Laatst was er een vraag van iemand die printen na wilde maken. Als optie werd Sprint-layout genoemd en dan een scan inladen van de te maken print. Dat kan , is een prima optie maar ik ben geen fan van een print maken zonder schema ivm controle. Echter, Kicad kan dit nu ook (v9, misschien vorige versies ook al), via <Place><Reference images>. Draaien, spiegelen is nog wat traag.
Andere nadeel is dat je foto/plaatje wel recht moet zijn, je kunt wel verschalen maar dat is x/y tegelijk.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]
Kan sprint -layout dat?
Heb ik nooit geweten.
Dat zal ik eens gaan testen, ik heb een stapel negatieven van printen liggen ( negatieven omdat de fotolak destijds positief was).
Die zijn door iemand zelf gemaakt voor een orgel.
Als ik die scan, inverteer en kan importeren in sprint-layout kan ik ze daarna wat aanpassen en bij (laten ) maken.
Dat ga ik zeker proberen.
Bedankt voor deze tip Bram!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ook mijnerzijds bedankt! Zelf draai ik nog KiCad versie 7, en ben daar best content mee... De genoemde faciliteit is voor mij ook niet echt relevant, ik vind het zo veel prettiger om zelf printen te (her)tekenen. Men mag me trouwens altijd vragen om zo'n klusje, ik heb eigenlijk wel wat tijd over, en ik doe het gewoon graag.
In de marge: de nieuwe versies van KiCad volgen mij al te snel op, ik werk liever met spul dat al een beetje "ausgereift" is. Maar het is goed om te weten dat het zou kunnen.
Ik denk dat je in sprint-layout een PCB layout als afbeelding kunt importeren en je de sporen en pads dan zelf moet tekenen over de afbeelding heen.
Op maandag 3 maart 2025 00:18:23 schreef Paulinha_B:
Ook mijnerzijds bedankt! Zelf draai ik nog KiCad versie 7, en ben daar best content mee... De genoemde faciliteit is voor mij ook niet echt relevant, ik vind het zo veel prettiger om zelf printen te (her)tekenen. Men mag me trouwens altijd vragen om zo'n klusje, ik heb eigenlijk wel wat tijd over, en ik doe het gewoon graag.In de marge: de nieuwe versies van KiCad volgen mij al te snel op, ik werk liever met spul dat al een beetje "ausgereift" is. Maar het is goed om te weten dat het zou kunnen.
Eigenlijk ben ik er best blij mee dat er zo "snel" nieuwe releases komen met ook nieuwe functionaliteit. Versie 9 heeft hiervoor ook een heel test traject gehad onder de naam 8.99 en versie 9 , 3 release cadidates, dus de meeste bugs zijn er wel uit. V7 is ook alweer 2 jaar oud (Feb '23). Overigens (wist ik ook niet) is het hele pakket inmiddels 33 jaar oud.
Op maandag 3 maart 2025 00:29:42 schreef Bobosje:
Ik denk dat je in sprint-layout een PCB layout als afbeelding kunt importeren en je de sporen en pads dan zelf moet tekenen over de afbeelding heen.
Uiteraard moet je de sporen zelf tekenen en is de onderliggende tekening alleen een "Template".
Op maandag 3 maart 2025 08:00:16 schreef bprosman:
[...]
Eigenlijk ben ik er best blij mee dat er zo "snel" nieuwe releases komen met ook nieuwe functionaliteit. Versie 9 heeft hiervoor ook een heel test traject gehad onder de naam 8.99 en versie 9 , 3 release cadidates, dus de meeste bugs zijn er wel uit. V7 is ook alweer 2 jaar oud (Feb '23). Overigens (wist ik ook niet) is het hele pakket inmiddels 33 jaar oud.
Kicad krijgt tegenwoordig ieder jaar een nieuwe full release. 2025 = 9.x
En inderdaad, er zitten genoeg verbeteringen en bugfixes in. Ik heb jaren geleden eens met kicad 5.x gestunt. En die was toen nog niet geschikt voor "prime time", sinds versie 7 gebruik ik niets anders meer.
Ik zou ook niet weten waarom je niet zou upgraden?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Je moet in dit genal NOOIT van een foto uitgaan. Dan heb je altijd perspectivische vertekening.
Gebruik een goede flatbed scanner met hoge resolutie (600dpi of beter). Leg een zwart vel papier over de print tijden het scannen en doe zoveel mogelijk licht uit in de kamer. Zorg vooral dat de print zo vlak mogelikj op de glasplaat ligt.
Overigens is schalen en 'onthoeken' goed mogelijk met een goede foto-editor als PhotoShop, maar zorg dat je hulplijnen insteld om het formaat exact te houden.
Stel liefst de linealen in op decinale inches inplaats van milimeters.
Zorg dat één zijde van de print precies horizontaal/(verticaal) ligt, voor je gaat schalen.
Op maandag 3 maart 2025 08:01:55 schreef bprosman:
Uiteraard moet je de sporen zelf tekenen en is de onderliggende tekening alleen een "Template".
In de afbeelding in je startpost lijkt het erop dat Kicad zelf een ratsnest maakt van de geimporteerde PCB layout template eronder, is dat zo?
Dat doet sprint-layout naar mijn weten niet.
Op maandag 3 maart 2025 10:03:10 schreef Tidak Ada:
Je moet in dit genal NOOIT van een foto uitgaan.
Er zijn lenzen zonder distortie waarmee dat wel zou kunnen. De camera moet je dan wel goed uitrichten op een standaard uiteraard.
Naderhand kun je in een tekenpakket de foto schalen en omzetten naar zwart/wit voor een goed contrast.
Ik gok dat dat handwerk is, als je dan toch bezig bent kun je net zo goed meteen het schema uittekenen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 3 maart 2025 10:12:45 schreef Bobosje:
[...]Er zijn lenzen zonder distortie waarmee dat wel zou kunnen. De camera moet je dan wel goed uitrichten op een standaard uiteraard.
Naderhand kun je in een tekenpakket de foto schalen en omzetten naar zwart/wit voor een goed contrast.
Het gaat niet om sferische abberatie en dergelijke, maar het correct plan parallel zetten van een camera is bijna ondoenlijk. Bovendien krijg je met een scanner een 1:1 afdruk, tewijl je een camerafoto altijd moet schalen.
Ik heb vroeger in de tijd van Brady® tape en 0,1" papier wel met een cmera gewerkt met zeer goede Zeiss objectieven.
Afdrukken in de doka gebeurde dan met de cameralens met de voorkant naar de filmzijde toe. Dat lukte wonderwel redelijk, van een 1:4 plakontwerp. In ieder gevsal pasten de DIL-IC's goed en lagen front en backplane pas voldoende op elkaar. Daarna middels pos/neg-omkeerprocedé op film afdrukken dan kon je het zaakje naar de print service doorsturen. Kostte wel (na het plakken) bij elkaar nog een dag dokawerk om het zover te krijgen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 3 maart 2025 10:03:10 schreef Tidak Ada:
Je moet in dit genal NOOIT van een foto uitgaan. Dan heb je altijd perspectivische vertekening.
Ik deel je mening dat een scanner praktischer is, maar daarom fotografeer ik printen vaak met een flinke telelens en dan van afstand. Dan kijk je recht op ver uitstekende elco's en andere onderdelen die normaal perspectief-werking hebben.
Voor de maat leg je dan iets in beeld dat voor zowel x als y maat praktisch gelijk is maar ook een duidelijke maat geeft voor wat een centimeter is. Natuurlijk is het hebben van een documentreplica-statief nog mooier, maar die zijn er zelden voor gebruik met telelenzen.
Met de microscoop is het maken van een giga-afbeelding van een print een eitje, maar die camera en het werkveld blijven dan ook perfect parallel 
Tidak Ada
Ja, de techniek gaat vooruit en inderdaad sterk driedimensionale componneten storen erg bij een scanner.
k ging eigenlijk ook uit van de enkelzijdige print van @bprosman
Op maandag 3 maart 2025 11:14:25 schreef Tidak Ada:
Het gaat niet om sferische abberatie en dergelijke, maar het correct plan parallel zetten van een camera is bijna ondoenlijk. Bovendien krijg je met een scanner een 1:1 afdruk, tewijl je een camerafoto altijd moet schalen.
Met een goede DSLR in live-view mode (of video mode) op een docu-statief met eronder een vlak liggend A4 met daarop een uitgeprinte rechthoek ter calibratie valt dat plan parallel uitrichten van de DSLR dat je live op het PC scherm kunt volgen nog wel mee.
Helemaal mee eens dat een scanner sneller en handiger is voor het scannen van kale pcb's of afdrukken op papier en dergelijke.
Klopt, je moet een vrij distortieloos objectief gebruiken (die zijn er) bij de methode die ik beschreef.
Tidak Ada
Op maandag 3 maart 2025 13:05:49 schreef Sine:
Met alleen een rechthoek recht trekken kom je er niet, veel lenzen hebben een complexe vervorming.
Inderdaad, sferische abberatie, zoals ,ik al eerder aanhaalde en nog legio andere lensfouten....
@bobosje:
https://nl.wikipedia.org/w/index.php?search=sferische+abberatie&title=…
De lenzen die jij bedoelt, zal je van je leven niet knnen betalen.
Heb je al eens een foto met je telefoon gemaakt van een rechthoek en die pagina groot afgedrukt?
Leg er dan eess een lineaaltje langs
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lensfouten en abberatie en dergelijke zijn tegenwoordig amper nog aan de orde: dat wordt al ja-ren allemaal opgelost met software in de lens waar de ingeprogrammeerde afwijkingen na testen in de fabriek, inzitten.
Chromatische abberatie, tonvervorming, rolvervorming, vignettering: het is allemaal in de fabriek met testbeelden uitgezocht en vergeleken met hoe het zou móeten zijn en dan vervolgens in een stuk geheugen in de lens geprogrammeerd, die dat vervolgens aan de camera verteld, die dat, aan de hand van de menu-instellingen, al in de camera corrigeert.
Dus ja, een rechthoek of vierkant fotograferen is dan vaak ook echt een rechthoek of vierkant, ook al maakt de lens daar puur optisch net iets anders van.
Op maandag 3 maart 2025 10:07:09 schreef Bobosje:
[...]In de afbeelding in je startpost lijkt het erop dat Kicad zelf een ratsnest maakt van de geimporteerde PCB layout template eronder, is dat zo?
Dat doet sprint-layout naar mijn weten niet.
Klopt, maar dan heb ik wel eerst een schema getekend en de footprints geplaatst op de PCB. Het is eigenlijk standaard Kicad (met ratsnest) met een foto van de PCB er "onder" (achter) gezet.
Op maandag 3 maart 2025 13:00:33 schreef Bobosje:
[...]Met een goede DSLR in live-view mode (of video mode) op een docu-statief met eronder een vlak liggend A4 met daarop een uitgeprinte rechthoek ter calibratie valt dat plan parallel uitrichten van de DSLR dat je live op het PC scherm kunt volgen nog wel mee.
Helemaal mee eens dat een scanner sneller en handiger is voor het scannen van kale pcb's of afdrukken op papier en dergelijke.
Meestal pluk ik de print ook eerst leeg.
Op maandag 3 maart 2025 15:49:41 schreef Tidak Ada:
Inderdaad, sferische abberatie, zoals ,ik al eerder aanhaalde en nog legio andere lensfouten....@bobosje:
https://nl.wikipedia.org/w/index.php?search=sferische+abberatie&title=…
De lenzen die jij bedoelt, zal je van je leven niet knnen betalen.
Heb je al eens een foto met je telefoon gemaakt van een rechthoek en die pagina groot afgedrukt?
Leg er dan eess een lineaaltje langs
Als ik met mijn DSLR met daarop een bijna distorie-vrij macro objectief een foto van een rechthoek maak dan is de rechthoek ook recht op mijn pc scherm.
Camera's in telefoons kunnen niet tippen aan een goede DSLR met een goed objectief.
Op maandag 3 maart 2025 17:42:24 schreef bprosman:
Meestal pluk ik de print ook eerst leeg.
Is de foto gemaakt met een scanner of met een camera?