Op donderdag 15 mei 2025 07:44:26 schreef T-sec:
Philips heeft de MASTER LED "Ultra Efficient" serie ledlampen welke 50.000 uur mee moeten gaan.
Deze long life serie is ooit ontsproten uit de Philips Dubai lampen.

Die heb ik in een werkruimte. Prima lamp, maar de kleur is totaal niet geschikt voor een woonkamer. Erg groen.

op t werk de corepro van philips gehad die een 20.000 uur op de klok hadden toen de buizen langzaam steeds blauwer licht begonnen te geven, ellende voor goede kleurherkenning. die gelijk weer vervangen voor master buizen. er zaten een deel al master buizen die evenveel branduren hadden als de corepro maar nog steeds goed licht geven met een fijne cri. de cri was bij de corepro toch al minder vond ik. het zullen de laatste ledbuizen worden want de bakken zijn op na bijna 50 jaar.

Ik heb een 470 nF condensator in serie gezet met een ikea led lamp voor buiten, ik denk dat die eeuwig meegaat nu.

Op zaterdag 17 mei 2025 08:29:38 schreef Erik777:
Ik heb een 470 nF condensator in serie gezet met een ikea led lamp voor buiten, ik denk dat die eeuwig meegaat nu.

Wel even een hoogohmige lekweerstand erover zetten. Afhankelijk van op welk moment je hem in de fase uitschakelt, blijft er spanning op die condensator staan. En bij inschakelen kun je pech hebben dat die bij de netspanning optelt.

Verder zit er een waarschijnlijk (niet zeker) een stroombron in, die lamp geeft (als hij niet weerstand-gebaseerd is) constant vermogen. Dat betekent bij lagere spanning meer stroom! Voor de LEDs maakt het geen verschil, voor de switcher van de elektronica wel.

Bedankt voor de tip, het is een ikea Ryet peertje. De lamp brandt beduidend zwakker met de condensator in serie, zit er dan een stroombron in?

Zo'n stroombron is nooit perfect. Er zit waarschijnlijk of een seriecondensator of een lineaire stroombron in. Geen buck converter als stroombron.

Als hij zwakker brandt is het ofwel geen goede stroombron of de spanning is zoveel gezakt dat hij het niet meer genoeg stroom kan laten lopen. Het zou best wel eens levensduurverlengend kunnen zijn.

Het is heel eenvoudig te meten:
Meet de lamp zonder seriecondensator en meet hem met.

Als de stroom met seriecondensator kleiner is dan de nominale stroom gaat hij vast langer mee. Als de stroom hoger is, werkt de stroombron je tegen. Puur stroom meten, geen fase, cosinus of wat dan ook nodig.