Alle contacten nagelopen en ze zien er allemaal als nieuw uit. Dat zal het niet zijn. Nu de deksel en het display paneel weer openliggen nog even gespeurd naar de klikjes bij “start”. Ze komen NIET uit het display maar hoog ergens uit het achterpaneel, het lijkt links als je achter de machine staat. Daar zit ook een beetje elctronica, maar weet niet of dat de oorzaak kan zijn? Iemand? De “relais”-klikjes lijken daar wel weg te komen. Gr Tijmen

Zou het ook nog de ingebouwde waterstop (Aquastop) kunnen zijn? Dan is de melding SluitDeur wel vreemd, maar we horen daar wel ergens die klikjes.

Foutmeldingen zijn niet altijd accuraat: de controller doet aannames a.d.h.v. de voorhanden zijnde gegevens en dat wil er wel eens naast zitten.
(hij weet tenslotte niet dat bijv. het deurslot kapot is)

Is mijn aanname dus juist dat ook de watersop stuk kan zijn? Het deurslot is al vervangen en dat hielp niet!

Ik zou een dmm pakken en eerst de draden van het deurslot naar de processorkaart meten.
Een draadbreuk zou ook kunnen door de bewegende kuip die er tegenaan is gekomen bij voorbeeld.
Een klikkende waterstop zegt niets over de werking.
Door iets aannemen en zomaar onderdelen te vervangen heb je straks een hele nieuwe machine aan onderdelen...

Is dat deurslot nieuw?
Zijn die klikjes er ook als je het oude slot weer even aansluit?

Het slot is nieuw en origineel. Had niet geholpen dus. Ik sluit morgenvroeg even het oude slot weer aan, ik denk dat de klikjes er dan niet zijn.

Moet je geen reset uitvoeren?
(bij sommige fouten moet je zo bevestigen dat het gerepareerd/bekend is, en geen intermitterend optredende fout...)

Had ik al gedaan door de stroom eraf te halen. Of is er nog een betere reset?

Revado: het slot is dus nieuw en er zijn GEEN klikjes als ik het oude slot terug plaats!! Bij het nieuwe slot horen we dus twee of vier klikjes achter uit de machine komen en duurt het een paar seconden langer dat de melding “sluit deur” komt. Die komt bij het oude slot meteen na “start” drukken.

Hoe en wanneer is de wasmachine defect geraakt?
Van het ene op het andere moment tussen twee wasbeurten of is er meer aan de hand geweest?

Het laatste! Geen enkele klacht en na een dagintensief gebruik, 4 wasjes, wilde hij opeens niet meer!

Niet het laatste, het eerste dus.

Netspanning eraf heeft met moderne apparaten geen nut (alles wordt onthouden in flash)
Voor een harde reset: https://www.youtube.com/watch?v=IfLNgUdt1Qs

Misschien een open deur, maar werkt de waterkraan, dus echt druk op de slang bij de machine?
Gezien die klikjes bij het waterslot.
Ik heb ooit meegemaakt dat een kraan dicht was gedraaid bij een storing, die altijd open had gestaan.
Bij weer open draaien deed die het dus niet meer, een hoop zoekwerk.

Ja er staat echt waterdruk op! Maar ik vertrouw de aqua stop niet. Kun je die testen? Het is een ingebouwde.

Op zondag 27 april 2025 12:12:12 schreef boer0735:
Ja er staat echt waterdruk op! Maar ik vertrouw de aqua stop niet. Kun je die testen? Het is een ingebouwde.

Wat er in zit voor type weet ik niet, maar vroeger kon je gewoon 230V op het spoeltje aansluiten. Het water moet dan gaan stromen. (Wel de bestaande bedrading even losnemen en nagaan of het inderdaad een spoeltje is voor netspanning!)

de ventielen in aquastop zijn 230V, dus gewoon te testen

Via service mode kun je foutcodes uitlezen en onderdelen manueel apart aansturen. Dat vereenvoudigd de boel al fel.

Reset de wasmachine eens als volgt:

1) Zet de wasmachine uit en trek de stekker van de wasmachine uit het stopcontact.
2) Wacht een volle minuut.
3) Steek de stekker van de wasmachine weer in het stopcontact en zet de wasmachine aan.
4) Open de deur van de wasmachine.
5) Sluit de deur van de wasmachine.
6) Herhaal stap 4 en 5 nog 5x (dus 6x, deur open en weer deur dicht)

Het kan zijn dat je meer (of misschien minder) dan 6x de deur open en weer dicht moet doen (misschien 9x).
Bij een nieuwe poging om te resetten begin dan weer bij stap 1.

Veel sloten bij wasmachine-deurtjes hebben een intern bi-metaaltje dat beveiligt tegen het openmaken van de deur terwijl de trommel nog uitloopt als de machine uitgeschakeld is (of gestopt). Bij het starten van het was-programma warmt dat bi-metaaltje op en zorgt ervoor dat de deur-grendel dicht gaat (i.c.m een electromagneet?). Bij mijn wasmachine moet ik een minuutje na 'start' het deurtje even dichtdrukken zodat het bi-metaaltje zijn werk kan doen zonder last te hebben van wrijving van de schoot en de vergrendeling dicht klikt.

Volgens mij is dat bimetaaltje gewoon de vergrendeling.

Mijn vorige wasmachine gebruikte tijdens de "vertraagde start" continue ongeveer 3W. Dat was het verwarmingselement om het bimetaaltje warm te houden en de deur vergrendeld.

Mijn huidige heeft gewoon een "click en hij zit dicht". En je mag op een knopje drukken om de solenoid te activeren om de deur weer open te krijgen. Als de machine dat niet wil (hij is aan het centrifugeren) dan doet hij dat gewoon niet. (dat knopje werkt ook niet als ie "uit" staat, dus als je meer dan een halfuur nadat ie gedraaid heeft thuiskomt, dan is ie uit gegaan en mag je wachten tot ie opgestart is voordat je op de "deur" knop kan drukken).

Maar ipv een bimetaal zal er wel een was-motor(*) in zitten. "Wax-motor" in het engels. Volgens mij heeft Bigclive er een keer een uit mekaar gehaald.

(*) Dus was als in bijen-was.

Sommige wasmachines hebben een trekkoordje achter het klepje van het pluizenfilter. Niet echt bedoeld voor dagelijks gebruik, maar misschien sneller dan eerst opstarten.

Zolang de processor op de Power module nog werkt is die te herstellen...