Hallo allemaal.
Weet iemand een schakelingetje die bewaakt of er - na het uitschakelen van de motor - nog stroom verbruikt wordt? Het is me nu al een paar keer overkomen dat een lampje in de kofferbak, of cabine bleef branden omdat er een deur of zo niet goed aangedrukt was. Na een paar dagen is de accu echt wel leeg.
Alvast dank voor elke bijdrage
Hans
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dan zul je eens moeten zoeken naar een "DC stroombewakingsrelais" .
Eentje die op 12VDC draait en zich nauwkeurig laat instellen rond 0,5A (lampje 5W)
Zal geen makkie zijn met een stroomspoel waar 50mm2 door kan
Toen de verklikkers nog niet algemeen in autos zaten gebruikten wij deze.
https://www.winparts.nl/verlichting-lampen/lamp-aanbouwdelen/c1599/lic…
Gr.F_S
Wat zijn jullie snel! Moeten jullie niet gewoon werken, dan? Maar alle gekheid terzijde: OXO, je bedoelt zeker 500 mA in je laatste zinsnede? De oplossingen waar een tijdschakelaar in voorkomt voldoen waarschijnlijk wel, maar het is wel de bedoeling dat het lampje van de binnenverlichting aanspringt als het portier wordt geopend en de kontaktsleutel nog niet geactiveerd is. Anders wordt het een heel gepruts om in het donker het kontaktslot te vinden. Misschien is een irritante geluidsmelder met 80dBA afdoende.
je bedoelt zeker 500 mA in je laatste zinsnede?
een schakelingetje die bewaakt of er - na het uitschakelen van de motor - nog stroom verbruikt wordt?
Dan zul je bij de batterij moeten gaan detecteren....
... en die is meestal met een behoorlijke sectie aangesloten. (50mm2 ?)
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Moeten jullie niet gewoon werken, dan?
Nee, wij "moeten" niet werken, wij doen dat gewoon graag.
Maar nee, we werken niet "gewoon", we werken eerder "buitengewoon" ieders naar eigen godsvrucht en vermogen.
Ernstiger, dan: over wat voor een auto gaat het? Een ietwat moderne heeft wel zijn eigen beveiliging tegen diepontladen - mijn Euro 6 Ducato toch alvast wel, en op 110000 km heb ik nog nooit een platte batterij gehad, al ben ik soms wel wat slordig met het uitschakelen van verbruikers. Daarentegen hoort bij een oudere wagen gewoon alles af te staan als het contact uit staat, en simpeler wordt het niet. Als van zo'n oudere wagen toch de batterij plat gaat dan is er ergens een lek. Dan is een melder van "hee het lekt" niet de oplossing, dat is slechts een hulpmiddel. De oplossing is het repararen van het lek.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (58%)]
De TS heeft het over het feit dat het blijven branden van het binnenlampje de oorzaak van de storing is. Er zit dus helemaal geen lek of andere storing in de auto. Meestal is de oorzaak dat een van deuren niet goed in het slot gevallen is. De oplossing hiervoor is al veertig jaar een simpel zoemertje dat gaat piepen als er contact gemaakt is. Of als de sleutel juist niet in het contact geplaatst is. Het moet wel hard genoeg piepen zodat je het buiten de auto kunt horen. Vaak ging dit zoemertje ook als je de gewone verlichting liet branden.
In een moderne auto heb je overigens kans dat een dergelijk zoemertje de canbus verstoord en als het geplaatst is veel rare door een gewone monteur onoplosbare storingen veroorzaakt.