Ik heb gisteren een Wifi range extender met 2.4 en 5 GHz gekocht met draaibare externe antennes.
De range extender wordt op de zolder geplaatst en het te dekken gebied is de zolder en de etages daar onder.
Nou vraag ik me twee zaken af:
Die twee antennes, voor welke frequentie zijn die? Eén voor 2.4 en één voor 5 GHz, of doen ze allebei hetzelfde?
Wat is, gelet op de gewenste dekking, de theoretisch gunstigste positie? Antennes allebei omhoog, horizontaal, of naar beneden wijzend, onder een hoek, of een combinatie daarvan?
Dat zal weinig uitmaken.
Zet de een omhoog en de andere vooruit, dan beinvloeden ze elkaar in ieder geval niet.
Die repeaters maken je netwerk toch alleen maar trager...
Ik weet dat het vaak lastig is, maar als je het goed wil doen dan is een accespoint per etage, en die uiteraard bedraden, de enige goede oplossing.
Dat trager worden valt wel mee als er een goede glasvezel aanvoer is en het is maar net hoe het gebruikt wordt; het verschil tussen een familie met 6 kinderen en een enkele 60+ is erg groot. Zo'n extender is idd erg makkelijk als er ergens net geen voldoende bereik is. De beide antenne's zijn hetzelfde hoewel 5G niet het dubbele van 2.4G is werkt het in praktijk prima. Die antenne's richten is een kwestie van uitvogelen, elk huis is verschillend. Er zijn apps waarmee je prima kan meten hoe sterk het signaal is. Bij iOS heet dat standaard Airport maar voor Android zijn er ook apps voor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 13 december 2024 16:13:43 schreef Kilian:
Die twee antennes, voor welke frequentie zijn die? Eén voor 2.4 en één voor 5 GHz, of doen ze allebei hetzelfde?
Eentje voor zenden, eentje voor ontvangst...
Meestal zitten ze in een soort bidirectioneel circuit. Voor zenden en ontvangen liggen de frequenties van de kanalen te dicht naast elkaar en doen kanalen direct naast elkaar zelfs deels overlappen qua bandbreedte.
En er zijn ook nog wifi-routers die kanalen bundelen voor een hogere snelheid.
Daarom is het in b.v. een flatgebouw met veel wifi is elkaars buurt vaak best wel een enorme puinhoop aan interferentie qua RF landschap.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (34%)]
Op vrijdag 13 december 2024 16:55:00 schreef revado:
Dat zal weinig uitmaken.
Zet de een omhoog en de andere vooruit, dan beinvloeden ze elkaar in ieder geval niet.Die repeaters maken je netwerk toch alleen maar trager...
Ik weet dat het vaak lastig is, maar als je het goed wil doen dan is een accespoint per etage, en die uiteraard bedraden, de enige goede oplossing.
Het ding is inmiddels op de zolder bedraad aangesloten en geconfigureerd als acces point. Ik zal vanavond eens spelen met de oriëntatie van de antennes.
Op vrijdag 13 december 2024 17:29:19 schreef Kilian:
[...]Het ding is inmiddels op de zolder bedraad aangesloten en geconfigureerd als acces point. Ik zal vanavond eens spelen met de oriëntatie van de antennes.
bedraad is een goede oplossing.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je ziet vaak dat men die extenders al op een plek zet die te ver is van de wifi zender, gaat er data lopen zakt het bereik weg en nog is het niks. altijd nog zetten op een plek met goed ontvangst, ook geeft je gsm als indicator van het wifi ontvangst vaak een beter ontvangst als zo'n ding daadwerkelijk heeft.
Repeaters / extenders zijn gewoon ruk, Verwacht daar geen enkele performance van.
Het kost misschien wat moeite, maar een kabeltje naar het extra access point is altijd de betere optie. Dus, goed opgelost Kilian.
Het gaat me eigenlijk om de theoretisch gunstigste positie van de antennes in mijn toepassing.
Ik had op de zolder een bedraadde Sitecom router hangen met 2.4 en 5 GHz. De hoofdrouter hangt in de meterkast bij de voordeur en die beheert de IP adressen. De Sitecom op zolder gaf de geest en het merk bestaat niet meer. De Sitecom had kneitersterke Wifi, die ik beneden in de keuken, twee etages en twee betonvloeren lager, ook sterk kon ontvangen. Vrijwel alle betaalbare routers die je nu kunt kopen hebben van die sprieten en zijn bedoeld om neer te zetten.
Ik heb als vervanger een losse switch en zo’n extender (bedraad en als access point) gehangen. De draad naar boven lag er al. Werkt prima, maar de Wifi ontvangst In de keuken is wat zwakker dan met de Sitecom. Ik vroeg me dus af of ik dat nog kon verbeteren door met de stand van de antennes te spelen, maar ik merk weinig verschil.