Ex-fietser: Het kan veel simpeler.
Af en toe de jerrycan thuis in de auto kiepen en verse diesel halen, bv een keer per jaar.
Zoals in het andere topic gezegd maak mij echt geen zorgen om diesel van een paar jaar oud te gebruiken, ook niet van 5 jaar.
Als het maar donker en luchtdicht is bewaard in bv die stalen leger jerrycans.
En even door een filter laten lopen is het probleem ook niet.
Die HVO ( plantaardige diesel) zou ik niet graag op willen slaan.
Er is ook toevoeging te koop om bacteriegroei in diesel te remmen.
Wij zijn er hier in de VVE mee bezig om eventueel een 3 fasen aggregaat neer te zetten.
Een die bv een van de liften bij langdurige uitval kan laten werken op een paar vaste tijden.
Het gebouw is 11 etages hoog en er zijn veel oudjes die de trap niet af komen, en zeker niet meer op.
Op de hulpdiensten hoef je niet te rekenen, die hebben dan wel wat anders aan hun hoofd, en je kan ze niet eens meer bereiken..
Enne een EV, die komt er echt niet, en zeker geen Tesla!
Maar dat valt verder helemaal buiten dit topic.
Op dinsdag 13 mei 2025 21:08:53 schreef Ex-fietser:
Als je je echt wilt wapenen tegen een langdurige blackout moet je alles zo eenvoudig en simpel mogelijk houden.
In geval van nood heb ik mijn generator en batterijopslag alleen nodig om de pelletkachel aan de gang te houden, de broodbakmachine en wat verlichting. Ik heb onder andere een hele voorraad broodmixen en chocopasta staan welke ik roteer. Uiteraard samen met flessen water en andere droge voeding of in blik. Een dieselaggegraat van meerdere kVA denk ik in zo'n geval niet nodig te hebben.
De buurman stookt op stookolie en daar zou ik wel wat van kunnen krijgen voor een aggregaat maar dieselaggregaten zijn meestal een maatje groter. Mijn Honda is een licht en handig ding.
[Bericht gewijzigd door McAwesome op (13%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op dinsdag 13 mei 2025 21:16:32 schreef Ex-fietser:
[...]
Dat is het leuke van een eigen bootje. Voldoende doorloop van de voorraad diesel enzo. Hoe houd je die 12 ton drinkwater goed? Of ben je zo'n Z...?
Gecementeerde tanks.
Je proeft geen verschil met een woning aan de wal.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik kwam er net achter, dat je in BE ook 'Mazout' en diesel-mazout' kunt krijgen voor rond de € 0,80/l Die zou mogelijk ook bruikbaar zijn. Daar is dus nog aan te komen.
Ervarinhgen?
Ik kwam overigens op die landbouwdiesel, omdat die hier en daar nog middels een handpomp is te tanken, dus ook tijdens black-outs of erger.... Mazout/huisbrandolie zou dus ook kunnen
Over mvoeding maak ik me net te druk. Er is genoeg uit de natur te halen. Alleen oppassen met zaad van Tomaten en ander 'nachtschades', die zijn door kruising eetbaar gemaakt, maar die genetische 'afwijking' verdwijnt en dan kan de vrucht behoorlijk giftig worden. Reden waarom aardappelen nooit uit zaad worden geteeld.
Nogmaals, als iemand kleinere gesloten diesel aggregaten weet te vinden, dan hoor ik dat graag....
Mazout en stookolie (of huisbrandolie) zijn inderdaad hetzelfde in België, dat is dus gewone rode diesel.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
En in NL verboden om te gebruiken.
Nu zal het met een grote wereldbrand wel loslopen, maar soit.
Het is maar gezegd.
Je mag het prima gebruiken in een beroepsvaart schip.
@jinny:
Hoe zit dat als je met je schip in België bent: mag je dan wel rode diesel tanken?
Zoals gezegd mogen trakteren dat wel!
Wel bonnetje bewaren als bewijs materiaal!!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 13 mei 2025 21:33:50 schreef revado:
Die HVO ( plantaardige diesel) zou ik niet graag op willen slaan.
Ik drink geen diesel en ook geen van mijn spullen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat synthetische brandstoffen als HVO100 en XTL juist geen last hebben van bederf door bacteriën of ander leven. En daardoor juist goed te bewaren zijn. itt biodiesel of gewone diesel.
https://www.auto-onderdelen24.nl/blog/hvo100-dieselbrandstof-wat-het (Maar, mogelijk is dat weer zo'n LLM-gegenereerde waardheidsloze tekst. Ik wordt er slechter in ze te herkennen of de LLMs worden er beter in ze te produceren. En elders vind ik 1 jaar)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Alleen al het cookies verhaal stinkt en maakt wantrouwig! Snel gevlucht!!
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (82%)]
Jinny
Golden Member
Ik tank diesel in mijn schip zonder biotoevoeging (krijg je niet aan de autopomp dus)
Blijft gewoon 2 jaar goed. (toen was de tank leeg)
Die bacterien groeien niet in diesel op zich, dat wordt bij de raffinage boven de 300 graden verhit en is "steriel".
Het probleem ontstaat als er water in de diesel komt, door condens en dergelijke.
Dat zakt naar beneden, het is immers zwaarder dan diesel, en daar kunnen bacteriën in groeien die een soort slijm vormen wat de brandstoffilters verstoppen kan.
Als de brandstof in een luchtdichte jerrycan zit die ook goed vol zit, zal er dus geen vocht in komen en kan er niet veel gebeuren.
En het laatste beetje uit de jerrycan niet gebruiken en voor gebruik door bv een doek filteren.
HVO wordt bij het maken bewerkt, zuurstof er uit gehaald.
Dat zal niet snel bactierien ontwikkelen maar het kan wel gaan vlokken.
Als je een fles slaolie te lang laat staan vlokt het ook.
Dat heb ik gehoord, het is nog vrij nieuw ,dus veel ervaring mmet heel lang opslaan is er niet.
Ik hoor wel van collega diesel rijders dat ze de laatste 2 tankbeurten HVO tanken en dan door de deeltjesmeting komen, terwijl der eerst te veel uitstoot was.
nonius
set SCE to AUX.
Tidak, een oprechte vraag: wat denkt u allemaal aan de praat te moeten gaan houden om een dergelijk zware 3-fase genset aan te schaffen?
Ook de discussie over diesel met een kleurtje en een fractie minder accijns, al dan niet legaal in NL, snap ik eigenlijk niet: als je naar de TCO (total cost of ownership) kijkt van een genset, en het aantal verwachte uren dat hij gebruikt gaat worden (lees: weinig) , dan zijn de brandstofkosten peanuts - volstrekt niet relevant in het totale kostenplaatje.
Als je daarentegen je containerschip naar de andere kant van de wereld moet laten varen, of met je genset het hele dorp wekenlang draaiende moet houden, dan kan ik me wel voorstellen dat een paar cent per liter goedkoper relevant is.
Maar dat lijkt me voor uw toepassing, en uw gebruik, volstrekt niet aan de orde allemaal. En zelfs vraag ik me af of u met een relatief goedkope benzine genset ook niet minstens net zo goed geholpen gaat zijn....
Enfin, zomaar wat gedachtes die in me opkomen.
Mijn suggestie zou zijn om eerst eens goed in kaart te brengen welke verbruikers u persé aan de praat wilt houden (en voor hoe lang), welke verbruikers minder relevant zijn en tenslotte, welke verbruikers 'leuk' zou zijn om aan de praat te houden, maar niet essentieel.
Ook kan ik me voorstellen dat het met een 3-fase genset interessant is om evt. de buren bij het project te betrekken: één fase per huis.... Hoewel ik zelf liever 'solo' opereer.
En v.w.b. de discussies over grote hoeveelheden brandstof inslaan 'in geval dat': ik maak me geen enkele illusie dat, wanneer er een stroomstoring is die zodanig lang duurt dat de voorraad brandstof in huis dreigt op te raken, de overheid tegen die tijd *al lang* de genset gerequireerd (gevorderd) gaat hebben, 'in het algemeen belang', uiteraard..... Al dan niet met brandstofvoorraad.
Als het hele dorp in het donker zit, dan valt net dat ene huis waar alles brandt en een genset luid staat te knorren, wel heel erg op 
Zelf heb ik trouwens een groot zwak voor die oude Lister of Petter gensetjes.... traaglopende diesels. Maar dat komt meer in het bereik van het 'oldtimer tractor' wereldje, qua werk (herstellingen) en onderhoud.
[Edit: en als het er om gaat om de CV-ketel en pomp draaiende te houden met de genset, dan zou ik eerst overwegen of een kleine Webasto (of kloon) dieselheater geen betere en goedkopere oplossing is om een deel van het huis leefbaar te houden in de winter. Die werken ook op diesel, en zelfs nog op afgewerkte olie, mits enigszins gefilterd.]
Op woensdag 14 mei 2025 19:47:40 schreef nonius:
Als het hele dorp in het donker zit, dan valt net dat ene huis waar alles brandt en een genset luidt staat te knorren, wel heel erg op
Bij een echte noodsituatie is het zaak van niet op te vallen, dat trekt niet alleen de aandacht van de overheid maar ook van minder eerlijke lieden die met jouw voorraad aan de haal willen gaan.
Mijn LPG generatortje doet 900 W en mijn batterijen kunnen belastingen tot circa 1500 W aan. Dat is voor mij meer dan ruimschoots voldoende. De broodbakmachine doet 600 W maximaal, de pelletkachel een 400-500 bij het onsteken en een lampje is de moeite niet om over te praten. Ik kan zelfs nog koffie zetten met de koffiemachine...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 14 mei 2025 20:07:37 schreef McAwesome:
[...]Bij een echte noodsituatie is het zaak van niet op te vallen, dat trekt niet alleen de aandacht van de overheid maar ook van minder eerlijke lieden die met jouw voorraad aan de haal willen gaan.
Mijn LPG generatortje doet 900 W en mijn batterijen kunnen belastingen tot circa 1500 W aan. Dat is voor mij meer dan ruimschoots voldoende. De broodbakmachine doet 600 W maximaal, de pelletkachel een 400-500 bij het onsteken en een lampje is de moeite niet om over te praten. Ik kan zelfs nog koffie zetten met de koffiemachine...
hier valt het miss op dat de enige werkende verbinding in de wijk mn wifi is met een stroomuitval. dat draait op de laagspanning DC backup, de 230 AC backup kan ik nog uitbreiden als t nodig is. de DC backup word nog bijgeladen met de PV. als k snel ben kan ik nog een generator op t werk halen voor mn collega's me voor zijn 
Jinny
Golden Member
(..........)
Brandstofvoorraad en dergelijke
Nonius, ik heb eventueel 5000 liter diesel op voorraad, maar dat komt omdat mijn tank zo groot is.
Ik leef op een varend schip.
Overigens, toen mijn vader nog op huisbrandolie stookte, had ie ook een 5000 liter tank ingegraven...
Zo gek is (was) die hoeveelheid niet.
Op woensdag 14 mei 2025 20:50:14 schreef testman:
[...]hier valt het miss op dat de enige werkende verbinding in de wijk mn wifi is met een stroomuitval. dat draait op de laagspanning DC backup, de 230 AC backup kan ik nog uitbreiden als t nodig is. de DC backup word nog bijgeladen met de PV. als k snel ben kan ik nog een generator op t werk halen voor mn collega's me voor zijn
Wifi heb je niet veel aan als de rest inmiddels is uitgevallen...
De enige die dan nog contact met de buitenwereld kunnen onderhouden zullen de radioamateurs zijn.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (42%)]
Wifi is leuk, maar je moet ook nog ergens internet vandaan halen...
De ziggo wijkkasten zitten op de lokale wijktrafo's, dat is zo weg.
VDSL zijn wijkkasten die gaan ook plat, eventueel na een accu te hebben leeg getrokken.
Glas gaat tot de pop, daar zullen wel accu's staan voor een tijdje.
Maar een dikke dieselgenerator, zoals voorheen vooer de telefooncentrales, is daar niet meer denk ik.
Edit: Jinny was mij net voor.
Maar inderdaad een 2 meter porto geef ik meer kans, en die heb ik liggen.
[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]
Op woensdag 14 mei 2025 21:16:26 schreef Jinny:
[...]Nonius, ik heb eventueel 5000 liter diesel op voorraad, maar dat komt omdat mijn tank zo groot is.
Ik leef op een varend schip.
Overigens, toen mijn vader nog op huisbrandolie stookte, had ie ook een 5000 liter tank ingegraven...
Zo gek is (was) die hoeveelheid niet.
Wij hadden bij onze flat vroeger 80.000 liter liggen ( 2 x 40.000 liter) voor de CV.
Daar zaten 4 ketels met van die Monarch branders op aangesloten.
Aan de ene kant jammer dat die keteltjes weg zijn, daar had een aggregaatje mooi lang op mee kunnen pruttelen.
Maar een tank in de grond wil je natuurlijk niet meer dus goed dat ze er uit zijn gehaald.
nonius
set SCE to AUX.
Ik leef op een varend schip
Weet ik, Jinny, maar ik doelde eigenlijk meer op mensen die in een huis aan land wonen, zoals Tidak Ada en ikzelf (en het merendeel van de mensen).
Maar ik denk dat met 25-50L diesel in het tuinhuisje men al een hele grote voorraad heeft, als het alleen maar voor een genset is. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Het mooiste lijkt me trouwens een klein diesel gensetje en een Webasto-heater, in combinatie met een auto die op diesel rijdt
Zelf 'behelp' ik me met een kleine benzine genset en een Zibro-Kamin (petroleumkachel) voor in de werkplaats, als het daar ondraaglijk koud is. En petroleum is hier net over de grens (BE) lekker goedkoop aan de pomp, en brandt reukloos in de Zibro-Kamin.
Over mvoeding maak ik me net te druk. Er is genoeg uit de natur te halen
V.w.b. voedsel en 'eten zoeken in de natuur', ik denk dat veel mensen op dat moment hetzelfde idee krijgen en er weinig eetbaars overblijft. Misschien ook een vishengeltje bij de hand houden en alvast wat kreeftenkooien vlechten 
Oesters en kreukels groeien ook in overvloed bij Tidak Ada. 'Fruits de mer'.
En zeehonden zijn er tegenwoordig ook in overvloed in de Oosterschelde... 
Een mens kan in principe wel een paar weken zonder voedsel. Leuk is anders, maar de meeste Nederlanders vallen ondertussen in de categorie 'overgewicht' of hoger, dus kunnen wel wat vet verbranden.
De enige die dan nog contact met de buitenwereld kunnen onderhouden zullen de radioamateurs zijn.
Of iedereen met een LPD of PMR portofoon
Maar over de wat langere afstand zal het toch wel op de kortegolf moeten, want ik neem aan dat de meeste 2m en 70cm repeaters geen noodstroomvoorziening hebben....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 14 mei 2025 21:16:26 schreef Jinny:
[...]
Wifi heb je niet veel aan als de rest inmiddels is uitgevallen...
toen hier de regio platlag een jaar of wat terug werkte alles nog iig, idd fiber aansluiting. de pop staat hier vlak langs het 25/10KV station. als de uitval landelijk of provinciaal is dan zal de backup ook wel gaan uitvallen. die zijn doorgaans maar 1 dag of zelfs 12 uur.
die oude stookolie tanks moeten weg zijn, er mocht nog een tijd met zand gevuld worden maar nu moet het gewoon weg zijn. weet dat er bij grotere gebouwen vlot 20.000 liter of meer lag in de grond. zo af en toe kom je nog delen tegen van een olie ketel. pas nog in een huis uit de 50's waar een oliemeter nog hing in de kelder. 1 huis waar ik was heeft zelfs nog werkende oliestook omdat er geen gas ligt daar, maar de tank is bovengronds.
Op dinsdag 13 mei 2025 21:08:53 schreef Ex-fietser:
Wat is overigens die B7 brandstof? Het spul dat je bij de pomp haalt?
Dat is diesel waaraan bio spul is toegevoegd, om de brandstof milieu vriendelijker te maken. Die 7 is het wettelijke gemiddelde percentage wat er jaarlijks aan de brandstof toegevoegd moet zijn.
Daar zit wel een addertje onder het gras. Zo kan het voorkomen dat er maanden niets of nagenoeg niets aan bio toevoegingen in de diesel wordt gestopt, en in andere perioden veel meer om aan de gemiddelde 7% te komen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oeps. Dat is gemeen! Als je een motor hebt: "Maximaal 9% bio-spul in de brandstof toegestaan anders gaat ie stuk", dan zou je zomaar dat B7 spul tanken, terwijl dat net niet kan als je de kleine lettertjes leest!
Ik moet erbij zeggen dit dit een situatie was bij Defensie zo rond 2008-2009-2010. Hoe het nu gesteld is weet ik niet. Diesel was (is) daar trouwens geel van kleur. Ook om te voorkomen dat leger diesel in privé voertuigen kwam.
Tidak Ada
Tidak, een oprechte vraag: wat denkt u allemaal aan de praat te moeten gaan houden om een dergelijk zware 3-fase genset aan te schaffen?
Ha nonius en anderen.,
De belanrijkste zaken, die moeten blijven draaien, zijn de vriezer en koel-vries combinatie, het IT gebeuren, de CV-ketel, soms een 3,2kW oven (om brood te bakken) en eventueel een Warmtepompje (= Reversable airco —> veiliger dn een oliekachel en geeb BRANDstof in huis).
De keus voor die afgebeelde aggregaten is meer om de ommanteling, dan om het vermogen.
3P kan handig zijn, maar ze leveren ook 2× enkelfase
3 fase, vanwege de eventuele mogelijkheid van een 3p aansluiting in de nabije toekomst. Kleinere ommantelde systemen ben ik nog niet tegen gekomen. De bedoeling is het aggregaat zo'n 30 meter achter het huis te plaatsen, de reden om voor ommantelde apparaten te kiezen.
De mogelijkehid van starten op afstand lijkt mij niet ongewenst.
Een aggregaat van 150kg haal je niet zo gemakkleijk over schutiiingen en andere obstakels weg, zeker niet als het ook nog in een vanwege weerbestendigheid, 'bunkerachtig optrekje is geplaatst.
Bovendien kan de overcapaciteit ook worden gebruikt om een eventuele accuset te laden.
Ik verwacht ook, dat een wat groter aggregaat een wat beter rendement heeft dan een mini aggregaatje, maar dat is terzijde.
Op donderdag 15 mei 2025 10:19:49 schreef rew:
Oeps. Dat is gemeen! Als je een motor hebt: "Maximaal 9% bio-spul in de brandstof toegestaan anders gaat ie stuk", dan zou je zomaar dat B7 spul tanken, terwijl dat net niet kan als je de kleine lettertjes leest!
Als ik tank zie ik altijd B7 op de pomp staan.
Dat is volgens mij een europese standaard.
En het is inderdaad de maximale toevoeging die er in mag.
Maakt mij niet uit, ik heb nog nooit verschil gemerkt met starten of rijden bij welk merk dan ook.
Dat is het leuke van een eigen bootje. Voldoende doorloop van de voorraad diesel enzo. Hoe houd je die 12 ton drinkwater goed? Of ben je zo'n Z...?