nonius
set SCE to AUX.
Raaf: een stropdas uit de kleerkast. Elke gek heb z'n gebrek....
On-topic: mijn voorkeur zou ook uit gaan naar een lineaire voeding. Niet klein, licht of zwaar, en zal hoogstwaarschijnlijk ook geen 'hip' blauw LED-display hebben. Maar doet wat het moet doen. En wanneer de naald van de stroommeter in de hoek vliegt is in één oogopslag duidelijk dat er iets niet in de haak is. Ook is zo'n apparaat tot het einde der tijden aan de praat te houden. Een stuk gereedschap voor het leven. (en daar heb ik m'n sterke twijfels over bij zo'n Chinese voeding).
Maar zoals gezegd, ik heb de indruk dat het voor een jong iemand (kind?) is, en dan is het uitpakken van een nieuw apparaat uit de verpakking de helft van het genot. Een tweedehandsje wordt dan waarschijnlijk minder gewaardeerd. Maar voor mezelf sprekend: als het geen oog heeft voor een ankerketting, dan mot ik ut nie! 
Benleentje: Jammer dat die Philips voeding van marktplaats zo'n eind weg is, ik zou er anders wel belangstelling voor hebben gehad. Toen ik over een 'Philips voedinkje' sprak voor OP, had ik trouwens wel iets kleiners in gedachte dan dat apparaat.... 
Op zaterdag 25 januari 2025 15:22:48 schreef nonius:
Raaf: een stropdas uit de kleerkast. Elke gek heb z'n gebrek....[bijlage]
Dan zegt mijn familie ook
grapje Mja de ouwe is 104 geworden dus met de genen zit het wellicht goed. U bent nog niet van mij af.
Inmiddels even een testje gedaan met draaiende motor en een vieze blokgolf 12v-230V converter er tussen. MD pick-up met 2mV moet je er niet op aansluiten maar met 100mV in is het best te doen. Output beluistert met een Beyer Dynamic DT 100 2X 400Ω dat gaat prima op de output. Ik had geen telefoon die hoger gaat (Sennheiser HD 414 zit hoger) maar die is verkocht. Tja, dom zijn op zijn tijd 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb hier:
- een Farnell D30-2 voeding (30V 2A; digitale meter), [€ 25,-]
- een HP6206-B 60V 500 mA, [€ 30,-]
- een Delta TPS 30V 10A [€ 15,-]
- een vd HEEM 400V 200mA [gratis]
- een onbekend Duits merk 3,5kV 25 mA (fotomultipliers, elektroforese?) [€ 15,-]
Oh ja, nog een zelfbouwtje 180V 100mA met buizen....
>>>> Zo'n Farnell is een handig universeel voedinkkje. Als je daar aan kunt komen op Marktplaats, eBay of radiomarkt is het een goede keus. <<<<
Die 3.500 Voeding is niks voor beginners, evenals die vd HEEM !!!!
Quad in de auto??? en dan een plaaje draien op de kassuien???

blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Even terug On Topic.
Natuurlijk weet ik dat de prijs wat hoger is, even doorsparen dan maar, voor een beter resultaat. 

.
Pas op 7 Februarie leverbaar in de nieuwe uitvoering, al die tweede hands rommel waar je altijd aan moet gaan werken,
lijkt mij nu niet echt handig voor iemand die aan het starten is.
Dan ben je meer bezig met reparatie dan met je projecten...
Ik weet het, ik weet het, dat kan ook een leerzaam project zijn, maar dat is meestal niet de doelstelling van iemand die gaat starten.
Groet,
Bram
nonius
set SCE to AUX.
Ik weet het, ik weet het, dat kan ook een leerzaam project zijn, maar dat is meestal niet de doelstelling van iemand die gaat starten.
Inderdaad.
Overigens, een ander 'probleem' dat ik persoonlijk heb met al die kleine Chinese spulletjes is dat het allemaal zo klein en licht is. Zat pas deze video te bekijken, en alleen al het idee dat m'n functiegenerator van z'n plek komt als ik wat te hard aan het meetsnoer trek, of achteruit schuift als je op een toetsje drukt, doet m'n nekharen overeind staan:
https://www.youtube.com/watch?v=i4X8zT9htgY&t=130s
Gelukkig heeft de PM5193 daar geen last van.... Echte meetapparatuur hoort de vloer te beschadigen als het valt en de tranen in je ogen te doen springen als het op je tenen valt zonder dat men veiligheidsschoenen draagt (persoonlijke mening).
Maar als de beoogde ontvanger een scholier is zonder gereserveerde ruimte (werkbank) voor een electronicalab, dan is een Chinees voedinkje en functiegenerator misschien juist weer wel wat meer geschikt.
benleentje
Golden Member
al die tweede hands rommel waar je altijd aan moet gaan werken,
lijkt mij nu niet echt handig voor iemand die aan het starten is.
Van alle voedingen die ik 2de hands gekocht hebt zijn er denk 10%, zo 6 uit 65, ja ik spaarde ze op, geweest die het spontaan lieten afweten en nog in de hoek liggen en voor de rest heb ik er nog nooit wat aan gedaan. Behalve dan een paar om de ventilator stiller te krijgen maar dat heb je met nieuwe voedingen ook.
En als een een 2de hands voeding koop test ik maar 1 ding. Uitgang kortsluiten en kijken of de stroom dan te regelen is en zonder kortsluiting de spanning van 0 tot max instellen op de meter en voor de rest helemaal niets.
Maar goed misschien heb ik al die gewoon veel geluk gehad want ik weet ook wel dat 1 persoon statistisch geen goede representatie is. 
En ik heb een stuk meer vertrouwen in een oude HP dan in een korad.
nonius
set SCE to AUX.
Van alle voedingen die ik 2de hands gekocht hebt zijn er denk 10%, zo 6 uit 65, [...]
Eh.... mijn gedachten zwenken heen en weer tussen 'wow, dat wil ik ook!' en 'ik maak me zorgen om Benleentje'.... 
Maar goed misschien heb ik al die gewoon veel geluk gehad want ik weet ook wel dat 1 persoon statistisch geen goede representatie is.
Met n=65 begint het statistisch toch al wel significant te worden hoor.... 
Op zaterdag 25 januari 2025 17:06:32 schreef Tidak Ada:
Quad in de auto??? en dan een plaaje draien op de kassuien???
![]()
Alles voor het onderzoek van wel/geen 50mV ripple op de output (post 4) en nog wat eigenbelang 
benleentje
Golden Member
De een zo zeggen goh die heeft veel klokken en ik zou zeggen maar hij mist er zeker van elke serie nog wel een paar. Zijn verzameling is nog lang niet compleet. Ben ik nu geslaagd?
Toch kan 1 persoon niet zo snel statisch representatief zijn. Dit omdat ik bv heel misschien mensen die iets aan me verkopen goed kan aanvoelen en een ander niet. En zo zouden er ook meer factoren kunnen meewegen waarom iemand minder vaak een miskoop heeft dan een ander. Maar ook ik heb miskopen gehad maar wil daar verder niet over praten
.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 25 januari 2025 18:07:22 schreef benleentje:
[...]
+1
2mV rimpel, USB aansluiting ect. Tweakers gebruikt hem in het lab. Die jochies daar gaan geen ouwe HP gebruiken. Fossielen komen er niet in 
https://www.eleshop.nl/korad-ka3005ps.html
De Korad is programmeerbaar via de meegeleverde software en een USB- of RS232-aansluiting. Dat kan ook een reden zijn waarom nieuw spul wordt gekocht door amateurs.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (31%)]
HarmP
Golden Member
Op zaterdag 25 januari 2025 15:22:48 schreef nonius:
Benleentje: Jammer dat die Philips voeding van marktplaats zo'n eind weg is, ik zou er anders wel belangstelling voor hebben gehad. Toen ik over een 'Philips voedinkje' sprak voor OP, had ik trouwens wel iets kleiners in gedachte dan dat apparaat....
De verkoper bleek een klein kwartiertje bij mij vandaan te wonen. TL;DR: er staat nou een flinke jongen zijn best te doen om een plank van de muur te laten komen. Het eerste uur nog zonder succes…. 
Er staan nog een paar PE1644 op marktplaats, bijvoorbeeld deze https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2… of https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
Ik wist al dat de thyristor voorregeling geluid maakt, toch was dat nog… even wennen. Ook ga ik deze voeding nog wat beter aan de tand voelen, aan het eind van het bereik voelt de overgang tussen CV en CC niet robuust genoeg. Komt mogelijk nog een topic voor….Ik heb hem ook gekocht om over voedingen te leren.
Overigens was mijn enige werkende* labvoeding tot nu toe een Korad 3005P. Daar ben ik eigenlijk wel tevreden over: weinig rimpel, stabiel en een aantal nuttige functies. Of de nieuwe verbeterde versie beter of slechter is dan de oude zal de tijd uitwijzen. De Korad zou ik voor een beginner zeker aanraden, veel meer dan een 40 jaar oud ding van Marktplaats waar wel-of-niet de belangrijke componenten nog fris zijn (als in de Philips de elco-maatje-yoghurtbeker gaar is ben je wel een paar euro verder).
* een CO2016 voeding heb ik werkend maar nooit ingebouwd. Een dubbele CO2019 ligt nu op de werktafel in ongeveer het zelfde stadium.
Haha heel herkenbaar. Als je *0 jaar bezig bent heb meestal al wat verzameld cq. gebouwd, of beide.
OP hast66 heeft zijn/haar keuze al gemaakt?
benleentje
Golden Member
De Korad zou ik voor een beginner zeker aanraden, veel meer dan een 40 jaar oud ding van Marktplaats waar wel-of-niet de belangrijke componenten nog fris zijn
Ik ken iemand die koopt nooit iets 2de hands en ik bijna alleen maar. Een ieder moet dat voor zichzelf weten wat voor hem/ haar het beste aanvoelt. Ik denk altijd maar voor hetzelfde geld heb je met 2de hands meer maar inderdaad ook meer versleten.
Maar vroeger waren er veel minder spelers op de markt die goede voedingen maakten en dat betekend dan ook dat ze toen duur waren. Nu heb je inderdaad al voor rond de 100,- nieuw echt wel een hele goede voeding. Zo goed als een HP of Agilent nee dat weer niet maar hoe goed moet het voor de hobby zijn. Als die korad bv gewoon 15 jaar meegaat is daar niets mis mee.
nonius
set SCE to AUX.
HarmP: dank voor uw opoffering, dan kan ik in elk geval niet meer in de verleiding komen om het ding aan te schaffen en hier het lab in te slepen 
Dat was in 1980 trouwens een voeding van 3150 gulden, excl. belasting. Duidelijk een heel andere categorie dan een moderne Chinese voeding.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Benleetje, 
Ik heb echt vele HP, Harrison en Agilent voedingen gehad en een aantal heb ik nog steeds.
En Yep, er is heel wat reparatie werk gedaan aan deze voedingen.
Mijn nieuwste, dat is de E3612A werkt sinds zijn aanschaf zonder problemen, welke ik 12 jaar geleden bij Farnell heb aangeschaft.
Alle andere voedingen uit de HP familie zijn allemaal door mijn handen gegaan voor reparatie's.
Dat geeft niet aan dat HP familie slechte voedingen maakt, het is gewoon een leeftijd probleem en de behandeling door mijn voorgangers.
Dus... als jij dat probleem niet hebt, dan ben je vast en zeker een gelukkig mens. 
Groet,
Bram
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 25 januari 2025 18:07:22 schreef benleentje:
[...]Van alle voedingen die ik 2de hands gekocht hebt zijn er denk 10%, zo 6 uit 65[....]
Hier iedem. Met de Delta kan ik een 80AH accu opladen De farnell wordt het meest gebruikt Het Hp-tje als ik een hogere spanning moet hebben, de vd Heem werkt probleemloos en is een relikwie; die hoogspanningsvoedig eveneens.
Eveneens een gelukkig mens dus 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (28%)]
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 25 januari 2025 20:43:43 schreef blackdog:
Hi Benleetje,Dus... als jij dat probleem niet hebt, dan ben je vast en zeker een gelukkig mens.
Ja best wel.
. Maar ik denk ook een heel klein beetje dat ik er minder een probleem van maak en dat mijn voedingen niet perfect hoeven zijn. Ik heb bv nooit gemeten aan mijn voedingen en heb geen idee van rimpel en stabiliteit en of snelheid van de regeling.
Wel leuk 2 mensen en totaal verschillende ervaringen
.
Ik kan niet meer doen dan mijn ervaringen hier delen en dat geld voor ons allebei en nu heeft TS nog meer om over na te denken.
dan kan ik in elk geval niet meer in de verleiding komen om het ding aan te schaffen en hier het lab in te slepen
Daarom staat marktplaats en vergelijkbare site hier achter een firewall + volledig geblokkeerd om maar niet in de verleiding te komen.
. Zo nu en dan zoek ik wel eens heel gericht maar niet meer voor elektronica, want deze voeding zou ik ook bijna gekocht hebben.
Het was ook niet perse de bedoeling om met zo een bakbeest te komen maar dit was de eerste goede voeding die ik tegen kwam er staat ook heel veel nieuwe voedingen tussen.
Toch eens uitzoeken hoe het nu met mijn commissie zit want HarmP heeft dit via mij gevonden.
.
nonius
set SCE to AUX.
een Farnell D30-2 voeding (30V 2A; digitale meter), [€ 25,-]
een HP6206-B 60V 500 mA, [€ 30,-]
een Delta TPS 30V 10A [€ 15,-]
een vd HEEM 400V 200mA [gratis]
een onbekend Duits merk 3,5kV 25 mA (fotomultipliers, elektroforese?) [€ 15,-]
Tidak, als dat de verkoopprijzen zijn dan spring ik straks in de auto om ze op te halen. De HP6206, VdHeem en 3.5kV/25mA graag voor mij reserveren 
Maar ik denk ook een heel klein beetje dat ik er minder een probleem van maak en dat mijn voedingen niet perfect hoeven zijn
Na wat posts te hebben gezien van projecten van Blackdog durf ik te stellen dat de eisen die hij aan een voeding stelt ver uitstijgen boven de mijne....
Ik heb bv nooit gemeten aan mijn voedingen en heb geen idee van rimpel en stabiliteit en of snelheid van de regeling.
En da's juist wel een hele interressante! En eentje waar ik vroeger bij m'n zelfbouw schakelende voedingen de mist mee inging! Kan me herinneren dat m'n eerste ombouw van een PC-ATX voeding naar 2.5-28V/0-10A regelbare voeding, last had van instabiliteit bij het uitschakelen: als de ingestelde spanning 2.5-5.0V was, liep deze bij het uitschakelen op tot ca. 8.0V....
Voor het laten gloeien van een styrofoam-snijdraad niet zo'n probleem, maar gevoelige electronica en TTL vindt zoiets toch een stuk minder prettig.
Sindsdien vertrouw ik trouwens ook 'echte' labvoedingen pas nadat ik ze zelf aan wat metinkjes heb onderworpen....
Tidak Ada
Op zaterdag 25 januari 2025 21:49:11 schreef nonius:
[...]Tidak, als dat de verkoopprijzen zijn dan spring ik straks in de auto om ze op te halen. De HP6206, VdHeem en 3.5kV/25mA graag voor mij reserveren
[...]
Ik zal het in m'n testament zetten 
Overigens zijn die prijzen bij koopop beurzen en vooral Bij de zendamateurs van de TuE, die afgeschreven apparatuur mochten verkopen voor hun onderhoud- en verenigingskosten.
Op zaterdag 25 januari 2025 20:07:36 schreef HarmP:
[...]
Een CO2016 voeding heb ik werkend maar nooit ingebouwd. Een dubbele CO2019 ligt nu op de werktafel in ongeveer het zelfde stadium.
De dubbele 2019 is de voeding die ik momenteel het meest gebruik, de voeldoening dat dat een eigen ontwerp en bouwsel is zal daar wel wat aan meehelpen. Maar beide voedingen kunnen zich meten met fabrieksdozen.
benleentje
Golden Member
Sindsdien vertrouw ik trouwens ook 'echte' labvoedingen pas nadat ik ze zelf aan wat metinkjes heb onderworpen....
Ja dat is wel waar. Voordat ik een voeding voor gevoelige zaken ga gebruiken heb ik er al eerst mee gespeeld en weet dan wel of ik erop kan vertrouwen. Maar dat zie ik niet echt als meten maar door het gebruik van zo voeding leer je hem wel kennen.
Mijn eerste voeding was een kleine rode oude accu lader die op 6V en 12V werkte. Daar een hoop mee gespeeld want ik had toen geen idee waar ik mee bezig was. Ik was denk pas 10 of 11. Later kreeg ik via via een betere voeding en toen gingen er ineens dingen stuk en op een geven moment ook die voeding.
. Als ik daar nu zo aan terug denk had die oude acculader een soort van kortsluit vaste trafo, had het ding denk veel interne weerstand en had het ook nog een thermische zekering.
Ik had ook nog zo een groen trein trafo en die was regelbaar en ook kortsluit vast.
HarmP
Golden Member
Op zaterdag 25 januari 2025 20:34:09 schreef nonius:
HarmP: dank voor uw opoffering, dan kan ik in elk geval niet meer in de verleiding komen om het ding aan te schaffen en hier het lab in te slepen.
Ik heb twee links naar andere exemplaren op marktplaats toegevoegd…
Op zaterdag 25 januari 2025 21:34:53 schreef benleentje:
Toch eens uitzoeken hoe het nu met mijn commissie zit want HarmP heeft dit via mij gevonden.
.
Wij Brabanders denken bij commissie al gauw aan kleine flessen die we bij onze zuiderburen halen. Staat voor je klaar… vanuit het noorden ben je zelfs 10 minuten eerder hier dan waar de voeding woonde. Mochten we elkaar ooit tegen het lijf lopen op een radiobeurs (vorig jaar voor mij alleen Bladel, de rest is vanuit hier erg ver) dan kan de commissie ook daar vereffend worden 
Terug on-topic: afhankelijk van het doel is een hele simpele LM317 voeding, of wellicht een CO2016 voeding, ook een mogelijkheid. Zelf ben ik ooit begonnen met een simpele 7805 achter een trafo. Het solderen van een CO2019 is naar mijn mening alleen voor erg volhardende beginners een goed idee….
Op vrijdag 24 januari 2025 20:14:21 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Met 3A kom je ook niet ver. Om oxaalzuur te sublimeren heb ik 14V en 10A nodig gedurende 10 minuten en dat meerdere keren na elkaar.Niemand zegt dat je dat vermogen moet gebruiken. Ik heb ook een conventionele 10A voeding. Die moet op haar tenen lopen om de 10A te leveren. Op de, nochtans ruime, koellichamen heb ik dan ook 2 deftige Pabst ventilatoren moeten plaatsen en dan wordt deze nog meer dan aanraakbaar warm.
Ach ja. Beetje onzin dit. Het is voor iemand die met de elektronica begint. Gaat die oxaalzuur sublimeren denk je?
Dan zou een kernreactor van een megawatt als energiebron beter zijn of is dat misschien ook niet voldoende? Misschien wil de beginnende elektronicus wel aluminium uit bauxiet gaan halen ofzo?
Dat ik op school zat heb ik ooit een simpel lineair voedinkje met een 723 en een 2N3055 als regel circuit gebouwd. Regel bereik 3 -> 26 volt en 1,2 Ampère. En dat simpele voedinkje gebruik ik nog steeds. Ik heb er nu wel wat voedingen bij maar dan met een vaste uitgangsspanning en die kunnen een wat grotere stroom leveren. Ik ben van menig dat je beter wat meer eenvoudige en dus goedkopere voedingen kunt hebben dan één enkele hele dure zware met een groot regelbereik.
Bij de meeste experimenten heb ik vaak meer dan één vaste spanning nodig en als ik een instelbare spanning nodig heb is daar eigenlijk nooit veel stroom voor nodig. Als ik bijvoorbeeld een auto radio onder belasting wil testen gebruik een 10A blokvoeding van Delta of zelfs twee. Die Delta blokken kun je parallel zetten zodat je twintig ampère tot je beschikking hebt.
Om een buizen schakeling te testen heb ik een voeding die naar 300 volt kan maar niet meer als 200mA kan leveren. Eigenlijk is het een transformator (voor de netscheiding) met een variac en een gelijkrichter en een condensator er achter. Het functioneert uitstekend. Ingewikkelder hoeft het echt niet.
Als je deze toepassingen allemaal in één voeding zou willen stoppen krijg je een zeer duur groot en onhandig apparaat. Een bergje kleinere voedingen is echt handiger.
En er hoeft ook echt niets mis te zijn met schakelendende voedingen. Bij mij op het werk worden eigenlijk alleen nog schakelende voedingen ingezet en al een lange tijd ook. We hebben erbij die al dertig jaar non stop draaien. En ze zitten overal in. Zowel in gevoelige meetapparatuur als zeer zware toepassingen. Soms moeten we er een repareren en dan is het een kwestie van de elektrolieten vervangen en gaan met dat ding. Afgelopen jaren heb ik hier afvalbakken vol met delta's (Ook de regelbare experimenteer uitvoeringen) naar de verschrotter zien gaan. Niet leuk om te zien eigenlijk.
En als je een nieuw meetapparaat als een tektronix scoop ofzo koopt zit ook daar eigenlijk altijd een schakelende voeding in of bij.
Lineaire voedingen zijn echt wel een beetje exit. Er komt echt wel veel warmte uit die dingen.
Maar voor de TS met een klein budget zou een eenvoudig old school regelbaar lineair voedinkje van 1 of 2 ampère en dan voor erbij iets van een meanwell met een paar vaste spanningen als 5V en 12 V geen rare of onverstandige keuze zijn denk ik. Daar kun je dan leuk experimentele breadboard knutsels mee voeden.
Op vrijdag 24 januari 2025 17:39:12 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Maar dan heb je wel een lokaal aanspreekpunt met een deftige naverkoopdienst, heb ik onlangs mogen ondervinden. Als eleshop het verkoopt, dan is dat toch wel het betere ali werk.
.
Helemaal mee eens. Reclame op dit forum hoort misschien niet, maar klagen over Ali mag blijkbaar wel dus doe ik er een schepje bovenop: Eleshop is iets duurder dan zelf kopen in China maar beslist dat geld waard. Zeker als je niet eindeloos en uitzichtloos met een chinese shop wilt gaan mailen als er zich een probleempje voordoet.