Voor een logo 8 programma kom ik tot de volgende uitdaging.
Ik heb 1 start-stop knop waarbij ik de start knop wil gebruiken om een functie te starten, maar ook met de zelfde knop wil wisselen van functie.
Stop (ingang 1);
Bij hoog puls; Stopt de functie 1 of 2 (bijvoorbeeld reset latching relay)
Start (ingang 2);
Bij hoog puls; Start functie 1
Bij opnieuw hoog puls; Stopt functie 1 en start functie 2
Bij opnieuw hoog puls; Stopt functie 2 en start functie 1
etc..
Ik heb al verschillende blokken achter elkaar geplakt, maar nog niet voor elkaar gekregen.
Op donderdag 10 april 2025 15:15:25 schreef Sine:
Ik gok dat je hier wat mee moet kunnen:[bijlage]
Kun je wat meer toelichten?
Dat blok ken ik, al diverse samenstellingen mee gemaakt maar nog niets werkende gevonden.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je moet een Puls relay toepassen voor de wisseling van de desbetreffende functie, maar je moet ook een RS blok nemen om je start ingang vast te houden.
En dan een paar AND blokjes erbij.
De functies moet je zelf maken, die komen op de plek van Q1 of Q2
Op donderdag 10 april 2025 16:30:08 schreef Toeternietoe:
Je moet een Puls relay toepassen voor de wisseling van de desbetreffende functie, maar je moet ook een RS blok nemen om je start ingang vast te houden.
De functies moet je zelf maken, die komen op de plek van Q1 of Q2[bijlage]
[bijlage]
Ja 'logisch' schema, zo moet het exact gaan werken wat ik zocht.
Inderdaad, ik ga de uitgangen verwijderen en daar achter de rest van de schema's plakken.
Wederom bedankt 
Op donderdag 10 april 2025 16:30:08 schreef Toeternietoe:
De functies moet je zelf maken, die komen op de plek van Q1 of Q2[bijlage]
[bijlage]
Nu kom ik bij het volgende.
Ik heb een druktransmitter 0-10v 0-10bar en een frequentie regelaar voor de waterpomp die ik met een 0-10v uitgang wil gaan sturen.
Ik wil een druk opgeven, zodat de pomp bijvoorbeeld continu een druk levert van 3 bar.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Nog wat belangrijke details;
- De pomp moet bij het inschakelen (tijdje uit geweest) altijd eerst wat harder draaien om goed druk op te bouwen. Dat is tenminste de ervaring die ik nu al met de pomp en VFD heb. Laat ik hem op minimum 20Hz draaien dan duurt het even voor hij goed water levert (ja terugslagklep aanwezig).
- Zoals ik hier boven zei, heb ik in de VFD een minimum frequentie waarde ingesteld van 20Hz
- Als de druk bepaalde tijd te hoog is moet de pomp stoppen (kraan dicht?)
- Wanneer de druk bepaalde tijd weer weg is, omdat er bijvoorbeeld een kraan is geopend, moet de pomp weer starten.
- Er is ook een flowtransmitter (0-10v) aanwezig, puur ter info.
Wat tips of aanwijzingen zodat ik zelf kan gaan ontdekken en ervaring op doen is voldoende. 
Afgelopen tijd veel aan het "sleutelen" geweest, zowel aan de pomp installatie, problemen met terugslagklep, lucht etc etc.
Ook een vaste manometer gemonteerd om eenvoudig bij de pomp de druk af te kunnen lezen, maar ook om vergelijking te kunnen maken met de digitale meter, maar dat zit wel snor.
Ook een dashboard met LWE gemaakt welke ik al meermaals heb aangepast en uitgebreid. Steeds meer slimmigheden gevonden en bij gemaakt 
Uiteraard om het functioneler te maken maar ook leuker 
Ik heb even 2 plaatjes geknipt om te showen.
Een knipsel van het web dashboard en een knipsel van de programmering zoals die er nu in zit.
Ook een filmpje toegevoegd, als beeldvorming voor de "1 ingang 2 functies wissel" vraag.
Vraag 1
Het voornaamste waar ik nu nog mee aan het stoeien ben, is om de constante drukregeling voor elkaar te krijgen via de "auto" modus.
Voor nu heb ik daar even een MI blok in gezet met 100% regeling om te testen.
Maar hier wil ik dus iets knutselen, zodat de 0-10v sturing naar de VFD op basis van de gemeten druk geregeld gaat worden, bijvoorbeeld 3 bar.
Om diverse redenen kan de druk wat dalen of stijgen, waarbij de pomp dit moet gaan corrigeren.
Kunnen jullie mij hier even bij op weg helpen? Heb hier op het forum gezocht, op het forum van Siemens en op YouTube, maar tevergeefs.
Ben ook met verschillende blokken wat aan het proberen geweest maar helaas.
- AI1 druk transmitter, 0-10v, 0-10bar
- AQ1 sturing frequentieregelaar, 0-10v, moet met minimaal 25Hz (50%) aangestuurd worden, daarom de waarde 500 in het MI blok bij Auto/Hand
Vraag 2
Ik heb een urenteller geplaatst bij vrijgave van de VFD, om de draaiuren van de pomp te kunnen monitoren. Gewoon interessante informatie.
Echter, iedere keer als ik de programmering aanpas en upload is natuurlijk de tellerstand terug bij 0.
Hoe is het voor elkaar te krijgen om de waarde vast te blijven houden? Ook bij een spanningsuitval, programma stop e.d.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Gebruik een PI regelblok!
Wordt wel een beetje vogelen voor je de regeling stabiel hebt.
Neem je XP, regelversterking niet te klein, dan gaat je regeling pendelen.
Je minimum ( en maximaal) toerental moet je instellen op je FO, dat is voor de zekerheid.
Als je een goede FO hebt dan kun je analoog zo instellen dat je bij input van 0 Volt je minimale frekwentie draait. En bij 10 Volt op maximaal.
De bedrijfsurenteller reset zich altijd als je een nieuw programma naar de LOGO stuurt.
Bij spanningsuitval ed blijft de waarde behouden indien je REM aanzet in je blok
Het bedrijfsurenteller telt alleen hele minuten. Als dat een probleem is dan moet je er zelf een maken.
Op woensdag 21 mei 2025 22:45:46 schreef Toeternietoe:
Gebruik een PI regelblok!
Wordt wel een beetje vogelen voor je de regeling stabiel hebt.
Neem je XP, regelversterking niet te klein, dan gaat je regeling pendelen.Je minimum ( en maximaal) toerental moet je instellen op je FO, dat is voor de zekerheid.
Als je een goede FO hebt dan kun je analoog zo instellen dat je bij input van 0 Volt je minimale frekwentie draait. En bij 10 Volt op maximaal.De bedrijfsurenteller reset zich altijd als je een nieuw programma naar de LOGO stuurt.
Bij spanningsuitval ed blijft de waarde behouden indien je REM aanzet in je blok
Het bedrijfsurenteller telt alleen hele minuten. Als dat een probleem is dan moet je er zelf een maken.
Hmm ja, heb met PI blok zitten vogelen maar kreeg het nog niet echt voor elkaar.
Ga het nog eens proberen.
Ik heb de minimum frequentie van de FO op 25Hz gezet, maar stuur ik tussen de 0 en 5 volt, draait hij op 25Hz. 6v zal dan 30Hz zijn en zo dus iedere 1v ook 5Hz.
Dat werkt prima. Wat hij analoog ooo binnen krijgt, hij heeft een ondergrens.
Maar voor de zekerheid heb ik ook bij de handmatige bediening al met de MI blok een startwaarde van 50% (500) en voer ik de rest eventueel op door nog eens tot 50% op te plussen.