de AN/GRC9 militaire set, heeft in de ontvanger een batterijtje voor het stuurrooster van de audiotrap negatief te maken.Dit is een speciaal ding, en is natuurlijk leeg..
Wat is de juiste spanning die deze moet leveren?Dan kunnen er knoopcellen in , in de behuizing.
Er zitten 3 of 4 knoopcellen in. Je kan ze gewoon vervangen door LR44's of iets dergelijks.
Ik weet het niet meer precies, ik heb het in ieder geval ook in de mijne gedaan.
Als er 4 cellen in zitten, ben je beter af met 2 lithiumcellen. Stroom wordt er nagenoeg niet getrokken, en de alkaline knoopcellen gaan eerder door zelfontlading leeg dan door het verbruik.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (60%)]
Op zondag 8 december 2024 10:41:01 schreef Ledlover:
Er zitten 3 of 4 knoopcellen in. Je kan ze gewoon vervangen door LR44's of iets dergelijks.
Ik weet het niet meer precies, ik heb het in ieder geval ook in de mijne gedaan.Als er 4 cellen in zitten, ben je beter af met 2 lithiumcellen. Stroom wordt er nagenoeg niet getrokken, en de alkaline knoopcellen gaan eerder door zelfontlading leeg dan door het verbruik.
Dat is niet waar. Bij mij was het een enkele batterij. Ik heb de vieze inhoud verwijdert en er knoop cellen in gezet van i.d.d. 4,5 Volt. Exact zoals shimanski verteld,
Ik bedoel dat er in het plastic hulsje 3 of 4 in serie geschakelde knoopcellen zaten. Het soort dat daar in zat heb ik nooit ergens anders gezien.
Er zullen wel verschillende batterijtjes gebruikt zijn, afhankelijk van waar de set werd geproduceerd.
Zolang je maar 4,5 V hebt is het goed. Als hij niet zo groot was, zou je er een 'platte batterij' in kunnen zetten. 
(OT: Het valt me nu pas op trouwens, dat de audio uitgang 4000 of 250 ohm is (telefoon of speaker). Dat verklaart waarom die dingen aan een gewone luidspreker zo weinig audio afleveren: die is te laagohmig.
Niet, dat de set daaraan stuk gaat; maar in de stand 4000 en dan met een apart 'gewoon' luidsprekertrafootje zou je dan vermoedelijk meer herrie hebben. Maar dat terzijde.)
ik ga toch met een koptelefoon luisteren, alhoewel ik mijn Sennheiser HD 430 er niet voor ga opofferen,,