Vanmorgen de knoop doorgehakt en het al jaren niet-werkende halogeen lichtbalkje (Isotronic 19986)onder de keukenkastjes vandaan geschroefd, verwachtend dat er een zekering (of meer) geknald was.

Balkje opengepeuterd, voeding (Shangyu ST-60) opengepeuterd: zekering is heel!?
Alles ziet er verder prima uit: nix oververhit, geen sluitingen, soldeerverbindingen OK...

Netsnoer erin, schakelaar om: ding doet het gewoon :?
Uit en weer aan: ding doet het niet.
Uit, even wachten, aan: soms wel, soms niet (meer niet dan wel).

Voordat ik me weer een hele dag ga bezighouden met het nereenigne* van het geval (schema zal waarschijnlijk niet online te vinden zijn) toch even hier vragen: klinkt dit bekend en weet iemand waar de fout zit?

Vervangen zou een optie kunnen zijn, maar (spoiler alert) de ruimte is erg beperkt: max 152x50x20mm (lxbxh)...

*) reverse engineeren

rare voeding? die gele condensator zit direct over de AC???

Waarschijnlijk een (serie)condensator die bijna op is.

Nope, onderdeel van het EMC-filter (gele C - trafootje)...
Die blauwe C (330n) fungeert als buffer C na de brugcel.

Is dat een halogeen trafo?

Veel meer dan verlopen onderdelen kan het eigenlijk niet zijn, C's zijn de eerste verdachte, gevolgd door de fusible (grijze) R's. En dan blijven de halfgeleiders over.

Hoort het te zijn, maar is nu vaak (maar dus niet altijd) een "hallo, geen trafo" :+

Uit ervaring weet ik dat een hoogohmige weerstand in dit soort circuits een starter-functie heeft, ik ga eens kijken of ik een 1/2W 220k weerstand onder handbereik heb; als die het niet is zal ik er toch aan moeten geloven...

... search in progress...
search unsuccesful.

Dat wordt dus een bezoekje aan de externe opslag en/of een avond werk om het schema uit te tekenen.

Op woensdag 21 mei 2025 10:35:30 schreef fcapri:
rare voeding?

Wat is er raar aan?
Het lijkt mij gewoon een 230vAC/50Hz naar 12vAC/100kHz(+) converter.

die gele condensator zit direct over de AC???

Ontstoring

Ali Led voeding, kun je de halogeentjes ook gelijk vervangen door LED want dat werkt op je elektronische trafo ook niet aangezien die een minimum belasting willen.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007360204699.html

Zitten R5 en R7 niet stiekem tegen elkaar? Is dat ene kleine elcotje nog goed?

Die startweerstand kun je waarschijnlijk in circuit nameten.

of een avond werk om het schema uit te tekenen.

Zelf zou ik eerst de 2 C's controleren die in serie staan met de primaire van de hf-trafo

https://nl.aliexpress.com/item/1005007360204699.html

Nice find, maar 22mm is wel onover the edge: ik heb maximaal 21.6mm beschikbaar...
Buiten dat, het is niet gegarandeerd dat LED vervangers ook passen in dit 'schetig kleine' armatuurtje:

LED conversie komt misschien nog wel een keer, maar het armatuurtje wordt zelden aangezet en dan nog maar voor een half uur max, geschat jaarlijks energieverbruik nog geen 1kWh.
Energie- en/of milieuwinst is er dus niet te halen...

!! STOP DE PERSEN !!
Na van alles te hebben bevoeld en bewogen start-ie nu elke keer (van de 15)...
Ik vermoed dat een visueel in orde soldeerverbinding toch niet helemaal OK is en zal de boel dus toch maar even doorsolderen.

Allen bedankt voor het meedenken.

ik heb ook zulke lampjes in mijn dampkap. heb ik 2 leds in gestoken en de voeding veranderd naar een 12V 18W led driver. de oude voeding gaf meer dan 13V en leds sneuvelden heel snel

Ik denk dat deze (200lm) er ook vast wel inpassen...:

die heb ik, die gaan SNEL kapot, reken 2weken, als ze op hogere spanning dan 12V draaien.

Op woensdag 21 mei 2025 13:29:33 schreef fcapri:
die heb ik, die gaan SNEL kapot, reken 2weken, als ze op hogere spanning dan 12V draaien.

Waarom zou je dat dan ook doen?... :+ (er staat '12v' op...)

omdat die halogeen voedingen meer gaven, en zeker met zulke lage belasting als 1W ledjes ipv 20W halogeen.

k denk zelf dat ik mijn 12V leddriver nog 1 of 2 serie diodes heb gegeven om de boel naar 11V te brengen.
gaan allesinds al maanden niet meer stuk nu

Deze gaan inderdaad heel snel stuk. Ik had er een tussen de standaard halogeentjes geïnstalleerd dus de spanning zal vermoedelijk niet veel te hoog geweest zijn en deze had binnen twee weken al de geest gegeven. Ook een in de auto als interieur verlichting gebruikt en die gaat al maanden goed.

Een goede halogeenvoeding levert meestal 11.5v...

Op woensdag 21 mei 2025 09:14:26 schreef fatbeard:
[..]soldeerverbindingen OK...[..]

Ik vind deze er anders echt niet oké uit zien. Bij dit soort slechte solderingen ook zeker opletten op haarscheuren in het koperlaagje, ik lijk delaminatie te zien, maar kan dat niet met zekerheid zeggen (kan ook hars/flux zijn).

Ook zie ik een Aishi elco. Daar heb ik ook niet zulke beste ervaringen mee...

Mijn diagnose is:

Als het een halfgeleider is, dan doet ie het niet "soms".

Idem met de fusible resistors.

D'r zijn verder weinig onderdelen die kapot kunnen.... (die hoogspannings-Cs zouden het gewoon moeten blijven doen en het ding blijft het meestal wel doen als die dingen stuk zijn. EMI-niet OK, maar het werkt wel gewoon).

Behalve de laagspanningselco. DAT ding is vaak onderbemeten en gaat vaak stuk. Ik verwacht 10uF 50V, maar kan het op de fotos niet lezen.

Wat nog wel defect kan raken in deze zelfstartende oscillators is de diac. Niet elk exemplaar start zo, maar als je er eentje vindt op de PCB kan je die eens proberen te vervangen. Je kunt er meestal wel zo een standaard BR100 in zetten.

De elco is natuurlijk wel verdacht, dat zijn slijtagecomponenten. Die Aishi elco's heb ik overigens best nog wel een goed woordje voor over. Ik zie ze vaak stuk, maar altijd op de plekken waar het een ware hel is voor elco's, zoals slechte ontworpen schakelende voedingen, de voet van een CFL of (zoals hier) in een afzuiger. Ik heb weleens een (elektrisch) goede uit een versleten CFL gehaald waar zelfs de wikkel het niet goed had doorstaan. Ze komen gewoon erg veel voor, en omdat ze goedkoop zijn zitten ze onevenredig vaak in slecht ontworpen producten.

Nooit LED's aansluiten op zo een elektronische voeding als deze! Die dingen genereren een met 100Hz gemoduleerde wisselspanning op enkele 10-tallen kHz met een RMS spanning van ongeveer 12V, maar een piekspanning richting de 40 a 50V. Voor gloeilampen is dat geen probleem, maar de meeste LED's zijn daar niet op gebouwd en sneuvelen dan tussen onmiddellijk en snel. Daar zit vaak een brugcel en condensator in en gaan veel meer stroom vreten dan bedoeld.

Voordeel van deze voedingen icm gloeilampen is de dimbaarheid. Ze geven de RF gemoduleerde spanning gewoon door en dimmen als een lamp op 230V. Dat stroomverbruik in een afzuiger is echt zo een drama niet, komt nog bij dat die laagspanningspeertjes rustig twee keer zoveel licht geven per Watt. Ik hoor ook zelden iemand over het bedroevende rendement van de motoren in de meeste afzuigers.

De merkvarianten van dit soort voedingen zijn ook niet heel groot of duur trouwens, moet je alleen even zoeken naar een plek waar de maten gegeven zijn. Beide Philips en Osram maken deze dingen. Deze is 100x40x22mm, maar afhankelijk van hoe het gemeten is kan het misschien passen.

D'r zit inderdaad een diac in, een DB3.
Die heb ik uitgesoldeerd en getest: hij gedraagt zich als een diac, en met een ΔV van ruim 6V voldoet-ie aan de specs uit de datasheet.

Die elko is uitgesoldeerd en nagemeten met een LCR meter op 120Hz: bleek 18u te zijn, dat ligt nog net binnen 20% tolerantie. Ter vergelijk een nieuwe elko van 22u nagemeten: ook 18u; toch maar die nieuwe erin gezet.

Het schema is nog niet compleet, hopelijk vanavond alles weer in elkaar en uitsluitsel of de patient nog leeft (de operatie is sowieso geslaagd).

probeer het eens simpel, haal 1 lampje eruit en probeer dan nog eens..

Wel... de operatie is geslaagd, en de patient leeft ook nog.

Het schema:

Wat ik alleen niet snap is die thyristor...
Gechecked met de datasheet: staat echt zo aangesloten. 8)7
Zelfs met gate en anode verwisseld (speciale uitvoering?) snap ik het niet...

Dat lijkt me een transistor, daarbij knijp je bij overstroom de eigen voedingsspanning naar de diac dicht.

-edit-
Een thyristor kan wellicht ook, dan sla je een periode van het net over, maar dan inderdaad wel A/G geswapped.

-edit2-

Prolly toch een torretje

bron: https://320volt.com/en/electronic-transformer-circuit-schematics-12v-h…

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]