Beste mensen
Ik heb een oude Union Canto ebike die heel weinig Km gelopen heeft.
Mijn zoon had deze fiets in de fietsenstalling gezet en heeft toen per ongeluk de display connector bij het stuur eruit getrokken.
Een beetje in paniek heeft hij toen geprobeerd het stekkertje er weer terug in te steken.
Het gaat om een 6 polige julet plug met hele dunne pinnetjes.
Wat denk je nou, die Union bollebozen hebben gekozen voor een male plug die van de controller komt.
Kan het nog stommer?
Zoonlief kijkt niet goed naar het pijltje op de plug en alle zes de pinnetjes worden samengedrukt.
Plug repareren ging echt niet meer en ik heb toen alle 6 de draden keurig met krimpkous aan elkaar gesoldeerd.
Maar het display gaat niet meer aan en de fiets is compleet onbruikbaar.
Nu komt mijn vraag:
Staat er op een van die zes pinnen altijd een spanning van +5V, accu uiteraard aan.
Door het feit dat alle 6 pinnen op elkaar gefrot zaten zou er dan natuurlijk kortsluiting ontstaan zijn, waardoor de spanningsregulator (78L05 od LM317) gefrituuurd is.
Ik heb alle 6 pinnen gemeten t.o.v. massa met een multimeter en nergens +5V
De display wordt aangezet door een knop van het display 4 sec in te drukken, dit lijkt vrij softwarematig dus je zou zeggen dat het display op dat moment al +5V moet hebben.
Maar dat laatste weet ik nou juist niet zeker, het zou misschien ook kunnen zijn dat die knop 4 sec indrukken een “wakeup” in de controller triggert en dat er dan pas 5V naar de display gaat.
Weet iemand hier meer van?
Er bestaat ook nog zoiets als een “KP pin” wat doet die eigenlijk.
Als mijn meting juist is zou ik kunnen proberen om de spanningsregulator in de controller te vervangen, maar dat ding is ook nog eens ingegoten met een soort grijze rubber.

Uiteraard heb ik al gekeken naar een nieuwe controller op Aliexpress, er is maar een model wat in de behuizing zou kunnen passen (KT controller). Maar die werken alleen maar met een moter met hall sensoren. De Union voorwielmoter heeft echter maar 3 dikke pinnen en 3 dunne (waarschijnlijk voor snelheidsmeting). Hall out is altijd 5 pinnen toch?

Ben echt boos op Union, wie gaat er nou een male plug zetten op iets waar spanning op staat.

De accuspanning is tegenwooridg vaak 36V nominaal, 42V max.

De kans dat hier een 7805 achtige chip in zit is miniem:
1) Die gaan niet kapot van een kortsluiting: Ze worden warm en schakelen uit.
2) De 7805 (en meeste vergelijkbare chips) kunnen niet met een ingangsspanning boven de 20-35V (afhankelijk van merk/type) overweg.
3) Je gooit 87% van de energie uit je accu weg. Dat is zonde. Bij mijn oude wasmachine vonden ze 3.5W uit het lichtnet "niet zo'n probleem om 8 uur achtermekaar te doen". Bij een accu is dat een ander verhaal: je verliest onnodig range, ook als je voor een stoplicht staat.

Bedankt voor je antwoord Rew,
Eigenlijk was mijn vraag of er ALTIJD +5V op de diplaykabel staat.
Op het web staat er èèn schema van een controller.
Hier gaat de 36V accuspanning eerst door een LM317 naar +14V voor stuurcircuits.
En die +14V gaat weer naar een 78L05 die er +5 V van maakt voor de display en PAS en throttle.
Ik neem aan dat andere controllers ook zo werken.

mijn ervaring is idd dat de VOLLE accuspanning op het display komt. dus zijnde 24-36 of 48V. is dan ook makkelijk om de accu status door de geven, het display meet gewoon de spanning en geeft in blokjes dan aan hoe vol de accu is.
daar kortsluiting is, gaat meestal iets kapot in de controller. er zal hopelijk wel ergens een zekering in zitten

je moet dus zeker ergens een spanning meten op de draden. quasi altijd rood en zwart. voor zover ik weet heb ik nog nooit 5V gemeten op een display.
op de hall sensoren en trap sensoren, zit er wel 5V

KP is power control. zou het moeten nameten maar denk dat ze daar de accu spanning doorkoppelen om de controller te laten starten

Op donderdag 27 februari 2025 10:51:10 schreef fcapri:
mijn ervaring is idd dat de VOLLE accuspanning op het display komt. dus zijnde 24-36 of 48V. is dan ook makkelijk om de accu status door de geven, het display meet gewoon de spanning en geeft in blokjes dan aan hoe vol de accu is.

Idd, als accupercentage in de computer (diplay) gebeurd dan zal de volle accuspanning daar ook naar toe moeten.
Zal eens kijken of ik die controller open kan krijgen, maar zal niet meevallen denk ik, helemaal ingegoten in rubber.
Zekeringen zie ik al helemaal niet.

meestal is het ook einde verhaal voor display of controller. die dingen zijn niet echt gemaakt om te kunnen herstellen, maar direct vervangen.
soms kan je op ebay ofzo dat type nog wel vinden, en ander ombouw naar chinese controller

Op donderdag 27 februari 2025 11:17:14 schreef fcapri:
meestal is het ook einde verhaal voor display of controller. die dingen zijn niet echt gemaakt om te kunnen herstellen, maar direct vervangen.
soms kan je op ebay ofzo dat type nog wel vinden, en ander ombouw naar chinese controller

Ik had er een gevonden op Aliexpress met ongeveer dezelfde afmetingen.
Maar die heeft een 5-polige hall connector voor de moter.
Ik zie bij mij in de moter maar drie dunne pinnetjes en drie dikke natuurlijk.
Die drie dunne kan nooit geen hall zijn toch?
Weet niet of het ook zonder hall werkt.

welke kleuren zijn die dunne?
als dat rood-zwart-wit (of oranje) is zit er waarschijnlijk maar 1 hall sensor in voor een snelheidmeting.
dan heb je een sensorless controller nodig die zonder hall sensoren kan werken

Op donderdag 27 februari 2025 13:38:46 schreef fcapri:
welke kleuren zijn die dunne?
als dat rood-zwart-wit (of oranje) is zit er waarschijnlijk maar 1 hall sensor in voor een snelheidmeting.
dan heb je een sensorless controller nodig die zonder hall sensoren kan werken

Ja, moet wel voor de snelheidsmeting zijn, waar moet ie het anders vandaan halen.
Goed idee sensorless controller, bestaan die nog?
Grote probleem is het formaat van ca. 80x50x30 mm anders past het niet in de bestaande behuizing.
Of een extra kastje gaan plaatsen?

Misschien deze, zou net kunnen.
https://a.aliexpress.com/_EGli9yc

https://www.aliexpress.com/item/1005006129187223.html

kan deze er niet in, is sensorless (gebruik ze zelf ook). wel ietsje groter
bij fietsen waar de ruimte heel krap is, knip ik de connectors af en zet de draden zelf aan elkaar. zeker die grote stekker van de hall is een lastige om proper weg te werken.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (40%)]

Op donderdag 27 februari 2025 11:28:06 schreef Johnberg:
Die drie dunne kan nooit geen hall zijn toch?
Weet niet of het ook zonder hall werkt.

1 hall wel: 5V, signaal, GND. Maar er zitten normaal drie hall-sensoren in de motor om de motor positie aan te geven. Vandaar 5: 5V, Hall1, hall2, hall3, GND.

Maar goed. Ik heb 1x lang geleden een handleiding van zo'n chinees ding gelezen en daar stond dat de hall sensor aansluiting optioneel is. Dat betekent dat je geen hulp hebt vanaf 0 km/u.

Voordat ik kon roepen dat ik ze wilde houden waren mijn hallsensoren waren gesloopt door de mensen die me hielpen de bestaande elelctronica uit de motor te halen.... Het valt best mee: vanaf 5km/u gaat het zonder de sensoren ook prima.

Op vrijdag 28 februari 2025 08:20:33 schreef fcapri:
https://www.aliexpress.com/item/1005006129187223.html

kan deze er niet in, is sensorless (gebruik ze zelf ook). wel ietsje groter
bij fietsen waar de ruimte heel krap is, knip ik de connectors af en zet de draden zelf aan elkaar. zeker die grote stekker van de hall is een lastige om proper weg te werken.

Is wel lekker goedkoop, voor €34 klaar.
Die andere die ik op het oog had heeft wel een speedsensor input voor snelheidsmeting.
Maar laat dat ding nou net weer geen voor en achterlicht output hebben.
Mijn bestaande controller is slechts 80x51x24 mm.
Heeft twee prinplaten in etage’s, extreem compact.
Ondanks het gegoten rubber heb ik hem open nu, maar zie echt nergens ook maar iets wat op een spanningsregulator lijkt. Ik geef het op.

De bestaande controller zit in een U-vorming metalen frame (zie foto) van slechts 82 mm.
Bij een controller van 90 mm moet ik dus gaan zagen in het frame.

Op vrijdag 28 februari 2025 11:39:12 schreef Johnberg:
[...]

Is wel lekker goedkoop, voor €34 klaar.
Die andere die ik op het oog had heeft wel een speedsensor input voor snelheidsmeting.
Maar laat dat ding nou net weer geen voor en achterlicht output hebben.
Mijn bestaande controller is slechts 80x51x24 mm.
Heeft twee prinplaten in etage’s, extreem compact.
Ondanks het gegoten rubber heb ik hem open nu, maar zie echt nergens ook maar iets wat op een spanningsregulator lijkt. Ik geef het op.
Verder zie ik uit de PAS connector slechts een rode en gele draad komen, snap ik ook niets van, misschien wordt zwart min ergens anders toegevoegd? Of bestaan er ook passieve rotatiesensors zonder hall?

De bestaande controller zit in een U-vorming metalen frame (zie foto) van slechts 82 mm.
Bij een controller van 90 mm moet ik dus gaan zagen in het frame.

Sorry per ongeluk op Quote gedrukt, dit is gewoon aangepaste tekst.

ik zie 8fun op je stekkers. volgens mij is dat bafang nu. moet je wel controllers voor vinden met de correcte stekkers.

nog nooit een controller extern zien hangen op het frame zo, zit meestal in de batterij behuizing (het achterste deel).
er bestaan wel behuizingen om controllers in weg te stoppen.
https://www.amazon.com.be/-/en/Electric-Controller-Housing-Lithium-Pro…

die kan je dan op het frame bevestigen en de controller erin steken. was ik nog van plan om een gazelle om te bouwen met ali controller, maar uiteindelijk de fiets gewoon gesloopt

de controller uit de link dat ik postte, heb ik al gebruikt thuis. wel opletten dat je de correcte neemt.
deze displays kan je normaal wel omzetten in spanning. (bv 24/36V of 36/48V).
sommige kan je niet instellen en is het display dan voor 24V of 36V of 48V.
ook makkelijk zat te tunen al moet je de handleiding wel heel kritisch lezen. de vertaling is.... slecht :-)
ik heb thuis een handgeschreven versie waarin elke instelling wordt besproken. heb ik gemaakt door een filmpje van een indier te bekijken die elke setting uitlegt

dat zagen in frame is ook niet extreem, aan 1zijkant dat zijstukje weghalen.
aangezien de controller 'buiten' hangt, zal je toch iets van weersbescherming moeten aanbrengen. de connectors zijn namelijk allemaal open (bij u foto hebben ze met hot glue alle connectors dicht gemaakt)
of je moet controller type zoeken met gesloten connectors
https://s.alicdn.com/@sc04/kf/H067bf55cb87149ec9216d49e190442879.jpg_720x720q50.jpg

@fcapri

Even wat duidelijker, de controller hangt echt niet open buiten, maar plastic kapje is er af. Wordt er overheen geschoven.
Dit kapje geeft ook een beperking aan de afmetingen van de controller, 85 mm zou misschien nog net kunnen. Mag ook niet meer als 52 mm hoog zijn.
Ja, externe behuizing zou het op kunnen lossen.

In de behuizing van de controller zit trouwens nog een gaatje wat zelfs van buitenaf via het plastic kapje benaderd kan worden. Dit komt op de printplaat uit op een soort eilandje, dus geen microswitch.
Weet bij God niet wat daar de functie van is.
Soort van reset of zo?.

[Bericht gewijzigd door Johnberg op (30%)]