Op woensdag 14 mei 2025 22:26:56 schreef FastFolkert:
+1 voor IKEA. Sinds een paar jaar vervang ik elke defecte lamp door een IKEA exemplaar en die gaan echt lang mee, hebben een goede kleur en zijn prima betaalbaar.

Ik zie dat ze zelfs 1521 lumen hebben

Ben wel te spreken over de Philips Ultra Efficient lampen: 640 Lumen uit 4Watt.
Zijn wel wat duurder 12€ als ik het me goed herinner.
Qua levensduur kan ik alleen maar zeggen dat de 5 die ik er nu gekocht heb, al een jaar branden
Vooralsnog ga ik uit van die 50000 branduren

Die ultra efficient dingen doen 210lm/w, dus 840lm uit 4w. Bij de Albert Heijn nabij het ziekenhuis in Zaandam staan die voor 5 euro per stuk in de uitverkoop (50% korting). Misschien bij andere winkels dus ook.

MAAR

die dingen geven een pisgeel licht. Het licht is sterker gekleurd dan dat van de goedkoopste TL's of spaarlampen. Ongeschikt voor gezellige binnenverlichting, ze hebben duidelijk gekozen voor het allerbeste rendement ten koste van de kleurneutraliteit en kleurweergave. Uitstekend voor technische ruimtes of buitenverlichting. Ze blijven bijzonder koud, de ballon warmt misschien 10 graden op tegenover omgevingstemperatuur en de voet blijft nagenoeg geheel koud. De claim is 50.000 uur of 50 jaar. De tijd zal het leren. Het drivertje lijkt geen elco's te bevatten en blijft koud, wie weet gaat het inderdaad zo lang goed als er geen vieze spanningspieken op je net staan.

Die nogal gele op de onderste rij is dus zo'n ultra efficient lamp, de rest allemaal willekeurige van Philips.

Ultra efficient (4w) vergeleken met een Osram/Ledvance ledlamp met een alsnog zeer goede 100lm/w, met een CRI van 94:

Verschil in helderheid komt door de afstand van de lamp tot de muur. Beide lampen produceren nagenoeg evenveel licht.

Met Philips heb ik zelf tot nu toe geen enkel probleem gehad. In de begintijd (zeg 2012) wel een boel onder garantie geruild als bouwmarktmedewerker. Thuis met osram ook niet. Op het werk wel met dimbare dure (20 euro per stuk 2 jaar terug en er zitten 6 in die ruimte...) E14 ledspots in plafondpotjes. Mooie dingen, geheel van glas die lampen, maar die branden met de voet naar boven in zo'n klein plafondpotje en ik vermoed dat ze hun warmte niet kwijt kunnen.

Philips heeft de MASTER LED "Ultra Efficient" serie ledlampen welke 50.000 uur mee moeten gaan.
Deze long life serie is ooit ontsproten uit de Philips Dubai lampen.

alle fabrikanten beweren dat ze 50 000uur meegaan. dat is de levensduur van de led.
de voeding houd het zolang niet uit, de elco's zeker niet.
De leds, als ze hun warmte niet kwijt kunnen, branden ook kapot.

vroeger had ik een 1W ledlamp met 20 van die 5mm ledjes erop. die heeft een jaar of 5 24/24 blijven branden. ze brande nog maar kwam amper licht uit. en dat was dus ongeveer 40 000uur. de vergelijking met diezelfde lamp die in een toilet stond (amper branden) was enorm.

een lamp 12uur per dag branden, dan ga je ze minstens elk jaar moeten vervangen. denk niet dat 1 fabrikant echt achter die 50 000uur staat maar dat het gewoon verkoopspraatjes zijn, want iedereen zet dat op de doos.

ik ben tevreden van die ikea lampen. destijds een aantal gekocht (1€ voor 2 in een doos) en nog geenenkele kapot (kelder, zolder en slaapkamers)

Even rondgekeken, warmte weg kunnen zou niet zo een probleem moeten zijn. Het armatuur waar ze in zitten is vrij groot.

Bij IKEA hebben ze helaas geen 1521 lumen in 4000K of 6500K.

Deze 3 wel :
https://www.123led.nl/Philips-LED-lamp-E27-Peer-A60-Mat-6500K-13W-100W…
3.95 ex btw

https://www.123led.nl/Osram-LED-lamp-E27-Peer-A60-Mat-4000K-11W-100W-i…
5.95 ex btw

https://www.123led.nl/Philips-LED-lamp-E27-Peer-A60-Mat-4000K-10-5W-10…
7.40 ex btw

@T-Sec , die zijn er inderdaad ook :
https://www.123led.nl/Philips-LED-lamp-E27-Peer-A60-Ultra-Efficient-Ma…
13.18 ex btw

@fcapri: Mwahh, voor kwaliteit betaal je. Ooit een TL-systeemplafond panelen vervangen door led verlichting van Sylvania. 5 jaar/ 50.000h garantie.

Dat was in een praktijk waar 's-ochtends om 06.30 de verlichting ingeschakeld werd tot 20.30 's-avonds.

Na 5,5 jaar begon de eerste uit te vallen, en inderdaad, de driver, zo'n ingegoten geval. Die vervangen door een andere driver en alles werkt weer...

Op donderdag 15 mei 2025 07:56:50 schreef fcapri:
alle fabrikanten beweren dat ze 50 000uur meegaan. dat is de levensduur van de led.
de voeding houd het zolang niet uit, de elco's zeker niet.
De leds, als ze hun warmte niet kwijt kunnen, branden ook kapot.

Nouja, da's dus het punt.

In één zo'n 4w lamp zitten 8 led filamenten. Deze draaien klaarblijklijk op een lage stroom met lage warmteproductie (amper opwarming) wat natuurlijk in vergelijking tot conventionele lampen een langere levensduur oplevert. Je hebt namelijk ook 4w lampen met 4 filamenten (en ongeveer 2/3e van de lichtopbrengst) die dus op een dubbel zo groot vermogen draaien.
Daarnaast kan ik op het driverbordje geen elco's ontdekken tenzij het SMD elco's zijn, dus dat is ook geen levensduurissue.
Samen kan dat heel goed opleveren dat ze dubbel zo lang meegaan als een conventionele LED lamp met afvlakelco en leds die heet worden. Ik verwacht dat vuile netspanning de voornaamste reden van defect raken gaat zijn.

Voor iedere lichtbron geldt dat de lichtstroom na verloop van (tien)duizenden uren achteruit gaat. Dat geldt voor vacuum-gloeilampen, HID lampen, TL's en dus ook voor LEDs. Alleen halogeen en stikstofgevulde gloeilampen zijn de uitzondering met amper terugloop van de lichtstroom.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]

De enige uitzondering, ik heb het hier al eens geschreven, zijn de megaman ledspotjes in onze 3 liften.
12 volt versie.
Totaal zitten er 18 waarvan er 1 vrij snel is vervangen, de rest zit er sinds augustus 2012 in en brand 24/7. dat gaat naar de 5000 dagen, dus 120.000 uur :)
Ze worden wat minder in licht door de plastic "glaasjes" die geel worden en bros.
Ik laat ze zitten tot ze kapot gaan.
Dat de 3 omvormers nog werken is opmerkelijk, zijn wel meanwell.
Het spul zit in het dak van de liftkooi en kan prima ventileren, de omvormers liggen los op het kooidak naast een kleine ups.
Saillant detail, die ups-jes zijn al wel een paar keer vervangen wegens defect.

Hier ook goede ervaringen met Ikea. Na een jaar of 10 pas een stuk of 2 defect in het hele huis.

Op donderdag 15 mei 2025 08:25:24 schreef keebrev:
@fcapri: Mwahh, voor kwaliteit betaal je. Ooit een TL-systeemplafond panelen vervangen door led verlichting van Sylvania. 5 jaar/ 50.000h garantie.

nou, niet met leds dan.
destijds dure ledlampen voor boven de eettafel gekocht 8-10€ voor 1 E27 lamp, die gingen snel kapot.
als ik ze toch snel moet vervangen, heb ik eens de goedkoopste gekocht uit kruidvat.
mijn huis is ondertussen verkocht, en heb er geenenkele weten kapot gaan. en die waren 1,5€ ofzo voor een lamp.

sindsdien neem ik de goedkoopste van ikea en die doen het goed, zijn geen led filament.
in mijn woonkamer zit zo een grote bal met led filament uit de action. die lamp brand veel savonds.
https://cdn.webshopapp.com/shops/189995/files/473899152/900x900x2/hoftronic-led-filament-lamp-e27-9-watt-950-lumen-g.jpg
die zat er in mijn vorige woning al in, en brand in mijn huidige huis ook al 5jaar.
was ook maar een paar euro en toch gaat ze lang mee.

heeeeel lang geleden kocht ik mijn lampen op aliexpress. de 3W versie deden het goed (in van die kaarslamp lusters), de 4W versie die ik erna kocht, brande de ene na de andere led door
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ledlamp/640/DSCN2731.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ledlamp/640/DSCN2732.JPG

de 4W was identiek, alleen met 4leds erop. die koelplaat was te klein dus. als er ene kapot ging, overbrugde ik die led met een draadje en brande die lamp nog jaren door op 3W (zit een driver in 1-4W en de leds staan in serie)
op de slaapkamer had ik een luster met 3 lampen in. die was te fel met 3x 3W erin.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ledlamp/640/IMG_20161225_091449.jpg
dus bij elke lamp heb ik 2 leds overbrugged zodat ze op 1W draaien. die lampen heb ik nooit weten kapot gaan in de 13jaar dat ik er woonde.
en als de led zou kapot gaan, zaten er nog 2 in.

ik koop dus GEEN dure ledlampen meer, ik heb geenenkele dure gehad die lang werkte

Ja, de ene ervaring met ledlampen is niet hetzelfde als de andere. Maar zo te lezen blijkt Ikea ledlampen het goed te doen..
Thuis hangt er van alles. Van goedkoop tot duur. Ik kan er geen peil op trekken. Goedkope van de Kwantum doen het (op een enkele na) net zo goed als de dure Philips. Maar daar begint na een jaar ook een spontaan te knipperen, terwijl de rest het goed doet.

Nou lees ik hier dat de drivers met elco's sneller stuk zouden gaan, ivm slijten van de elco's, en nou heb ik één Philips GU10 in mijn badkamer en die gaat "vertraagt" uit, zeg maar als een gloeilamp, dan lijkt mij dus dat er een elco in de voeding zit..
De goedkope LEDlampen die ik hier heb gaan direct uit, geen C's in de voedingen dus, dus ben ik benieuwd welke dan langer meegaan..

goedkope ledlampen zijn vaak een weerstand, seriecondensator en diode.

terwijl de duurdere dan een complete voeding hebben met gelijkrichting, schakelfet, transfo en elco.

zowel beide gaan ooit sneuvelen. die serie condensatoren verlopen uiteindelijk in waarde, en de elcos bij voedingen kunnen uitdrogen tot de voeding ermee stopt.

led filament daarentegen dat zijn vaak stukjes leds die op 75V draaien, en met zo een aantal in serie hangen ze direct op de 240V.
gelijkrichten zit je op een 300V en dat voeden op de leds.
of er één of andere manier van overspanningsbeveiliging is, weet ik niet. ik heb nog geenenkele led filament kapot gehad.

het principe van meerdere leds op lagere stroom pas ik ook al jaren toe.
een 1W led (3,2V 300mA) zet ik vaak op 100mA en zet er dan 2 of 3 parallel zo. dat geeft uiteindelijk meer licht dan die 1W led op vol vermogen en gaat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langer mee.

ik vermoed dan ook dat led filament waarbij ze dubbel zoveel filamenten zetten en uiteindelijk op 50% stroom, het langst zullen meegaan

Ik gok dat de Philips MASTER LED "Ultra Efficient" a.k.a. Dubai lamp een soortgelijk basic long life ontwerp hebben van filamenten met gelijkrichter.

Volgens Big Clive, vertaald in het Nederlands:

Blijkbaar geïnspireerd door de heerser van Dubai, sjeik Mohammad Bin Rashid Al Maktoum, die efficiëntere en duurzamere lampen wilde. Het geheim? Een normale ledlamp gebruikt een led-"filament" van 1 watt per stuk. De lampen in Dubai verbruiken ongeveer een kwart daarvan, wat betekent dat ze meer leds nodig hebben om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen, maar ze zouden langer mee moeten gaan en efficiënter moeten werken.

Na de helderheid en kleur van verschillende lampen te hebben onderzocht, scheurt [Clive] er een open en ontdekt een aantal verrassingen. De leds krijgen elk meer dan 200 V en het drivercircuit heeft veel paren componenten, mogelijk om de afmetingen klein te houden voor de hoge spanningen, hoewel het ook de betrouwbaarheid zou kunnen verbeteren, wist [Clive] niet zeker.

Door het vermogen te verlagen, kon [Clive] vaststellen dat elke ledstrip 21 leds bevat. Hij merkt ook enkele eigenaardigheden in de constructie op die de betrouwbaarheid en het gemak van de productie lijken te verbeteren. We weten niet zeker hoe dat zich verhoudt tot de constructie van conventionele lampen. Het circuit bestaat uit een bruggelijkrichter en een lineaire stroomregelaar met een MOSFET.

De lampen kosten iets meer, maar als je de waarschijnlijk lange levensduur meerekent, zouden de totale kosten op termijn redelijk moeten zijn. Al met al is het interessant dat er een mooi ontwerp is ontstaan, wat neerkomt op overheidsregulering. Natuurlijk hangt daar wel een prijskaartje aan: in ruil voor de ontwikkeling van de lampen heeft Philips de komende jaren het exclusieve recht om ze te produceren en te verkopen.

Ik heb hier eind 2019 4 Osram ST8A-EM 11.3 W/4000 K 900 mm buizen in de lift geplaatst. Gewoon met de ballast er nog tussen.

Deze lampen branden continu, dus ze zitten bijna aan 50.000 branduren.

Voor het geld echt prima buizen.

Op donderdag 15 mei 2025 13:13:58 schreef T-sec:
Ik gok dat de Philips MASTER LED "Ultra Efficient" ....

De eersten waren rommel, ik heb er meerdere gehad waar met geweld een luidruchtige 15cm lange steekvlam die ongeveer 5 seconden aanhield (da's lang!!) het einde van de lamp aankondigde. En die dingen waren nog duur ook. Sindsdien ben ik even klaar met Philips.

Op donderdag 15 mei 2025 07:44:26 schreef T-sec:
Philips heeft de MASTER LED "Ultra Efficient" serie ledlampen welke 50.000 uur mee moeten gaan.
Deze long life serie is ooit ontsproten uit de Philips Dubai lampen.

Die heb ik in een werkruimte. Prima lamp, maar de kleur is totaal niet geschikt voor een woonkamer. Erg groen.

op t werk de corepro van philips gehad die een 20.000 uur op de klok hadden toen de buizen langzaam steeds blauwer licht begonnen te geven, ellende voor goede kleurherkenning. die gelijk weer vervangen voor master buizen. er zaten een deel al master buizen die evenveel branduren hadden als de corepro maar nog steeds goed licht geven met een fijne cri. de cri was bij de corepro toch al minder vond ik. het zullen de laatste ledbuizen worden want de bakken zijn op na bijna 50 jaar.

Ik heb een 470 nF condensator in serie gezet met een ikea led lamp voor buiten, ik denk dat die eeuwig meegaat nu.

Op zaterdag 17 mei 2025 08:29:38 schreef Erik777:
Ik heb een 470 nF condensator in serie gezet met een ikea led lamp voor buiten, ik denk dat die eeuwig meegaat nu.

Wel even een hoogohmige lekweerstand erover zetten. Afhankelijk van op welk moment je hem in de fase uitschakelt, blijft er spanning op die condensator staan. En bij inschakelen kun je pech hebben dat die bij de netspanning optelt.

Verder zit er een waarschijnlijk (niet zeker) een stroombron in, die lamp geeft (als hij niet weerstand-gebaseerd is) constant vermogen. Dat betekent bij lagere spanning meer stroom! Voor de LEDs maakt het geen verschil, voor de switcher van de elektronica wel.

Bedankt voor de tip, het is een ikea Ryet peertje. De lamp brandt beduidend zwakker met de condensator in serie, zit er dan een stroombron in?

Zo'n stroombron is nooit perfect. Er zit waarschijnlijk of een seriecondensator of een lineaire stroombron in. Geen buck converter als stroombron.

Als hij zwakker brandt is het ofwel geen goede stroombron of de spanning is zoveel gezakt dat hij het niet meer genoeg stroom kan laten lopen. Het zou best wel eens levensduurverlengend kunnen zijn.

Het is heel eenvoudig te meten:
Meet de lamp zonder seriecondensator en meet hem met.

Als de stroom met seriecondensator kleiner is dan de nominale stroom gaat hij vast langer mee. Als de stroom hoger is, werkt de stroombron je tegen. Puur stroom meten, geen fase, cosinus of wat dan ook nodig.