Loop al enige tijd met het idee om een labvoeding en een oscilloscoop aan te schaffen. Voor mijn opleiding (HBO) is het nu zover dat we wat moeten gaan prutsen met elektronica. Dus misschien wel het beste moment (of excuus voor de vrouw) om wat apparatuur aan te schaffen.

Wat wil ik meten?

• simpele PCB
  • projectjes ESP boardjes etc
  • Harmonische (net) met diff probes uiteraard

Goede kwaliteit FFT mag dus niet ontbreken

Wat wil ik voeden?

• Boven genoemde borden (+- 5 volt)
  • beetje vermogen is niet verkeerd

Eigen huiswerk:
Mijn oog is gevallen op de Siglent SDS824X HD . Op veel forums lees ik echter dat de Siglent SDS804X HD hackble is naar Siglent SDS824X. Inwendig zouden beiden scopes hetzelfde zijn.

Of

De Rigol DHO924 oscilloscoop maar die is dan wel weer goed aan de prijs. Persoonlijk vind ik de losse voeding een voordeel omdat deze oscilloscoop gevoed kan worden met USB C en (ik) hem dus ''portable" beschouw.

Wat is nu verstandig om te doen? Het hacken van de oscilloscoop ziet er op YouTube niet ingewikkeld uit. Dat durf ik dus wel aan.

Labvoeding:
Korad KD3305D
ELE-PSU3010S

Labvoedingen kom ik er nog niet echt uit. De prijzen tussen verschillende voedingen lopen flink uiteen. benieuwd of iemand ook hier nog goed advies over kan geven.

Hi KHJM, :-)

Je Siglent scoop is een goede keuze, blijf bij Rigol vandaan, te veel Bugs die niet snel worden opgelost...

Wat betreft je LAB voeding kies NIET voor een SMPS zoals de ELE-PSU3010S, dit is een schakelende voeding.
Dat ga je later betreuren als je met analoge electronica gaat werken, dit door het hele grote stoorniveau van deze voedingen.
Schakelende(SMPS) voedingen hebben zeker een plaats in een LAB, maar niet voor een algemene ontwikkelaar.
Dat ga je direct merken als je met een analoge ingangen gaat werken, aan het stoorniveau.

Je gekozen Korad KD3305D heb ik nog niet in mijn handen gehad, wel het enkel kanaal model van Korad.
Je kan b.v. twee van deze modellen kopen: Korad KA3005PS voeding, dit is het nieuwere model van Korad, dan ben je volledig vrij wat in je configuratie.

Groet,
Bram

PS
Ik heb het echt over de Korad KA3005PS en niet de andere uitvoeringen van deze serie!

Op zondag 2 februari 2025 20:01:43 schreef KHJM:
Wat wil ik meten?

• [..]
  • Harmonische (net) met diff probes uiteraard

[..]
De Rigol DHO924 oscilloscoop maar die is dan wel weer goed aan de prijs.

Contradictio in terminis ;)

Als je écht met twee differentiële probes wil gaan werken, dan moet je je vooral geen zorgen maken over de prijs van de scoop van bijna 1000 euro, want twee differentiële probes zijn met gemak net zo duur als de scoop zelf, zo niet (veel) duurder afhankelijk van wat je wil kunnen meten.

Ik heb recent de mazzel gehad hier op CO tegen een erg goede aanbieding aan te lopen en een type dat ik nieuw voor iets van 950 euro trof, voor 75 euro over te kunnen nemen, maar meestal zijn die ook tweedehands veel duurder dan dat.

Ik zou zelf ook voor een lineaire voeding gaan. Ik gok dat de gemiddelde schakelende Delta voeding heel goed is, maar helaas is de prijs dat niet ;)

Over de scoop zeg ik niks :)

Aangaande voeding: overweeg meerdere voedingen. Bv. een standaardvoeding voor +5 en +/- 12, dat kan Meanwell zijn (maar let op voor de Chinese clones) of een PC-voeding; en daarbovenop, eventueel later, een echte labvoeding, pakweg 0-30 volt 0-3 amp.

Meerdere voedingen achter de hand hebben is vaak heel erg handig, net zoals meerdere multimeters trouwens.

[ latere toevoeging: die +5 en +/- 12 kan best schakelend zijn, de labvoeding is inderdaad beter analoog oftwel lineair. ]

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

Weardguy, dat valt wel mee hoor. De mijne waren iets van 350,= (20x/200x ik dacht van Pico) maar ze zijn er al goedkoper: https://www.eleshop.nl/testen-meten/oscilloscopen/probes/differential-…
RF diff probes zijn wel vreselijk duur

Bedankt voor de inhoudelijke reacties, hier kan ik wat mee _/-\o_ . Ik neem nog even geen overhaaste beslissing, bestellen kan nog de gehele week :)

Het advies over meerdere voedingen is een goede, en de bugs van RIGOL staat het web vol mee, maar tevens een goede aanvulling.

Harmonische is eventueel niet per se nodig, aangezien ik, afhankelijk van de roulatie, met 4 a 5 st fluke 1775 rond sjouw voor mijn werk.

Hi Paulinha_B,

Wat heb je niet begrepen van schakelende voedingen?
Leuk Meanwell dat zijn bijna altijd SMPS voedingen die hele grote piekstromen kunnen leveren t.o.v. van wat je gemiddeld nodig hebt.
Dat adviseer je mijn inziens niet aan een beginner, of zie ik dat verkeerd?

Groet,
Bram

Ho @Blackdog,
Er is niets dat ik niet begrepen heb van schakelende voedingen, tenzij in de uiterste finesses. Vanwaar de vraag?

En ja, voor een (eerste) voeding met vaste spanningen zoals +5 en +/- 12 adviseer ik wel degelijk een schakelende voeding, er is geen wet die dat verbiedt :) en ook op technische en economische gronden lijkt het me het beste idee: niet duur, efficient, vlot verkrijgbaar, en prima geschikt voor ESP-projectjes zoals door de topicstarter vermeld als eerste toepassing.

Daarbovenop adviseer ik dan een "echte" labvoeding en die kan inderdaad beter niet schakelend zijn.

Bovenal lijkt het me dat de topicstarter zelf bekwaam en intelligent genoeg is om de diverse suggesties af te wegen tegen elkaar en tegenover zijn budget en zijn toepassingen.

Hi Paulinha_B,

Het is me ondertussen wel duidelijk dat je zelf niet zoveel meet wat analoge electronica betreft. :-)
Ook dat je niet heb nagedacht aan wat ik je net al zij, dat die vaste voedingen van b.v. Meanwell grote piekstromen kunnen leveren en welke niet te begrensen zijn.
Erg handig als je begint te prutsen, denk je ook niet, je hebt waarschijnlijk een voorliefde voor BOEM!

Je meet het => niet duur, efficient, vlot verkrijgbaar dit geeft er blijk van dat het moeilijk is voor jou waar een beginner zoal tegenaan loopt.
De door mij voorgestelde lineaire voedingen zijn niet te duur, zijn geen EMC voortorens en zijn redelijk stroom begrenst, wat wil je nog meer als beginner.
En nee ik heb die Korad labvoedingen hier niet op de bank staan, dat zijn ondermeer GW-Instek, en Rigol(welke ik ook zou adviseren) HP, maar ver buiten het budget vallen.

Denk niet aan wat jij prettig vind, maar probeer in te schatten wat goed is voor b.v. een beginner.

Jouw niet duur, efficient, vlot verkrijgbaar is naar mijn inziens geen goed beginpunt, ik weet het, mijn mening.
Maar ik heb in meettechniek bijna 50 jaar ervaring...

Groet,
Bram

Bram, jij bent een 100% op "analoog" gefocussed persoon. Niet iedereen is dat. Een digitale schakeling kan je prima voeden uit een schakelende voeding.

Daarnaast, als je iemand die net wil beginnen gaat aanraden om de allerduurste apparatuur te kopen, dan is ie voordat ie met z'n installatie iets kan al door z'n budget heen. Dan had ie beter een goedkope labvoeding, multimeter en scoop kunnen kopen ipv die ene FLUKE.

Ik vind het zwak als de argumenten stoppen en de "maar ik heb XXX jaar ervaring" kaart getrokken moet worden.

Ik heb zelf al een tijdje de sds1104x-e, die bevalt goed en is voor mijn experimenten prima toereikend. Misschien kan je overwegen ook de signaalgenerator erbij te kopen. Leuk als je analoge schakelingen wilt doormeten. Met de combinatie kan je namelijk ook plots maken, dat is best leuk en leerzaam.

FFT op deze scope, tja, het kan, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Een goede voeding, of zoals al gezegd, meerdere voedingen is ook heel praktisch.

@hardbass

Die heb ik ook, en ik ben er blij mee.

Maar tegenwoordig heb je een betere voor minder geld: SDS804X:
https://www.eleshop.nl/testen-meten/oscilloscopen/oscilloscopes-c-47/s…
- Meer geheugen
- 12-bit resolutie

Op maandag 3 februari 2025 10:49:21 schreef rew:
Bram, jij bent een 100% op "analoog" gefocussed persoon. Niet iedereen is dat. Een digitale schakeling kan je prima voeden uit een schakelende voeding.

Ook digitale schakelingen gaan stuk als er door verkeerd aansluiten een grote piekstroom uit de uitgangselco van de voeding stroomt. Een schakelende voeding kan niet zonder grote uitgangselco. En nee, de stroombegrenzing helpt hier niet :-).

Dus, zeker voor een beginner, is een bescheiden voeding met instelbare stroombegrenzing zegenrijk. Dat zal bij de diverse "oeps" momenten de schakeling meestal wel heel houden.

Ook digitale schakelingen van beginners trekken meestal minder dan 100mA :-)

groet, Gertjan.

Hi rew en anderen,

Als eerste, ik ben geen "alleen Analoge Electronicus", ik hou me met veel meer bezig. :-)

Keer op keer hoor ik de zelfde aanname van vele op dit forum...
Zoals dat ik alleen met mijn 3458A of Keithley meters zou meten b.v. een AA batterij of een LM7805 uitgang spanning, dit is natuurlijk grote onzin.
De meeste metingen die even "snel" gedaan moeten worden gebeuren met mijn Brymen BM235 en dat is zeker geen "High End" meetinstrument, maar een goede handmultimeter die heel betaalbaar is.

Als jullie even uit je mantra komen wat mij betreft komen, en goed lezen wat ik voorstel, dan zie je vanzelf welke richting ik iemand opstuur,
zodat ze universeel hun meetapparatuur kunnen gebruiken zonder extra hoge kosten!

2x de Korad voeding die ik voorstel is goedkoper dan het model waar de TS mee komt(welke dan wel 3 uitgangen heeft maar ik wat minder vertrouwen in heb),
behalve dan de SMPS voeding die een beetje goedkoper is en ik heb al voldoende argumenten gegeven waarom een SMPS voor de meeste mensen geen goede optie is, vooral niet voor een beginner.

Dat een Arduino in de basis ook op een SMPS voeding werkt hoeft niemand mij te vertellen.
Zo gauw iemand iets analoog gaat doen, dan is een SMPS voeding horror en dit zuig ik niet uit mijn duim!

Groot deel van mijn leven heb ik veel gemeten en ik geef nog steeds veel advies aan klanten en dit is nooit uit een commercieel oogpunt!
Ik wil dat klanten vertrouwen in mij krijgen en daarom zijn veel van mijn klanten als meer dan 20 jaar klant bij mij.
Ik hou niet van Bull Shit!

Dus stop met jullie mantra en probeer eens "mee te denken" en niet steeds poneren wat jullie zelf altijd doen, probeer je in te leven in de vragensteller(ja dat is soms moeilijk).
Wat Wim, Piet en Marie altijd doen, betekend niet dat dit ook goed is voor Henk. :-)
Zoveel malen heb ik al aangegeven wat de afwegingen zijn voor LAB voedingen op de bank als iemand gaat testen/experimenteren en
de meeste hier komen dan met tegen argumenten als deze: niet duur, efficient, vlot verkrijgbaar en Paulinha_B is niet de enige hierin...

Nog een die regelmatig hier voorbij komt, mensen die worstelen met HF, zeg onder de 30MHZ, ik stelde dan voor om een Siglent SDG 10132X te kopen,
dit om zijn zeer goede eigenschappen voor Audio, HF tot 30Mhz en digitale elektronica,
een aantal hier op het forum reageerde alsof ze door de Duivel zelf gebeten werden! veel te duur natuurlijk.
En vooral niet niet kijken wat ze er allemaal voor krijgen, dat zij niet meer hoeven de etteren met harmonische van Arduino's, weglopende zelfbouw oscillatoren die niet mooi te moduleren zijn enz, enz.

Tegenwoordig stel ik wat de generator betreft ook wel eens voor een van de goedkope OWON modellen of de UNI-T welke de halve prijs zijn van de Siglent die ik meestal voorstel.

Groet,
Bram

Ik ben ooit met dit begonnen, een dubbele LM317 voeding uit het Onsemi datasheet van de LM317

Zie: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/158/voedingen/lm317-labvoe…

Op maandag 3 februari 2025 12:35:44 schreef miedema:
[...]
stroombegrenzing zegenrijk. Dat zal bij de diverse "oeps" momenten de schakeling meestal wel heel houden.

Ook digitale schakelingen van beginners trekken meestal minder dan 100mA.

Om die reden zou ik ook afraden om een PC voeding te gebruiken, het is leuk dat die voor weinig geld heel veel stroom kunnen leveren, maar voor veel toepassingen dat is eerder een nadeel dan een voordeel. Op mijn voeding draai ik ongeveer even vaak aan de stroombegrenzing knop als aan de spanningsknop.

"Ik vind het zwak als de argumenten stoppen en de "maar ik heb XXX jaar ervaring" kaart getrokken moet worden."[/quote]

Ik hoef Blackdog/Bram niet te verdedigen. Dat kan hij prima zelf. Ik reageer op bovenstaande, mi.i. wat wonderlijke redenering.

De vragensteller vraagt -volgens mij- om advies. Blijkens zijn vraagstelling, is hij heel goed in staat om specificaties -lees documentatie- te beoordelen. Maar hij wil graag van anderen horen, wat zij er van vinden.

Aan theoretische adviezen meestal geen gebrek. Binnen de zendamateurwereld, waarin ik thuis ben, kennen we deze categorie ook. Ze worden meestal smalend "Boekjes-amateurs" genoemd. Bouwen niks zelf, kopen alles, maar hebben overal een mening over.

Over welke argumenten hebben we het dan verder? Dat zijn dan toch meestal ervaringen, opgedaan tijdens jarenlange praktijkervaring? En dat is precies wat Blackdog/Bram doet. Niks mis mee!

Gr. N.

NB ik val in de categorie Statler & Waldorf, dus heel veel jaren ervaring...................!!!

Op maandag 3 februari 2025 12:37:30 schreef blackdog:
De meeste metingen die even "snel" gedaan moeten worden gebeuren met mijn Brymen BM235 en dat is zeker geen "High End" meetinstrument, maar een goede handmultimeter die heel betaalbaar is.

Dus stop met jullie mantra en probeer eens "mee te denken" en niet steeds poneren wat jullie zelf altijd doen, probeer je in te leven in de vragensteller(ja dat is soms moeilijk).

Die multimeter die jij "heel betaalbaar" noemt is m.i. 10x duurder dan wat een beginner nodig heeft.

Het is als beginner heel lastig om te zeggen waar je mee gaat spelen in de toekomst. Deze TS heeft al een heel aardig idee daarover, dat is een voordeel.

Vroeger was het misschien zo dat je "naar de toekomst" moet kijken. Dan kon je een apparaat voor 1000 gulden kopen wat "redelijk" was maar voor 2000 een ding wat "goed" / "veel beter" is. Dan is het zonde om eerst 1000 uit te geven om na korte tijd er achter te komen dat je toch de 2000 versie nodig hebt.

Tegenwoordis kan je een "basis niveau" ding kopen voor 10% van de prijs van een "goed" apparaat(*). Dan kan je veel makkelijker zeg 10 verschillende lullige apparaten kopen, er achter komen dat je 1 daarvan gewoon nooit gebruikt en van 1 een "beter ding" nodig hebt voor wat JIJ er mee wil.

Dan heb je uiteindelijk 210% van 1 goed apparaat uitgegeven maar je hebt voor jou toepassing 9 nuttige apparaten (en een spare).

Ik heb een (lullige) megger gekocht. Ik heb hem 1x op mijn baksels losgelaten en hij roept: "PASS". Tja. Nuttig? Er is niets veranderd doordat ik dat ding heb. Had ik een echte megger(merk) gekocht, dan zou dat 10x duurder zijn geweest.

Dus ja: Dat is hoe ik de boel aanpak. En ik denk dat het een zinnige aanpak is. Van sommige van de "te goedkope" spullen die ik koop... kom ik er achter: Zoals ik het gebruik gaat het "te kort" mee, en koop ik voortaan beter spul. Van andere dingen besluit ik: het is goedkoper om iedere zoveel tijd nieuwe goedkope te kopen.

(*) Referentie: Die "heel betaalbaar" multimeter is 10x duurder dan een "heel redelijke" die /ik/ de TS zou aanraden.

Hi rew,

Geen probleem met een discussie. :-)

Goed, de Multimeter die net geen 100€ kost en wel de BM235, die jij waarschijnlijk te duur vind, vind ik dat zeker niet,
zou dit aan mijn inkomen gerelateerd zijn denk je? Nop! ook hier is weer over nagedacht, ik heb er twee gekocht, een op mijn hoofd werkbank en de andere in mijn werktas.

Wat verlang ik en wat denk ik dat ook goed is voor de beginnende gebruiker,
ja ik blijf daar steeds rekening mee houden, want dat is belangrijk als je iemand advies geeft.

Dus waarom kan ik de Brymen BM235 van harte aanbevelen terwijl er vele meters zijn die een stuk goedkoper zijn, zoals jij al aangeeft.
Ik heb hier een Gamma metertje van 15 Euro(lang geleden eens gekocht voor de gein) die nog steeds in cal is. :-), geen haar op mijn hoofd dat ik zoiets aanbeveel.

Hier een lijstje waarom de BM235 multimeter eigenlijk bovenaan staat, voor het snel pakken en zijn eigenschappen die ik ook een beginner zou adviseren,
perfecte meter? Nee natuurlijk, laat dat duidelijk zijn, maar gewoon goed voor zijn prijs niveau.

1. Hij is veilig genoeg voor "normaal" gebruik, dus aan 230V meten is naar mijn mening OK en ik durf ook aan 400V te meten met deze meter,
maar pak dan liever een ander model, die daar beter voor geschikt is met een CAT-4 Rating.
Hier adviseer ik dus voor een hobby meter voor de gene die met "lage" spanning elektronica bezig is, en niet meet aan hoge energie systemen.
Er zijn goede zekeringen gebruikt in deze meter, zodat de kans klein is dat hij in je hand ontploft bij een foutje.

2. De meter is snel, ook in de auto range en hij kruipt niet naar de uiteindelijke waarde toe, dit is wat je veel ziet bij meters uit de goedkope range.

3. De nauwkeurigheid is ruim voldoende voor normaal gebruik.

4. Ik gebruik het weinig, maar hij heeft een snelle doormeet pieper.

5. Hij heeft detectie op de stroommeetbussen(piep, piep, piep..) dit ter voorkoming van meetfouten

7. Er worden goede meetsnoeren meegeleverd met deze meter, als je de meetbussen en de pennen schoonhoud is een 1Ω weerstand goed te meten via de snoeren.

8. Deze meter heeft een DC stroombereik met een resolutie van 100nA in het laagste bereik, dit is b.v. handig bij lekstroom metingen aan Elco's

9. Degelijk gebouwd

Oja natuurlijk de "negatieve eigenschappen" dit hoort er ook bij. :-)

1. De meter is van het RMS type, maar b.v. niet geschikt om audio metingen te doen, het frequentie bereik loopt maar tot ongeveer 1KHz.

2. De meter is maar 3,5 digits, maar heeft dan wel 6000 counts.

Zo'n lijstje kan ik ook maken voor de twee voorgestelde typen Korad voedingen i.p.v. de drie in een of SMPS typen.
Ik heb het in mijn vorige post daar kort en bondig omschreven waarom iets wel en niet.

Mijn menig is dat vele hier met de prijs bezig zijn en niet met wat het product goed voor je kan doen, dit over een bepaald tijd segment.
In principe mag het meetinstrument je niet afleiden van het gene waar je aan het meten bent. (b.v. de meetsnelheid)
Er is ook vertrouwen nodig en ik heb het dan niet over de dure meetinstrumenten die hier ook staat, dat je zeker weet wat er aangegeven wordt zeker binnen 5PPM is.
Het gaat er om als je een spanning prikt en er staat 45,83V en je het weer prikt dat het nog steeds zo is, en dat de schakelaar en
meetsnoeren niet rammelen, ja ik weet natuurlijk het alles slijt, voor het hier aangegeven model nog geen problemen ondervonden,
Wil je beter met je multimeter, dan gaat de prijs vrij snel omhoog als je dit over bijna alle meetbereiken wilt.
Dan ga ik door het prijsniveau meer terug houdend zijn om hem te adviseren.

De twee voorgestelde Korad voedingen zijn zeker niet duur en vaak goed genoeg voor velen,
dit zeker t.o.v. de SMPS modellen waarvan ik de negatieve eigenschappen al voldoende heb aangetipt.
Dat vele deze SMPS prul voedingen kopen en aanbevelen, betekend nog steeds niet dat het daarmee goed is,
kijk naar de bevolking van de US die op een bepaald persoon hebben gestemd, lemmingen denk ik dan. :+

Dan nog even het prijs niveau van wat ik adviseer, ik denk dat vele beginners en ouderen de meetapparatuur die ik voorstel wel kunnen betalen en waarom denk ik dat.
Nike, Iphone/Samsung, iedere maand andere kleding, roken/vapen, fat bikes, vul zelf maar verder aan.
Sparen voor wat je graag wilt hebben(ik doe het nog steeds) is een beetje uit de mode denk ik, NU wil men het,
dan maar een prul kopen dan heb ik in ieder geval iets, lijkt het belangrijkste te zijn.

Het zijn allemaal afwegingen, koop wat je zelf wil, mijn zegen hebben jullie.
Maar als er gevraagd wordt wat te kopen, probeer ik goede afwegingen te doen die zinnig zijn en daar hoort dit niet bij => niet duur, efficient, vlot verkrijgbaar
Want naar mijn mening zijn dat Marketeer opmerkingen die de gene die hulp vragen niet optimaal helpen.

Nog even over het geld, de TS heeft het er over dat hij een scoop wil gaan kopen in de 800€ range, als hij het geld daar voor heeft, doen zeg ik dan.
Dat houd dan ook in, naar mijn mening, dat hij ook twee losse Korad voedingen van net geen 100€ kan aankopen...

Genoeg, ik loop financieel leeg, want dit is volgens mij 5 Eurocent aan mening. *grin*

Groet,
Bram