Beste forum leden, ik ben hier nieuw maar heb al twee uur op het forum zitten zoeken naar de boven gemelde foutmelding van onze wasmachine. Het is een vreemde melding blijkbaar want meestal zie ik storingen dat de deur niet open wil. Bij ons is het sinds gisteren andersom: hij zegt steeds “sluit deur: en doet vrvolgens niets. Rubbers en wasgoed nagelopen en er zIt niets tussen. Ook de deurhaak zit keurig recht en dicht heeft de deur geen speling. Blijft zeggen sluit deur. Ook al een reset gedaan. ( Stoom eraf) niets helpt. Is er nog een “knoppen reset”? Of zal ik gewoon de deurschakelaar vervangen.?
Het is een Bosch Home Profesional serie nummer: Way32541NL
Gr Tijmen
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Als hij dat blijft "melden" dan ziet hij geen gesloten deurcontact.
Dat kan meer oorzaken hebben:
- schakelaar defect
- schakelaar vieze contacten
- geoxideerde aansluitingen
- draadbreuk
- de "ingang" van de µP mbt deze deurschakelaar defect.
De laatste is de duurste om op te lossen.
Dank voor je antwoord. Wordt dat laatste dus niet opgelost met een nieuwe schakelaar? Zit dat elders in de electronica?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Meestal deurslot.
Neem aan de deurrand de staaldraad met veer vd deurrubberrand.
Haal vooraan de rubber vd frontrand.
Kijk achter het hoekje of de stekker nog goed op het deurslot zit en probeer desnoods terug.
Het slot zelf kun je eventueel testen.
Haal het los door de 2 puntjes zachtjes in te drukken en tegelijk het dlot opzij te schuiven. Als je te ver drukt breekt het af. Ik los dat op door iets driehoekig te gebruiken dat niet in het gat past. Een brede schroevendraaier bv. De punt ad zijkant drukt net genoeg in zonder naar binnen te schieten.
Het slot kun je dan op de deur klikken (zonder bekabeling).
De 3 kontakten moeten oneindig tov elkaar zijn. Bij indrukken door deurhaak moet 1 en 2 iets van enkele kilo ohm worden (de spoelweerstand vh elektrisch slot. Pas bij het vast gaat (na puls op de spoel door de print) gaat het derde contact relevant zijn.
HELP.
Beste forumleden. Ik heb een nieuwe deurschakelaar geplaatst en de fout is gebleven! Wel een kleine wijziging: Als we nu het programma starten door op Start te drukken, horen twee tot vier klikjes bovenaan. Het lijkt uit het display te komen. Een soort klikjes of een relais klikt. Dan verschijnt opnieuw de melding SLUIT DEUR.
Kan iemand daar iets zinnigs op zeggen.? Misschien forumlid Vergeten?
Gr Tijmen
Volgens een rondgang op internet (er zijn veel klachten over deze foutmelding) kan de oorzaak liggen in een defect deurslot tot en met een defect control board (control printplaat) en die laatste is bijna net zo duur als een nieuwe wasmachine.
Op zondag 20 april 2025 13:31:39 schreef vergeten:
Als hij dat blijft "melden" dan ziet hij geen gesloten deurcontact.
Dat kan meer oorzaken hebben:
- schakelaar defect
- schakelaar vieze contacten
- geoxideerde aansluitingen
- draadbreuk
- de "ingang" van de µP mbt deze deurschakelaar defect.
De laatste is de duurste om op te lossen.
Kun je die laatste regel wat verklaren? Betekent dat, dat ik bv het main moederbord moet vervangen?
Ik zie geen andere oplossing, is die er wel?
Je kunt eens proberen om alle connectoren op het main board (of nog andere connectoren elders in de machine) eens los en weer vast te maken, misschien heb je geluk en is het een slecht contact ergens.
(Spreekt voor zich om de stekker van de wasmachine eerst uit te trekken...)
Alle contacten nagelopen en ze zien er allemaal als nieuw uit. Dat zal het niet zijn. Nu de deksel en het display paneel weer openliggen nog even gespeurd naar de klikjes bij “start”. Ze komen NIET uit het display maar hoog ergens uit het achterpaneel, het lijkt links als je achter de machine staat. Daar zit ook een beetje elctronica, maar weet niet of dat de oorzaak kan zijn? Iemand? De “relais”-klikjes lijken daar wel weg te komen. Gr Tijmen
Zou het ook nog de ingebouwde waterstop (Aquastop) kunnen zijn? Dan is de melding SluitDeur wel vreemd, maar we horen daar wel ergens die klikjes.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Foutmeldingen zijn niet altijd accuraat: de controller doet aannames a.d.h.v. de voorhanden zijnde gegevens en dat wil er wel eens naast zitten.
(hij weet tenslotte niet dat bijv. het deurslot kapot is)
Is mijn aanname dus juist dat ook de watersop stuk kan zijn? Het deurslot is al vervangen en dat hielp niet!
Ik zou een dmm pakken en eerst de draden van het deurslot naar de processorkaart meten.
Een draadbreuk zou ook kunnen door de bewegende kuip die er tegenaan is gekomen bij voorbeeld.
Een klikkende waterstop zegt niets over de werking.
Door iets aannemen en zomaar onderdelen te vervangen heb je straks een hele nieuwe machine aan onderdelen...
Is dat deurslot nieuw?
Zijn die klikjes er ook als je het oude slot weer even aansluit?
Het slot is nieuw en origineel. Had niet geholpen dus. Ik sluit morgenvroeg even het oude slot weer aan, ik denk dat de klikjes er dan niet zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Moet je geen reset uitvoeren?
(bij sommige fouten moet je zo bevestigen dat het gerepareerd/bekend is, en geen intermitterend optredende fout...)
Revado: het slot is dus nieuw en er zijn GEEN klikjes als ik het oude slot terug plaats!! Bij het nieuwe slot horen we dus twee of vier klikjes achter uit de machine komen en duurt het een paar seconden langer dat de melding “sluit deur” komt. Die komt bij het oude slot meteen na “start” drukken.
Hoe en wanneer is de wasmachine defect geraakt?
Van het ene op het andere moment tussen twee wasbeurten of is er meer aan de hand geweest?
Het laatste! Geen enkele klacht en na een dagintensief gebruik, 4 wasjes, wilde hij opeens niet meer!
Arco
Special Member
Netspanning eraf heeft met moderne apparaten geen nut (alles wordt onthouden in flash)
Voor een harde reset: https://www.youtube.com/watch?v=IfLNgUdt1Qs
Misschien een open deur, maar werkt de waterkraan, dus echt druk op de slang bij de machine?
Gezien die klikjes bij het waterslot.
Ik heb ooit meegemaakt dat een kraan dicht was gedraaid bij een storing, die altijd open had gestaan.
Bij weer open draaien deed die het dus niet meer, een hoop zoekwerk.
Ja er staat echt waterdruk op! Maar ik vertrouw de aqua stop niet. Kun je die testen? Het is een ingebouwde.