Een 400V MKP zal het een tijdje doen, maar is te licht in deze toepassing. Met 630V kom je wat langer weg en zou ik voor een goedkoop Chinaprul kunnen billijken maar eigenlijk hoort daar een condensator van >800V of een specifiek geschikte X2 variant.

Op vrijdag 11 april 2025 13:17:07 schreef Jinny:
Om een of andere reden ben ik nooit zo wild van die condensatorvoedingen..

Het gaat wel als je de lampen precies op de nuldoorgangen van de 230V inschakelt, maar dan moeten de condensatoren wel ontladen zijn over de parallelweerstanden. Schakel je in op de piek van de 230V, dan lopen er piekstromen van ruim 1A. Doe je het helemaal fout, dus direct inschakelen na uitschakelen dan kunnen de piekstromen dubbel zo hoog zijn.
Heb je HF-rommel op de 230V, tja dan zijn die condensatoren voor de HF-rommel praktisch een kortsluiting en wordt de stroom begrensd door het serieweerstandje.
Dus ik kan mij goed voorstellen dat je een 'hekel' aan condensatorvoedingen hebt.
En dan heb ik het Senseo-syndroom nog niet genoemd.

er is geen begrenzing op die goedkope lampjes, een hoge netspanning nekt de leds vrij snel al. een 220V voeding laat ze langer heel, ook niet samen schakelen met gasontlading armaturen, de piek welke een ijzerkern vsa afgeeft met uitschakelen nekt die dingen.

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

Op vrijdag 11 april 2025 20:02:17 schreef testman:
een 220V voeding laat ze langer heel.

Twee van deze el cheapo lampen in serie zetten. De stroom wordt dan gehalveerd, dus leven ze langer en de lichtopbrengst is niet veel lager.

Zo'n CBB22 van 400v mag volgens opgave max 200v AC op...

Op vrijdag 11 april 2025 20:10:55 schreef Arco:

Test in China: "hij doet het toch?"

Om een of andere reden ben ik nooit zo wild van die condensatorvoedingen..

IN een ledlamp op 230V kan je niet zo heel veel anders. Het ligt denk niet aan de condensator voeding maar meer aan het feit dat ze teveel vermogen uit 1 enkele led wel halen. Met 6 leds oals in de andere lamp gaat dat al veel beter dan kan je bv er 2W uithalen en dat er per led een heel stuk minder vermogen en dan blijven zo ook heel.

Voor deze lampen zou ik die bruine condensator een stuk kleiner maken zodat er een stuk minder stroom loopt. IK denk iets van 150nF voor 3x minder stroom. Bij een led kan je vaak een stuk minder stroom nemen en dat geeft het nog bijna net zoveel licht.

Die lijkt nog heel te zijn terwijl de led zelf zwart is. Ik denk dat er gewoon teveel stroom door de led liep.

IK zeg hij lijkt heel te zijn. Omdat zeker te weten zou je aan die condensator moeten meten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

Op vrijdag 11 april 2025 20:40:10 schreef benleentje:
[...]IN een ledlamp op 230V kan je niet zo heel veel anders. Het ligt denk niet aan de condensator voeding maar meer aan het feit dat ze teveel vermogen uit 1 enkele led wel halen. Met 6 leds oals in de andere lamp gaat dat al veel beter dan kan je bv er 2W uithalen en dat er per led een heel stuk minder vermogen en dan blijven zo ook heel.

Voor deze lampen zou ik die bruine condensator een stuk kleiner maken zodat er een stuk minder stroom loopt. IK denk iets van 150nF voor 3x minder stroom. Bij een led kan je vaak een stuk minder stroom nemen en dat geeft het nog bijna net zoveel licht.

[...]Die lijkt nog heel te zijn terwijl de led zelf zwart is. Ik denk dat er gewoon teveel stroom door de led liep.

IK zeg hij lijkt heel te zijn. Omdat zeker te weten zou je aan die condensator moeten meten.

in de goede ledspotjes en lampen zit een mini smps, welke het wel langer volhoud. die condensator voedingen zijn de B keuze lampen welke niet echt oud worden doorgaans. de leds vormen de begrenzing van de voeding en die worden dus nogal op t randje genomen.

De 'Een euro duurdere' zitten meer LED's in, in serie. Als daar genoeg spanning over valt... (Maar... Dan haal ik simplistisch de spanning over de LED's van de spanning over de condensator af. En dat klopt niet, want die spanningen zijn niet in fase)

En dan nog. Ik tel 7 chips. Als daar 1 led-die in zit valt er 7*3,2 = 22,4 V over. Dat is niet genoeg, met 240 VAC netspanning, zelfs niet als die spanningen wel in fase zouden zijn. (Als er meer dies in 1 package zitten, heel misschien)

Als je een "dimbaar" type ledlamp neemt dan zit daar een netter circuitje in (dimbare led-driver). Die gaat waarschijnlijk langer mee (en zal niet zo irritant flakkeren als sommige seriecondensatorvoedingsledlampen doen)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (20%)]

Omdat de lampen van TS een 50uF condensator heeft, zal deze lampen niet flikkeren, (maar wel exploderen, maar dat heeft niks te maken met de schakeling en alles met het feit dat (vrijwel) alle onderdelen onderbemeten zijn).

Wat zelfs beter is dan de conservatieve vuistregel van een factor 3 die ik altijd hanteer. Maar dus niet goed genoeg om als seriecondensator aan het net te gebruiken (hoewel het hier dus niet de zwakste schakel was...). Zelfs als de brandspanning van de LED's dusdanig is dat je verwacht dat er geen 200V over valt. Want dat klopt niet omdat de spanning en stroom verschoven zijn en de spanning dichter bij de volle netspanning komt dan je zou denken.

EDIT: dus ongeveer wat Lucky Luke ook zegt, hij was me voor.

Ik heb zelf wel eens ledlampen van Philips opengemaakt, en soms ook gerepareerd. In die lampen zit een schakelende voeding, toch gaan die lampen ook wel eens kapot. Er zitten elco's in van een goedkoop merk, die gaan wel eens kapot. Ook de leds zelf sneuvelen welleens. Toch zijn de ledlampen van Philips goed bruikbaar, bij de Action zijn ze niet zo duur. Ze zijn er helaas niet in 1w.

@Maarten, hoe is een factor 2 conservatiever
dan een factor 3 in de context die jij noemt? Gebruik je een ondensdator van 200v AC tot 600VDC?

Op vrijdag 11 april 2025 21:20:33 schreef ohm pi:
Omdat de lampen van TS een 50uF condensator heeft, zal deze lampen niet flikkeren, (maar wel exploderen, maar dat heeft niks te maken met de schakeling en alles met het feit dat (vrijwel) alle onderdelen onderbemeten zijn).

10 uF 50 V lees ik af, maar verder mee eens. (Overigens, of een ledlamp zichtbaar flikkert hangt ook van de menselijke waarneming af. Die nogal verschilt van persoon tot persoon. In mijn geval op een manier dat ik stroboscopische effecten waarneem bij flikkerende ledlampen waar veel anderen niks aan opmerken. Dus of die 10 uF echt genoeg is ook voor alle ledlampensnobs met hun ‘speciale’ oogjes? Ik geef tegenwoordig de voorkeur aan dimbare ledlampen, ook al zitten ze niet op een dimmer)

Op vrijdag 11 april 2025 23:15:32 schreef necessaryevil:

@Maarten, hoe is een factor 2 conservatiever
dan een factor 3 in de context die jij noemt?

Ik bedoel dat [een condensator van 400VDC die 200VAC aankan] beter is dan de conservatieve vuistregel die ik aanhoud. Volgens die vuistregel kan een 400VDC condensator altijd wel 133VAC aan.

Gebruik je een ondensdator van 200v AC tot 600VDC?

Andersom dus. Een 600VDC condensator voor 200VAC, tenzij er bij staat dat hij een hogere AC spanning mag hebben. Lager komt eigenlijk niet voor, vandaar dat ik het een conservatieve vuistregel noem.

niet makkelijk bereikbare plaats gemonteerd zijn
https://youtube.com/shorts/eF_b3IiGC44?si=DyEWqKDI1h__ZNSP

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (37%)]