Ik heb een probleempje met een batterij van een qwic fiets.
Ik heb alle cellen vervangen door nieuwe cellen en een nieuwe BMS geplaatst.
Maar de accu laad niet op.
Dus dacht ik dan moet de lader stuk zijn al kwam hier gewoon 42volt uit en als ik deze met een weerstand belaste ging het rode laad lampje branden.
Maar vandaag kwam de nieuwe lader aan en ook deze lade niet.
De BMS heb ik ook al een keer vervangen door een andere maar ook dat had geen resultaat.
Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn want mijn ideeën zijn op.
Gr. Jan
Het onderstaande heb ik gemeten en dat is naar mijn idee niets mis mee.
Maar dit is de tweede BMS die erin zit en hij wil nog niet laden.
De groene lamp op de lader blijft groen I.p.v. dat hij rood wordt.
Gemeten vanaf de min loopt de spanning elke keer op met 3.54 volt tot op de laatste pin de volledige spanning van 35.5volt.
Gr. Jan
peter60
peter
Probeer elk parallel-pack met een 5v adapter apart te laden, via de bms connector moet dat te doen zijn (opletten met de polariteit).
Op deze manier kan je elk parallel pack apart controleren.
Verder zou ik testen of de accu ook stroom kan leveren.
Succes.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het kan dat de lader eerst spanning van de accu wil zien voordat hij stroom gaat leveren, en het BMS spanning wil zien van de lader voordat hij de MOSFET voor het laden aan zet. Welke spanning meet je op de lader aansluitingen?
Hallo Sparky,
De spanning is onbelast 42volt maar als hij wordt aangesloten dan zakt de spanning in.
De spanning is dan gelijk aan de batterij spanning.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 16 april 2025 22:59:46 schreef jama:
Hallo Sparky,
De spanning is onbelast 42volt maar als hij wordt aangesloten dan zakt de spanning in.
De spanning is dan gelijk aan de batterij spanning.
Dat precies zoals het hoort, het kan niet anders. Zou de spanning niet inzakken dan is de accu vol. Gewoon de wet van Ohm. Als de spanning op de accu gelijk is aan die van de lader dan kan er geen stroom lopen.
TS geeft aan dat hij over elk parallel staande cellen pakket 3,54V meet en een totale spanning over alle in serie staande parallele cellen pakketten 35,5V meet (de accu configuratie is dus schijnbaar 10SxP waarin x het aantal parallel staande cellen in een pakket)
Als de cellen vol zouden zijn dan zou de totale gemeten spanning over alle in serie staande cellen ca. 42V moeten zijn en dat is niet het geval. De spanning van de lader zou dus niet moeten inzakken van 42V naar 35,5V de cellen zijn immers nog niet vol.
Nee, maar de spanning zou WEL moeten zakken RICHTING de accuspanning. Maar deze zou redelijk rap (als in zichtbaar binnen minuten) toch tienden van volts op moeten lopen.
Los hiervan: welk vervanging BMS is er gekomen? Origineel? Want ik heb het BMS van een accu op slot gegooid door de balanceerstekker los te trekken
, een nieuwe BMS uit China laten komen en deze bijna gesloopt omdat de aansluitingen en de functionaliteit iets afweek: de volle stroom zou via de balanceerdraad op de min gaan lopen o.i.d. tenzij ik 'm iets anders aansloot dan het origineel.
Je hebt gelijk, het is beter de laadstroom te meten dan de laadspanning bij aangesloten lader. Zolang er laadstroom richting cellen loopt zal de totale spanning langzaam oplopen tot ca. 42V wanneer de cellen vol zijn en de lader afschakeld.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tijdje terug nog gestoeid met een qwic fietsaccu. had er 2, 1 was verzopen en 1 was gewoon stuk. bij deze accu's bleek de bms geen geheugen te hebben, ofwel ik kon deze bms onderling omruilen en dat werkte gewoon. heb een aantal cellen van het verzopen pack in het defecte pack gezet ( die cellen waren 0V en dus gaar ) en het bms van het defecte pack erin gezet aangezien het bms verzopen was. dat pikte de lader en de fiets ook..
en ook meegeven aan gebruikers, oude fiets accu's niet verder ontladen als 40%. te ver ontladen zorgt voor cellen die diepontladen en op een gegeven moment grijpt de bms in. je laad de accu beter wat vaker op als tot 15% ontladen want dan worden die oude packs al niet veel ouder meer.
[Bericht gewijzigd door testman op (25%)]
Je kunt met een fiets accu normaliter gewoon zolang blijven fietsen totdat de cellen volgens de BMS ontladen zijn en de BMS de stroomvoorziening richting motor afschakeld om diep ontlading (beschadiging) van de cellen te voorkomen.
Dat is een van de functies van de BMS.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 17 april 2025 17:48:04 schreef Bobosje:
Je kunt met een fiets accu normaliter gewoon zolang blijven fietsen totdat de cellen volgens de BMS ontladen zijn en de BMS de stroomvoorziening richting motor afschakeld om diep ontlading (beschadiging) van de cellen te voorkomen.
Dat is een van de functies van de BMS.
als accucellen oud worden krijg je meer last van de verschillen in Ri en dus onlaad het pack niet meer zo mooi gelijkmatig. een aantal cellen zijn dan allang leeg terwijl anderen nog niet leeg zijn. dat proces steeds opnieuw sloopt de cellen die al slecht zijn. de bms grijpt dan ook in maar dan is het al te laat. beter dus de accu niet onder de 40% laten komen dan is dat verschil in capaciteit tussen de cellen onderling nog niet zo'n probleem.
Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Ik op dit moment niets testen omdat de BMS retour is gestuurd.
Maar er is al weer een nieuwe onderweg.
Maar even voor de duidelijkheid als ik de lader aansluit dan gaat normaal de rode laadlamp op de lader aan en als de accu vol is dan wordt deze groen.
Maar bij mij blijft deze groen alszijnde dat de batterij vol is.
Dus vraag ik mij af of hij dan wel laad.
De stroom heb ik niet gemeten maar alleen de spanning.
Maar ik ben benieuwd met de nieuwe BMS.
Ik hou jullie op de hoogte.
TS,
Betreft het inderdaad een 10SxP accu?
Hoeveel draden zitten er tussen accu en lader, twee, drie of meer?
Je zou eens kunnen proberen met (vermogens) weerstanden de lader te belasten met 500mA , 1A en 2A om te bepalen of en wanneer de lader afschakeld.
Ik heb de lader wel een keer belast met een weerstand (weet zo de waarde niet meer) om te kijken of deze dan wel ging laden.
En de rode lamp ging aan.
Maar ik kon het niet zolang proberen omdat het wattage van de weerstand niet zo hoog was en deze al begonnen te roken.
Even een update.
Vandaag is de nieuwe BMS binnengekomen en deze geplaatst.
Helaas lade de accu nog niet op.
Toen e en verder gezocht en het bleek in de zekeringhouder te zitten.
Ik had hier wel spanning maar op het moment dat er stroom moest gaan vloeien zakte de spanning in.
De contacten van de zekeringhouder waren geoxideerd.
Nieuwe houder geplaatst en alles werkt weer.?
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en de reacties.
Gr.Jan
Ik zag de berichten van Jama staan dat hij twee keer een BMS systeem voor een qwic accu heeft besteld. Ik ben ook op zoek naar een bms voor een qwic accu (oranje kap, op bagagedrager) met bijvoorbeeld het typenummer BA00065 (ouder type) of BA00120 (nieuwer type) . Waar ik deze zou kunnen bestellen. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.