ups valt uit bij opstarten met hoge belastingspiek (zonder netspanning)

Bedoeling is de UPS te gebruiken om netspanning te genereren wanneer het net is uitgevallen.
Wil namelijk een diepvriezer voorzien van netspanning wanneer het openbaar net is uitgevallen.
Ben vertrokken met een ups van 600 watt en die kan opstarten zonder de aanwezige spanning van het openbaar net.
De vriezer verbruikt in regime rond de 50 watt. Dit kan geen probleem zijn kwestie vermogen.
De ups is voorzien van 2 zware loodaccu's die volledig zijn opgeladen.
Bij opstart gaat de ups in alarm > lage accu_spanning.
De piekbelasting bij opstart is iets van zo'n 600 watt, gemeten met een watt meter.
De vraag: Is het wel mogelijk van op deze manier op te starten? Zou een zwaardere ups een oplossing bieden?
Heeft er iemand ervaring met dit probleem en zo ja, hoe dit oplossen?

Geen antwoord op je vraag, maar ik ben toch benieuwd: wat is precies het scenario waarvoor je jezelf wilt beschermen?

Een diepvriezer van -20 gr. C kan beste een paar uur zonder stroom, als je de deur niet te vaak open doet. Die temperatuur zal lange tijd laag blijven.
Dus bij de meeste op dit moment gangbare storingen is het deurtje dichtlaten voldoende mijns inziens ;-)

Bij opstart gaat de ups in alarm > lage accu_spanning.

Wat noem jij zware loodaccu's?

Deze melding zegt eigenlijk dat de accu's te licht zijn voor het opstarten van de UPS. Meer en of zwaardere accu zouden dan genoeg moeten zijn.

De piekbelasting bij opstart is iets van zo'n 600 watt, gemeten met een watt meter.

De werkelijke piek is bijna niet te meten en die zal zeker nog een stuk hoger zijn dat kan voor een motor van normaal 50W best even 1000W piek zijn. Een goede 600W UPS kan meestal wel het dubbele aan piekvermogen aan. Maar gezien de melding dat je accu spanning te laag word denk ik wel dat je UPS het met meer en of een zwaardere accu het wel aan moet kunnen. Maar meer accu's is ook meer energie verbruik van de UPS>

Een UPS voor een diepvriezer zou ik normaal niet aanraden. Een UPS heeft een behoorlijk hoog energie verbruik toch wel zo een 20,- of meer per maand. Een diepvries overleeft vaak wel 2 tot 4 uur voordat die begint te warm te worden. Dus de waarde van de inhoud moet het wel waard zijn om de kosten van een UPS te dekken. Ergens is een kleine noodgenerator op benzine een beter keuze. Als je binnen of net na een uur de noodgenerator aanzet ben je nog op tijd.

IK had wel een iets andere UPS staan maar bij mij was het extra verbruik van de UPS bijna 1/2 van mijn totale nachtverbruik en ca 1/4 van het totale verbruik.

zware accu's?? hoe veel zijn ze, hoe oud zijn ze.

600W op 24V (neem aan dat er 2 in serie staan van 12V) dan zou je op 25A stroom zitten.
als dat kleine 7Ah accu'tjes zijn, dan gaan die snel door de knieen. als ze wat op leeftijd zijn, zakken ze (of 1) teveel in en slaat de ups af.

ik heb een 600VA ups draaien met een 8tal accu's er parallel op (gaande van 7 tot 24Ah). totaal rond de 100Ah. die zakken niet in als de ups belast wordt gestart :-)

600W is te weinig.

Die vriezer trekt rustig een 4-5voud daarvan. Kortstondig, als de compressor aanslaat, maar dat is meer dan voldoende om dat ding door zn hoeven te trekken.

Een normale huis/tuin/koelkast heeft al een omvormer van 800W+ nodig om op te starten. Maar ook goede accu's die die burst kunnen leveren. Met kleine 7ah loodaccutjes ga je dat ook niet redden.

Wat voor UPS is het? Zo'n compressor (motor) gaat ook niet lekker op een gemodificeerde sinus zoals sommige budget UPSjes leveren.

idd is een ups van 600VA doorgaans niet heel ruim. die 600VA is ook bij een ohmse belasting. inductief als die van een compressormotor gaan die waarden een stuk omlaag. komt nog bij dat als de compressormotor aanslaat met nog druk op het systeem en dus niet aanloopt dan kan de ups platgaan door de blokkerende compressor. deze blijft dan uit en de vriezer zal dan ontdooien. zijn die loodaccu's nieuw? want een gekregen ups heeft vaak al gare accu's, vandaar dat deze word vervangen. dat zegt die error eigenlijk al met opstarten..

Als de vriezer een invertermotor heeft dan gaat het misschien wel. Een traditionele compressor met aanloopschakeling kun je waarschijnlijk vergeten.

Op donderdag 9 januari 2025 21:12:31 schreef maartenbakker:
Als de vriezer een invertermotor heeft dan gaat het misschien wel. Een traditionele compressor met aanloopschakeling kun je waarschijnlijk vergeten.

dat kan wel, maar de ups dient een zwaarder model te zijn, tevens kan de compressor starten pas 20sec na het inschakelen van de ups ook helpen..

Ik heb hier in het gebouw een APC 3000 staan met 4x 120 Ah accu's er aan.
Daar hangen een aantal apparaten aan die een tijd door moeten draaien zoals bewaking, telefoon en toegangssystemen en 2 elektrisxche deuren.
Die kan een uur of 5 overbruggen.
Maar die 3 kVA versie is al ongelukkig met de motor van de deuren ( lees inductieve belasting) het gaat wel maar net aan.
Daar zijn die dingen gewoon niet voor gemaakt.
Bovendien heeft een UPS helemaal geen zin voor een vriezer, de standaard accu;s zullen misschien 10 of 15 minuten die vriezer aan de gang houden, dan is het over.
En gesloten kan hij toch wel een flink aantal uren zonder spanning.

Een aggregaat is dan een betere oplossing , maar ook daar moet je een beetje fatsoenlijke voor hebben anders gaat die ook door de knieen.

Op donderdag 9 januari 2025 22:28:14 schreef revado:
Ik heb hier in het gebouw een APC 3000 staan met 4x 120 Ah accu's er aan.
Daar hangen een aantal apparaten aan die een tijd door moeten draaien zoals bewaking, telefoon en toegangssystemen en 2 elektrisxche deuren.
Die kan een uur of 5 overbruggen.
Maar die 3 kVA versie is al ongelukkig met de motor van de deuren ( lees inductieve belasting) het gaat wel maar net aan.

elektrische deuren hebben vaak motoren op DC, dus vaker zie je dat er een ingebouwde backup accu inzit. mede omdat vaker word vergeten dat de oude draaideur altijd open ging bij calamiteiten en de schuifdeur zonder spanning springt standaard op het nachtslot.

maar idd heeft een ups voor een vriezer geen zin, tenzij er een kruiwagen accu's aanhangt. zo'n ding blijft als ie niet open word gemaakt zo 16 uur onder t vriespunt, zeker met een goede vulling erin die als vrieselement dient.

Op donderdag 9 januari 2025 22:46:42 schreef testman:
[...]

elektrische deuren hebben vaak motoren op DC, dus vaker zie je dat er een ingebouwde backup accu inzit. mede omdat vaker word vergeten dat de oude draaideur altijd open ging bij calamiteiten en de schuifdeur zonder spanning springt standaard op het nachtslot.

maar idd heeft een ups voor een vriezer geen zin, tenzij er een kruiwagen accu's aanhangt. zo'n ding blijft als ie niet open word gemaakt zo 16 uur onder t vriespunt, zeker met een goede vulling erin die als vrieselement dient.

Dit zijn 2 redelijk antieke hydraulische tormaxen met een 230v compressortje er in.
Zitten er zeker al 20 jaar en waren toen al 2e hands.
Werken feilloos.

De vraag: Is het wel mogelijk van op deze manier op te starten? Zou een zwaardere ups een oplossing bieden?
Heeft er iemand ervaring met dit probleem en zo ja, hoe dit oplossen?

Een zwaardere UPS zal waarschijnlijk héél veel zwaarder moeten zijn. En vooral ook de inschakelpiek aankunnen.

Jaren geleden heb ik geprobeerd het energieverbruik van m'n koelkast en diepvries te meten. Beide energiemeters die ik had 'gingen over hun nek', d.w.z. sloegen op tilt, van de inschakelstroom. Geen idee hoe hoog dat die is, maar vele malen hoger dan 16A, vermoed ik.

Koelkasten en diepvriezen zijn berucht om de inschakelstroom die ze trekken, is hier op het forum al vaker ter sprake gekomen.

Wat Testman zei, bij stroomstoring blijft een diepvries lang koud. Voor de zekerheid zou u er extra dekens om kunnen wikkelen als extra isolatie bij een stroomuitval. (ik heb ooit mijn koelkast extra geïsoleerd met styrofoam platen van 2cm dik; bij de (toen) nieuwe koelkast leverde dat een verlaging van het energieverbruik op van 400 Wh/dag naar 300 Wh/dag. Niet te versmaden. In de platen had ik een paar NdFeB-magneten ge-epoxied, waarmee de platen zo tegen de zijkanten konden worden 'geplakt'. De deur bleef verder ongemodificeerd. Ook had ik reflecterende aluminium-folie in het compartiment bij de compressor geplakt, zodat IR-straling van de compressor beter weggereflecteerd werd van de koelruimte.

Wat moet ik me bij deze UPS voorstellen zonder vermelding van een merk of type?
Idem voor de 2 accu's zonder vermelding van spanning en capaciteit?
En de vriezer?

Een 600W UPS is een zielig klein dingetje voor zo'n klus...

Ik denk dat TS hoopt bij een echte blackout de vriezer lang aan de gang te houden.
Zoals we allemaal zeggen, daar is een UPS niet voor, die is er om een server of computer even op te vangen bij een korte piek of onderbreking en om die server vervolgens normaal af te kunnen sluiten.

Koop een Powerstation, die kun je opladen als het tarief laag is en/of met Zonnepanelen. Ik heb er zelf een van Bluetti, de AC200MAX. Een collega heeft goede ervaringen met zijn EcoFlow.

Bij een standaard UPS mag je rekenen op 10-20min 'looptijd', en bij zware inschakelbelastingen moet die UPS ook nog zeer ruim overgedimensioneerd zijn.
Is inderdaad bij stroomuitval voor een gecontroleerde shut-down, of overbrugging tot een generator opgestart is...

Als je een 600W UPS koopt, dan zal dat ding rond een halfuur kunnen draaien, dus rond de 300Wh aan energie bevatten.

Als je dan een applicatie hebt die 50W nodig heeft, kan je hopelijk 3 uur draaien.

Misschien heb ik de verhouding niet goed en heeft ie zeg 1200Wh aan accucapaciteit. Dan zal dat ding heus 24 uur 50W volhouden.

Dan kan je zeggen: Hij is niet bedoeld om langer dan een halfuur aan te staan. Mij best, maar dat is een halfuur op 600W. Dan krijg je toch na 10 minuten al een heel redelijke thermisch-stabiel situatie. Met een belasting van 50W moet ie het echt onbeperkt volhouden.

Dat is dus de reden dat zomaar een 600W omvormer met extra accus op 600W veel langer laten draaien niet altijd goed gaat. Maar als je een twaalfde van het vermogen gebruikt kan het gewoon wel.

Dat gezegd zijnde.... Een vrieskist... het lijkt me dat daar een 150 of 300W motor inligt. Dan kan ie nog best wel 50W gemiddeld gebruiken: normaliter zet de thermostaat hem toch > 50% van de tijd uit. Maar voor het berekenen van de voeding moet je toch echt met die 150 of 300 rekening houden.

Maar goed. Als de bedoeling is om ergens in het buitenland de vriezer te blijven gebruiken omdat de stroom regelmatig 3 dagen achtereen uitvalt... dan moet je nog even een energie-sommetje maken: Heeft de UPS voldoende capaciteit?

Op vrijdag 10 januari 2025 13:36:26 schreef Roland van Leusden:
Koop een Powerstation, die kun je opladen als het tarief laag is en/of met Zonnepanelen.

Dat is ook maar een wat slimmere UPS en ook die houd zo een vrieskist niet heel lang koud.

De waarde van de inhoud van de vriezer moet dan wel al naar 1000,- gaan om zo een powerstation te rechtvaardigen.

IK blijf erbij voor TS is een kleine generator de beste oplossing. Een generator kan zolang je er brandstof voor hebt onbeperkt stroom leveren.

Op vrijdag 10 januari 2025 13:37:46 schreef Arco:
Bij een standaard UPS mag je rekenen op 10-20min 'looptijd', ...
Is inderdaad bij stroomuitval voor een gecontroleerde shut-down, of overbrugging tot een generator opgestart is...

Lang niet altijd een UPS is en blijft een noodstroom apparaat en als je dat wilt dan kan dat ook prima voor enkele dagen, maar voor een vriezer een beetje teveel van het goede.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]

Ik heb een kleine UPS voor een NAS. Die heb ik weleens van binnen bekeken maar er zat helemaal geen koelblok in. Het enige was een alu massief blokje zonder vinnen. Is dat niet om 'even' te overbruggen maar loopt uiteindelijk warm?

Is dat bij grotere UPS'en ook zo?

Moderne (switcher) UPS'en produceren niet zoveel warmte meer, zeker een heel kleintje als 300 of 600W niet.
(een PC voedig heeft toch ook maar een kleine koeling?)

Meeste hebben een fan, die zet desnoods een tandje bij...

Gebruik 2 batterijen van 45ah 12 volt, dus 24 volt 45ah. Maar die zijn al wat oud.
Bedoeling is de vriezer aan de praat houden bij langdurige spanningsuitval. Ik denk dat er vroeg of laat een uitval gaat komen (Rusland?) ?
Een klein groepje op benzine is ook een oplossing maar dat maakt nogal wat lawaai enz...
Wanneer de vriezer eenmaal aan de praat is, gaat het verbruik naar 45 à 50 watt, maw 2 à 3 amp verbruik van de batterijen. Stel dat de batterijen nog maar de helft van hun capaciteit kunnen leveren dan kan de vriezer zo'n 10 uur continu draaien. De helft van de tijd draait deze niet dus is het 20 uur.

Zo lang ga je zeker niet halen, in de praktijk een stuk korter.
(je moet ook nog rekenen dat er steeds voldoende prik moet zijn om de compressor opnieuw op te starten...)

Veel korter. Wat voor accu's zijn het?

45Ah semi-tractie loodaccu's, 50% ontladen, is netto 20Ah bruikbaar. Dat is dus een uurtje of 4. Maar UPS heeft ook eigen stroomverbruik wat snel ook 5-10 watt is

Netto denk ik dat je blij mag zijn met een uurtje of 3, minder als de accu's slecht zijn (of startaccu's zijn) en de hoge inschakelpiek kan ook snel genoeg de accu's door zn hoeven trekken. 1 uur lijkt me realistischer.

Zo'n powerstation is een betere optie, of naar iets van een ESS systeem gaan. Die kun je dan ook benutten om een 'ups' groep te maken.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (28%)]

Wanneer de vriezer eenmaal aan de praat is, gaat het verbruik naar 45 à 50 watt,

En daar zit nu net het probleem, die vriezer moet na zeg 20 minuten wel elke keer weer kunnen opstarten.

En zelfs als je er nu wel een paar nieuwe accu's erbij zet dan zal de vriezer wel een paar keer willen starten en daarna toch niet meer als de accu net wat leger zijn. Deze UPS is blijkbaar net een maatje te klein. IK denk wel dat je minimaal een UPS van 1000VA nodig zal hebben. En dan zou je de 10 uur wel kunnen halen maar wat doe je daarna als het toch langer dan 10 uur duurt.

En ja een generator maakt wat lawaai maar als je echt bang bent van een scenario waarbij de stroom langere tijd kan uitvallen zou ik daar meer op vertrouwen. Het probleem van een UPS is bijna altijd dat tegen die tijd dat hij echt nodig is de accu's gaar zijn, of ga je trouw elke 3 jaar preventief je accu's vervangen?