Ik heb een Belkin F5U103 USB naar com omzetter. de fabrikant claimt 190Kbps overdrachtsnelheid, beter dan een 'echte' compoort. Ik heb echter verscheidene toepassingen die op deze interface werken en die werken niet, wegens snelheidsfouten of heel traag.
Ik heb een simpele epromprogrammer die op een echte compoort in 30 sec een 24C32 programmeert. Via de Belkin duurt dat 1,5 uur!!!
Ik heb via dit forum, via andere frans en engelstalige forums een oplossing gezocht, ook via de helpdesk. No way.
Koop dus nooit zo'n onding.

hoi,

zelfde verhaal hier met sweex. hij doet wel gewone seriele communicatie, maar een beetje bitbangen voor een PIC programmer is er niet bij...jammer :-(
Ik hoop dat er eentje komt die zich wel als een echte comport gedraagt, maar ik ben er bang voor, de USB poort werkt nou eenmaal heel anders....

da fripster

tsja de Tx en Rx zal die baudrate wel halen... die controle pinnen echter?

misschien een goed idee dat mensen die wél goede ervaringen hebben, dit hier ook posten? Vermeld er dan ook bij in welke toepassingen je het hebt getest enz.

Jullie hebben gelijk. Ik heb een GPS muis en die werkt over de RX lijn, en dat gaat idd goed.
Wat denken jullie van de USB-I2C convertor van Electuur?
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=-1&month=-1&…

lees de datasheet maar eens van een van die FTDI chipjes, die eorden nogal vaak gebruikt. De controle pinnen gaan opmerkelijk trager.

Die sweex dingen worden in windows herkend als Prolific apparaten, bij mij werkten ze ook niet. Echter, mijn baas heeft toen andere besteld via Nedis, voor 6 euro per stuk, toen ik ze aansloot vond windows WEDEROM een Prolific apparaat. Na instaleren van de driver, perfect werken, modems, GPS ontvangers, AVR programmers, geen probleem. De Sweex deed het hierna ineens OOK. Mijn advies, download de nieuwste drivers voor de sweex kabels

Groeten
Antoine

Dat kan inderdaad kloppen Antoine, Windoze SP2 heeft de neiging om drivers te gaan overschrijven.
Even bij apparaatbeheer de drivers updaten en de meeste apps. doen het weer (heb dit oa. meegemaakt bij Bluetooth dongles).

KT88. Je hebt mij op het gedacht gebracht de drivers eens up te daten. Is gedaan, maar ik zie geen verschil!

hmm bij RS232 ligt de snelheid vast. Bij Firewire ook
bij USB niet (klinkt stom is waar)

USB loot via de proc. De totale snelheid is wel gelijk, mar de snelheid van de afzonderlijke apparaten wordt niet gecontroleerd ofzow

dit heb ik iig ooit begrepen

Maar dit houdt dus in dat als je proc druk bezig is, dat er van alles mis kan aan. Daarom wil ik dus ook geen audio ?USB, maar liever een firewire ding

Er zijn heel veel toepassingen die niet werken met usb-compoorten. Beter schijnen de PCMIA compoortkaartjes te werken: dat zijn tenminste echte compoorten.

Zijn deze PCMIA compoortkaartjes geschikt voor PLC communicatie ?
Deze kaartjes zijn toch voor een laptop bedoeld ?

Als je een "echte" compoort in je pc wilt, dan zou je dit eens moeten proberen:

http://www.sweex.nl/product.asp?pid=88

Op 1 juli 2005 17:11:25 schreef Willybilly:
Als je een "echte" compoort in je pc wilt, dan zou je dit eens moeten proberen:

http://www.sweex.nl/product.asp?pid=88

Ik, en waarschijnlijk mmsoft ook, heb meer problemen met het vinden van een laptop. In een normale PC kun nogal eens gauw een dikke com-plank kwijt.
De laptops met compoort zijn er nog wel, maar die zijn duur en ik sloop er meerdere per jaar :-(

Op 1 juli 2005 01:52:26 schreef evarist:
KT88. Je hebt mij op het gedacht gebracht de drivers eens up te daten. Is gedaan, maar ik zie geen verschil!

Je hebt toch niet Windows zelf laten installeren?
Altijd "zelf kiezen" en dan de goede driver selecteren.

Ach, je bent slim genoeg, dat heb je vast wel goed gedaan.

Op 1 juli 2005 19:25:31 schreef KT88:
[...]

Als je slim bent koop je een laptop met compoort |:( :p :)

Maar niet getreurd, kijk hier eens op deze site, diverse pc-cards met lpt en com poorten:

http://www.jonkercomputers.nl/prodinfo/xovz-io.html

[Bericht gewijzigd door Willybilly op ]

Op 1 juli 2005 19:50:21 schreef Willybilly:
Als je slim bent koop je een laptop met compoort |:( :p :)

Sommige mensen kopen een cabrio, terwijl ze eigenlijk een busje nodig hebben.

En anderen kopen een BMW X5 terwijl ze geen kinderen en geen hond hebben, dus zou een Smart ook voldoende zijn.

Snap je? ;-)

En nogmaals: laptops met compoort zijn DUUR. Zeker als je er meer dan 1 per jaar "verbruikt"

Op 1 juli 2005 19:54:48 schreef KT88:
[...]
En anderen kopen een BMW X5...
...Snap je? ;-)

Nee, daar heb ik nog nooit wat van begrepen.:-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Op 1 juli 2005 19:25:31 schreef KT88:
[...]

Toen ik de Belkin kocht was er alleen een driver voor Win2000. Nu hebben ze op de site een voor WINXP. Die heb ik exact geinstalleerd zoals Belkin het voorschrijft.
Bedankt voor het compliment. :)
BTW. Ik heb een Mitsubishi die 3 TV's kan laden. Verbruik:6l/100km voor NL 1 op 16.6. Kostprijs: 15000€. Any comment?

Op 1 juli 2005 21:06:02 schreef evarist:
[...]
Toen ik de Belkin kocht was er alleen een driver voor Win2000. Nu hebben ze op de site een voor WINXP. Die heb ik exact geinstalleerd zoals Belkin het voorschrijft.
Bedankt voor het compliment. :)
BTW. Ik heb een Mitsubishi die 3 TV's kan laden. Verbruik:6l/100km voor NL 1 op 16.6. Kostprijs: 15000€. Any comment?

En toch een foute dubbelpost! sorry

Voor eventueele PCMCIA kaartjes in je gewone PC, kun je ook een wireless LAN misbruiken. Sommige hebben namelijk gewoon een PCI-PCMCIA bridge, met daarin een PCMCIA WLAN kaart. Deze kaart kan gewoon worden vervangen door elke willekeurige PCMCIA kaart, zolang het maar type-2 is.

[edit]
Met betrekking tot die software snelheid van een USB poort, wellicht is dat ook het probleem van de bekende "Delayed Write Failed" fout van Windhoos XP bij een externe USB schijf. Zelfs updaten van de USB drivers of bijsteken van een extra USB uitbreidingskaart werkt niet. Heel vreemd, bij de ene PC werkt het prima, bij de andere ABSOLUUT niet.

[Bericht gewijzigd door Antoine op ]

delayed write heeft NIKS met windows te maken. Linux heeft dezelfde miserie.

probleem is dat usb een packet throttling mechanisme heeft. hoe langer een transfer duurt hoe groter de blokken worden die gestuurd worden.

alleen USB2.0 controllers van Intel en de NEC xxx1 ( het MOET een 1 zijn achteraan en niet de 0 implementeren dit correct. bia Via en alle andere rommel gaat het mis bij grote paketten. de interne buffers lopen over. de USB stack is geimplementerd volgens de USB speciificaties en gaat ervanuit dat de hardware de volle spec volgt. om licentie redenen implementeren de goedkope chips niet de ganse spec en dan ist prijs natuurlijk.

Hetzelfde gebeurt aan de USB to IDE bridges. Prolific is een nachtmerrie. Oxford en Ali doen het dan weer goed.

het delayed write fenomeen doet zich voor wanneer een van de volgende condities optreedt:
- geen intel of nec controller op moederbord
- geen oxford of ali controller in eclosure

het probleem doet zich voor bij grote files omdat het throttling mechanisme maar actief wordt na eentijd.

er is de mogelijkheid om de throttling te limiteren in grootte. ir is een lower layer filter VXD beschikbaar die de blocksize vastlegt op 128k en daar hebben de 'probleem' controllers geen last van. je transfer dendert wel van 4xx Mbit/sec naar 20Mbit /sec. bummer

WinXP Sp2 kan dit oplossen er is een instelling om de throttling te tunen in de registry ( zelf nog niet geprobeerd ik heb NAS disken )

Strakke uitleg Free_electron

Het viel me inderdaad op dat bij mijn Aopen en Packard Bell PC's het niet goed werkt en bij mijn MSI Barebone perfect. Drive enclosure is overigens een Sweex ding.

Op 2 juli 2005 23:00:47 schreef free_electron:
Prolific is een nachtmerrie.

Ik had eerst ook was gehannes met een prolific. Hij deed het wel, maar niet altijd even goed tijdens powerdown van laptop en weer opkomen met de kabel er nog in. Later een (ook op prolific gebaseerde) interface voor een Polstar GPS geinstalleerd. De driver die daarvoor was te downloaden lijkt veel beter.