Ik heb hier een ATX voeding op mijn buro liggen (Corsair CX430M) waarvan de 5V standby aanwezig is. Als ik pin 4 en 5 van de 24 pins connector doorverbind, begint de fan kortstondig te draaien en daarna stopt hij. Als ik dit een paar keer achter elkaar doe, start de voeding op en blijft hij werken, uren achter elkaar. Spanning eraf, en het feest begint van voor af aan.

Tussen het hoog en laagspanningsgedeelte zitten 3 optocouplers waarvan 1 niet goed in lijkt te schakelen. Als ik hier mijn multimeter aanhang en pin 4 en 5 doorverbind blijft hij continu proberen op te starten, maar dat lukt niet. De multimeter leest dan een schommelende spanning op de led kant van de optocoupler tussen 0 en 1.8VDC. Het bijzondere is, dat als ik de leads van de multimeter aan de optocoupler laat zitten en de multimeter loskoppel, hij blijft proberen op te starten. Zonder de leads probeert hij het 1x en is het klaar.
Dus doordat er 2 draden aan de optocoupler hangen, verandert het gedrag. Als hij eenmaal is opgestart, is de spanning op de optocoupler constant 1.8VDC.

Deze optocoupler wordt direct aangestuurd vanuit een IC verderop in de voeding; die moet ik er nog uithalen om te kunnen zien welk IC dit is (net te zien onderaan de foto op het zwarte printje in het midden).

Weet iemand of dit gedrag te wijten is aan de optocoupler of de aansturing ervan? Aangezien als hij eenmaal is ingeschakeld blijft werken, zou ik denken dat de optocoupler an sich in orde is toch?

Meestal is er niks mis met de opto,s. Het inschakelverschijnsel komt vaak door elco,s die hun capaciteit kwijt zijn. ik zou eens naar een (relatief)kleine elco in de kring die de spanning van het ic verzorgt kijken.

Mijn eerste gevoel zegt ook dat je ergens een elco aan het oppompen bent met je meerdere startpogingingen

Ok, dank voor de tips.
Ik zag dat naast het betreffende IC 2 kleine elco's lijken te zitten (rode cirkels), die zal ik vanmiddag eens nameten als ik dat printje eruit heb als startpunt. En anders even verder graven in het circuit :)

Meestal een elco van 1 tot 10µ, met 90 % van deze storingen is het zo.

Hang er eens een belasting aan voor je ze start. Zoals een oude HDD of een 12V autolamp.

Veel modellen hebben een probleem met opstarten zonder belasting.

De ATX-voedingen die ik vroeger gemodificeerd heb hadden allemaal een interne belastingsweerstand, om op die manier voor een minimum belasting te zorgen. Ze startten allemaal goed op ZONDER externe belasting (TL494-achtige exemplaren (TL494=KA7500)).

Het lijkt me daarom niet waarschijnlijk dat een te lage belasting het probleem is, maar het is uiteraard snel genoeg uitgeprobeerd.

Ik zet mijn geld ook op de elco'tjes, vooral die exemplaren die lekker warm en knus vlakbij de koelblokken zitten.... (en eigenlijk alle exemplaren in het secundaire circuit, na de gelijkrichters, zijn zeer verdacht, als de voeding een paar jaartjes oud is).

OP zou kunnen proberen de onderdelenzijde van de print lichtjes (!) te verwarmen met een electrische verfstripper. Als de voeding dan wel gelijk goed opstart dan ligt het vrijwel zeker aan slechte elco's.

Ik heb hier een aantal oude ATX voedingen liggen die zonder belasting raar doen en soms zelfs onderspanning geven van 11.3V, sluit je een belasting aan werkt alles goed. Dus zeker ook eens proberen.

Gebruiken doe ik ze zelden, die oude voedingen staan met niks aangesloten soms tot 5 a 7W te verstoken. Een nieuwe Corsair voeding van 2024 die verbruikt 0W.

In slaapstand zitten er voedingen bij die zelfs tot 20W meer verbruiken dan een moderne zoals de RM850X van Corsair.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (42%)]

Het gaat om de +5 STBY lijn, die zal zonder belasting heus wel werken.

Een ATX voeding heeft belasting op de 5v lijn nodig, anders werkt 'ie niet (gaat weer uit)
Bij een ATX2 voeding is het de 12v lijn die belast moet worden. (alleen de fan is veel te weinig)

Sommige SMPS-en krijgen letterlijk de "hik" wanneer ze onbelast worden ingeschakeld, ze maken dan een continu hikkend / tikkend geluid. :)

Sommige SMPS-en krijgen letterlijk de "hik" wanneer ze onbelast worden ingeschakeld, ze maken dan een continu hikkend / tikkend geluid.

Ze gaan dan in 'discontinuous mode' werken, inderdaad.

Maar zoals gezegd, de AT en ATX PSU's waarmee ik heb gespeeld (ca. anderhalf dozijn) werkten allemaal prima op basis van hun interne belastingsweerstand. Mogelijk werken modernere ATX PSU's anders, bijv. die op basis van het flyback-principe. Maar OP kan het snel en simpel eventjes uitproberen, een extra belasting is snel aangesloten.....

Ik geef het 90% kans dat het probleem in de elco's zit. Maar experimenteren (belasting) en meten geeft zekerheid.

De gebruikelijke manier waarop dit soort dingen werken is dat er aan de secondaire kant gekeken wordt naar de spanning. Als die genoeg is, dan wordt via de opto doorgegeven "stop, ho, huuu! zo is het genoeg".

In de stabiele situatie staat de opto dan "half aan" of "op het randje van aan". Dat is kennelijk ongeveer 1.8V. Ik had wat minder verwacht, maar zou kunnen.

Veel voedingen stoppen met werken onder een bepaalde belasting op de geregelde spanning.
Dit omdat de 'meelopers' (ongeregelde spanningen, er is er maar eentje geregeld) niet gegarandeerd kunnen worden onder die omstandigheden.
Opto's hebben een IR diode met Vf van 1.2v.

En daarom zit er eigenlijk altijd een weerstandje over de uitgang. De standbyvoeding is bovendien zo gedimensioneerd dat er nauwelijks of geen stroom hoeft te lopen. Ik sta dus ferm in het elco-kamp.

Moderne ATX-en (grofweg de laatste 10 jaar ... en niet van het type elcheapo) niet, die hebben een gereguleerde 12V, en daar achter losse DC-DC's voor 3.3 en 5.
Allemaal geregeld.

[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]

Op vrijdag 7 februari 2025 16:08:32 schreef CrossFireX:
Ik heb hier een aantal oude ATX voedingen liggen die zonder belasting raar doen en soms zelfs onderspanning geven van 11.3V, sluit je een belasting aan werkt alles goed. Dus zeker ook eens proberen.

Gebruiken doe ik ze zelden, die oude voedingen staan met niks aangesloten soms tot 5 a 7W te verstoken. Een nieuwe Corsair voeding van 2024 die verbruikt 0W.

In slaapstand zitten er voedingen bij die zelfs tot 20W meer verbruiken dan een moderne zoals de RM850X van Corsair.

Zojuist 2 3.5 inch schijven eraan gehangen, dan wil hij helemaal niet meer opstarten. Een identieke voeding die ik het liggen, start zonder belasting wel prima op, dus dit type zou dat wel moeten kunnen.
Deze identieke voeding meet in PC als die uit staat 0.0W op mijn Voltcraft Energy Check 3000, dus best netjes voor zo'n oud beestje.

Nu maar eens opzoek naar de föhn, want een paar slechte elco's in het primaire gedeelte hebben het probleem nog niet opgelost.

Even goed heet gestookt met föhn, maar dan wil hij helemaal niet meer starten. Elco's dan toch niet het probleem?

Een klein elcotje in de tussenkring, die de voeding voor de switcher afvlakt.. Begin daar maar eens mee. Anders breng je m even langs..

Je hebt wel een echte RMS Wattmeter nodig om zo een voeding te kunnen testen, En de knop van de Power Supply moet aan staan, dan zie je echt wel verbruik. Met een gewone Watt meter krijg je meestal niks te zien of meet je verkeerde resultaten.

Handleiding net gelezen, nee dit is geen RMS meter meet enkel goed op exact 50Hz, kan dus met schakelende voedingen niet overweg.

Dat heeft niets met RMS te maken, maar inderdaad beginnen sommige pas bij een wat hoger opgenomen vermogen.

Heb het zelf geprobeerd met een paar goedkope meters, die kunnen geen schakelende voedingen meten. Werkt totaal niet, je hebt een RMS meter nodig.
Dat werd me op dit forum zelf zelfs aangeraden!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Sorry ik formuleerde te haastig. 50Hz gaat over de frequentie en RMS over de golfvorm. Ik bedoelde dat meters vaak een breder frequentiebereik hebben en dat meetafwijkingen eerder door de golfvorm komen.

Maar een golfvorm bestaat natuurlijk wel uit harmonischen, dus frequenties die geen 50Hz zijn.