Op zaterdag 30 november 2024 01:18:07 schreef maus0611:
Zijn de combi magnetrons ook ellende en moet je daar ook bij Sharp blijven, of vallen die wel mee?
Voor combi magnetrons ben is altijd tevreden geweest over Whirlpool.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat was tot de sluiting van de fabriek in Norrköping inderdaad een no-brainer. Tegenwoordig worden ze in Italië ontworpen, mogelijk Indecent, en hebben ze rare mankementen zoals merkdysforie waarbij de instellingen eruit klappen en de bediening e.d. niet meer klopt.
Sharp was altijd best goed maar weet niet of ze die zelf nog maken; kan Vestel zijn en dus goedkoop van constructie. Ik gebruik ook regelmatig een (echte?) Sharp waarvan de golfverdeler niet goed werkt (geen draaiplateau). Panasonic was ook altijd goed, maar ook hier weer de vraag wie die tegenwoordig maakt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Er is een nadeel van sharp dat de displays (pixels) slecht leesbaar worden/ uitvallen
De rest v.d componenten blijft inderdaad wel goed werken.
Wij hebben hier al +/- 20 jaar de R933 doet het prima maar super irritant dat je weinig met de interne timer kunt want het display is slecht leesbaar.
[Bericht gewijzigd door daandc op (35%)]
Op zaterdag 30 november 2024 13:46:27 schreef maartenbakker:
Dat was tot de sluiting van de fabriek in Norrköping inderdaad een no-brainer. Tegenwoordig worden ze in Italië ontworpen, mogelijk Indecent, en hebben ze rare mankementen zoals merkdysforie waarbij de instellingen eruit klappen en de bediening e.d. niet meer klopt.Sharp was altijd best goed maar weet niet of ze die zelf nog maken; kan Vestel zijn en dus goedkoop van constructie. Ik gebruik ook regelmatig een (echte?) Sharp waarvan de golfverdeler niet goed werkt (geen draaiplateau). Panasonic was ook altijd goed, maar ook hier weer de vraag wie die tegenwoordig maakt.
Kunnen we hier misschien een verzameltopic over krijgen? Een verzameling van merken plus productlijnen, en de fabriekslocaties?
Ik zit daar namelijk ook mee. Ik wilde een panasonic broodbakmachien kopen, want japans is meestal goed. Ik bekijk de foto's, ik bekijk het aanbod op Alibaba, en ik zie details (het aantal bedienknoppen en programma's, de vorm van de 'nokken' in het bakblik) die overeenkomen met de doorsnee chinese meuk.
Laat dan maar zitten. Ik heb er uiteindelijk een gekocht (ook chinees ontwerp) van Moulinex, die lange onderdelenbeschikbaarheid claimt (kan ik geloven, ze worden al meer dan 10 jaar volgens dit ontwerp gemaakt), voor de helft van de prijs.
Maar ik moet als het goed is over 'n maand een wasmachine, afwasser, inductiekookplaat en combimagnetron aanschaffen... En dan wordt het ofwel iets van een echte fabrikant, ofwel gewoon budgetspul van de budgetfabrikant zelf.
Ik vind indesit bijvoorbeeld prima qua prijs-kwaliteit, maar ik wil geen Indesit kookplaat in het jasje van whatever duur merk ze nu weer hebben bedacht, kopen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik ken enkel samsung vrijstaande microgolfovens. Gebruiksonvriendelijkheid ten top. Of hebben ze ondertussen bij whirlpool aan de tepel gezogen?
Ouderwetse Samsung magnetrons waren wel OK, maar tegenwoordig met de Combi ovens zijn de printen waardeloos (eigenlijk alles is het net niet).. Sharp is tegenwoordig Vestel, dus ook brol. Nee, dan maar Bosch / Siemens.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarom een nep-Panasonic die mogelijk storingsgevoeliger is dan de echte? Of zijn de echte niet meer van Panasonic?
Broodbakmachines? Mijn beste vermoeden is dat Panasonic die dingen dus niet zelf maakt, maar dat het alibaba spul met custom design jasje is. Maar je kan op webshops niet makkelijk vinden waar een product gemaakt is.
maartenbakker
Golden Member
Nee, ik doelde op de opmerking van SMD. BSH magnetrons beschouw ik als nep Panasonic omdat ze inverters en buizen van Panasonic gebruiken maar om een of andere reden vaker stuk gaan dan die van Panasonic (kan ook aan de wet van de grote getallen liggen).
In geval van broodbakmachines zou je eens moeten kijken waar ze vandaan komen. Het is niet ongebruikelijk dat Chinese fabrieken Japanse ontwerpen klonen, dus dat kan ook nog.
Op zaterdag 30 november 2024 19:55:12 schreef Ledlover:
Broodbakmachines? Mijn beste vermoeden is dat Panasonic die dingen dus niet zelf maakt, maar dat het alibaba spul met custom design jasje is. Maar je kan op webshops niet makkelijk vinden waar een product gemaakt is.
Wie ze maakt weet ik niet, wat ik wel gezien heb een paar weken geleden dat Panasonic en BFM wel de broodbakmachine merken waarvoor je heel goed onderdelen kunt krijgt. (Bij mij was de aandrijfriem in kauwgom veranderd)
Maarten, klopt als een bus dat de inverters en buizen van de BSH groep eerder stuk gaan dan van Panasonic zelf moet je aan de ontwerpers van keukenmeubelen vragen. De ovens kunnen slecht hun warmte kwijt, inverters en buizen worden veel te heet. Bij panasonic ( meestal de vrijstaande modellen) hebben die problemen niet..
Op zaterdag 30 november 2024 18:54:44 schreef smd:
Ouderwetse Samsung magnetrons waren wel OK, maar tegenwoordig met de Combi ovens zijn de printen waardeloos (eigenlijk alles is het net niet).. Sharp is tegenwoordig Vestel, dus ook brol. Nee, dan maar Bosch / Siemens.
Vanaf wanneer is Sharp een Vestel? Ik kocht 6 jaar geleden een Sharp R-822STWE combi, voornamlijk omdat die met zijn RVS omhulling opviel tussen zijn witte en gekleurde soortgenoten. En Sharp is Japans 
maartenbakker
Golden Member
Kun je aan de typesticker zien. 2 verschillende serienummers is de makkelijkste aanwijzing dat hij niet van Sharp zelf komt. Made in Turkey is ook een aanwijzing, tegenwoordig staat er denk ik Türkiye.
Ik heb bij Euras naar de onderdelen gezocht. Daar blijkt dat alle onderdelen bij Midea vandaan komen. Een grote en voor Chinese begrippen al heel oude fabrikant uit Kanton. Ik vind zo snel geen link met Vestel, maar durf ook niet uit te sluiten dat die bijvoorbeeld CKD's kopen bij Midea (wat dan weer zou verklaren waarom SMD Chinese Vestel's tegenkomt) - maar dat is speculatie!
Dus voor uitsluitsel zou je naar de typesticker(s) kunnen kijken, maar een Sharp is het niet.
Was even zoeken naar de sticker, Vestel maar dan UK ???, made in China. Helaas geen Japanner, en een illusie armer 
maartenbakker
Golden Member
Bijzonder. Vestel UK was dus alleen maar de importeur/merkrechthouder en Midea de fabrikant. Weer wat geleerd.
Nou is de Midea fabriek oud genoeg dat ze ongetwijfeld de ontwerpen wel uit Japan gejat zullen hebben en zelf geperfectioneerd dus het is B keus maar ook weer niet echt heel slecht. Net als Vestel zelf zo'n beeetje.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (50%)]
Midea zijn op zich Prima ovens, ik dacht dat AEG/ Etna zijn ovens daar betrekt tegenwoordig. de Sharp van Raaf is uit de Vestel fabrieken, is gerebranded..
maartenbakker
Golden Member
Nu zeg je wat ik eerst dacht maar wat juist NIET klopt. De Sharp van RAAF komt uit de Midea fabriek (Vestel heeft voor zover mij bekend geen fabrieken in China) en is gerelabeld door Vestel onder merkrecht van Sharp.
Hiermee klopt dus voor magnetrons wat je eerder schreef: dat Vestel soms witgoed in China inkoopt. Ik had het nog niet eerder gezien.
OK ja dat kan ook nog, het re re branden, maar toch zie in Vestel steeds meer in keuken apparatuur, zoals vaatwassers ( Grundig, Sharp) en ook in Ovens en inductie kookplaten ( Ook Sharp interieur =Vestel)
Zat ook even te zoeken maar die Chinese fabrikant Midea wordt dan weer niet genoemd. Zit Midea ook in Thailand?
quote Wiki
Sharp verkopen (behalve airconditioners), zoals koelkasten en magnetrons die door Sharp in Thailand en China worden geproduceerd. Sharp zal ook zijn merknaam aan Vestel in licentie geven voor huishoudelijke apparaten in grote volumes, zoals koelkasten, wasmachines en ovens.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Grundig (edit: witgoed)(edit: ik lees: "vaatwassers") is beko. Is daar relatie met vestel?
[Bericht gewijzigd door EricN op (34%)]
De Vestel fabriek in Manisa, Turkije waar ze TV's maken. Diverse merken zoals Philips en LG komen voorbij in de video. https://www.youtube.com/watch?v=tqzugUzJolw
Finlux en Graetz zitten wel bij Vestel https://vestel.co.uk/en/ourbrands bekend van de beeldbuis TV's.
maartenbakker
Golden Member
Op woensdag 4 december 2024 21:54:29 schreef EricN:
Grundig (edit: witgoed)(edit: ik lees: "vaatwassers") is beko. Is daar relatie met vestel?
De relatie is dat het beide Turkse bedrijven zijn, vanouds concurrenten.
Heel kort door de bocht de geschiedenis met Grundig: Beko nam na het faillisement Grundig Duitsland over en hernoemde ook zijn Turkse tak in Grundig. In werkelijkheid zaten daar nog wat splitsingen en omwegen tussen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
maartenbakker
Golden Member
Op woensdag 4 december 2024 21:53:43 schreef RAAF12:
Zat ook even te zoeken maar die Chinese fabrikant Midea wordt dan weer niet genoemd. Zit Midea ook in Thailand?quote Wiki
Sharp verkopen (behalve airconditioners), zoals koelkasten en magnetrons die door Sharp in Thailand en China worden geproduceerd. Sharp zal ook zijn merknaam aan Vestel in licentie geven voor huishoudelijke apparaten in grote volumes, zoals koelkasten, wasmachines en ovens.
Er lijkt behalve de typesticker van jouw magnetron en de vermelding bij Aswo inderdaad geen duidelijke relatie tussen Midea en Vestel en/of tussen Midea en Shrap te vinden te zijn. Toch is het genoemde scenario (inkoop door Vestel namens Sharp bij Midea) het enige dat ik kan rijmen met de feiten die er tot nu toe liggen.
Opzich kan ik me voorstellen dat Vestel niet luidkeels verkondigt dat ze complete apparaten elders inkopen, het is een soort 'nationale trots' fabriek. En voor Sharp is de kous af met een "dat laten we aan Vestel over".
Daar staat tegenover dat "door Sharp in China geproduceerd" een halve waarheid lijkt te zijn. Het zal altijd "voor Sharp" of "in een joint venture" zijn. Daar kan natuurlijk ook een mogelijke link met Midea zijn. Dan is het misschien een legacy-product dat bij Vestel naar binnen geschoven is.
Maar dat is verder allemaal speculatie.