Type 2 charging devices can incorporate additional signals superimposed on the CP line in the form of Local Interconnect Network (LIN) or Single Wire Controller Area Network (SWCAN) bus communications. These communications normally occur when the CP line duty cycle is between 3 % and 7 % (typically 5 %). Therefore, a duty cycle in this range indicates to the vehicle that the maximum available charging current is being communicated by means other than PWM. The communications can also provide the EVSE with additional information about the vehicle, the battery's states of charge (SOC) and health (SOH).

Misschien ook interessant:

https://www.picoauto.com/support/viewtopic.php?t=22544

Dat is ISO15118, daar hebben we het hier niet over. (Behalve het CAN verhaal dan, dat is weer wat anders)

[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]

Op zondag 12 januari 2025 14:44:19 schreef henri62:
Dat is dus ISO15118, daar hebben we het hier niet over. (Behalve het CAN verhaal dan)

Vandaar ook de tweede link, Tesla gebruikt CAN over de CP line.

Lijkt wel op de CHAdeMO standaard, die gebruikt ook CAN, misschien hebben ze het van elkaar afgekeken?

De legacy mode in de walbox schakelt dit spul dus uit?

Even een update: ik heb me er uiteindelijk toch aan gewaagd om de connector te herstellen met krimpverbindingen. Dat is gelukt, en de lader werkt weer.
Wat wel gek is: ik moet de lader nog steeds in legacy mode zetten, in "Tesla" mode krijg ik een communicatiefout. Ander bizar gedrag: vanaf 16A laadstroom schakelt de lader na ongeveer 20 seconden uit. Bij 15A blijft de lader werken tot de auto vol is. Er is geen noemenswaardige spanningsval zichtbaar, en de connector wordt ook niet warm dus het lijkt niet aan de ingebouwde NTC te liggen. Trouwens, na 20 seconden valt de lader al uit en ZO snel gaat die 1A extra stroom geen verschil maken.

Op mijn eigen auto (geen Tesla) werkt het wél met 16A laadstroom.

Het is "goed genoeg" voor de eigenaar, maar ik vraag me toch af wat er nog mis is.

heb je de netspanning al eens gemeten bij 16A? als zo'n EV een update heeft gehad bij het onderhoud kan de drempel van laadspanningen ook ineens veranderd zijn. al vaker meegemaakt iig, lader error maar bij 1 auto. andere wagen geen probleem.

Ja, niet gemeten maar de auto geeft dat zelf aan op zijn display. 226V bij de auto (dus inclusief verliezen in de laadkabel) zou ruim voldoende moeten zijn. Bij 15A is het evenveel.
Wanneer de lader uitschakelt gaat er een rood lampje branden, het lijkt er niet op dat het de auto is die beslist om te stoppen, maar de lader.