Anoniem
Dag allen,
Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een apparaat waarbij ik een noodstroom circuit moet toevoegen. Echter kom ik niet helemaal uit de schakeling die ik nodig heb om te maken.
Het idee is als volgt:
Wanneer het apparaat aan staat wordt het systeem gevoed vanuit een voeding.
Deze voeding levert spanning aan de PC en de daarbij horende 'ignition key'. Tevens laad het systeem een accu op die wordt gebruikt in geval het systeem uitvalt.
Wanneer het systeem uitvalt moet deze accu fungeren als bron voor het noodstroom circuit. in dit geval moet deze de spanning overnemen die de voeding normaliter zou geven naar de PC. Echter moet de 'ignition key' los worden gelaten. zodat de PC netjes afsluit.
Verder moet de batterij ook een ander circuit bekrachtigen (noodverlichting)
Nu lees ik online het een en ander over een UPS en heb ik deze aangeschaft. Echter merk ik hierbij het volgende: Wanneer de Accu losgekoppeld wordt (als simulatie voor het leeg zijn) en er wordt een nieuwe accu aangesloten dan voedt de UPS niet meer het noodstroom circuit.
Zou iemand mij kunnen helpen met het realiseren van deze schakeling of mogelijke componenten kunnen geven waarmee ik dit circuit mogelijk kan maken.
Bij voorbaat dank.
benleentje
Golden Member
Wanneer de Accu losgekoppeld wordt (als simulatie voor het leeg zijn) en er wordt een nieuwe accu aangesloten dan voedt de UPS niet meer het noodstroom circuit.
Voor mij gevoel sla je hier een stap over en bedoel je?
Als je als eerste stap de accu loskoppelt werkt de UPS dan wel en voed het noodcircuit?
Als je dan als 2de stap de accu weer aankoppelt dan stopt de UPS met het voeden van het noodcircuit?
Dat is eigenlijk de normale werking van een UPS. Kan je wat beter uitleggen wat er nu mis gaat?
Vaak heeft een UPS een usb aansluiting die aan de pc gekoppeld wordt.
De UPS geeft dan een commando aan de PC om netjes af te sluiten.
APC heeft daar bv Powershute voor.
Het kan ook via IP bij ene grotere UPS, dan kunnen er bv meerdere servers afsluiten.
Na het wisselen van een accu zal de UPS even aan gedrukt moeten worden,dan werkt hij weer.
Na dit opstel meerdere keren te hebben gelezen weet ik nog altijd niet waar de zon opgaat.
Mss als TS eens probeert met een schets....
Maar in "voertuigelektronica" de voeding naadloos overnemen kan al met 2 dioden....
benleentje
Golden Member
Helemaal met je OXO er is nog te veel onduidelijk.
Die diodes zijn niet meer zo leuk als er dan heel veel stroom loopt. En een PC dat kan tegenwoordig 70W zijn maar ook 400W of meer.
70W 12V = ca 6A en dat is goed te doen met een diode
400W 12V = 34A en dat word wel wat veel voor een diode en ook veel onnodige verliezen. Maar een UPS is ook niet verlies vrij maar als de UPS weg kan dan is de diode oplossing wel beter.
Het is dan wel handig om te weten over hoeveel stroom of vermogen gaat het
Anoniem
Dankjewel allen voor het meedenken, hopelijk brengt onderstaand bericht wat meer informatie.
Ik heb de volgende componenten:
24V Accu (Noodstroom voorziening)
24V Voeding
PC (Industrieel)
Noodverlichting.
Wat ik graag zou willen realiseren is het volgende:
In eerste instantie wilde ik dit oplossen doormiddel van drie relais. Alleen toen naar wat onderzoek op het internet ben ik op de term UPS gekomen. Na wat informatievoorziening op internet dacht ik dat dit het ideale component te zijn voor bovenstaand circuit eenvoudig op te lossen.
Vandaar dat ik een UPS aan heb geschaft. Het probleem waar ik met de UPS tegen aanloop is op moment dat beide spanningsbronnen niet meer actief zijn. In dit geval is het natuurlijk het makkelijkst om de accu te vervangen met een nieuwe 'volle/opgeladen' accu. Volgens bovenstaand schema zou dan het noodstroom gevoed moeten worden. Echter lijkt dit bij mijn UPS niet mogelijk. Nu heb ik twee verschillende UPS gebruiken en beide hebben hetzelfde probleem, vandaar denk ik dat een UPS toch niet het gewenste component is.
Vandaar dit bericht.
Mochten er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.
benleentje
Golden Member
In het schema zit te veel verkeerd om daar verder mee te gaan.
Maar ik begrijp nu wel wat de bedoeling is
Hoe ik het zelf zou doen is.
24V voeding direct naar de accu en dat naar de PC.
De oplader is dan niet meer nodig want je hebt al een 24V voeding.
Aan de 230V kant van de 24V voeding komt parallel aan de 230V een relais.
Alsdan de 230V uitvalt is dit het signaal naar de PC.
Wat nog mooier is als je een 24V voeding met een relais uitgang en daar zijn er genoeg van te vinden. Dat relais in de voeding geeft dan ook aan als de voeding zelf in storing gaat.
En nog iets beter en wat ook goed te vinden is, is een voeding waarvan je de 24V iets kan bij regelen. Een 24V accu ziet liever ca 27V om in conditie te blijven. Nu kan die 27V iets te veel zijn voor de PC maar dat kan je wel in de handleiding ervan vinden. En stel de voeding dan zo hoog in als mag. Maar ook als het bij 24V blijft dan blijft de accu ook wel in conditie maar het scheelt iets in capaciteit ik dacht iets van 10%. Maar op 24V gaat zo accu ook wel langer mee dus als je met 10% minder capaciteit uit de voeten kan zou ik het zo doen.
Even een paar vragen, het verhaal is nog niet helemaal duidelijk.
Hoe lang moet die pc kunnen draaien bij stroomuitval?
Een hele tijd, of alleen kunnen afsluiten?
Is die pc 24 volt of ook 230 volt?
Wat is de functie van die noodlamp, moet die een ruimte verlichten of alleen signaleren dat er wat mis is?
En de naam "ignition key" is in dit geval wat onhandig gekozen denk ik , dat suggereert dat het iets met automotive te doen heeft.
Ik denk dat je, als alles 24 volt mag zijn, met deze unit van meanwell alles hebt , inclusief de gewenste signaleringen.
Je hebt een 24 volt voeding nodig om de unit te voeden.
Anoniem
Ik hoop dat dit wat verduidelijkingen zijn van het schema/ mijn eerder vertelde verhaal
Schakelpunt 1 (24V voeding/24V Accu -> Voeding PLC) :
Wanneer de hoofdvoeding uitvalt, moet de PC gevoed worden (Het overschakelen van netvoeding naar accuvoeding)
De tijd dat de PC gevoed moet worden moet de tijd zijn die de PC nodig heeft om af te kunnen sluiten. De PC die ik heb is een industriële PC die gevoed wordt met een 24V spanning.
Schakelpunt 2 ( "ignition key"):
Om ervoor te zorgen dat de PC kan afsluiten moet er een lus worden onderbroken. Ik heb dit even onder de naam van 'ignition key' gezet. Misschien is dit niet de juiste benaming, maar zoals @revado al suggereert wil ik deze toepassing in een automotive-achtige oplossing implementeren.
Dus op moment dat de hoofdvoeding uitvalt moet de lus worden verbroken. Hierdoor weet de IPC (industriële PC) dat hij moet gaan afsluiten
Schakelpunt 3 ( charger/noodstroom circuit):
Wanneer de voeding uitvalt moet de charger los worden gekoppeld van het systeem. Vervolgens moet het noodstroomcircuit wordt gekoppeld. Voor de eenvoud heb ik dit getekend als een enkele lamp. Wanneer de voeding weer terug 'online' komt moet het noodstroom circuit weer los gekoppeld worden en de charger weer verbonden met de accu om bij te laden.
---------------------------------------------------------------------------
Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft.
Zoals ik het schema heb getekend is het makkelijkste wat ik kan doen is om 3 relais aan te schaffen en deze implementeren zoals in het schema. Alleen weet ik niet zeker of dit 'The way to go' is. In het verleden heb ik dit geprobeerd en vermoed ik dat ik daardoor een charger gesloopt heb.
24V voeding direct naar de accu en dat naar de PC.
benleentje geeft aan dat ik de 24V ook op de batterij kan zetten, alleen dan gaat de batterij toch 'zwellen' na verloop van tijd?
Vanuit bovenstaande twee gedachtegangen ben ik online verder gaan zoeken naar verschillende voorbeelden, hierdoor heb ik de term UPS gevonden.
Vervolgens heb ik de DUPS20 aangeschaft in de hoop dat ik met het discharge contact iets kon. Echter blijkt deze niet actief te worden zolang er 24V op de klemmen staat (Ook al is de hoofdvoeding uitgevallen).
Vervolgens heb ik de DRU-24V10ACZ aangeschaft van Delta Electronics. Hierbij werkt het wel discharge contact wel. Hierdoor dacht ik dit is ideaal om te gebruiken. Alleen toen heb ik alleen de accu aangesloten. Puur om te kijken of dan het discharge contact ook dicht gaat. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Hierdoor betwijfel ik of de UPS dan het meest idealen is voor mij systeem.
Anoniem
Ik had de gedachte om eerst dit schema te realiseren
Alleen door de UPS wilde ik het volgende schema realiseren
Alleen blijkt het schema met de UPS niet volledig te werken. Vooral in het geval in het geval dat de accu wordt vervangen en de netvoeding niet aan is geweest. Ik had gehoopt dat dan de output wel spanning gaf en dat het dan doormiddel van het discharge contact de noodverlichting wel aan zou kunnen. Alleen de output geeft nooit spanning als de input niet aan is geweest.
Hierdoor vraag ik mijzelf nu af welk schema er beter is om te realiseren voor het toevoegen van een noodstroom circuit. En welke verbeteringen ik eventueel toe zou moeten voegen.
Het is ook na alle omzwervingen compleet niet duidelijk wat je nou precies wilt doen (top secret?)
In ieder geval lijk je geen noodvoeding te zoeken, daarbij is de normale toestand namelijk dat er spanning aanwezig is.
Ook ga je bij een 'noodvoeding' geen accu wisselen.
benleentje
Golden Member
benleentje geeft aan dat ik de 24V ook op de batterij kan zetten, alleen dan gaat de batterij toch 'zwellen' na verloop van tijd?
Nee zoalng je onder de 27V blijft voor een 24V loodaccu gaat er niets zwellen. Als je het op 24V houd gaat de accu nog iets langer mee maar dan heb je ca 15% minder van je capaciteit ter beschikking.
OP de lange duur gaat de accu van continu onder spanning staan wel een keer defect maar an ben je toch ruim 5 jaar verder. Maar je loodaccu niet of te weinig op laden is nog slechter.
Accu's gaan zwellen als ze te lang op 28,8V blijven laden en voor continu laden moet de spanning tussen de 24 en 27V liggen. 27V voor bijna maximale capaciteit en op 24V gaat de accu langer mee maar is er iets minder capaciteit.
En met minder capaciteit bedoel ik eigenlijk dat de accu net niet helemaal vol is maar op ca 80% voor 24V tot 95% voor 27V blijft.
Het is ook na alle omzwervingen compleet niet duidelijk wat je nou precies wilt doen (top secret?)
TS heeft een industriele PC die op 24V werkt en die moet bij spanningsuitval nog even doorgaan. Als de PC dan via een contact word doorgeven dat de spanning is uitgevallen dat gaat de PC afsluiten en afschakelen.
Wanneer de voeding uitvalt moet de charger los worden gekoppeld van het systeem. Vervolgens moet het noodstroomcircuit wordt gekoppeld.
Als je een goede voeding gebruikt of een goede oplader die ook als voeding mag worden gebruikt zoals onderstaande
https://www.bluepowershop.nl/lader-omvormer/laders/victron-blue-smart-…
Dan mag de oplader continu aan de accu gekoppeld blijven ook als het net uitvalt.
Het schakelen wat je wilt dat werkt juist niet. Voordat je relais is overgeschakeld van 24V naar accu dan ligt de industriële PC al plat. De stroo is hier relatief groot en de PC zelf heeft zo goed als geen buffer voor energie. Die zal in de tijd dat een relais nodig heeft om te schakelen al uitvallen.
De PC en accu moeten dus samen parallel staan. In je schem zit de accu dus te ver weg.
Hoe ik het zou doen is.
Koop een acculader die je ook als voeding mag gebruiken, of koop een voeding die een accu mag laden. Sluit de accu en de PC aan op de voeing of oplader.
Gebruik een 230V relais die uitvalt als het net uitvalt en schakel dit signaal door naar de PC.
Als extra mag je nog wel enkel de voeding of oplader afkoppelen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (46%)]
Kijk es naar een Meanwell DRS 240
Dat is een 24Vdc PSU met ingebouwde UPS en 4 contacten
-AC OK
-DC OK
-Batt OK
-Charger OK
Meer heb je toch niet nodig?