Gegroet,
Mijn Zircon AX-1000 UPS met standaard 12V 7,8Ah batterij uitgebreid met eenzelfde soort batterij. Na korte tijd stopt de hele batterij functie en herstelt niet als de tweede batterij wordt verwijderd.
Een eerdere Zircon 'Smooth-D' die ik had gaf geen problemen.
Een derde Zircon UPS heb ik blijkbaar ook verknalt door batterijen parallel te schakelen.
Nu heb ik er niet veel meer aan als mogelijk alleen een surge protector.
Ik heb UPS nodig omdat in het land waar ik woon nog vaak de netspanning wegvalt en dat vaak langer dan een half uur en een standaard 7Ah batterij gaat zo lang niet werken.
Zircon in dit land geeft aan dat ze het wel willen nakijken/repareren en dat ik de UPS kan opsturen. Maar dan wordt de UPS default gerepareerd en heb ik weer dezelfde situtie, met een lege plek in mijn portemonee.
Heeft iemand ervaring met de situatie als beschreven? Er is vast wel een oplossing, maar in dit land een stuk moeilijker vanwege taalproblemen.
Alvast bedankt.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zie dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/167948
Zonder de UPS verder goed te kennen.... hou er ook rekening dat de fabrikant mogelijk 'value engineering' heeft toegepast: i.e. dat de vermogensinverter berekend is op gebruik met 2 loodaccu's van 12V/7Ah, zoals die waarschijnlijk standaard in het apparaat ingebouwd zaten. En dat wanneer die 7Ah accu's leeg zijn getrokken, de fabrikant ervan uit gaat dat de electronica gelegenheid krijgt om af te koelen.
Je hebt maar 2 opties in feite, een generator of een powerstation.
Zelf heb ik in Hongarije waar ook regelmatig de stroom uitvalt een powerstation van Bluetti, de AC200MAX icm een 550Wp zonnepaneel. Voordeel van deze powerstation is dat je zowel kan verbruiken als opladen tegelijk.
<edit>
Even gezocht en de Bluetti AC200MAX is in Thailand ook te koop. Hangt uiteraard een ander prijskaartje aan dan een UPS met 7Ah loodzuur accu waar je geen koelkast of vriezer op kan aansluiten en die binnen 10 minuten leeg is bij een beetje belasting.
https://www.procampingthailand.com/product-page/bluetti-ac200max-expan…
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (19%)]
Helemaal eens met bovenstaande.
Maar een ander punt, als je 2 accu's parallel wil zetten moeten die gelijk zinn.
Dus 2 nieuwe van het zelf merk en bouwjaar, en niet een nieuwe en bij "plakken".
Maar ook 2 nieuwe 7 ah accu;s gaan dit niet oplossen.
@Roland. Bedankt voor je snelle antwoord. Powerstation is best wel chic, maar
een beetje duur. Generator is waarschijnlijk een goede optie ware het niet dat de energiebron voor de generator mogelijk een korte tijd beschoren is.
Blijft vreemd dat een oudere versie van Zircon UPS wel goed werkte totdat die de geest gaf. Nieuwere versie, andere specificaties waarschijnlijk.
Je hebt gelijk, de batterij output is peanuts, een computer combinatie trekt die batterijen zo leeg, ook al heb je er meerdere.
@revado. Ook bedankt voor je antwoord. Ja, de batterijen waren 'originele' Zircon identieke types. Ik ben bekend met de problematiek.
Het punt is feitelijk waarom de UPS er mee kapte. Het hoeft maar een fet of een condensator of zo te zijn die het circuit stil legde.
EricP
mét CE
Nou ja, met die link is dat niet heel moeilijk in te schatten...
Ik heb ook een tijdje een UPS gehad met 'veel te veel' accu eraan. Reden: stroomaansluiting kwam van een bedrijf, daar waren ze aan het verbouwen, zo nu en dan lag de boel enige tijd plat.
Dat ging goed. Reden is waarschijnlijk dat er 'standaard' al een connector aan de achterkant op zat voor 'meer accu' - en dat er geen thermisch probleem zou zijn. 2de reden is dat het ding slechts op 20-30% van z'n max. load belast werd. Thermisch gaat het hoe dan ook langer goed.
Kijk eens naar Victron combi's. Als in: lader en omvormer in 1. Meestal kunnen die ook wel UPS spelen. Maar dan - doorgaans - wel behoorlijk ontwikkeld. Ik heb er een aantal op bootjes draaien om te voorkomen de computers en telefoon doos plat gaan als de omschakelen van genny of van 'wal' naar genny (of de andere kant op). Dat werkt al jaren probleemloos. De 'hapklare' UPS die men daarvoor gebruikte, hield het zelden langer dan 6-9 maanden vol. Er is er geen een die 2 jaar gehaald heeft...
Ik ben het ook eens met bovenstaande mensen. Een UPS is niet gemaakt om continue stroom te leveren. De ontwerp eisen van een energiebron die eilandbedrijf kan draaien zijn totaal verschillend van de eisen die gesteld worden aan een energiebron die alleen een computer de mogelijkheid moet geven om zonder dataverlies down te gaan.
Ik heb heb zelf een stevige UPS zo omgebouwd dat hij dat wel kan maar niet met zijn volle vermogen. Daartoe heb ik mechanische opbouw veranderd en alles voorzien van een veel groter koelsysteem. De defecte originele accu's zijn er helemaal uit. Je kunt niet eens meer zien dat het ooit een UPS is geweest. Ik gebruik hem in de auto en hij kan een paar uur stroom leveren en dat is voor mij voldoende. Daarbij moet de de motor (en dus de dynamo van de auto) met een iets verhoogd toerental draaien. De accu's hebben gewoon onvoldoende capaciteit. Omdat dit zeer en zeer inefficiënt is en dus gewoon dure brandstof kost, gebruik ik dit zelden. Maar ik heb de mogelijkheid.
In tijden van nood zou ik mijn cv ketel hier op kunnen laten draaien. Alleen moet er dan wel gas zijn. Dus voor preppers toestanden is dit ook niets.
Als je op een plek woont waar vaak de stroom uitvalt en je dit dus regelmatig moet gaan gebruiken zijn dit soort hobby knutsel dingen ook geen oplossingen. Op het moment supreme werken dit soort dingen niet. Accu's parallel schakelen kan prima maar dan moeten ze wel zo goed mogelijk gelijk zijn. Het liefst zelfs van de dezelfde productie batch. Ongelijke accu's kun je alleen maar parallel aan elkaar koppelen als ze geladen of als ze belast worden. De stroom uit de lader zal dan de vereffeningsstromen opheffen en omgekeerd xal een belasting zorgen dat er alleen stromen uit de accu's naar de belasting gaan.
Het parallel laten staan van twee ongelijke accu's zonder belasting of lader zal er voor zorgen dat de accu's elkaar gaan opvreten. Een UPS is in principe ook geen lader maar een druppelader. Een ups (tenminste de gene die ik ken) gaat pas laden als hij merkt dat de accu's leeg zijn. Een druppellader druppelt zoals het woord zegt net zoveel stroom in een accu dat de altijd aanwezige zelfontlading net gecompenseerd wordt. De druppellaadstroom is onvoldoende om vereffeningsstromen tussen twee accu's te compenseren. Dat gaan de accu's dan zelf doen en dan vreten ze elkaar gewoon op.
Als die ups van de TS nog functioneert, zou hij misschien beter de kleine 7Ah accu kunnen vervangen door een exemplaar met veel grotere capaciteit. Het laden van de grotere accu zal dan wel lukken. De vraag is dan alleen of de druppellaadstroom voldoende is om de accu in standby mode bij te houden en of de omvormer het zonder te heet te worden voldoende lang kan volhouden.
Accu's gewoon rücksichtslos parallel zetten moet je gewoon niet doen en niet willen.
En een UPS een inductieve belasting als een motor en helemaal een compressormotor laten voeden gaat echt niet werken. Bij een elektromotor kreeg je vroeger de vuistregel dat de inschakelspiekstroom iets van tussen 6 a 10 maal Inom zou zijn. En dat is dus best veel. Is de motor echter gekoppeld aan een compressor dan moet het ding dus ook tegen de compressie in gaan duwen. Daardoor is de inschakelspiekstroom dus nog weer een stuk groter.
Het is niet zomaar dat bijvoorbeeld een startmotor tijdens de start honderden ampères trekt. En een verbrandingsmotor is tijdens het starten eigenlijk een hele grote pomp of compressor.
Een geheel mechanische generator met een verbrandingsmotor heeft veel voordelen. Je kunt dat namelijk lekker overbelasten en als er er genoeg draaiende massa aanwezig is kan hij hem door de opstartpiek heen trekken. ER kunnen dan ook enorme stromen gaan lopen die als ze maar kort genoeg duren geen probleem hoeven te zijn voor de borstels, anker en veldwikkelingen. Het toerental (En dus de frequentie van 50Hz ook.) stort dan wel in maar dat sloft hij later wel weer bij. Is de generator uitgerust met een inverter die ten aller tijde 50 Hz maakt? Dan is overbelasten wel een probleem. Die inverter gaat gewoon stuk bij te grote stromen maar schakelt als het goed is uit veiligheid gewoon uit. Het starten van je compressor koelkastmotor gaat je op deze manier dus nooit lukken. Alleen een erge hele zware elektronische omvormer generator gaat dit trekken. Of een erg ouderwetse geheel mechanische generator.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (12%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 12 januari 2025 12:31:03 schreef hugocnx:
@Roland. Had ik ergens geschreven dat ik in Thaland woon?
Meestal wat de AIVD "openbare bronnen onderzoek" noemt.
Het ziekenhuis "behoudt de afstand" door van artsen geen voornamen te noemen. Mijn nieuwe arts heeft een linkedin pagina (die ze nog moet bijwerken, daar staat nog dat ze ergens anders werkt). En hier zijn ook mensen die even bij de posting-geschiedenis kijken en/of relaties zien. Nu zijn er meerdere mogelijkheden voor een land waar de stroom regelmatig uitvalt. Iemand heeft het kennelijk uitgepuzzeld.
Het zal meer komen door 'cnx' in mijn naam. Vliegveld code.
Maar het hoeft niet persé zo te zijn.
[Bericht gewijzigd door hugocnx op (25%)]
EricP
mét CE
Op zondag 12 januari 2025 13:02:30 schreef hugocnx:
@EricP.
Die link komt van Revado, niet van mij. Let op met oversteken. LOL
Bijna goed. Die link komt van Roland. Ook jij succes met oversteken 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@hugocnx, bij het googlen op Zircon AX-1000 kwam ik op Thaise sites terecht. Deze opmerking begrijp ik niet helemaal:
de energiebron voor de generator mogelijk een korte tijd beschoren is.
Bij benzine kan ik me dat nog voorstellen, zeker bij E10 is de houdbaarheid beperkt. Diesel is wat dat betreft een stuk langer houdbaar.
Verder hangt het van je situatie af, bij een vrijstaande ommuurde woning is er veel meer mogelijk dan als je in een appartementje zit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij de PTT vroeger werd de diesel voor het aggegraat elke 6 maanden vervangen...
(tegen gunstige prijzen, want de leverancier kon 't nog gewoon weer aan de pomp verkopen voor auto's...)
@Roland. Agenda 2030 van de kwade krachten. Gas, benzine en diesel moeten verdwijnen. Dat heb je ook niet meer nodig in de 15 minuten steden. Alles wordt voor je geregeld door Klaus Schwab. Ik besta tegen die tijd waarschijnlijk niet meer (76).
Op zondag 12 januari 2025 14:25:29 schreef EricP:
[...]Bijna goed. Die link komt van Roland. Ook jij succes met oversteken

Om die diesel kwaliteit zou ik mij totaal geen zorgen maken, die is na 10 jaar ook nog wel te gebruiken, eventueel even door een oude panty filteren.
En een diesel loopt ook op ander spul, slaolie en noem maar op.
In nood allemaal prima.
De kans dat een dieselaggregaat in een noodsitutie gewoon start is groot, bij benzine ben ik daar nog niet zo zeker van ( ervaring...).
Mijn oud werkgeven heeft een ex legersetje staan.
Na een jaar of 2 in een hoekje staan een keer nodig gehad, accu er aan, even gloeien, 2 x de startmotor rond en lopen, met diesel die er al veel langer in zat.
En als je zo'n aggregaat af en toe eens een half uurtje aanzet is dat nog beter natuurlijk.
En die diesels willen ze weg hebben, zal best.
Ik heb er een diesel auto en de volgende wordt er weer een 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 12 januari 2025 17:44:48 schreef revado:
Om die diesel kwaliteit zou ik mij totaal geen zorgen maken, die is na 10 jaar ook nog wel te gebruiken, eventueel even door een oude panty filteren.
En een diesel loopt ook op ander spul, slaolie en noem maar op.
In nood allemaal prima.De kans dat een dieselaggregaat in een noodsitutie gewoon start is groot, bij benzine ben ik daar nog niet zo zeker van ( ervaring...).
Mijn oud werkgeven heeft een ex legersetje staan.
Na een jaar of 2 in een hoekje staan een keer nodig gehad, accu er aan, even gloeien, 2 x de startmotor rond en lopen, met diesel die er al veel langer in zat.En als je zo'n aggregaat af en toe eens een half uurtje aanzet is dat nog beter natuurlijk.
En die diesels willen ze weg hebben, zal best.
Ik heb er een diesel auto en de volgende wordt er weer een
heb een ouwe diesel in t onderhoud. ding draait de noodstroom in een hoog flatgebouw. deze turbodiesel van t eerste uur haalt ruim de 50 jaar intussen. de diesel voorraad die er hangt is zeker 30 jaar oud, zit al vol droesem. evengoed start het ding altijd, zelfs na half onder water te hebben gestaan 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vermoed dat de PTT vroeger Stirlingmotoren onder de torens had staan. Dan maakt brandstof helemaal niks meer uit.
@testman: dan zou ik het brandstofsysteem toch maar een keer legen en spoelen...
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]
Op zondag 12 januari 2025 17:44:48 schreef revado:
Om die diesel kwaliteit zou ik mij totaal geen zorgen maken, die is na 10 jaar ook nog wel te gebruiken, eventueel even door een oude panty filteren.)
Moderne diesel is echt niet meer zo lang houdbaar, daar zit tegenwoordig ook bio-meuk in waar vrolijk beestjes in groeien.
En water blijft een probleem, na 10 jaar zou ik niet het onderste uit de tank halen.
Hier in de telefooncentrale bezuidenhout stonden vroeger 2 grote 12 cylinders, ik dacht perkins of deutz dat weet ik niet meer zeker.
Of ze er nog staan weet ik niet, maar mooie machines.
Olie en koelvloeistof constant op 80 graden zodat ze meteen vol vermogen konden geven als het nodig was.
1 per maand proefdraaien.
Ben daar wel eens bij geweest.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 12 januari 2025 20:01:49 schreef maartenbakker:
Ik vermoed dat de PTT vroeger Stirlingmotoren onder de torens had staan. Dan maakt brandstof helemaal niks meer uit.@testman: dan zou ik het brandstofsysteem toch maar een keer legen en spoelen...
dat advies is al vaker gegeven, ook begint roestvorming op leidingwerk en ouderdom van slangen ed die generator parten te spelen. iets waar je van op aan moet kunnen, is normaal niet zo oud.