Hallo,
Ik heb een 70s Kustom Bass 250 tuck and Roll versterker + cabinet, maar hij is kapot. Week of 2 geleden werkte hij nog.
Als ik de versterker aanzet dan hoor je een duidelijke "plop" op de speakers. Hij gaat dus wel aan. Als ik een basgitaar aansluit op 1 van de 4 inputs (er zitten 2 preamps in) aan de voorkant dan komt er geen geluid. Er is ook helemaal geen ruis op de speakers, wat normaal gesproken wel het geval is.
Ik heb hem opengehaald. De aardedraad van het netsnoer hing los, deze heb ik weer vastgezet aan het chassis met een popnagel.
Op één van de 2 grote elco's zit een bobbeltje, die dus gaan lekken.
Ik denk dus dat die kapot is, maar mijn kennis is niet genoeg om dat te testen. Als ik met een multimeter de diode test functie (2k) gebruik en de condensator meet dan blijft hij bij .680 hangen. De andere condensator (die zonder bobbeltje) blijft naar boven lopen t/m 1,99 en dan gaat de multimeter op 1.
Wat denken jullie? Zal de elco de reden zijn dat de versterker niet meer werkt? Alle input is welkom. Kan ik misschien andere dingen testen met de multimeter?
Ik heb al een vervangend onderdeel gevonden via ebay: https://www.ebay.nl/itm/116388356599?_skw=CG452U50D1&itmmeta=01JM2…
Maar ik hoop natuurlijk in NL iets te kunnen vinden. Het is een 50 VDC 4500 mF condensator. Iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden?
Je kan er een 4700µF 50 of 63v elco in zetten. Zet er eentje in van Panasonic of een ander goed merk. Kost maar een paar euro. 24 euro voor een andere, even oude, mogelijk even versleten elco (slijten doen ze ook van op de plank liggen) betalen raad ik af.
Echter is het niet gegarandeerd dat dit je probleem veroorzaakt. Als er gewoon gelijkspanning op staat, is die puist-elco niet het probleem. Wel 'een' probleem, niet 'het' probleem.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat ziet er eerder uit als iets wat ooit in de kast is gevallen. Een elco is niet gevuld met foam maar doorzichtig electrolyte, papier en aluminium folie.
Testen: losmaken, capaciteit meten met LCR meter, DC lekstroom met voeding en uA meter of lektester. Alternatief kun je met een scoop de rimpel meten. Maar als je DC meet en AC met je DMM laag is, en hij niet bromt zullen ze goed zijn.
Kun je dat niet, dan voor de zekerheid vervangen door iets vergelijkbaars (bij voorkeur van een goed merk en niet via Ali/amazon/ebay. (dan kan je beter de oude houden, dat soort elco's gaan niet vaak kapot)
50 VDC 4500 mF mag ook 63V of meer zijn. 4500mF zal 4500uF zijn (4500mF is 4,5F en enorm groot) Je mag daarvoor 4700uF nemen. Zijn overal te koop voor bijna niets. Qua afmetingen zijn ze tegenwoordig heel veel kleiner.
Oude elco's krijgen wel vaker zo'n pukkel. Dat is uitgekristalliseerd elektrolyt, eventueel met wat papiervezels van de opvulring onder de rubber afdichting, of van de papieren separator.
Dat betekent niet dat ze kortgesloten of capaciteit verloren zijn, maar wel dat de afdichting niet meer 100% is. Tot nu toe gaat het bij mij best vaak goed, zo'n elco met pukkel, maar het blijft een niet-ideale situatie ook al meet ie goed.
Overigens lijkt het ook wel een beetje op een klodder soldeer, nu ik er nog eens naar kijk. Is het metalig, of is het broos/een korstje?
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ik met een multimeter de diode test functie (2k) gebruik en de condensator meet dan blijft hij bij .680 hangen. De andere condensator (die zonder bobbeltje) blijft naar boven lopen t/m 1,99 en dan gaat de multimeter op 1.
Die test is tamelijk zinloos en de snelste manier om je multimeter te mollen (een goede is beveiligd maar de gemiddelde leek heeft meestal een low budget meter en daar wordt meestal als eerste op alle beveiligingen bezuinigd)
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Heb je al spanning gemeten op de elco's? Als de elco's echt stuk zijn moet er al een flinke brom hoorbaar zijn geweest voordat hij ermee stopte.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik neem aan dat je hier https://www.vintagekustom.com/ al geweest bent. In het technical gedeelte staan veel schema´s. De opbouw is bijzonder van de powermodule PC5065, eerst een eindtrap met twee eindtorren en daarachter een booster geplakt met ook twee eindtorren. Pas op voor je speakers, de versterker is DC gekoppeld en er zit geen beveiliging in. Op het schema PC5065 staat 2 x 2500uF voor de afvlakking. In het overzichtschema K250-1 staat 2 x 4500uF.
Bedankt voor het meedenken allen!
@Ledlover Die pukkel op de elco is een beetje walnootachtig, vrij hard, geel van kleur en je kunt met je nagel spul er vanaf schrapen.
@Zonnepaneeltje welke kleine zwarte transistors bedoel je precies?
@fred101 de multimeter werkt nog gelukkig, bedankt voor de tip.
@Paul Welther van tevoren heb ik geen brom gehoord helaas. Hoe kan ik de spanning meten? De multimeter moet op DC toch, en dan op 500?
@IJzerhersteller dat is inderdaad een topsite. Ook veel suggesties op dat forum voor vervangende onderdelen. Ik probeer nu vooral te achterhalen waar het probleem zit, maar ben niet zo technisch onderlegd zoals je merkt 
Het zou me ergens ook wel verbazen als het enkel door die elco zou komen. Het zou ook raar zijn als beide voorversterkers tegelijk stuk gegaan zouden zijn. Dus ik denk eerder iets tussen de voorversterkers en de eindtrap ofzo...
Als iemand een idee heeft wat en hoe ik bepaalde zaken door kan meten dan zou dat top zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik weet niet of @ijzerhersteller het wel over de zelfde (jouw) versterker heeft. Ik zie geen verschillende modules in jouw kast.
Wat staat er aan de achterkant exact op het typeplaatje van je versterker ? (foto)
Op zaterdag 15 februari 2025 12:11:17 schreef KustomBass250:
Als iemand een idee heeft wat en hoe ik bepaalde zaken door kan meten dan zou dat top zijn.
Je hebt al suggesties gehad maar als je daar de meetapparaten niet voor hebt, of er geen raad mee weet, nadert het einde van je reparatiepoging.
Op de beide elco's hoort een nagenoeg gelijke DC (gelijkspanning) te staan, met andere polariteit heb je die gemeten?
De DC (=gelijkspanning) spanning die je daar kan verwachten is om en nabij de 40 volt DC dus zet je multimeter op het bereik wat daar minimaal boven zit.
Bijv op 50, 100 of 400 volt (ik weet niet welke meter je hebt en welke standen die heeft.)
- Wat is de DC (=gelijkspanning) die je daar hebt gemeten?
- Zet je meter op AC (=wisselspanning) (meetstand 10 volt of zo) en meet nogmaals op de elco's wat meet je dan?
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
@vergeten, de twee (verschillende) voorversterkermodules hangen aan het front. PC5066/67. Op de foto zie je de bovenste met de grote blauwe condensatoren, is de PC5067. Met booster aangeplakt, bedoel ik in het schema
(van de door mij genoemde powermodule PC5065), niet een aparte print. Het model nummer staat op de voorkant. Ik ga er van uit dat ik me iets meer in het onderwerp verdiept hebt dan jij gedaan hebt.