Op dinsdag 3 juni 2025 11:45:34 schreef bprosman:
Even een terugkoppeling van mijn kant.
Het is de Wiha geworden, diverse draad-dikten geprobeerd en (tot nu toe) heel tevreden :)

Ik heb nog geen meer aderige kabel geprobeerd (buitenmantel).

[bijlage]

Dat lijkt zwaar op een nieuwere uitvoering van de oude AMP strippers.

Ik heb zelf na aanleiding van dit topic ook een extra tangetje besteld (da's niet helemaal waar ... ik was al langer aan het kijken naar een 2e)

En het is deze geworden:
https://www.amazon.nl/Knipex-Zelfinstellende-afstriptang-200-12/dp/B00…
Toen ik hem bestelde kreeg ik er nog 10E korting bovenop (geen idee hoe of waarvan) dus voor 49 euro ben ik een stripper rijker.

Ik was een beetje bang dat deze voor fijne draadjes misschien wat lomp zou zijn ... maar dat blijkt niet het geval. Ook dikker spul gaat prima, ik heb er enkel mee gespeeld tot 2,5mm2, voor lomper werk heb ik een stripper met ronde bekken.

Als ik er iets op moet aanmerken dan is het misschien dat het wieltje van de diepteinstelling bij grover gebruik (in de gereedschapkist donderen) wel eens een zwak punt zou kunnen zijn. Maar hier komt hij niet veel verder dan de werkbank.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Nog even een "fotografische terugkoppeling".

Van alles geprobeerd, van een stukje flatcable (2 aderig), stukje hele dunne coax, 3x0.75mm2, stukje LAPP kabel, tot en met 2.5mm2
De 3x0.75mm2 , daarbij moest ik de tang iets "losser" instellen daar anders de aderisolatie geraakt werd.

Grote blij :+

het is niet echt de bedoeling om kabel te strippen met dit soort striptangen, is ook duidelijk op de foto te zien. Risico op beschadiging van de geleiders is te groot.

Draad strippen doe ik met een kniptang of combinatie tang. Die automatische dingen vind ik erg lomp, en ik vind het niet fijn werken.Maar het is een slag, het is maar net wat je gewend ben.

Voor installatiewerk heb ik overigens deze, werkt ook prima :

https://www.elektramat.nl/knipex-combi-striptang-en-zijkniptang-vde-16…

Kun je ook zelf maken door de fase en de nul gelijktijdig door te knippen :+

Op woensdag 4 juni 2025 11:13:24 schreef Robbe de Smet:
het is niet echt de bedoeling om kabel te strippen met dit soort striptangen, is ook duidelijk op de foto te zien. Risico op beschadiging van de geleiders is te groot.

Vandaar mijn opmerking dat ik daar de tang wat "losser" voor moest zetten, andere kant was wel prima.

Vandaar mijn opmerking dat ik daar de tang wat "losser" voor moest zetten, andere kant was wel prima.

Dat heb ik inderdaad gelezen, ik blijf bij mijn standpunt. Het is niet de bedoeling met dit soort striptangen kabel (gelijk welke kabel het ook mag zijn) te ontmantelen. Natuurlijk doet ieder wat hij wil met zijn gereedschap.