Bapaktus
Special Member
Ik heb vele jaren geleden een aantal defecte/incomplete Delta voedingen gekocht.O.A een Current Source CST 100
N.a.v. een bericht over/ en foto van een Delta CST 100 Current Source (1924 De Lchtmis) wil ik toch kijken of ik het instrument weer compleet kan maken. En anders maar een andere stroombron bouwen en monteren in de aanwezige behuizing.
Ik voeg een foto toe van de schamele resten van deze ooit complete stroombron.
Ik ben dus op zoek naar foto's van het (verdwenen) inwendige van deze stroombron. Zat er een Delta module of een print met onderdelen in gemonteerd?
Ik bezit de 3-delige documentatie van deze CST100.
Alvast bedankt, ruud
miedema
Golden Member
Ha Bapaktus,
Er zit inderdaad een module in, de CS100. In feite is de CST100 een behuizing en voeding voor die CS100 module. Zo te zien is die uit jouw CST100 verdwenen...
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Het kastje is een CS100 module die op een printplaat zit.
Het lastige van het geheel als een stroombron is de nauwkeurigheid van de uitlezing via de meter. Hiervoor zijn er een aantal precisieweerstanden speciaal voor elke stroombron op maat gesoldeerd. OP zich niet zo heel moeilijk maar wel geduldig werkje om dat precies goed te krijgen.
Ik had van Delta toen nog wat extra schema's gekregen
Current source 100mA - CST100.pdf
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
Zo te zien is het niet schokkend moeilijk om die na te bouwen.
https://www.delta-elektronika.nl/sites/default/files/upload/MANUAL_CS1…
Het enige spannende wat er in zit is een 1N825A
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
benleentje
Golden Member
nog een paar
Op de laatste foto zie je de precisie weerstanden zitten.
Die weerstanden zijn er enkel om de meter te kalibreren en niet voor de stroombron zelf.
Ik heb zelf een extra bereik erbij gemaakt met 0 - 1mA dit omdat ik de 0 -20A al te groot vond. Ik gebruik hem ook om analoge meters te controleren en voor een 100µA meter is 0 - 20mA wel erg grof. Ik ipv een precisie weerstand een 20 slagen trimmer gebruikt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
benleentje
Golden Member
Ik kan je wel de waarden van de CR = calibrated resistor geven
R24 = R25 = 2,37MΩ 1%
rood, oranje paars, geel, bruin
R28 = R29 = R30 = 178Ω 1%
bruin, paars, grijs, zwart, bruin
https://www.weerstandcalculator.nl/
Bapaktus
Special Member
Tja, die print met de CS100 unit die zat er volgens mij niet bij.
Maar ik heb nog meer bakken met sloop printen.
Misschien is die unit daar toch in verdwenen.
De onderdelen zelf zijn niet bijzonder.
het meeste daarvan kan ik zo uit mijn voorraad trekken.
En wat die 1N825 betreft, ik ga kijken wat daar bijzonder aan is.
Ik ben blij met de foto's, ik heb nu een idee hoe de binnenkant is opgebouwd.
Dus iedereen bedankt voor de reacties.
Mooi Forum is dit toch!!
Ruud Jansen.
www.jendela.nl
Toevoeging
Die 1N825 heb ik gevonden (.pdf)
Zener 6,2 Volt 5% 150Ohm, 7,5mA en het belangrijkste:
Temperatuur verloop= 0,002 % per graad Celsius
Aanvulling:
Die 1N825 heb ik gevonden als .pdf documentatie en is nog leverbaar!.
Bapaktus
Special Member
Op donderdag 3 april 2025 22:44:50 schreef flash2b:
Misschien vind je de originele transformator voor de CS100 dan ook nog....
Die heb ik, na vele dozen omkeren en uitzoeken, óók nog gevonden, alsmede de aluminium kap van de print.
Zaten in een plastic zak met nog wat andere "rotzooi" .
Bovendien zaten daar ook nog twee Delta PR 60-3 z.g. "Over voltage protectors" bij.
dus nu nog maar verder zoeken naar de print!!
Ruud
Bapaktus
Special Member
[="2578985","quote"]Op zaterdag 5 april 2025 23:15:17 schreef Sine[/message]:
Dat valt in de categorie .. handig.
[bijlage]
Beste Sine, bedankt voor de .sch van deze CST100.
Ik was al een beetje begonnen om het Delta schema in Kicad na te tekenen.
Maar dat hoeft nu niet meer.
De Curr.png file opgeslagen en uitgeprint.
En dan natekenen in Kicad.
Zodra ik klaar ben met mijn huidig project ga ik de onderdelen verzamelen en dan omzetten naar een gaatjes print ontwerp.
Ik rangschik dan eerst de onderdelen in een Kicad .PCB opstelling.
Nogmaals bedankt voor het Kicad schema.
Ruud
Je mag ook gewoon mijn kicad bestanden hebben ... ik heb nog geen pcb, enkel het schema.
Ongetest en wellicht niet foutloos, en met wat kleine aanpassingen. Even zelf checken dus.
De grootste wijziging is dat ik de zener en bijbehorende stroombron heb vervangen door een TL431. Verschillende weerstandswaardes zijn ook nog in te vullen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
Bapaktus
Special Member
Beste Sine
Op zondag 6 april 2025 14:52:40 schreef Sine:
Je mag ook gewoon mijn kicad bestanden hebben ... ik heb nog geen pcb, enkel het schema.Ongetest en wellicht niet foutloos, en met wat kleine aanpassingen. Even zelf checken dus.
De grootste wijziging is dat ik de zener en bijbehorende stroombron heb vervangen door een TL431. Verschillende weerstandswaardes zijn ook nog in te vullen.
Beste Sine, ik heb de gestuurde files in Kicad 9 ondergebracht.
Volgende stap is (tussen mijn andere projecten door) om het Delta schema en jouw Kicad schema te vergelijken.
Een eerste globale kijk op het schema vertoont geen fouten of foute onderdelen.
De meeste onderdelen heb ik op voorraad, de rest is vrij makkelijk aan te schaffen.
Leuk project trouwens.
Over een kastje, trafo en meter hoef ik mij geen zorgen te maken. 
Ik meld mij wel weer wanneer ik wat verder ben gevorderd met dit project.
groet, ruud
benleentje
Golden Member
In het schema van Sine staan veel weerstanden op 2k2 en een aantal daarvan is dan de verkeerde waarde.
Bapaktus
Special Member
Op zondag 6 april 2025 17:24:57 schreef benleentje:
In het schema van Sine staan veel weerstanden op 2k2 en een aantal daarvan is dan de verkeerde waarde.
waar staat de aanduiding CR voor de weerstanden R24/R25 van de CST100 onderdelen lijst?
Chip weerstanden???
En voor de juiste weerstands waarden kan ik toch een broodplank opstelling maken van de opamp schakeling met meter en serie weeerstanden?.
De meter weerstand en stroom (volle schaal) is mij bekend.
En ik neem aan dat het parallel schakelen van weerstanden te maken heeft met het aanwezige vermogen?
De schakeling van Sine geeft de mogelijkheid om hierin te voorzien.
Maar zover ben ik nog niet, ik ben nu bezig met het solderen van een Posyn draad schakeling 
Ruud.
miedema
Golden Member
CR = Calibration Resistor.
Die 4 weerstanden in het originele schema met "CR" zijn extra weerstand posities op de print om te kunnen trimmen. (2 voor de meter / 20mA bereik, en 2 voor het 100mA bereik).
Ik zou daar eerst een instelpot inzetten, vervolgens afregelen, en dan de gemeten waarde van die instelpot vervangen door vaste weerstanden.
Voordeel van deze oplossing is dat het op de lange termijn stabieler is (en met fatsoenlijke weerstanden ook een lagere tempco dan een instelpotje).
Maar dat wist je waarschijnlijk allemaal al wel 
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
waar staat de aanduiding CR voor de weerstanden R24/R25 van de CST100 onderdelen lijst?
Daar had ik het al een keer overgehad en ik heb in dit topic voor mijn stroombron de waarden gegeven. Dan weet je al ongeveer wat de waarde zou moeten zijn.
En ik neem aan dat het parallel schakelen van weerstanden te maken heeft met het aanwezige vermogen?
Nee de andere 2 weerstanden waarvan de waardes wel bekend zijn zijn er voor het vermogen.
DE CR weerstanden zijn er vooral om de ampère meter te calibreren. Via de meter kan je dan zonder een externe meter al behoorlijk nauwkeurig de stroom instellen
[Bericht gewijzigd door benleentje op (42%)]
Bapaktus
Special Member
Op zondag 6 april 2025 20:33:33 schreef benleentje:
[...]Daar had ik het al een keer overgehad en ik heb in dit topic voor mijn stroombron de waarden gegeven. Dan weet je al ongeveer wat de waarde zou moeten zijn.[...]Nee de andere 2 weerstanden waarvan de waardes wel bekend zijn zijn er voor het vermogen.
DE CR weerstanden zijn er vooral om de ampère meter te calibreren. Via de meter kan je dan zonder een externe meter al behoorlijk nauwkeurig de stroom instellen
Sorry benleentje, daar heb ik overheen gelezen.
Ik ken de CR benaming voor Chip Resistor, vandaar.
Betreft dan weerstanden met een hoge nauwkeurigheid en zeer weinig "temperatuur verloop".
Bedankt voor je reactie, ruud
Op zondag 6 april 2025 19:46:04 schreef miedema:
CR = Calibration Resistor.Die 4 weerstanden in het originele schema met "CR" zijn extra weerstand posities op de print om te kunnen trimmen. (2 voor de meter / 20mA bereik, en 2 voor het 100mA bereik).
Ik zou daar eerst een instelpot inzetten, vervolgens afregelen, en dan de gemeten waarde van die instelpot vervangen door vaste weerstanden.
Voordeel van deze oplossing is dat het op de lange termijn stabieler is (en met fatsoenlijke weerstanden ook een lagere tempco dan een instelpotje).
Maar dat wist je waarschijnlijk allemaal al welgroet, Gertjan.
Ik heb in elke set R's een plek voor een potje in serie met een dan kun je met weerstanden in de richting komen, en met het potje fijn afstellen.
Voor mijn eigen bouwsel de bereiken wat aanpassen, nl. 1, 10 en 100mA.
En wellicht een dual opamp gebruiken en de tweede helft inzetten als meter-driver. Dan maakt die geen deel meer uit van de meetweerstand.
Bapaktus
Special Member
Nóg een vraagje,
Is die potmeter R33 50kOhm variabel een 10-slagen potmeter of slechts 1 slag?
Ik dacht gezien de foto's een 10-slagen potmeter, lijkt mij ook logisch, maar ik weet het niet zeker.
Alvast vriendelijk bedankt, ruud
Gewoon een normale pot, die spanningsinstelling is ook ver van precies, een multi heeft daar geen zin.
Origineel is het een schroef, maar ik denk dat ik er gewoon een knopje op zet.
[Bericht gewijzigd door Sine op (29%)]
Bapaktus
Special Member
Nog even gecontroleerd of de aanwezige meter nog OK was.
Prima, geen haperingen en 1mA voor volle uitslag.
Stapje voor stapje....
ruud
Bapaktus
Special Member
Op maandag 7 april 2025 08:14:26 schreef Sine:
[...]Voor mijn eigen bouwsel de bereiken wat aanpassen, nl. 1, 10 en 100mA.
En wellicht een dual opamp gebruiken en de tweede helft inzetten als meter-driver. Dan maakt die geen deel meer uit van de meetweerstand.
Tja, en dan ook misschien d.m.v. die 2e Opamp het stroom meet bereik vergroten tot een bereik van 100 µA ?
De originele meter heeft een bereik van 1mA.
ruud