Goedemorgen,
Ik heb een aggragaat die we gebruiken om ons solarsysteem te voeden met stroom, we wonen off grid in Spanje. Maar na een zomer stilstand loopt hij onregelmatig. Het kabeltje van de choke gaat uit zichzelf heen en weer. Wat kan dit zijn? Er zit al een nieuwe bougie, carburateur, benzine filter, verse benzine in.
Verifieer eerst dat je chokehendel op de carburateur op z'n plek blijft en niet reageert op een bewegend kabeltje. Als ie braaf op de ingestelde positie blijft, dan kan je verder
Controleer ook of de regulator (lees: gasklep) geheel soepel beweegt. Desnoods wat wd40 op alle scharnierpunten van dat systeem spuiten. Tijdelijk (!) zal dat goede smering geven en je in staat stellen die diagnose te stellen, waarna je beter vet kan gebruiken.
Verder:
Heb je de standaard procedure gevolgd voor het wegzetten van een verbrandingsmotor?
Met andere woorden: ofwel opgeborgen met Aspen benzine in tank en carburateur, ofwel benzinekraan dicht en carburateur geheel leeggedraaid, ofwel benzinestabilisator en E5 benzine (geen e10) er in en daar wat van er doorheen gedraaid?
Als je er ethanolhoudende benzine een half jaar in laat zitten zonder gebruik, wordt de kans flink groot dat je benzine in je carburateursproeiertjes/naaldjes is gaan vergommen. Ethanolvrij gaat wat langer goed, Aspen is helemaal mooi - daar hebben we op het werk nooit gezeik mee hoe lang onze grasmaaiers ook stil liggen.
Met ethanolhoudend moet je iedere maand dat aggregaat even tot bedrijfstemperatuur laten komen en weer uitzetten. Ik ben motorrijder, beide motoren met carburateur. Veel motorcollega's hebben altijd gezeik met carburateurs, ik ben de dans altijd ontsprongen omdat ik ook in de winter minstens eens per maand die dingen van stal haal zodat de benzine niet bederft.
Helaas heeft hij stilgestaan met gewone benzine. Hij staat nu bij de garage, maar die weten niet wat het probleem is. Ik knutsel zelf soms wel wat aan de auto en zou het ook wel bij het aggregaat willen proberen. Waar zit de gasklep ongeveer? Wd40 heb ik wel. Hier in Spanje moet je veel zelf doen, want de garages zijn altijd overvol en zoals nu, weten ze niet wat het probleem is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Caburator eraf, open maken, schoonmaken in een ultrasoon reiniger. Ik heb het zelfde met een buitenboard motor, 1x weggezet zonder eerst laten leegdraaien en daarna de carb compleet verstopt. Pas na compleet uit elkaar halen, reinigen/doorprikken en daarna in de ultrasoon loste het op.
Vraag eerst wat ze precies hebben gedaan. Bij dit soort klachten na stilstand is het controleren van alle kleine passages en gaatjes in de carburateur het allereerste wat een garage zou moeten doen omdat ontzettend veel mensen dezelfde fout maken (het stil laten staan van een benzinemotor zonder goede voorbereiding). Hebben ze dat wel gedaan, dan weet je dat het zelf niet meteen hoeft te controleren.
Bekijk verder even wat youtube video's over aggregaten en andere kleine benzinemotoren. Dan krijg je een indruk van de dingen waar je naar moet zoeken.
Pas beginnen met uitelkaar schroeven van dingen als je weet waarnaar je moet zoeken, en bij alle regelorganen/instelschroefjes van de carburateur in eerste instantie er afblijven, en mocht je dingen daarvan los moeten halen, altijd nauwkeurig noteren hoeveel slagen in/uitgedraaid de instelschroefjes origineel zaten. Anders krijg je zelf het mengsel nooit meer goed.
Als je de verstuivertjes moet doorprikken, doe dat met vezeltjes van koperdraad. IJzerdraad, stalen naalden enzovoorts kunnen de opening beschadigen en vergroten, waardoor wederom je mengsel niet meer goed in te stellen is.
Maar zoals gezegd, check eerst of het probleem niet simpelweg wordt veroorzaakt door de chokekabel die onbedoeld het hendeltje op de carburateur beweegt. Effe stukje tape op het hendeltje dat wordt bedient door het kabeltje.
Wat voor aggregaat is het?
Bij een viertakt kan er ook aanslag op een klep zijn gekomen bij voorbeeld.
Iets meer info is wel handig.
Er zit al een nieuwe bougie, carburateur, benzine filter, verse benzine in.
En het luchtfilter?
Wat is onregelmatig? Frequentie gemeten?
Hoe groot en snel zijn deze schommelingen ongeveer?
Bij nullast en/of onder belasting?
Mss dat een foto van de governor ons ook wat meer inzicht geeft... of merk en type?
De stang van de regulator/gasklep zie je soepel bewegen. Dat lijkt in orde te zijn, maar voel er even aan.
Doet ie dit ook met belasting?
Hulde voor het duidelijke filmpje.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
oude benzine die nog in de carburator zit zou kunnen. meen dat andere landen nog meer van die toevoegingen hebben in de euro95 als in NL. heb daar ook al lol mee gehad, van 1 jaar oude euro95 al. meen dat die brandstofklep word geregeld met een klep die op de luchtdruk van het vliegwiel reageert. de stoten komen dan door de slechte verbranding en het zakken van het toerental welke die klep weer bij probeert te regelen op 1500rpm.
De motor reageert te traag op de governor
of
De governor reageert te traag op het toerental
Met al de reeds vervangen onderdelen mss eens uitvlooien hoe de governor het toerental opneemt
[Bericht gewijzigd door OXO op (39%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Er zit al een nieuwe bougie, carburateur, benzine filter, verse benzine in.
- Luchtfilter schoonmaken / vervangen
- Klepspeling controleren / afstellen
Daarnaast kan ik het kanaal van James Cordon op youtube aanbevelen als je zelf aan de slag wil.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (30%)]
https://genergy.es/english/sol-mulhacen-generator/#diagram
In het schema komt een "steppermotor" voor bij de "damper controller"
Lijkt erop dat de governor een stappenmotor systeem is en je de fout daar moet gaan zoeken.
Tevens er is ook nog een fuel solonoid...
Mss wordt Senergy bellen waar ze een servicepunt hebben het goedkoopste....
Bedankt allemaal! Ik wil graag zeggen dat ik jullie allemaal supertof vind. Geen negativiteit en gewoon goede hulp. Ik blijf jullie op de hoogte houden van de voortgang. En sorry, ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik vind het wel leuk om te klooien met dit soort dingen. Nogmaals dank allemaal en alvast een fantastisch nieuwjaar!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je het oliepijl ook gecontrleerd? als deze op het randje staat.
Bij trillen of wat schudden kan deze even de ontsteking onderbreken.
EricP
mét CE
Ik zou nar het oliepeil kijken
Het zou kunnen, maar meestal hebben die switches wel wat hysteresis.
Maar goed... Goedkope brol en dus 'meestal goed'. Het zou zomaar over kunnen zijn als er wat load op staat. Het lijkt er op dat het ding slecht op pakt bij gas geven. Meestal duidt dat op een te arm mengsel. Dat zou dan weer kunnen komen door meuk in de carburareur. Je zou eens kunnen kijken of het beter wordt als je een heel klein beetje 'choke' geeft.
Tevens: het ding staat toch wel een soort van horizontaal? Ik heb het ook wel eens fout zien gaan met een ding wat best scheef stond: vlotterniveau klopt niet meer. En als dat erg kritisch is (ja, die carburateurs heb je), dan loopt het ook beroerd.
Kijk voordat je wat gaat doen of alles van die regeling goed gangbaar is en of alle veertjes daar zitten waar ze moeten zitten. Niet zelden zit er ergens een veer om de speling aan 1 kant te houden (en daarmee de boel dus min of meer speling vrij). Als die weg is, krijg je dit gedrag ook. Als het te zwaar gangbaar is ook.
Ik heb hetzelfde effect gehad met een aggregaat. de snelheidsregelaar oscilleerde gewoon om onduidelijke reden. Het lag aan het oliepeil. Vermoedelijk de dempingsfactor van de olie op de snelheid van reageren op de toerentalregelaar.