behalve de oude gevestigde merken ken ik Haier en Beko inmiddels ook wel maar kent iemand (ervaringen) het merk "Wisberg" ?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is alleen te koop bij Coolblue, dus zal een plakmerk zijn...
(spul van diverse fabrikanten bijeengeraapt onder één (plak)merk)
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wilde gok: de wasmachine is van Vestel.
Ik geloof ook dat Friac meestal of altijd bij Vestel vandaan komt.
Opzich is dat wel een voordehandliggende keuze; als die hun wasmachines net zo bouwen als hun televisies dan zijn ze geoptimaliseerd op productie van tigduizend verschillende stickermodellen op dezelfde technische basis doorelkaar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Deze lijkt er (op wat cosmetische verschillen na) ook verdacht veel op...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo aan de onderdelenlijst bij Aswo te zien is die Samsung wel echt door Samsung gebouwd. Ik verwacht ook niet direct dat Samsung en LG als directe concurrenten met dezelfde OEM in zee gaan (LG laat sommige modellen door Vestel bouwen).
Als je naar de display kijkt dan zie je dat die bij de Samsung anders is opgebouwd, en die van Wisberg doet me best wel aan de Vestel LG denken die ik heb staan op een plaats waar ik nu even niet ben (als ik eraan denk kan ik het plaatje er later wel even naasthouden).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]
EricN
Is dat allemaal niet made in china tegenwoordig?
Samsung en LG hebben hun eigen binnenwerk. Korean style
[Bericht gewijzigd door EricN op (38%)]
maartenbakker
Golden Member
Samsung en LG zijn inderdaad echte Gangnam style, behalve dan de door Vestel gebouwde LG (al heb ik die nog niet open gezien).
Witgoed, op kookplaten en goedkope koelkasten na, komt eigenlijk nooit uit China. Waarschijnlijk te duur qua transport en invoer. Zelfs de Koreanen worden meestal in eigen fabrieken in Midden- en Oost-Europa gebouwd in plaats van ze uit Korea te verschepen.
Voorheen was Italië het goedkoopste productieland voor zwaar witgoed, tegenwoordig vooral Midden- en Oost-Europa, denk o.a. aan Slovenië, en net over de grens in West-Azië (Vestel).
EricN
Als ik de sticker merken in koeling zie (exquisit/frilec/domo,... 1 pot nat) dacht ik toch dat die uit china kwam?
P.R.C. ....
Ook ik met Maarten dit keer niet helemaal eens: Gamma heeft het merk WLA verkocht, op en top China made net zoals vaatwassers van de goedkope range zijn China made. Vestel komt ook veel uit Chinah, en vind de kookplaten teleurstellende kwaliteit..
Misschien is het ook zo'n constructie om onder EU importheffingen uit te komen, de hele bulk wordt in China gemaakt, maar in de EU de onderdelen in elkaar gezet voor een compleet apparaat.
maartenbakker
Golden Member
Dat komt zeker voor, maar dan staat er geen Made in China op. Vestel heeft ook een sterke voorkeur voor eigen ontwerp en lokale toelevering - budgetproductie is hun specialiteit dus inkoop is bijna altijd duurder. Onderdelen uit China kunnen natuurlijk wel, want helemaal alles lokaal toeleveren gaat niet lukken.
Als er complete apparaten (ontwerp, CKD, etc) van Vestel uit China komen, denk ik dat dat incidenteel is. Ben benieuwd of SMD voorbeelden heeft?
Op zondag 24 november 2024 23:05:33 schreef EricN:
Als ik de sticker merken in koeling zie (exquisit/frilec/domo,... 1 pot nat) dacht ik toch dat die uit china kwam?P.R.C. ....
Dat schreef ik al: op goedkope koelkasten na.
Zo te zien aan wat SMD schrijft ook al wat meer andere apparaten, zal wel in het verlengde van koelkasten zijn want dan hebben ze al voet aan de grond - maar apparaten als wasmachines nooit gezien. Daar is de Europese markt opzich groot genoeg voor maar ook wel kieskeurig. Wij hebben ons eigen systeem qua trommel e.d. en het zijn grote en zware apparaten om in de container op transport te zetten.
Vaatwassers van bouwmarktmerken wilden nog wel eens uit Engeland komen, maar misschien is dat inmiddels wel afgelopen.
EricN
maartenbakker
Golden Member
Dat is een van de minst slechte onderdelen van het Belt & Road Initiative.
Ik zag toevallig bij de Lidl een Chonghang TV die ook lokaal vertegenwoordigd is in Tsjechië.
Ik zal bij de eerste reparatie of machine die ik tegenkom wel een fotootje maken, maar ook hier PRC producten.. Is wel verouderde techniek vind ik. Geen hittpompen maar ouderwetse pompen met doorstroom element, copie van AEG zeg maar van 20 jaar geleden,..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 26 november 2024 19:10:24 schreef smd:
Ik zal bij de eerste reparatie of machine die ik tegenkom wel een fotootje maken, maar ook hier PRC producten.. Is wel verouderde techniek vind ik. Geen hittpompen maar ouderwetse pompen met doorstroom element, copie van AEG zeg maar van 20 jaar geleden,..
had pas een kennis met een knarsende afvoerpomp van een BSH machine van een 6 jaar oud. heb ik nog nooit 1 stuk gehad bij een BSH, kwaliteit van die pompen loopt terug..
EricN
Wat er ook van zij. Veel verkocht en nog weinig moeten herstellen. (Edit: ik bedoel de chinese meuk)
Ikea is ofwel electrolux ofwel whirlpool/indesit(heden beko group)
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Jep, hier staat een ikea vaatwasser, een lagan dw60 oid. Dat was in 2012 de goedkoopste vaatwasser die ik kon vinden (230 euro oid)
Nooit meer aan hoeven doen dan de filters zo af en toe eens schoonmaken 
Mee eens EricN, die chinese meuk draait best OK,wel verouderde techniek, wellicht dat dat de reden is van goede draaien.
Ikea DW60 is een AEG, waren wel goede machines..
Was droog combi is meestal eenje uit de Hisense stallen tegenwoordig, maar geen aanrader wegens fors verbruik en onhandig met drogen.
Qua wasmachine / droger is het AEG geworden.
Als ik naar de voorraad kijk bij Coolblue/Mediamarkt is de Samsung ook niet echt populair (meer).
Gelukkig niet! Wat een ellende is dat. En dan moet je eens een probleem hebben en de servicedienst bellen. Die laten je gewoon vallen.
Samsung witgoed? Brrr!! het is altijd een doffe ellende... doet de andere Koreaan Lucky Goldstar een stuk beter! Afgezien van wat pompjes en lagers valt het best mee..
Ik heb een samsung combi, en functioneel werkt het ding ook al meer dan 10 jaar prima.
Maar de bediening heeft wat onhebbelijkheidjes. Zo is het bijvoorbeeld absoluut onmogelijk om de deur open te laten zonder dat het lampje blijft branden. (buiten de stekker er uit trekken)
De temperatuurinstelling van de oven is complete onzin. Het apparaat heeft een optie om 'snel' te verwarmen tot de ingestelde temperatuur. Maar daar zit gegarandeerd een tijdscomponent in. Het ding is na x-tijd 'ineens' heet genoeg. terwijl dat 5 seconden eerder nog niet het geval was.
En meer van dat soort vreemde dingen.
Ok en de schakelende voeding fluit als het ding niets aan het doen is.
Dus nee, ook die kan ik niet aanraden
Welliswaar N=1, maar toch.