Goedenavond,
Ik heb hier nog een aantal nieuwe en bijna nieuwe EL34 buizen die ik wil testen .
In de databladen staat een anode spanning van 250V en een schermrooster spanning van 265V.
Als ik het goed begrijp zou bij een Ug1 tussen -10 tot -13,5V de anode stroom 100mA moeten zijn en de schermrooster stroom 14,9mA.
Als ik nu 1 keer meet bij -10V en 1 keer bij 13,5V en de opgegeven stromen er tussen in liggen kan ik dan concluderen dat zo’n buis goed is?
Ik gebruik een u-Tracer.
Douwe
Dan is de emissie goed (statische meting)
Als je op wat meer punten meet (bij negatievere roosterspanning) dan kan je ook de stijlheid steilheid bepalen, een andere belangrijk gegeven om de buis als goed te bestempelen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een simpele test is ook de gloeispanning iets verlagen/verhogen.
De stromen mogen dan niet te veel afwijken door de temperatuurswijziging: doen ze dat wel, dan is de buis (emissie) 'op'...
Op maandag 17 maart 2025 08:58:49 schreef kris van damme:
Dan is de emissie goed (statische meting)Als je op wat meer punten meet (bij negatievere roosterspanning) dan kan je ook de stijlheid bepalen, een andere belangrijk gegeven om de buis als goed te bestempelen.
Bedankt voor je reactie Kris. Dat was ook mijn idee hierover.
Ik kom veel buizen tegen die gematcht zijn door de leverancier met een sticker en daarop het aantal mA. (zie foto)
Dat zal dan ongeveer op het punt zijn waar het min of meer lineaire deel van de Ug/Ia begint. (denk ik)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Het simpele "matchen" zegt niet zoveel, maar is voor de verkoper een uiterst rendabele actie. 
Het beste zou zijn een simpele eindversterker zonder tegenkoppeling waarbij je de eindbuizen bij lag vermogen en vol vermogen aanstuurd en dan naar de THD kijkt.
Maarja, dat kost tijd, en dat valt niet binnen het verdien model van de verkopers...
De Anodestroom kunnen tunen in je eindversterker helpt natuurlijk als de verschileln niet te groot zijn.
Maar allebij de Anodestromen van b.v. je EL34 buizen op 93mA instellen is je eerste stap. die je zeker moet doen.
Dit houd echter niet in dat je beide EL34 buizen mooi in balans werken.
Beide buizen kunen bij de 93mA Anodestroom een andere stijlheid hebben.
Deze stijlheid veranderd door de gloeistroom(spanning) ouderdom/slijtage enz.
Eigenlijk zwabbert de eigenschappen altijd heen en weer van de bus eigenschappen.
Dan heb ik het nog niet gehad over de ontwerpen zonder tegenkoppeling, waarbij de eigenschappen mee wapperen met de wind *grin*
Begrijp me niet verkeerd, een basis matching is zeker niet verkeerd maar is ook niet het halleluja voor de beste geluidskwaliteit.
Groet,
Bram
Op maandag 17 maart 2025 12:11:19 schreef blackdog:
Dit houd echter niet in dat je beide EL34 buizen mooi in balans werken.
Beide buizen kunen bij de 93mA Anodestroom een andere stijlheid hebben.
Deze stijlheid veranderd door de gloeistroom(spanning) ouderdom/slijtage enz.Groet,
Bram
Hoi Bram, 93mA is wel erg veel, Je zit dan al gelijk bijna aan de maximale anode dissipatie van 25W. Eigenlijk helemaal in klasse A natuurlijk. In de versterker die ik hier op mijn werktafel heb staan, een FV34B van Yarland audio, staat bij de meetpunten op de print dat er 0,3V moet staan. Dit betreft het meten over weerstanden van 10 ohm. Dus 30mA per buis. Dat is klasse AB, of zelfs bijna B. Ik betwijfel of de voeding trafo zo'n hoge stroom wel aan kan. Het is natuurlijk een uitgekleed chinees apparaat.
Inmiddels heb ik 4 buizen geselecteerd die tussen -13,5V en -10V een stroom trekken van 80 tot 115 mA. De ruststroom is afgeregeld op 30mA (anode en schermrooster stroom)
De versterker is geen topklasse maar klinkt nu goed. De vervorming kan ik niet meten want daarvoor ontbreekt het me aan apparatuur. Ik laat het zo.
Douwe
Ts heeft een uTracer daar moet het toch wel mee mogelijk zijn om een paar buizen te matchen.
Dat is een zeer uitgebreide buizentester.
https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html
Gr.F_S
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op maandag 17 maart 2025 08:58:49 schreef kris van damme:
dan kan je ook de stijlheid bepalen
Buizen zijn altijd stijlvol, althans in mijn ogen. De door u beschreven meting zal weliswaar eerder klaarheid verschaffen inzake de steilheid - inderdaad een cruciale parameter.
Sorry, Kris, dit was onweerstaanbaar. Met de glimlach!
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi douwebakker, 
De 93mA Anodestroom die ik aangaf, is één van de instelmogelijkheden die Philips adviseerd voor de EL34 buis.
Maar het gaat om de rest van het verhaal dat ik verteld heb...
Alleen selecteren op één stroompunt voor de Annode van een buis, betekend nog niet dat die buis dan overeen komt met die van andere of meerdere eindbuizen.
Ik heb een Unitran versterker gehad met 8x EL34 dat was een hele dikke omroep versterker. 
Super kritisch is het niet, maar als je eindbuizen gaat uitzoeken, dan wil je meestal toch meer dan een gemiddeld resultaat denk ik.
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gloeispanning is de beste/simpelste/snelste methode om emissieproblemen vast te stellen: valt meteen door de mand...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@Arco, ik geloof u graag want ik heb maar weinig verstand van de metafysica en de diepere psychologie van elektronenbuizen 
Maar de gloeispanning van een E[A-Z][0-9][0-9] is toch 6,3 volt, punt aan de lijn? Die varieert toch niet met de conditie van de buis?
Arco
Special Member
In de buizentester gebruik ik de eerstvolgende stap.
Bij 6.3v is de eerste lagere stap 5v, en de eerste hogere 8v. (dat mag geen grote verschillen geven want dan is 'ie op)
benleentje
Golden Member
Maar de gloeispanning van een E[A-Z][0-9][0-9] is toch 6,3 volt, punt aan de lijn? Die varieert toch niet met de conditie van de buis?
De gloeidraad zorgt voor een elektronen wolk rond de gloeidraad. Een gloeidraad verouderd waardoor er een keer te weinig vrij elektronen zijn. Als de gloeidraad goed is dan werk die ook nog goed op een lagere spanning. Of als je van een versleten buis de gloeispanning verhoogt en dan werkt die wel goed of beter dan weet je dat gloeidraad bijna op is.
Om de gloeidraad zo lang mogelijk mee te laten gaan moet je die op een constante spanning houden en die varieert normaal niet.
Bij 6.3v is de eerste lagere stap 5v, en de eerste hogere 8v.
Voor mijn gevoel lijkt 8V ineens dan heel erg hoog, ik zou daar een stuk voorzichtiger mee zijn.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
nonius
set SCE to AUX.
Of als je van een versleten buis de gloeispanning verhoogt en dan werkt die wel goed of beter dan weet je dat gloeidraad bijna op is.
Het was vroeger ook een bekend trucje om het laatste restje leven uit een Z/W TV-beeldbuis met te weinig emissie te persen: de gloeispanning lichtjes verhogen naar ca. 8V. Dan kon je nog een paar maanden langer met het apparaat doen.
https://www.thevalvepage.com/teletech/crt_rej/crt_rej.htm
Het zijn niet alleen de jongelui die allerlei electronica 'overclocken', onze grootouders deden dat al met de gloeidraad van hun TV....
Op maandag 17 maart 2025 22:02:48 schreef nonius:
[...]Het was vroeger ook een bekend trucje om het laatste restje leven uit een Z/W TV-beeldbuis met te weinig emissie te persen: de gloeispanning lichtjes verhogen naar ca. 8V. Dan kon je nog een paar maanden langer met het apparaat doen.
https://www.thevalvepage.com/teletech/crt_rej/crt_rej.htm
Het zijn niet alleen de jongelui die allerlei electronica 'overclocken', onze grootouders deden dat al met de gloeidraad van hun TV....
Je kwam er nog wel eens een beltrafo tegen.
Oude zw-tv's hadden wel eens last van gloeidraad-kathode sluiting (doorgezakte gloeidraad), de gloeidraad uit een zwevende spanning (beltrafo) voeden was dan de oplossing..
Arco
Special Member
Op maandag 17 maart 2025 21:53:31 schreef benleentje:
[...] Voor mijn gevoel lijkt 8V ineens dan heel erg hoog, ik zou daar een stuk voorzichtiger mee zijn.
Dat valt reuze mee, hoor... ('t zijn geen helgloeiers en dat moeten het ook niet worden...
)
Zeker voor korte periode heeft de buis daar echt geen last van. (je moet een buisgloeidraad wel heel erg mishandelen om 'm kapot te krijgen)
Alleen met batterijbuisjes moet je dat liever niet proberen...
Zelfs wat langer blootstellen aan +20...+25% hogere spanning is niet snel nadelig.
(bij hogere spanning stijgt de stroom minder snel doordat de weerstand van de gloeidraad toeneemt)
Op dinsdag 18 maart 2025 00:07:22 schreef Schimanski:
Oude zw-tv's hadden wel eens last van gloeidraad-kathode sluiting (doorgezakte gloeidraad), de gloeidraad uit een zwevende spanning (beltrafo) voeden was dan de oplossing..
De beeldbuis omdraaien (boven-onder uiteraard
) was ook vaak genoeg...
(door de gewijzigde positie kwam de sluiting weer los)
Moet wel de hsp kabel lang genoeg zijn, en natuurlijk het afbuigjuk draaien. Maar dat soort fratsen heb ik nooit hoven doen bij ouwe zw/w bakken. Lijkt mij een academisch verhaal.
Arco
Special Member
Nee,
Ik heb dat bij een aantal gedaan. (vroeger was 't niet zo van: "doet 't niet meer, weg ermee" )
Tv was een dure aankoop, en men wilde 'm zo snel mogelijk weer terug om niets te hoeven missen... 
Nieuwe BB was vele malen duurder en duurde lang met bestellen... (als de klant het risico aan wil gaan vind ik het prima)