Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Soms maak je toch eigenaardige dingen mee...
Vandaag wilde ik de wasmachine aanzetten: doet niets. (is al wat ouder, dus ik dacht "kapot, wordt een nieuwe...")
Voor zekerheid looplamp erop geprobeerd: ook niks!
Er is dus geen spanning meer op de WCD. Vreemd genoeg zijn alle zekeringen in orde en verder werkt alles prima...
WCD (normaal inbouw RA) heeft vanaf de bouw in 1985 zonder problemen gewerkt, geen rare dingen of geknetter of schroeiplekken.
(heb wel vaker iets gehad, maar dat gaat altijd met vooraf onderbrekingen of geknetter gepaard)
De hele boel niet open geweest, blijft heel vreemd. (heb haspeltje maar even uitgerold...
)
Binnenkort de centraaldoos maar eens openpulken om te zien of daal enig onheil in schuilt...
Loopt de wasmachine wel via een centraal doos?
Bij mijn woning (1989) gaat de wasmachine aansluiting direct naar de groepenkast.
Draad afgebroken onder de klemschroef in de WCD? Wel vaker meegemaakt.
Als het geen aparte groep is, maar meestal is dat wel zo, zal er we een lasdop ter ziele zijn in de centraaldoos.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
van 1985, dat was nog een groep zonder aardlek of achter een 500mA aardlek voor de wasmachine. daar kan de groepenschakelaar van weggefikt zijn of wcd zelf is verbrand.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Is 1 fase, ik ga alles eens nalopen (weet niet precies waar de wcd naar toe loopt...)
Ik vond het alleen vreemd: je zet de wasmachine uit en alles werkt prima, je zet 'm weer aan en alles is totaal dood...
(normaal wordt dat meestal voorafgegaan door intermitterende problemen)
Ik weet dat ik de groepenindeling ergens heb, maar waar heb ik die opgeslagen... 
Bij mij zat de wcd van de wasmachine wel helemaal op een eigen groep. En die deed het opeens ook niet meer. In de wandcontactdoos zit gewoon bruin, blauw en geelgroene bedrading. Uit de groepenkast vertrok echter rood, groen en grijze bekabeling. Het bleek dat oorspronkelijk de bekabeling naar de badkamer ging waar de boel met een wasmachine trekschakelaar verbonden was aan de wasmachine. Gewoon volgens de oude regels. Dat ik het huis kwam wonen stond de wasmachine echter op zolder. Het bleek dat de aannemer die voor ik in het kwam wonen de badkamer had vervangen de kabel met een grijze waco steek blokjes had opgelengd (is dat ook een nederlands woord bedenk ik me zomaar?) naar de zolder toe.
Je raad het al die grijze steekblokjes waren na twintig jaar gebruik dus compleet uitgefikt. Gelukkig zitten de lasdozen en buizen bij mij in een stenen muur. Dit is ook de reden dat ik iets heb tegen die grijze waco blokjes. Ik heb er nu een paar mooie lasdoppen inzitten die het prima doen en nooit zulke problemen zullen krijgen.
Arco
Special Member
Op vrijdag 27 december 2024 18:41:58 schreef ohm pi:
Is opgeplakt aan de binnenkant van de meterkastdeur.
Was 't maar waar...
Heb ik ooit als een los A4'tje gekregen en ergens héél (te) goed opgeborgen... 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 27 december 2024 18:45:18 schreef Ex-fietser:
Het bleek dat de aannemer die voor ik in het kwam wonen de badkamer had vervangen de kabel met een grijze waco steek blokjes had opgelengd (is dat ook een nederlands woord bedenk ik me zomaar?) naar de zolder toe.
Verlengd.
(En een goede ter reminder voor o.a. mij om eerst de WCD te checken bij "doet helemaal niks", alvorens de boel open te schroeven en de voeding ín het apparaat te controleren)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ja humor, ik heb eens een zelfde geintje meegemaakt ergens bij iemand. Geen spanning meer. Maar waar loopt de bedrading naar toe?
Dus dichtstbijzijnde centraaldoos open gemaakt draden geinspecteerd, niks raars.
Draden eruit laten steken en eens gaan trekken en duwen aan de draden van de WCD. Gevonden welke buis het was.
Maar toen kwam het: Met een multimeter en een lang los stuk stuk draad de aders 1-voor-1 ohms doorgemeten en er zat opeens geen breuk meer in? Hey, hoe kan dat nou, dat zint me niet.
Dan maar draad voor draad eruit trekken, met de eerste een trekveer mee erdoor halen.
Wat bleek: een van de draden was letterlijk aan elkaar geknoopt en was half losgeraakt. Eigenlijk een wonder dat de bedrading niet verkoold/verbrand was. Er zijn wat prutsers op de wereld.
Op vrijdag 27 december 2024 19:11:25 schreef Arco:
Heb ik ooit als een los A4'tje gekregen en ergens héél (te) goed opgeborgen...
Die is niet kwijt, maar tijdelijk onvindbaar.
Dat heb ik bij een collega meegemaakt.
Had een huis uit de jaren 70 gekocht, nog net de oude kleuren.
Nieuwe groepenkast met allemaal alamats er in gehangen ( alamats blijf ik toch de beste oplossing vinden).
Een vloog er zo nu en dan spontaan uit, gang, deel woonkamer.
Op een gegeven moment na uitspringen de megger er op en de draden naar een wisselschakelaar hadden best wel afleiding, en die varieerde bij trekken aan de draden...
Er uit getrokken, en ook hier, midden in de buis, met een meter afstand, waren ze in elkaar gedraaid.
Draad net op waarschijnlijk.
Zat wel stevig in elkaar maar zelfs geen isolatietape er om heen.
In een pvc buis is het niet echt heel gevaarlijk maar het is gewoon broddelwerk, dat doe je niet zo.
De bewuste leiding zat in een buitenmuur dus daar komt altijd wel wat condens in.
De alamat wist dat, en de megger ook, en wij daarna ook 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Heb bij mijn pa ook zoiets voor gehad. Er was op een van de stopcontacten in de living een draad los gekomen. Soms wel en soms niet maakte ie contact. Op dat contact liep er een draad verder naar een ander WCD. Dat was even zoeken vooral omdat het soms wel of soms niet werkte.
Doet me denken aan een zeldzame fout die ik toch 2x mocht tegenkomen.
Fout is er zonder enige voorafgaande signalen.
Spanning onbelast is inorde maar stort bij de minste belasting in elkaar.
Oorzaak is fout in koperdraad.
Bij nader onderzoek vind je op plaats delict een lichte verkleuring van de isolatie.
Als je die stript zit daar een luciferkop groot verbrand koper, hoogohmig en breekt bij 1x plooien.
1x bij VOB 2,5 van wasachine
en 1x bij XVB 5G2,5 van CEE halfautomaat.
Blijkbaar is koperdraad ook niet vrij van productiefouten
Mijn huis, moest deel van muurtje tussen gang en keuken wegbreken, keuken is ooit aangebouwd aan achterkant, zoals je vaker ziet.
Elektra is ouwe zooi met van alles aangelast dus dat gaat er zo en zo helemaal uit, er loopt door de gang vanaf meterkast een centrale pijp en gaat gang/keukenmuur in, met daarna nog zichtbaar een lasdoosje en gaat verder de muur in richting schakelaar toilet en aan andere kant licht en wcd keuken, in de keuken gaat vanuit de richting van schakelaar/wcd pijpje naar lichtpunt in keuken, voorderest niets in plafond keuken.
Het stukje muur net voor het lasdoosje wil ik weg halen, dus zet keukenlicht aan en draai zekering los tot licht uitgaat en knip in het lasdoosje de draden los.
Vervolgens trek ik in de gang in het laatste doosje voor die naar de keuken gaat de losgeknipte draden terug uit het pijpje en overal nog metalen pijp dus dat trok aardig wat vonken.., de keuken wordt dus niet gevoed vanuit deze groep, de keuken was wel uit maar op deze draden stond gewoon nog spanning..
Verder gaan kijken, bleek na het doosje in de muur ca 30cm verderop nog een doosje in de muur te zitten en daar eindigden de bedrading gewoon, ging nergens meer naartoe..
Weet nog steeds niet hoe de keuken zijn voeding krijgt, waarschijnlijk met kabel via de kruipruimte maar dat komt wel als de keuken aan de beurt komt.
testman
Op zaterdag 28 december 2024 14:32:52 schreef Richard2000:
Weet nog steeds niet hoe de keuken zijn voeding krijgt, waarschijnlijk met kabel via de kruipruimte maar dat komt wel als de keuken aan de beurt komt.
een kennis had dit ook met zn keuken, echter ging het licht nog niet uit als je de hoofdschakelaar uitzette. bleek de voeding van de keuken van de buren af te komen en dat was pas een jaar of 50 zo
dat was vroeger wel vaker zo in het kader van besparing, echter meestal met riool.
ken het ook van een nieuwbouw project. daar waren keukens gespiegeld tegen elkaar aan en werd met de leidingen maken de halve keuken van de meterkast bij de buren gehaald en andersom. als je pas alles gaat uitmeten op t laatste kom je er niet eens 123 achter 
Zoiets zat ik ook al te denken, maar als ik de hoofdschakelaar uitzet gaat de keuken wel uit, dus ga er maar vanuit dat de voeding iig wel uit mijn meterkast komt..
Maar aan de andere kant, ik heb hier de gehele geschiedenis aan elektriciteit in mijn huis, van ijzeren pijp met textieldraad, waaraan dan gewoon modern blauw/bruin gelast is en in PVC buis verder gaat en wel meer leidingen die nergens meer naartoe gaan, gelukkig is boven alles al weg en vernieuwd.
Hunebedbouwer
Als je de groep van de keuken uit zet wat gaat er dan nog meer uit?
Of zit de keuken op 2 gekoppelde groepen?
Het licht van de voormalige toilet ging dan uit, nu nog de tuinverlichting en de voeding in de schuur achter in de tuin.
Daarom vermoed ik een kabel in kruipruimte voor eigen voeding keuken waar waarschijnlijk toen ook de tuin en schuur op aangesloten zijn.
Er gaat ook een kabel naar beneden vanuit meterkast maar dacht dat daar dus alleen de tuin en schuur op zaten.
testman
Op zondag 29 december 2024 00:36:24 schreef Richard2000:
Het licht van de voormalige toilet ging dan uit, nu nog de tuinverlichting en de voeding in de schuur achter in de tuin.
Daarom vermoed ik een kabel in kruipruimte voor eigen voeding keuken waar waarschijnlijk toen ook de tuin en schuur op aangesloten zijn.
Er gaat ook een kabel naar beneden vanuit meterkast maar dacht dat daar dus alleen de tuin en schuur op zaten.
kan zo simpel zijn als dat de keuken is aangebouwd destijds en dat men met de fundering graven de kabel naar de schuur heeft geraakt. omdat die kabel toch gelast moest worden werd er een aftakking voor de keuken vanaf gehaald. zou met de renovatie dan de schuur weer apart zetten en de keuken meerdere eigen leidingen naar de meterkast geven. wel handig als je dan genoeg verbouwt om dat te kunnen maken. gangvloer of plafond bijv.
Dat ben ik inderdaad van plan, schuur en keuken krijgen dan een eigen groep.
En het zou kunnen wat jij zegt over raken kabel, maar aan de PVC en bruin/blauw bedrading in schuur te zien is deze (veel) later aangelegd, of iig de elektriciteit, dan de keuken, daar zit nog groen/rood als bedrading.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hunebedbouwer