus in dit geval: 3,6V per cel?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 2 december 2024 10:59:54 schreef fcapri:
in extreem geval heb je 3,5V 3,8V en 4,25V.
de lader ziet echter maar 11,6V als accuspanning en hijzelf heeft 12.6V dus nog 2A laadstroom. die zit links nog in CC mode.
De BMS overbrugged cell 3, ze blijft echter opladen met 1790mA (2A - 210mA door balanceweerstand), gaat te hoog in spanning (4.3V) en de BMS grijpt in. dat pack raakt verder en verder uit balance omdat het balanceren nooit meer lukt.
Nee. Het balanceren stopt niet zodra de lader stopt. Dat balanceer schakelingetje is "dom" en ziet alleen z'n eigen cel z'n spanning.
Dus lader wordt door het BMS afgeschakelt. De hoogste celspanning zakt naar 4.15V en ergens op dat traject zegt het BMS: Hmmm laden moet wel weer kunnen. OP dat moment begint de cyclus overnieuw en steeds wordt die ene hoge cel "overladen", het laden stopt en herstart even later weer. Effectief is dit hetzelfde als wat jij met je 200mA labvoeding wil bereiken.
Op maandag 2 december 2024 13:12:58 schreef InHogereSferen:
Of werkt het zo:
Jep! Jij begint het te begrijpen.... 
Anoniem
Jep! Jij begint het te begrijpen....
Dus dat is ook de reden dat ik wel eens lees dat je eens in de zoveel tijd je fietsaccu 24 uur aan de lader moet houden?
Om de 'volle' cel dus telkens de kans te geven om leeg te lopen?
Of is dit wél een fabeltje?
Ik heb het trouwens net even getest met een 2S BMS met balancer die ik hier nog had liggen. Als ik alleen de 0V en de 4,2V aansluit, en ik voer de spanning met mijn laboeding op dan begint hij precies bij 4,21V met 100mA 'drainen'. Laat ik de spanning weer zakken dan stopt hij weer precies bij 4,2V en is de stroom 0mA. Dus het balanceren werkt idd gewoon zonder te laden.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (41%)]
Op maandag 2 december 2024 15:27:20 schreef rew:
Nee. Het balanceren stopt niet zodra de lader stopt. Dat balanceer schakelingetje is "dom" en ziet alleen z'n eigen cel z'n spanning.Dus lader wordt door het BMS afgeschakelt. De hoogste celspanning zakt naar 4.15V en ergens op dat traject zegt het BMS: Hmmm laden moet wel weer kunnen. OP dat moment begint de cyclus overnieuw en steeds wordt die ene hoge cel "overladen", het laden stopt en herstart even later weer. Effectief is dit hetzelfde als wat jij met je 200mA labvoeding wil bereiken.
ja, het 'leegtrekken' van de volle cel blijft doorgaan, maar het opladen van de lege cellen is gestopt. dus die raken niet gebalanceerd.
als mijn lader onderbroken wordt, start die NIET meer met laden als de bms weer de boel vrijgeeft. mijn lader gaat 1x van rood naar groen ledje en thats it.
wil je weer laden, moet de uitgang 0V worden (accu afkoppelen) en dan weer inpluggen. als de spanning dan minder dan 40V is (10S lader), start die weer.
zit de accu op 40,3V, is het gedaan met laden tot je de accu leegtrekt onder de 40V
benleentje
Golden Member
Bij 12.6V schakelt de lader over op CV mode.
Maar op het moment TOT hij daar is, werd er nog geladen met bijvoorbeeld 10A. (10A lader). Het is niet dat de stroom dan binnen enkle seconden zakt naar 200mA.
Het is nog maar de vraag als de accu op 12,6V staat er dan nog steeds 10A in wil gaan en een lader werkt dat niet op deze manier.
Als je een 10A lader hebt is dat tevens ook de maximum stroom die het gedurende lange tijd aan kan. Met het starten van het laden van een accu kan het gebeuren dat de accu meer kan opnemen dan die 10A. De lader gaat dan over op CC niet omdat beter is om de accu te laden maar gewoon omdat dat het maximum van de lader is. Het is dan ook niet CC laden maar gewoon CL
van current limit.
Anoniem
Het is nog maar de vraag als de accu op 12,6V staat er dan nog steeds 10A in wil gaan en een lader werkt dat niet op deze manier.
Als je een 10A lader hebt is dat tevens ook de maximum stroom die het gedurende lange tijd aan kan. Met het starten van het laden van een accu kan het gebeuren dat de accu meer kan opnemen dan die 10A. De lader gaat dan over op CC niet omdat beter is om de accu te laden maar gewoon omdat dat het maximum van de lader is. Het is dan ook niet CC laden maar gewoon CL
van current limit.
Ik snap niet helemaal wat je nou probeert te vertellen. Zolang de 12,6V (CV spanning) niet is bereikt kan de 10A lader dus gewoon laden met 10A (CC) en zal dat ook doen. Op het moment dat de 12,6V bereikt is gaat hij over op CV.
Is de accu vol genoeg voordat je begint met laden en bereikt hij met 3A al de 12,6V, dan gaat hij direct over op CV en zal van 3A richting 0A zakken, dan slaat hij de CC over, dat lijkt me logisch.
Maar goed, dit staat helemaal los van mijn vraag.
Op het moment dat de eerste cel al zijn 'balanceerspanning' bereikt heeft terwijl de lader nét begonnen is aan zijn CV spanning dan is de stroom dus nog steeds 9,99A ipv 10A. In ieder geval een stuk meer dan de stroom die de weerstand verstookt in warmte.
Dus een accu kan dan toch nooit snel genoeg balanceren als je met veel stroom laad?
Zoals ik zei, 10A - 30A is een normale laadstroom voor grote LiFePO4 accu's. Ik ben benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, dat het balanceren tóch snel genoeg lukt.
Ik kan het ook nergens vinden op Youtube.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 2 december 2024 16:07:05 schreef fcapri:
[...]ja, het 'leegtrekken' van de volle cel blijft doorgaan, maar het opladen van de lege cellen is gestopt. dus die raken niet gebalanceerd.
Jawel. Na enige tijd is de volle cel voldoende leeg dat het BMS het laden weer aanzet....
Op maandag 2 december 2024 16:55:01 schreef benleentje:
Zie fcapri z'n plaatje. Zodra de 12.6V bereikt is, zal in de eerste instantie in CV mode ook nog "ongeveer de originele stroom" lopen.
De steilheid waarmee de stroom omlaag duikt kan heel erg van de omstandigheden afhangen. Ik had een "50C" (ontladen) accu die op 5C geladen mocht worden. Maar mijn lader (IMAX B6) kon zoveel stroom niet aan en er werd dus op iets van 1C geladen. Toen de 4.2V/cel bereikt werd, wilde de accu zo snel minder stroom dat de lader dat niet bij kon houden. Per 2 sec kon ie een stapje van 50mA minder doen of zoiets. Maar de stroom zakte dus veel sneller dan dat zodat de accu overladen werd. Hier was het inzakken van de stroom dus "heel snel" zodanig dat de makers van de Imax B6 daar geen rekening mee hadden gehouden.
Een tijdje terug een enkele cel aan mijn labvoeding gehangen. Bleek dat dunne draadjes en slechte contacten voor een spanningsval van rond de 0.5V zorgden. Dus dan is ie heel snel op 4.2V maar duurt het een eeuwigheid voor de cel zelf ook de 4.2V bereikt. Dat die weerstand hier "extern" zit, neemt niet weg dat er ook (oudere) cellen zijn waarbij dat intern zit.
[Bericht gewijzigd door rew op (67%)]
benleentje
Golden Member
Ik snap dit nooit zo.
Als ik mijn lege li-ion cel met een constante spanning laadt (4,2V) en de bron kan genoeg stroom leveren dan gaat de stroom dik over de 3C heen.
Zover ik weet laadt elke lader gewoon met een constante stroom, daarna met een constante spanning. CC/CV.
Dit doen mijn loodzuur laders ook.
Ik denk dat je mijn pst gemist hebt
van current limit.
Dat een lader dus met CL of CC begint is omdat de lader zelf gewoon voor die maximum stroom ontworpen is en niet omdat dat beter is voor het laden.
Behalve bij NiCd en MiMh die mag je blijven volpompen met CC. Dit omdat als dit type accu vol is ze ook echt vol zijn en geen lading meer opnemen. Het teveel aan stroom dat er dan nog loopt word omgezet in warmte. Dit type accu heeft dan ook altijd een temperatuur sensor en als de accu opwarmt is dit een teken dat de accu vol is.
Geld in zekere zin ookj voor een loodaccu maar die word toch liever via CV geladen.
Li-ion blijft gewoon lading opnemen en komt als het ware nooit vol, maar van dat teveel aan lading kunnen ze wel instabiel worden dus dat moet daar eigenlijk weer weg.
rew
Op maandag 2 december 2024 17:14:30 schreef benleentje:
Dat een lader dus met CL of CC begint is omdat de lader zelf gewoon voor die maximum stroom ontworpen is en niet omdat dat beter is voor het laden.
Soms wel. Soms niet.
Bij een lithium accu, dan gebeuren er "ongewenste" dingen als je te snel laad. Ik heb hier een labvoeding waar ik een paar keer m'n fietsaccu mee geladen heb. Die doet makkelijk 10A (bij de spanning van de accu) maar ik zet hem lager. Soms op 5A, soms als ik niet genoeg tijd heb 7A. Hoger: Ik ben bang dat de cellen dat minder fijn gaan vinden. Hier heb ik niet de specs van de cellen, dus ik kan het niet hardmaken anders dan: ik gok wat op basis van ervaring.
Als je een imax B6 of -B8 hebt, die kunnen 5A laden. Als je een klein vliegtuigje hebt met een 1000 of 2000mAh accu, dan kan het heel goed dat die "max 1C laden" in de specs heeft staan. Dan is het helemaal niet de lader, maar de accu die de lagere, CC laadstroom vereist.
In alle datasheets van lithium accus staat de max laadstroom vermeld. Heb je "algemene" laders, dan kunnen die daar vaak overheen en moet je die "temmen" tot de lagere laadstroom.
Een loodaccu is een ander verhaal. Daar is de "Ri" bij het laden aan de hoge kant. Een loodaccu die helemaal leeg is zal bij een correcte CC/CV in een paar minuten uit het "CC" gebied komen en CV gaan verderladen.
Zowel bij lood als bij Lithium accus krijg je bij hogere spanningen dan toegestaan reacties in de accu die je niet wilt. Door de manier waarop een loodaccu werkt, zit je heel snel in het CV gebied. Een lithium accu zit veel langer in dat gebied. Mijn voorbeeld met de "hoge-C" accu zelfs meer dan 99% van de laad tijd.
Op maandag 2 december 2024 17:07:22 schreef rew:
[...]Jawel. Na enige tijd is de volle cel voldoende leeg dat het BMS het laden weer aanzet....
ja klopt, de BMS geeft de boel vrij als de overspanning gezakt is, maar mijn lader gaat geen 2de keer meer opladen tenzij je de accu eerst afkoppelt.
benleentje
Golden Member
Dan is het helemaal niet de lader, maar de accu die de lagere, CC laadstroom vereist.
Ja je hebt gelijk had ik even niet aan gedacht. Maar het is wel in lijn met wat ik zei je begint met CC laden om de stroom te limiteren en zodra je niet meer hoeft te limiteren kan je overgaan op CV laden. Maar het is niet zo dat je maar met CC blijft laden tot de accu vol is.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 30 november 2024 19:55:49 schreef rew:Nee, ze worden NIET afgekoppeld. De stroom die normaliter door de serie-streng van cellen gaat, die gaat echter (voor een deel als de lader te veel stroom levert) door de balanceer weerstand gaat lopen.
Wauw... ja. Je hebt gelijk. Geen idee waar ik met m'n hoofd zat toen ik dat opschreef. 
Op maandag 2 december 2024 16:00:28 schreef InHogereSferen:
Dus dat is ook de reden dat ik wel eens lees dat je eens in de zoveel tijd je fietsaccu 24 uur aan de lader moet houden?
Om de 'volle' cel dus telkens de kans te geven om leeg te lopen?
Of is dit wél een fabeltje?
Gedeeltelijk waar, gedeeltelijk een fabel.
De fiets-accu's die ik tot nu toe van binnen heb gezien hebben allemaal zulke geavanceerde BMS'en dat er delta-sigma balancering plaatsvindt: al tijdens het laden wordt door bijhouden van de celspanningen over de tijd in de gaten gehouden of er gebalanceerd moet worden. Als dat het geval is wordt dat al tijdens het laden gedaan om te voorkomen dat er aan het einde eindeloos lang gebalanceerd moet worden.
Dat kun je in de versies waar ik mee kan praten (praktisch al het BQ-spul van Texas Instruments) in de software ook zien, dan wordt tijdens het laden ineens het balance-bit geset (CBIT uit m'n hoofd) en springt van groen (clear) naar rood (set). Het gaat uiteraard ook weer uit. De cel(groep) die gebalanceerd wordt zie je dan ook duidelijk in spanning terugzakken ten opzichte van de rest.
Hoe lang je dit kan doen verschilt per extern circuit en gebruikt IC, want in een TSOP44 kan je weer net wat meer vermogen kwijt dan in een TSOP38 bijvoorbeeld. Extern aangestuurde circuits met losse weerstanden kunnen uiteraard veel meer aan.
Op maandag 2 december 2024 16:00:28 schreef InHogereSferen:
Ik heb het trouwens net even getest met een 2S BMS met balancer die ik hier nog had liggen. Als ik alleen de 0V en de 4,2V aansluit, en ik voer de spanning met mijn laboeding op dan begint hij precies bij 4,21V met 100mA 'drainen'. Laat ik de spanning weer zakken dan stopt hij weer precies bij 4,2V en is de stroom 0mA. Dus het balanceren werkt idd gewoon zonder te laden.
Natuurlijk, maar eigenlijk ben jij nu, voor dat circuit tenminste, aan het laden. De schakeling weet namelijk niet waar die stijgende celspanning vandaan komt en in de normale situatie kan die alleen maar van een lader komen.
Anoniem
Natuurlijk, maar eigenlijk ben jij nu, voor dat circuit tenminste, aan het laden. De schakeling weet namelijk niet waar die stijgende celspanning vandaan komt en in de normale situatie kan die alleen maar van een lader komen.
Dat is dus ook hetgene wat ik na wilde bootsen. Maar ik vroeg mij af of er dus ook een schakeling in zat die de weerstand pas parallel koppelt als er laadstroom aanwezig was. Maar dat is overduidelijk dus niet het geval 
Er hoeft niet eens spanning op het bms zelf te staan of op de andere aansluitingen voor de cellen.
benleentje
Golden Member

Zoals gezegd is det balanceerschakeling niet zo heel slim.
Hierboven een voorbeeld van een balanceer print. Dit is verre van een BMS maar enkel de balanceer schakeling en dat zit er geheel onafhankelijk van elkaar 4x op.
U1 t/m U4 zijn de ic's die de cel spanning meten. En zodra de cel spanning boven de schakeldrempel komt dan schakelt het een fetje in die dan een weerstand parallel zet aan de cel. En onder de schakeldrempel dan schakelt het fetje weer uit.
Het ic weet niet eens wat een lader is
. Maar ziet enkel maar die ene cel zelfs niet de andere cellen.
Dit is het IC wat op bovenstaande PCb zit
https://www.lcsc.com/datasheet/lcsc_datasheet_HYCON-Tech-HY2213-BB3A_C…
jammer dat je die IC'tjes niet kan sturen om bv op lagere spanning te werken.
met een externe weerstand bv kunnen instellen op 3.9V ofzo en dan kan je accu wel eeuwig aan een "kleine lader" hangen
staat nogthans wel in dat ze 'adjustable' is van 4.0 tot 4.5V maar zie nergens hoe
rew
Op maandag 2 december 2024 22:21:36 schreef benleentje:
En zodra de cel spanning boven de schakeldrempel komt dan schakelt het een fetje in die dan een weerstand parallel zet aan de cel.
Ohhh! A2SHB komt me bekend voor. Dat is een SI2302 o.i.d. Schattig fetje.