Op zaterdag 8 februari 2025 18:28:59 schreef DK:
je kunt niet zomaar "boem" omschakelen zonder fasesynchronisatie enzo, anders kun je elk apparaat in je huis afschrijven

En als dat probleem nou ns niet zou bestaan (gewoon volledig offgrid)

Op zaterdag 8 februari 2025 18:18:58 schreef Dovani75:
Automatische switch ertussen, zodra spanning komt wordt automatisch meteen omgeschakeld. “Boem”, volgende probleem?

Wacht even. Het schakelmoment is niet het probleem hoor. Het is wisselspanning, en wat als de een op bv 90 graden staat en de ander op 180? Dat lost een schakelaar niet voor je op. Je zult dus jouw eigen generator moeten synchroniseren met het net als dat terug komt, en dan omschakelen.

Je kan wel degelijk omschakelen, dan ga je 'door het donker'.
Maar dit zijn allemaal oplossingen voor een niet bestaand probleem.

De juiste oplossing, dieselgenerator, een goede, dus dure, een steker aan de genny en een 3f aansluiting (vrouwelijk) aan het huis.

Procedure, bij spanning weg, hoofdschakelaar uit zetten, genny aansluiten en daarna starten, werkschakelaar genny omzetten en de voordeur barricaderen om de boze buren buiten te houden ivm de herrie.

Wil je het automatiseren?
Achter de belangrijke dingen een stevige UPS.

Op zaterdag 8 februari 2025 18:37:18 schreef Dovani75:
[...]
En als dat probleem nou ns niet zou bestaan

dat is de eenvoudigste methode inderdaad, wat als een storing bij liander gewoon nou ns niet zou bestaan, dan kun je gewoon rustig op de bank blijven zitten zoals de rest van nederland

Op zaterdag 8 februari 2025 18:28:59 schreef DK:
je kunt niet zomaar "boem" omschakelen zonder fasesynchronisatie enzo, anders kun je elk apparaat in je huis afschrijven

Je kunt niet zomaar een koppeling maken tussen lokale opwekking en het lichtnet zonder synchronisatie. Maar omschakelen kan zeker wel, dat is heel gebruikelijk zelfs. Je hebt daar geheel automatische systemen voor, maar het kan ook met een generator - 0 - lichtnet handmatige schakelaar.

Je apparatuur maalt er niet echt om als je de aan/uitknop snel aan en uit zet. Je krijgt je spanning dan ook weer op een willekeurig moment van de sinus terug. Misschien ligt dat anders bij zeer grote industriële motoren, maar daar is hier geen sprake van.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (23%)]

inderdaad dat kan, alles door 0 halen, en dan weer opstarten, maar ook dat is thuis niet zo'n geweldige situatie, een hoop apparatuur over de zeik

dan wil je liever naar gewoon degelijk victron spul oid met een UPS pakket die het schakelmoment overpakt

Vergeet niet dat je bij handmatige omschakeling ook de rest van de wereld van je genny moet loskoppelen.
Anders smoort ie ter plaatse.

Op zaterdag 8 februari 2025 18:56:06 schreef DK:
inderdaad dat kan, alles door 0 halen, en dan weer opstarten, maar ook dat is thuis niet zo'n geweldige situatie, een hoop apparatuur over de zeik

dan wil je liever naar gewoon degelijk victron spul oid met een UPS pakket die het schakelmoment overpakt

Valt best mee.
Ik doe dat noodgedwongen regelmatig.

Er raakt hier niets over de zeik als ik 'n keertje de hoofdschakelaar uit zet voor een klusje. Hooguit dat ik de magnetron z'n klokje opnieuw moet instellen.

Het gaat hier - neem ik aan - over een woning he, geen datacentre. Als iets echt belangrijk is dat het blijft draaien, pak je inderdaad een UPS maar ik heb de TS nog niet eens gehoord over z'n einddoel.

Ik heb hier een olielamp, 'n gaslamp, en 'n camping gaspitje. Voor die ene keer dat je hier in het donker zit, is dat genoeg. We zien wel wat er gebeurt als het vaak genoeg is en lang genoeg duurt om meerdere keren per 10 jaar m'n koelkast/vriezerinhoud te laten bederven. Zelfs dan zou ik neigen naar wat houdbaar eten inslaan.

Tja, de navigatie staat achter een UPS, de kachel kan dat ook.
De rest gaat maar mooi door donker.
Vriezer en koelers blijven wel een paar uur goed.

heb een dergelijke schakeling al vaker gemaakt bij bedrijven die PV en een generator hebben. volgens scope 12 mag de PV niet automatisch terugkomen na een stroomuitval ( en dus je generator opstoken met terugleveren ) dit dien je dan handmatig te resetten. veel meer als een 0 stroom beveiliging is het niet, relais met houdcontact op de netvoeding.

uiteraard geld dit niet, als je generator maar een deel van de installatie voed en de PV niet op die verdeler erbij zit..

Maar waarom zou je dat allemaal willen?
Tidak Ada had enige tijd geleden een dag geen elektriciteit, ik heb de terugvoering gemist, heeft het werkelijk 8 uur geduurd?
En dan, zo'n accusysteem. Om 8 uur in je stroombehoefte te voorzien, dat je al je dingen kunt doen, inclusief koken. Dat kost nogal.
Waar ik op dit moment zit, in ZA, hebben we naast de reguliere rolling blackouts weleens stroomonderbrekingen van een volle dag. Zonder aankondiging doen ze hier onderhoudswerk wat een dag kan duren. Net op het moment dat je met je haakse slijpertje aan de gang wilt gaan. Dat word dan meer hakken.
Heb je een winkel, dan heb je een ander plaatje. Als je winkel in het donker staat tijdens een stroomonderbreking kost dat geld. Je klanten gaan dan naar die ander die wél een aggregaatje heeft draaien. Ja, een aggregaatje. Dat word je ook zat. Brandstof, herrie, stank. Dan is een batterij en panelen en een geschikte omvormer die vier kanten op kan een keus. Kost wel wat, maar je blijft wel je klanten bedienen.
Blijft de elektriciteit langer weg dan je batterijen aankunnen, heb je nog steeds dat aggregaat achter de hand, maar liever niet.

Die schakeling heb ik ook wel eens ergens gemaakt waar er een noodstop het hele bedrijf plat kon leggen.
En dan bij draaibanken, zodat bij weer inschakelen niet de bank spontaan ging draaien..

Op zaterdag 8 februari 2025 19:11:02 schreef mvdk:

Ik heb 18 kWh aan accu.
Kan ik drie dagen op draaien.
Zonder panelen en zonder genny.
Kost wat, maar je hebt wat.

Op zaterdag 8 februari 2025 19:11:02 schreef mvdk:
Maar waarom zou je dat allemaal willen?
Tidak Ada had enige tijd geleden een dag geen elektriciteit, ik heb de terugvoering gemist, heeft het werkelijk 8 uur geduurd?
En dan, zo'n accusysteem. Om 8 uur in je stroombehoefte te voorzien, dat je al je dingen kunt doen, inclusief koken. Dat kost nogal.
.

nou juist waar TA zit, is het probleem leveren en terugleveren van stroom een groter probleem. met de kerst stonden er in Zeeland generatoren te draaien omdat de voeding het niet aankon met de kerst in woonwijken. en nu met de lente in het zicht krijg je als inwoner van zeeland juist weer geld om niet terug te leveren.

[Bericht gewijzigd door testman op (24%)]

Op zaterdag 8 februari 2025 16:45:38 schreef weardguy:
Omdat die PV-omvormer metingen doet wat betreft aangesloten 'weerstand' (impedantie) van het net en zal zien dat jouw omvormertje een totaal afwijkende impedantie vormt én omdat de omvormer grondige metingen doet wat betreft de binnenkomende frequentie van de netspanning. De meeste simpele 12>230 Volt omvormers leveren geen nette sinus, dus dat keurt 'ie sowieso al af. Als 'ie wel inschakelt, is de kans heel groot dat je PV-omvormer je 12>230 Volt omvormer volledig naar de filistijnen blaast omdat je PV-systeem dan gewoon gaat doen waar het voor ontworpen is: stroom terugleveren. Maar jouw kleine 12V omvormer kan die energie helemaal niet opnemen.

Het net is een 'draad' met gigantisch lage weerstand en mede daarom kunnen PV-omvormers daar 'tegenin duwen': een paar kW het net opsturen is een peuleschil vergeleken met het totaal beschikbare vermogen, maar dat gaat jouw 12 Volt omvormer echt niet trekken.

Een absoluut zuivere 12->230v sinusgenerator is €400, dan is dat probleem opgelost. Vervolgens moet de in het huisnet gepushte stroom kunnen wegvloeien, althans dat deel dat overblijft van eigen gebruik. En daar kunnen al deze knappe koppen hier geen oplossing voor bedenken, anders dan met grote accu’s en generatoren?? Ik vind dat een beetje raar. Want als accu vol zit, dan kan de PV geleverde stroom daar óók niet meer heen!

Dit systeem bestaat al lang en heet een thuisbatterij, je mag zelf aan de hand van je portemonnee bepalen hoe automatisch je het wilt hebben en ook hoe lang je zonder netstroom wilt kunnen doordraaien.

Op zondag 9 februari 2025 14:53:50 schreef Dovani75:
[...]

Een absoluut zuivere 12->230v sinusgenerator is €400, dan is dat probleem opgelost. Vervolgens moet de in het huisnet gepushte stroom kunnen wegvloeien, althans dat deel dat overblijft van eigen gebruik. En daar kunnen al deze knappe koppen hier geen oplossing voor bedenken, anders dan met grote accu’s en generatoren?? Ik vind dat een beetje raar. Want als accu vol zit, dan kan de PV geleverde stroom daar óók niet meer heen!

Waarom denk jij, als leek, dat het mogelijk móet zijn om netsynchrone omvormers dusdanig te misbruiken dat ze in werking treden? Wat er gebeurd in jouw fantasiescenario is dat de omvormer herkent dat er spanning is, hij gaat terugleveren, en in een fractie van een seconde wordt de 253v bereikt omdat de 12v-230v omvormer geen belasting vormt voor de zonnepanelen omvormer. Wat er eerder gebeurt - de 12v omvormer vliegt in de fik, of de zonnepanelemomvormer slaat af op maximum spanning - is geheel onbekend en onvoorspelbaar. Met wat geluk pikt de zonne-omvormer het niet en weigert ie dienst. Met wat pech krijg je de fik.

Waarom denk je, dat de veiligheidssystemen in zo'n omvormer 'effe' om de tuin te leiden zijn? Die zijn juist ontworpen om te garanderen dat er geen spanning meer uitkomt, als er geen netspanning aanwezig is, zodat je niet per ongeluk mensen gaat elektrocuteren die de spanning hebben afgeschakeld. Het is de bedoeling dat ze afschakelen, óók als de buren nog een zonne-omvormer hebben lopen. Meestal loopt door het wegvallen van het lichtnet de spanning direct op tot 253v en kapt de boel er mee, ofwel de belasting is te groot en ze vallen stil op onderspanning, allebei prima.

Je hebt gewoon nieuwe omvormers nodig met accubackup en welke geschikt zijn voor eilandbedrijf. Zuur dat je het verkeerde product gekocht hebt voor je toepassing, maar zie dat als een leermomentje en kijk de volgende keer bij aanschaf van duur spul verder vooruit.
En ja, als de accu vol is gaat daar niets meer heen, maar de panelen wekken alleen op wat je afneemt als je op eilandbedrijf draait. De omvormer blijft braaf stabiel op 50hz 230v draaien, in plaats van dat ie de spanning op probeert te voeren tot 253v en 50,x Hz om ergens vermogen in te drukken.
Een netgekoppelde omvormer werkt volgens een totaal ander concept, en zal zoveel mogelijk het net op proberen te duwen, en geheel uitschakelen als het net 'vol' zit (lees: 253v bereikt heeft).

Het is gewoon oliedom om te denken dat je slimmer bent dan de heren van Victron & Co die wat jij wil, al lang hebben ontwikkeld, in de vorm van omvormers voor eilandbedrijf met accubackup. Als het zo makkelijk kon, zouden simpele goedkope systemen al lang bestaan.

Ik denk dat je heel sterk onderschat welke gedachtepaden wij al hebben afgelegd voordat we zeggen 'kan niet'.

Het is misschien een beetje agressief verwoord, maar wie de bal gooit kan 'm terugverwachten ;)

Een absoluut zuivere 12->230v sinusgenerator is €400, dan is dat probleem opgelost. Vervolgens moet de in het huisnet gepushte stroom kunnen wegvloeien, althans dat deel dat overblijft van eigen gebruik. En daar kunnen al deze knappe koppen hier geen oplossing voor bedenken, anders dan met grote accu’s en generatoren?? Ik vind dat een beetje raar.

Ja weet je, zoek het even uit met die houding.

Een absoluut zuivere 12->230v sinusgenerator is €400, dan is dat probleem opgelost.

kopen dan, als je zo overtuigd bent

Op zondag 9 februari 2025 16:35:47 schreef DK:
[...]kopen dan, als je zo overtuigd bent

Precies, daar zijn geen knappe koppen voor nodig maar een heel eigenwijze TS...
Sterkte met je expirimenten.
Ongelooflijk dat je mensen die willen helpen en adviseren zo af durft te branden.

Hoor ik daar een sleutelbos rammelen op de achtergrond ?

Op zondag 9 februari 2025 16:44:30 schreef revado:
[...]

Precies, daar zijn geen knappe koppen voor nodig maar een heel eigenwijze TS...
Sterkte met je expirimenten.
Ongelooflijk dat je mensen die willen helpen en adviseren zo af durft te branden.

Hoor ik daar een sleutelbos rammelen op de achtergrond ?

Hoezo brand ik mensen af????

3 miljoen woningen hebben een PV en ik zoek alleen maar naar een oplossing hoe je met die installatie gewoon door kan blijven draaien bij stroomuitval, anders dan met een generator-oplossing. Hoezo “brand ik dan mensen af”????

Teentjes even intrekken!!

Op zondag 9 februari 2025 15:27:14 schreef Ledlover:
[...]

Waarom denk jij, als leek, dat het mogelijk móet zijn om netsynchrone omvormers dusdanig te misbruiken dat ze in werking treden? Wat er gebeurd in jouw fantasiescenario is dat de omvormer herkent dat er spanning is, hij gaat terugleveren, en in een fractie van een seconde wordt de 253v bereikt omdat de 12v-230v omvormer geen belasting vormt voor de zonnepanelen omvormer. Wat er eerder gebeurt - de 12v omvormer vliegt in de fik, of de zonnepanelemomvormer slaat af op maximum spanning - is geheel onbekend en onvoorspelbaar. Met wat geluk pikt de zonne-omvormer het niet en weigert ie dienst. Met wat pech krijg je de fik.

Waarom denk je, dat de veiligheidssystemen in zo'n omvormer 'effe' om de tuin te leiden zijn? Die zijn juist ontworpen om te garanderen dat er geen spanning meer uitkomt, als er geen netspanning aanwezig is, zodat je niet per ongeluk mensen gaat elektrocuteren die de spanning hebben afgeschakeld. Het is de bedoeling dat ze afschakelen, óók als de buren nog een zonne-omvormer hebben lopen. Meestal loopt door het wegvallen van het lichtnet de spanning direct op tot 253v en kapt de boel er mee, ofwel de belasting is te groot en ze vallen stil op onderspanning, allebei prima.

Je hebt gewoon nieuwe omvormers nodig met accubackup en welke geschikt zijn voor eilandbedrijf. Zuur dat je het verkeerde product gekocht hebt voor je toepassing, maar zie dat als een leermomentje en kijk de volgende keer bij aanschaf van duur spul verder vooruit.
En ja, als de accu vol is gaat daar niets meer heen, maar de panelen wekken alleen op wat je afneemt als je op eilandbedrijf draait. De omvormer blijft braaf stabiel op 50hz 230v draaien, in plaats van dat ie de spanning op probeert te voeren tot 253v en 50,x Hz om ergens vermogen in te drukken.
Een netgekoppelde omvormer werkt volgens een totaal ander concept, en zal zoveel mogelijk het net op proberen te duwen, en geheel uitschakelen als het net 'vol' zit (lees: 253v bereikt heeft).

Het is gewoon oliedom om te denken dat je slimmer bent dan de heren van Victron & Co die wat jij wil, al lang hebben ontwikkeld, in de vorm van omvormers voor eilandbedrijf met accubackup. Als het zo makkelijk kon, zouden simpele goedkope systemen al lang bestaan.

Ik denk dat je heel sterk onderschat welke gedachtepaden wij al hebben afgelegd voordat we zeggen 'kan niet'.

Het is misschien een beetje agressief verwoord, maar wie de bal gooit kan 'm terugverwachten ;)

1. Ik vroeg alleen maar WAAROM het niet kan/niet beschikbaar is, heb NERGENS GESTELD dat het niet kunnen

2. Jouw “PV levert alleen gevraagd” (grappig, precies waarom een lat bdere opmerkingen van anderen niet juist waren!!) is nou precies waar het om gaat, want die accu/omvormer HOEFT helemaal niets te leveren aan huis, want dat doet PV dan.

3. Ik denk helemaal niet slimmer te zijn, je moet een keer LEZEN (al jij mag schoppen, mag ik dat ook!) want IK VROEG ALLEEN MAAR WAAROM!

Djezus, wat een niveau hier.

(Ad. “Leek”: HTS-E met 28 jaar productontwikkelingervaring en 5 commercieel lekker draaiende patenten, met pensioen op m’n 51e. Respect en vooringenomenheid terzijde leggen is lastig kennelijk)

Bye!

Goede reis dan.
Ik heb meer hoog opgeleide mensen gesproken die tot ver boven hun bevattingsvermogen waren opgeleid.
Jij mist een paar essentiële begrippen, bv netimpedantie.
En daar kijkt je omvormer naar.

Mijn omvormer kijkt niet naar netimpedantie omdat ie gemaakt is voor eilandbedrijf.
Alleen mag je geen eilandbedrijf gebruiken in een woning.
Verzekerings- en brandweertechnisch gaat je dat levensgrote problemen opleveren.

Al eerder gemeld, met mijn eilandbedrijf kan ik een dag of 3 zonder externe source draaien.
Externe source is in deze generator, zonnepanelen of extern aangeboden 3x400V.
Mijn bedoening is daar op gemaakt en legaal. (Verzekerings- en brandweertechnisch)

Waarom ik wel en jij niet, hint, ik heb geen vaste woning.
Nog wat extra, benodigdheden, een maal 15kVA 3f generator (diesel), 2,4kW aan PV en een dure eilandbedrijf omvormer.
Een beste plas diesel (ergens 5000 liter in mijn geval) en je kan je gang gaan.
Alleen de diesel is al 9k Euro, genny ergens rond de 7k Euro, 18 kWh accu een 4k Euro, PV en omvormer schat ik ergens tegen de 2,5k Euro.
Vlotjes opgeteld, ex installatie, ruwweg 22k Euro.

Om even een paar uurtjes dood net op te vangen lijkt mij dit wat overdreven.

Op zondag 9 februari 2025 18:17:29 schreef Dovani75:
[...]

1. Ik vroeg alleen maar WAAROM het niet kan/niet beschikbaar is, heb NERGENS GESTELD dat het niet kunnen

2. Jouw “PV levert alleen gevraagd” (grappig, precies waarom een lat bdere opmerkingen van anderen niet juist waren!!) is nou precies waar het om gaat, want die accu/omvormer HOEFT helemaal niets te leveren aan huis, want dat doet PV dan.

3. Ik denk helemaal niet slimmer te zijn, je moet een keer LEZEN (al jij mag schoppen, mag ik dat ook!) want IK VROEG ALLEEN MAAR WAAROM!

Djezus, wat een niveau hier.

(Ad. “Leek”: HTS-E met 28 jaar productontwikkelingervaring en 5 commercieel lekker draaiende patenten, met pensioen op m’n 51e. Respect en vooringenomenheid terzijde leggen is lastig kennelijk)

Bye!

Soms moet je je verlagen tot het niveau van de TS om ergens te komen. Dat doe ik dan ook he ;)
Ga je mensen af lopen zeiken die behulpzaam en beleefd zijn, zeik ik lekker terug af. Zoals gezegd: wie de bal gooit kan 'm terug verwachten.

De HTS bestaat al decennia niet meer en op het gebied van zonnepanelen-installaties ben je gezien wat je voorstelt, een complete leek. Ten tijde van de HTS waren er uberhaupt geen of verwaarloosbaar weinig netgekoppelde zonnepanelen voor particulieren. Niets om je voor te schamen, wél iets om te realiseren dat ook al heb je een goede opleiding, dat er alsnog gebieden zijn waar je niets van weet, en waarbij je dus vooral niet moet gaan doen alsof de mensen die het wel wat van weten, maar dom zijn omdat ze jouw 'simpele oplossing' van tafel schuiven.

Die accu is er om te voorkomen dat je installatie hopeloos instabiel wordt. Zoals gezegd, overal zit een gedachte achter. Waarom óók die accu? Omdat omvormers die zuiver op de panelen draaien zonder accu, niet of nagenoeg niet bestaan. Als je wil kan je het doen hoor, lekker een string panelen op de DC bus van een enkelfase VFD pleuren, enable signaaltje zoeken/maken en hopen dat het goed gaat. Maar dat is weer zo'n beunoplossing van niveau 'Auto gebruiken om rollend trottoir aan te drijven'.

Het waarom is meerdere keren uitgelegd door meerdere personen.