De pincet die ik jaren, nee decades gebruikt heb om van alles te knutselen, is verdwenen. Wat er gebeurd is weet ik niet, en natuurlijk zal 'ie weer tevoorschijn komen als ik een nieuwe heb, maar voorlopig ben ik doof en blind zonder.
En dus ben ik op zoek naar een nieuwe. Maar dat valt niet mee, een typische winkel levert duizend of meer verschillende typen en het duizelt me om "de goede" te vinden.
Mijn pincet moet:
- Breed zijn, ruim een cm
- geleidelijk naar een punt toelopen, dus geen "naaldpincent"
- Moet er bijvoorbeeld weerstanden mee kunnen buigen (vandaar "geen naaldpincet")
- niet-soldeerbaar
- Metaal, geen plastic
- Speciale maatregelen voor ESD niet nodig
Als iemand zegt "ik weet wat je bedoelt" en daar een fabrikant en typenummer bij kan noemen zou ik daar blij van worden.
En ik weet dat een goede pincet het nodige kost. Had ik maar beter op m'n gereedschap moeten letten!
Jullie input gewaardeerd,
Geert Jan
Zoiets of is dat al te spits?
https://www.baco-army-goods.nl/medisch/pincetten/splinterpincet-feilch…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor SMD onderdeeltjes vind ik deze onverslaanbaar: http://nl.farnell.com/erem/103aca/tweezer-smd/dp/7256528
(Erem, nu Weller)
[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]
benleentje
Golden Member
https://www.eleshop.nl/catalogsearch/result/?q=pincet
Ik heb de eerste set met 4 van die pincetten.
Voor SMD onderdeeltjes vind ik deze onverslaanbaar:
IK ben vandaag als 3 sot23 torretje kwijtgeraakt omdat die steeds wegsprongen uit de pincet. Het is gelukkig om te oefenen maar zo dat met deze pincet beter gaan of moet ik gewoon meer oefenen?
Ik heb het hier al verkondigd in het verleden, en het is strijdig met sommige van je voorwaarden, maar desondanks kan je er weerstanden mee buigen en SMD componenten mee vasthouden: de Hozan P895 is zowat de beste pincet (universele) ter wereld.
Dat wegspringen is met metalen pincetten ernstig, maar met keramische nog erger. Het schijnt helemaal een drama te worden als je WLCSP's gebruikt. Die zijn van zichzelf ook nog eens keihard en dat zegt "tik" die vind je nooit meer terug. Zelf gebruik ik wel graag pincetten met een plastic punt omdat ze meer grip hebben en geen schade doen aan componenten. Je kunt kleine schade makkelijk weer op vorm schuren, maar je moet zeker wel reserve hebben. 
Een pincet moet vrij nauwkeurig gemaakt zijn, dus ik ben zo op het zicht niet zo een fan van dat setje van Eleshop (ik heb ze niet om het zeker te weten). Het wegschieten van componenten wordt veel erger als je pincet maar een fractie van een mm asymmetrisch aansluit. Mijn ervaringen met de pincetten van CK zijn vrij goed:
Ze zijn ook niet heel duur. Ik had ook een pincet van Slice. Die waren heel handig omdat ze kort zijn waardoor je wat nauwkeuriger kan werken. De mijne is een scherpe variant van dit ding:
Als je daar een botte van kan vinden zou ik die aanraden, het lijkt er alleen op dat die failliet zijn. Ik vind ze niet met beschikbaar.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als een component is weggesprongen kun je het met een stofzuiger misschien terug vinden.
Bind een nylonkous om het mondstuk en zuigen maar.
Het component word dan niet opgezogen maar blijft dan zitten aan de nylonkous.
Het is niet zeker dat het lukt maar is het proberen waard.
Succes
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met de Weller uit mijn link is het heel simpel om een onderdeel plat op de print te leggen...
(met zo'n 'puntige' pincet springen de onderdeeltjes al gauw alle kanten op...)
[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een tip HBM levert ook pincetten voor fijnmechanica. Daar zitten ook "kruis-pincetten" bij (Los bij knijpen en vast bij loslaten). Reuze handig!
Let verder bij aanschaf dat de bek goed sluit tot in de spits. Dat laatste wik bij goedkopere pincetten wel eens mankeren of gaan mankeren nae veelvukdiggebruik. Het materiaal van de bek is dan te zacht en buigt uit,
Hoed je voor pincetjes met muizentandjes, die zijn specifiek voor biologisch werk omdat ze in het materiaal 'bijten' componeneten beschadig je er alleen maar mee.
Op woensdag 26 februari 2025 21:51:21 schreef Kruimel:
Dat wegspringen is met metalen pincetten ernstig, maar met keramische nog erger. Het schijnt helemaal een drama te worden als je WLCSP's gebruikt. Die zijn van zichzelf ook nog eens keihard en dat zegt "tik" die vind je nooit meer terug. .
dat is een van de prettige facetten van de Hozan pincet. de binnenkant van de tips is opgeruwd, waardoor je een ongelooflijke grip hebt op SMD's, die springen niet weg.
Overigens is de P-895 nu vervangen door de PP-104.. die is te vinden op Amazon, dus je moet er niet meer voor naar Japan 
Bernstein Titanium pincetten :
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/categorie/pincetten-574?filter=2%2…
Ideaal vind ik een pincet die bij loslaten dicht blijft, en bij knijpen opengaat. zo hou je handen vrij om b.v. te solderen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dat heet een “kruispincet”.
Een andere handige pincet wordt veel door KNO artsenb gebruikt: Daarvan zit De achter helft c.a. 40o gebogen ten opzichte van de voorzijde. Daardoor heb je beter zicht op hetgeen je mee bezig bent.
Voor SMD is er dan nog het “paktangetje”, een schaar achtig gereedschap, ook weer met een gebogen achtereinde en een inimini bekje aan het uiteinde.Ik zal nog een foto maken en toevoegen.
Ten overvloede nog de kruispincetten
Die laatste is wat mij betreft wel errug lomp voor SMD, en door zijn lengte waarschijnlijk ook niet stijf genoeg om niet zijwaarts te bewegen. Ik beschouw dit AliExpress kwaliteit op basis van deze foto alleen. Dat wil niet zeggen dat ik het ding zou afraden, maar alleen voor elektronica wel. Modelvliegtuigbouwers zouden hier denk ik wel blij van worden. (Of als je noedels wil eten
)
Die "schaar" ziet er heel interessant uit. Zit er een soort van as in die de bek opent? Dat medische spul is soms best wel handig, en gewoonlijk van heel goede kwaliteit. Je kunt soms mooie dingen vinden bij de Baco in IJmuiden: https://www.baco-army-goods.nl/medisch.html?limit=60 Ze hebben er meer dan op de site staat.
benleentje
Golden Member
Nadat ik gepost had over de wegspringende sot23 torretjes kwam ik erachter die die een dubbele schuine kant hebben en eigenlijk nergens echt vlak is. Ik zag toen ook dan mijn pincet verder van de punt af een gebogen en hol oppervlak heeft. Dat gebogen oppervlak omsluit de sot23 een stuk beter en springen ze niet meer weg.
Verder heb ik denk bij baco in IJmuiden ooit een setje pincetten gehaald en daar werk ik nu mee. Zelfs het oppakken van een 402 weerstand gaat zonder wegspringen. Ik ben nu bezig met zo een oefen printje waar dan 402, 603, 804, melf enz opzit.
Ik wou weten of 402 solderen te doen is. Ja het is te doen maar dat is verder een 1 keer nooit meer geval voor me.
nonius
set SCE to AUX.
Zelfs het oppakken van een 402 weerstand gaat zonder wegspringen
Een satéh-prikkertje, bevochtigd met wat speeksel, werkt hier ook goed voor....
Zelf ben ik trouwens nog van plan een keertje, op een verloren zondagmiddag achter de draaibank, zoiets te maken: een hulpmiddeltje om SMD-componenten hands-free op hun plek te houden tijdens het solderen.
Ja het is te doen maar dat is verder een 1 keer nooit meer geval voor me.
0402 solderen is ook niet mijn idee van een leuke tijd....
Arco
Special Member
Tidak Ada
Is er hier niemand die gedacht heeft aan een vacuüm-'pincet'?
Volgens mij wordt dat ook in de industrie toegepast. Ik denk dat je sowieso vaacuüm voor handen hebt (desoldeer e.d.).
Hie HBM dingen zijn zeker niet voor de kleinste maten van SMD, maar wél erg handig.
Dat paktangetje heeft inderdaad een inimini asje in de knie.
Bij mij is dat er helaas uit en ik loop nog iets/iemand te zoeken om dat weer in orde te brengen. Dat 'gebogen' KNO pincet kan ik momenteel niet vinden, anders had ik daar ook wel een foto van hemaakt. Het is vooral handig als je ergens diep tussen de componenten iets weg moet halen of solderen. Het geeft een beter zicht dan recht spul. Om een indtuk te geven: Et is analoog aan dat paktengetje gemodeleerd allen geen schaargreep en de pak richting staat loodrecht op die van het paktangetje.
@Arco: leuk idee, maar hoe kan dat bovenste deel zweven ? 
Bij Bouwmarkten en HBM kan je overigens mini steunklemmetjes vinden. Niet geschikt voor weerstandjes, maar voor zo'n chip als jij laat zien, prima geschikt.
nonius
set SCE to AUX.
@Arco: leuk idee, maar hoe kan dat bovenste deel zweven ?
Lijkt me een AI-gegeneerde afbeelding. Met Kunstmatige Intelligentie is alles mogelijk! 
Daarom hou ik het zelf maar bij m'n natuurlijke intelligentie (ahum)....
Tidak Ada
.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (99%)]
Arco
Special Member
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco
Special Member
Vallen op de foto net over elkaar. (ik wist niet vooraf dat ik hier de werking van de paperclip zou moeten demonstreren...
)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik doe bijna alles met een C&K 2346D maar die zal voor TS te scherp zijn. Pagina 3.
Op korte tijd >2000 SMD onderdelen gesoldeerd waarvan een 300 x 100n 0603 condensatoren, 265 x 0603 Leds, een >400 x 0603 weerstanden. Hoogstens een 10-tal zijn er gaan 'vliegen' waarvan het grootste deel maar enkele cm weg was. Het 'moeilijkste' zijn de leds is mijn ervaring.
Voor het eerst 12x ATXMega128A1 in TQFP100 en 5x BTM7752 in PG-DSO-36 (pitch 0,65mm). Al bij al viel dat heel goed mee.
Op donderdag 27 februari 2025 15:41:49 schreef Tidak Ada:
Is er hier niemand die gedacht heeft aan een vacuüm-'pincet'?
Volgens mij wordt dat ook in de industrie toegepast. [...]
Heel lang geleden zoiets aangeschaft. Met de hand en vooraan een soort zuignapje. Als het niet in de vuilbak is verdwenen, dan zal het nog wel ergens liggen.