vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Etna Magnetron ESM217 hoogspannings zekering defect.
Ja ik ben bekend met alle gevaren van magnetrons!
Dus liever geen waarschuwingen daaromtrend 
De zekering bestaat uit een heel dun draadje wat mechanisch wordt gespannen door een veertje. (daardoor loopt de hoogspannings-stroom)
Dat geheel zit in een zwart deelbaar plastic kokertje.
Als eerste heb ik via een seriegloeilamp de trafo en het achterliggende op sluiting getest, die was in orde. De gloeispanning voor de Magnetronbuis is 3,01 VAC. De HSP diode en de HSP condensator zijn in orde.
Daarna, voor de test, het kapotte zekeringdraadje vervangen en weer opgespannen met het veertje. Het gebruikte dunne draadje (0,19mm diameter) is van koper.
De magnetron ingeschakeld en mijn chocomel opgewarmd, dat werkt. 
De stroom gemeten aan de hoogspanningszijde en die is 460mA
Wat vinden jullie kan ik beter een nog dunner draadje nemen of misschien van een ander materiaal dan koper?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Draadje lijkt mij te dik. Tevens is het veertje niet voldoende gespannen waardoor als de zekering doorsmelt deze niet voldoende wordt weggetrokken om een vlamboog te vermijden. Dus gaat ie fikkie steken.
vergeten
Golden Member
Lastig is geen "los" onderdeel, de bedrading zit eraan vastgeknepen!
Heb je ergens wat gevonden, linkje?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (22%)]
Kun je niet beter voor veilig gaan en soortgelijke onderstaande zekering inbouwen?
Je koperen draadje zekering zal mogelijk een veel lagere weerstand hebben dan de originele zekering en misschien ook niet meer (thermisch) bestand tegen HS bij doorbranden.
https://www.mijnonderdelenhuis.nl/universeel-magnetron-hoogvoltage-mw-…
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Hoogspanningszekeringen zoals @bobosje voorstelt zijn er in verschillende waarden. Dus kijk de stroomwaarde van je defecte na.
2. Dit topic hoort in witgoed. Het zou je geduld op reactie minder op de proef hebben gesteld.
3. Deze zekeringen gaan wel eens stuk. Soms door vermoeidheid. Soms door piekstromen veroorzaakt door de inschakelstroom beperking die faalt of reflectie in de ovenruimte.
[Bericht gewijzigd door EricN op (42%)]
vergeten
Golden Member
Op donderdag 6 maart 2025 22:45:54 schreef EricN:
1. Hoogspanningszekeringen zoals @bobosje voorstelt zijn er in verschillende waarden. Dus kijk de stroomwaarde van je defecte na.
Bij nader inzien staat er toch wat op in zwart op zwarte achtergrond, 650mA 5kV. In bedrijf loopt er 460mA dus een 1 A lijkt me goed.
2. Dit topic hoort in witgoed. Het zou je geduld op reactie minder op de proef hebben gesteld.
Mogelijk, er leek mij geen betere rubriek dan deze voor de hoogspannings zekering.
(De magnetron zelf is OK)
3. Deze zekeringen gaan wel eens stuk. Soms door vermoeidheid. Soms door piekstromen veroorzaakt door de inschakelstroom beperking die faalt of reflectie in de ovenruimte.
Klopt, in dit geval ga ik uit van geen echt defect, daar zijn geen aanwijzingen voor.
Je kan hem beter eerst even testen zonder zekering ,dan weet je of alles goed is.
Hoor je een gek geluid dan gelijk uit uitzetten en onderzoeken.
Ad12345:
De magnetron ingeschakeld en mijn chocomel opgewarmd, dat werkt.
Ik zou wel een originele zekering nemen in houder, een 600 mA voldoet, rommel nou niet met veiligheidsmiddelen en draadjes gehobby...
Dit is de originele: https://nl.aliexpress.com/item/1005007503994218.html?pdp_npi=4%40dis%2…
[Bericht gewijzigd door smd op (57%)]
vergeten
Golden Member
Op vrijdag 7 maart 2025 20:37:46 schreef ad12345:
Je kan hem beter eerst even testen zonder zekering ,dan weet je of alles goed is.
Hoor je een gek geluid dan gelijk uit uitzetten en onderzoeken.
Testen had ik al gedaan, glas water wordt normaal warm, hij werkt goed.
EricN
1. Een microgolf vliegt niet in brand.
2. Een trafo kan al eens roken maar dat ruik je snel
3. Een microgolf staat altijd kort op. Of op laag vermogen.
4. De meeste hebben zelfs geen zekering. Zijn het dan allemaal mogelijke brandhaarden?
Enige relativering.
1. Een microgolf vliegt niet in brand.
Dat hangt er vanaf hoeveel vet en andere rommel er inmiddels is neergeslagen buiten of in de kooi en in de kast.
3. Een microgolf staat altijd kort op. Of op laag vermogen.
Drie minuten op vol vermogen kan bij een vlamboog in de vet/vuil rommel de boel prima aansteken
EricN
Waar gaat er een vlamboog komen en welk brandbaar materiaal? Een uitgebrande microgolfoven heb ik nog niet tegen gekomen.
Door de grill te gebruiken wel al gezien dat het kan branden maar dat is een ander verhaal. Ook dooft dit vanzelf.
Omdat het ook altijd kort op staat ga je er ook nooit ver van aan. Soep 3 min opwarmen dan ga je terwijl niet naar de winkel.
[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kunt de zekering gewoon testen met een labvoeding, het gaat om de stroom. Ik heb dat eens gedaan omdat ik een heel speciale zekering ("antiek", ik dacht minder dan 1A maar het is lang geleden), niet kon vinden. Het is bizar hoeveel stroom een vezeltje koperdraad kan hebben. De meeste gloeien een tijd roodgloeiend voor ze doorgaan, als ze al doorgaan want ik kon niet meer dan 10A maken en de meeste hadden meer nodig. Uiteindelijk de zekeringhouder aangepast naar een andere zekering.
Op woensdag 12 maart 2025 06:45:30 schreef EricN:
Waar gaat er een vlamboog komen en welk brandbaar materiaal? Een uitgebrande microgolfoven heb ik nog niet tegen gekomen.Door de grill te gebruiken wel al gezien dat het kan branden maar dat is een ander verhaal. Ook dooft dit vanzelf.
Omdat het ook altijd kort op staat ga je er ook nooit ver van aan. Soep 3 min opwarmen dan ga je terwijl niet naar de winkel.
Ik heb het ook meer één keer zien gebeuren. Van de antenne op de buis naar de golfgeleider die vol zat met vetaanslag.
Als je een draadje in een plastic houdertje knutselt en de stroom er doorheen is onberekend, dan is het wel vragen om ellende EricN, zie bijgevoegde foto van TS, ziet er allerminst professioneel uit toch?? Of doe jij dit ook dagelijks??? We praten wel over HOOGSPANNING!!!
EricN
Op woensdag 12 maart 2025 19:08:13 schreef harry64:
[...]
Ik heb het ook meer één keer zien gebeuren. Van de antenne op de buis naar de golfgeleider die vol zat met vetaanslag.
De vlamboog gebeurt idd veel. Brand daarentegen niet.
EricN
Op woensdag 12 maart 2025 19:22:10 schreef smd:
Als je een draadje in een plastic houdertje knutselt en de stroom er doorheen is onberekend, dan is het wel vragen om ellende EricN, zie bijgevoegde foto van TS, ziet er allerminst professioneel uit toch?? Of doe jij dit ook dagelijks??? We praten wel over HOOGSPANNING!!!
Ik begrijp je argument. Als er aan de knutseling iets los gaat is dat inderdaad niet veilig maar het gaat over het feit dat TS de 600mA door een 1A vervangt. Dan zit er wel een hoogspanningsveilige zekering tussen. Als ze niet namaak is uiteraard.