Vervolg van deze post:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2585133#2585133

Ik zou niet weten waar ik hier een dumpzaak vind waar ik zoiets betrouwbaar kan vinden.

Ik stel voor dit deel van het topic een eigen locatie te geven met eigen naam.

"Hoe en wat bij de aanschaf van een diesel noodaggregaat"

Daar dus verder :)

@ Mods: Kunnen jullie me helpen (of uitleggen) de benodigde posts het beste naar dit nieuwe topic te kopiëren?

Bij v.b. dank

Ik wil graag over dit onderwerp, wat waarschijnlijk belangrijk zal worden discussieéren.

Tip, bij diesel, zorg dat je scheeps witte diesel hebt, geen B7.
De B7 diesel krijgt gegarandeerd bacterigroei, en de andere soort niet.
Goedkoop is een dieselgeneratortje niet in aanschaf overigens.
Ik heb er nog een staan... (8kVA enkelfase met een drie cilinder Lombardini ervoor)

[Bericht gewijzigd door Jinny op (35%)]

De B7 diesel krijgt gegarandeerd bacteriegroei

Klopt, ik had vorig jaar gewone diesel in zo'n Chinese dieselheater, die word in de lente & zomer niet gebruikt, daar zat idd bacteriegroei in na de zomer.

Mijn ervaring is dat "kleine" dieselgeneratoren, ook gebruikt duur zijn, juist de grotere zijn in verhouding goedkoop.

Op dinsdag 13 mei 2025 08:07:05 schreef Jinny:
Tip, bij diesel, zorg dat je scheeps witte diesel hebt, geen B7.
De B7 diesel krijgt gegarandeerd bacterigroei, en de andere soort niet.
Goedkoop is een dieselgeneratortje niet in aanschaf overigens.
Ik heb er nog een staan... (8kVA enkelfase met een drie cilinder Lombardini ervoor)

Ha, Jinny,
Interessante tip! Zou (rode) landbouwdiesel geen alternatief kunnen zijn? Die is hier toch gemakkelijk verkrijgbaar. (Helaas niet geschikt voor op de weg :( )
Ik heb op het moment deze opties op de radar:

Geen idee wbt kwaliteit en service.

Ze zijn beiden te koop bij :

Maar het eerste model wordt door:

Gratis afgeleverd en ook via hun fysieke winkel in Leiden.

Geen idee over de betrouwbaarheid van de leveranciers, noch de afkomst van de machines.

@Ronald:
Diesel is duurder, maar wel betrouwdaarder….

Maar zorgt die leverancier van zo'n aggregaat ook voor brandstof?
Dat is de grote vraag. Bij een werkelijk grote blackout, die langer duurt dan een dag, is het maar de vraag of de reguliere tankstations je kunnen helpen.
De aggregaten boer in Berkel & Rodenrijs heeft die service wél.

Op dinsdag 13 mei 2025 09:17:58 schreef Tidak Ada:
[...]
Ha, Jinny,
Interessante tip! Zou (rode) landbouwdiesel geen alternatief kunnen zijn? Die is hier toch gemakkelijk verkrijgbaar. (Helaas niet geschikt voor op de weg

Houd even in je achterhoofd dat rode diesel ook in een generator verboden is tegenwoordig...

Op dinsdag 13 mei 2025 16:42:23 schreef Jinny:
[...]

Houd even in je achterhoofd dat rode diesel ook in een generator verboden is tegenwoordig...

Wist ik niet, maar nood breekt wet.

Zoals gezed, kan ik hier bij de boeren wel aan rode diesel komen.
Voor stationair gebruik hoef je geen brandstofbelasting te betalen.
Wel even uitijken of het geen pure biodiesel is. Kan hij waarschijnlijk wel op draaien, maar je moet het niet in de tank achterlaten.

Rood kan vast wel als een dagenlange black-out de tankstations stillegt. De handpomp van de boer blijft wel werken.

Hoe zit dat trouwens met scheepsdiesel? Kan je die gewoon bij een jachthaven krijgen, of bijvoorbeeld bij de sluizen alhier?

Voor normale black-outs zal de tank toch vol zitten met goede diesel, Desnoods een vaaatje uit jouw tobbe :> ;)

Maar nu weet ik nog niet of die boerendiesel wel bruikbaar is voor een aggregaat.

Diesel is in principe diesel.
Alleen lichte marinediesel is maar tijdelijk bruikbaar omdat die te schraal is.
Draait je brandstofpomp in elkaar, net als moderne diesels waar je benzine mee mengt.

Ik heb een klein inverter-aggregaatje van Honda wat omgebouwd is naar LPG met een door Honda goedgekeurde conversiekit. Het voordeel van LPG en propaan is dat het onbeperkt houdbaar is. Met een wisselreservoir kan je in België goedkoop LPG tanken aan de pomp. Helaas mag dat in Nederland niet meer.
Met LPG of propaan kan je op een campingfornuis ook koken.

Ik heb dan nog twee powerbanks van 1 kWh die ik daarmee kan opladen zodat ik niet altijd in het lawaai moet zitten. Die kan ik trouwens ook opladen met een zonnepaneel.

Dat de diepvries of koelkast even zonder stroom zit is mijn zorg niet. Als de deur dicht blijft is een stroomonderbreking van een paar uur niet onoverkomelijk en als het langer duurt kan ik alles nog opeten. Het is maar een kleine diepvries...

Op dinsdag 13 mei 2025 09:17:58 schreef Tidak Ada:
[...]
Ha, Jinny,
Interessante tip! Zou (rode) landbouwdiesel geen alternatief kunnen zijn? Die is hier toch gemakkelijk verkrijgbaar. (Helaas niet geschikt voor op de weg :( )
Ik heb op het moment deze opties op de radar:

[bijlage]

[bijlage]

Geen idee wbt kwaliteit en service.

Ze zijn beiden te koop bij :
[bijlage]

Maar het eerste model wordt door:
[bijlage]
Gratis afgeleverd en ook via hun fysieke winkel in Leiden.

Geen idee over de betrouwbaarheid van de leveranciers, noch de afkomst van de machines.

@Ronald:
Diesel is duurder, maar wel betrouwdaarder….

Die bovenste lijkt verdacht veel op een Kipor aggregaat.
De zelfde zie je ook onder de naam Hyundai.
Kipor is volgens mij indiaas, die zelfde motoren zitten in veel van die dingen.
Niets mis mee.
We hadden er een op mijn werk, die is naar een bevriend garagebedrijf gegaan ( het leger diesel aggregaatje is er voor in de plek gekomen omdat die nog mee te nemen is).
Die kipor heeft al een aantal keren daar noodstroom staan draaien en voedt de hele garage incl bruggen dan.
Niet alles kan gelijk maar ze kunnen dooraaien.
Die kipor staat er al zeker 15 jaar intussen en de diesel die er in zit wordt gebruikt indien nodig en nooit ververst.
Ze laten hem wel om de maand of wat een keer een half uurtje lopen.

En TA, je hebt toch diesel in jouw Fiat campertje zo nodig?

Op dinsdag 13 mei 2025 16:42:23 schreef Jinny:
[...]

Is dat zo?
Op eigen terrein kunnen ze dat toch nooit verbieden?
In jachtjes en bootjes mag het idd niet meer.

Dan komt er een "blackout" handhaver kijken :)
Die mag dus niet je eigen terrein betreden.

Er zit geen accijnsverschil meer tussen rode en witte diesel, behalve voor gebruik op beroepsvaartuigen. Waarom mag je hem dan niet gebruiken in aggregaten? Ik ben geen expert op dit gebied, heeft iemand meer informatie?

Op dinsdag 13 mei 2025 10:24:21 schreef mvdk:
Maar zorgt die leverancier van zo'n aggregaat ook voor brandstof?
Dat is de grote vraag. Bij een werkelijk grote blackout, die langer duurt dan een dag, is het maar de vraag of de reguliere tankstations je kunnen helpen.
De aggregaten boer in Berkel & Rodenrijs heeft die service wél.

Bij toestanden als in Spanje kan niemand service garanderen.

Op dinsdag 13 mei 2025 19:30:40 schreef revado:
Is dat zo?
Op eigen terrein kunnen ze dat toch nooit verbieden?

Waarom niet?

Voor rood moet je specifiek een bunkerverklaring hebben.
En er zit nog wel degelijk prijsverschil tussen.
Ben in een jaar tijd twee keer door de douane gecontroleerd, incl monster vd diesel.

Klopt, die bunkerverklaring is voor beroepsvaart.
Maar voor landbouwdiesel is er geen prijsverschil meer, dus wat daar de bedoeling van is weet ik niet. Ik dacht zelfs dat die rode landbouwdiesel helemaal verdwenen was.

Even verder gezocht.
Volgens de wet mag het , ook aan boord, wel voor een aggregaat, maar niet voor de directe aandrijving.
Maar met het aggregaat een elektromotor aandrijven mag weer wel.
Dus 2 tanken aan boord en het mag wel...
Rare overheid :)

Dus dan kunnen ze het thuis ook niet verbieden lijkt mij.

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0014833/2003-03-20#:~:text=Ja%2C%20het%…

Even opletten,

[Regeling vervallen per 12-04-2008 met terugwerkende kracht tot en met 21-03-2008]

Ofwel mag niet.

Hier genoeg boeren en die moeten witte diesel rijden.

Ze mogen slechts rode diesel in de tank hebben van het voertuig als ze kunnen aantonen dat ze recent in België waren waar rode diesel nog wel mag voor landbouw.

Echter ik heb zelf een trekkertje met kenteken en die moet dus ook op witte diesel. Echter de graafmachine heeft geen kenteken en moet dus ook op witte diesel.

Ik ben me ook aan het oriënteren op een noodgenerator en die moet dus ook op witte diesel.

Verschillende boeren hier zijn al gecontroleerd en 1 ervan geverbaliseerd als hij een tank had liggen die al verkocht was, maar nog beetje rode diesel in zat.

Yup, en dan wordt je aangeslagen voor de hele tankinhoud...

Je hebt helemaal gelijk Jinny.
Ik had het anders gelezen.
Hier de brief van de douane, in 2013 is rode diesel verdwenen.
En ja, alles ten gunste van de accijns natuurlijk >:)

https://download.belastingdienst.nl/douane/docs/nieuwsbrief_rode_diese…

Misschien is ook de moeite waard om eens te kijken hoe zinnig het is om met een boel kosten een bederfelijke vriezer met een eveneens bederfelijke diesel in stand te houden om een langdurige blackout te overleven. Je kunt diesel natuurlijk wel goed laten blijven door een voorraad te houden die je steeds ververst. Als je met de auto gaat tanken doe je dat met de voorraad thuis. En de voorraad thuis vul je steeds aan door met een paar losse jerrycans te gaan tanken bij een pomp.

Dan moet je dus wel voldoende diesel doorloop hebben. Anders bederft het alsnog. Ik denk ook dat dit allemaal best veel gedoe is. Ga je dat echt de rest van je leven volhouden? Ook als je 90 bent? Een gemiddelde brandstoftank is 80 liter en dat zijn vier jerrycans. En dat is een beste sjouw hoor. Zeker voor iemand is geen 18 meer is.

Wat is overigens die B7 brandstof? Het spul dat je bij de pomp haalt?

Als je je echt wilt wapenen tegen een langdurige blackout moet je alles zo eenvoudig en simpel mogelijk houden. Om te kunnen blijven eten gewoon ingeblikt voer. Bonen enz. Is misschien niet altijd even lekker maar wel voedzaam en gewoon zo koud uit blik te eten. Verder heel veel flessen met drinkwater. Niet een grote voorraad maar veel losse flessen van 1 of twee liter. Water kan ook goed bederven en als je flessen hebt, en is er 1 of twee flessen bedorven dan is er weinig aan de hand. Als je een grote tank hebt die bedorven is wordt het lastiger. Verder iets om je kunnen ontlasten. Een stevige vuilniszak die je in de toiletpot kunt hangen ofzo. Een overvol gescheten toilet in je woning is laten we zeggen minder prettig. Het spul doortrekken kan bij een blackout maar 1 keer. Waarna meteen overal riolen enzo gaan overlopen omdat er geen pomp meer zal werken.

In het geval van een koude winter is het misschien zinnig om te zorgen dat je een woning met een nog functionerende schoorsteen hebt en een berg kolen in de tuin. Kolen bederven niet en je kunt een kachel plaatsen die kolen en nog veel meer verbrand. Niet dat je veel hebt aan dat nog veel meer. Dat nog veel meer moet ook ergens vandaan komen en in een echte hongerwinter is met 18 miljoen mensen al het brandbare in dit land wel erg snel op.

Ik denk eigenlijk dat een kostbare diesel generator niet iets is om je eerste levensbehoeften van afhankelijk te laten zijn. Tenzij je om in leven te blijven een of ander technisch apparaat dat altijd aan moet staan nodig hebt. In dat geval ga je dus dood als je diesel op is.

Het is natuurlijk wel een leuke technische uitdaging om allerlei preppervoorzieningen in je eigen woonstee te maken. Ik heb dus alleen wel twijfels over de zinnigheid om dit soort kostbare installaties prive te hebben.

Misschien is het wel handiger om in plaats van een diesel generator een Tesla of andere elektrische auto kopen. Gebruik die als noodstroom generator. Als die ev batterij is zou je hem nog zelf kunnen vullen met je PV installatie. Duurt wel even misschien. Zeker in de winter. Maar het is aam te vullen. Uiteraard heb je dan een PV installatie nodig die in eiland bedrijf kan werken.

Op dinsdag 13 mei 2025 21:03:02 schreef revado:
Je hebt helemaal gelijk Jinny.
Ik had het anders gelezen.
Hier de brief van de douane, in 2013 is rode diesel verdwenen.
En ja, alles ten gunste van de accijns natuurlijk >:)

https://download.belastingdienst.nl/douane/docs/nieuwsbrief_rode_diese…

Yup, de gewone man zal eens een voordeeltje genieten...

@Ex-fletser,

Ik zit goed, 12 ton drinkwater op voorraad, 4 ton diesel.
Daar doe ik het wel een poosje op.

Op dinsdag 13 mei 2025 21:10:27 schreef Jinny:
[...]

Yup, de gewone man zal eens een voordeeltje genieten...

@Ex-fletser,

Ik zit goed, 12 ton drinkwater op voorraad, 4 ton diesel.
Daar doe ik het wel een poosje op.

:*) Dat is het leuke van een eigen bootje. Voldoende doorloop van de voorraad diesel enzo. Hoe houd je die 12 ton drinkwater goed? Of ben je zo'n Z...? ;)

Ex-fietser: Het kan veel simpeler.
Af en toe de jerrycan thuis in de auto kiepen en verse diesel halen, bv een keer per jaar.
Zoals in het andere topic gezegd maak mij echt geen zorgen om diesel van een paar jaar oud te gebruiken, ook niet van 5 jaar.
Als het maar donker en luchtdicht is bewaard in bv die stalen leger jerrycans.
En even door een filter laten lopen is het probleem ook niet.
Die HVO ( plantaardige diesel) zou ik niet graag op willen slaan.

Er is ook toevoeging te koop om bacteriegroei in diesel te remmen.

Wij zijn er hier in de VVE mee bezig om eventueel een 3 fasen aggregaat neer te zetten.
Een die bv een van de liften bij langdurige uitval kan laten werken op een paar vaste tijden.
Het gebouw is 11 etages hoog en er zijn veel oudjes die de trap niet af komen, en zeker niet meer op.
Op de hulpdiensten hoef je niet te rekenen, die hebben dan wel wat anders aan hun hoofd, en je kan ze niet eens meer bereiken..

Enne een EV, die komt er echt niet, en zeker geen Tesla!
Maar dat valt verder helemaal buiten dit topic.

Op dinsdag 13 mei 2025 21:08:53 schreef Ex-fietser:
Als je je echt wilt wapenen tegen een langdurige blackout moet je alles zo eenvoudig en simpel mogelijk houden.

In geval van nood heb ik mijn generator en batterijopslag alleen nodig om de pelletkachel aan de gang te houden, de broodbakmachine en wat verlichting. Ik heb onder andere een hele voorraad broodmixen en chocopasta staan welke ik roteer. Uiteraard samen met flessen water en andere droge voeding of in blik. Een dieselaggegraat van meerdere kVA denk ik in zo'n geval niet nodig te hebben.

De buurman stookt op stookolie en daar zou ik wel wat van kunnen krijgen voor een aggregaat maar dieselaggregaten zijn meestal een maatje groter. Mijn Honda is een licht en handig ding.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (13%)]

Op dinsdag 13 mei 2025 21:16:32 schreef Ex-fietser:
[...]

:*) Dat is het leuke van een eigen bootje. Voldoende doorloop van de voorraad diesel enzo. Hoe houd je die 12 ton drinkwater goed? Of ben je zo'n Z...? ;)

Gecementeerde tanks.
Je proeft geen verschil met een woning aan de wal.