De meeste huishouden hebben te grote internet aansluiting, doe je toch ook niet met elektriciteitaansluiting.
Nu kunnen we uit de voeten met 35A en 150Mb, maar over een paar jaar hebben we toch echt een 1kA huisaansluiting en een 1Gb internetverbinding nodig.
We moeten van het gas af en we willen met zijn allen sneller pnatuurfilmpjes in 8k en hoger downloaden
Volgens mij doe ik met mijn elektriciteitsaansluiting precies hetzelfde
Ik heb 3x25A, de keren dat ik werkelijk 75A gebruik zijn waarschijnlijk 0x per jaar
Dus die 1Gb internet wordt vaker gebruikt
@maus,
Als je elektrisch gaat rijden, dan ben je met 300+ pk toe aan een 1kA aansluiting. Je wil tenslotte snel en sportief optrekken met je elektrische auto en je wil hem vast vlot opladen.
Een 1Gbps internet aansluiting hebben en iets downloaden van bijv. archive.org is als een Ferrari hebben en stapvoets in een file op de plaats van bestemming zien te komen.
Op dinsdag 10 juni 2025 23:16:39 schreef ohm pi:
@maus,
Als je elektrisch gaat rijden, dan ben je met 300+ pk toe aan een 1kA aansluiting. Je wil tenslotte snel en sportief optrekken met je elektrische auto en je wil hem vast vlot opladen.
Laat mij maar lekker tuffen in m'n 1975' Citroën Dyane met 400cc en 22pk... kom volkomen ontspannen aan. Geen gehaast en gedram. Daar wordt m'n werkdag geen minuut korter van.
Op dinsdag 10 juni 2025 23:16:39 schreef ohm pi:
@maus,
Wat een aannames! 300 pk, m'n eigen fastned-station én een zware rechtervoet. Ik doe niet mee.
Gemiddeld gezien... regio afhankelijk wellicht (ik rij meermaals per dag ring Rotterdam op etc). Soms vallen dingen op. Maar uiteraard niet iedereen en ik generaliseer helemaal niet.
Het is gewoon marketing, de prijzen liggen op mooie intervallen en iemand die een beetje bewust met geld omspringt kiest de laagste of gemiddelde optie en is blij. Iemand die zichzelf lekker wil verwennen of gelooft dat 1Gbps een wereld van verschil gaat uitmaken voor zijn gezinnetje met kinderen onder de 12 in een huis met acht waardeloos geconfigureerde oude wifi-repeaters is ook helemaal blij.
Volgens mij heeft maar 20% van de aansluitingen 1Gbps in Nederland. Degene die het dagelijks echt gebruikt (bijvoorbeeld gamers die erg grote spellen downloaden of videomakers, -uploaders op bekabelde of snelle hardware) zal misschien 3% zijn.
4 of 8K videos zijn ook 'maar' 25 of 75Mbps. Bovendien kunnen apps van bijvoorbeeld Netflix heel slim je favoriete serie al iets vooruit downloaden zodat de nodige bandbreedte tijdens kijken weer wat geminderd wordt. Daarbij is het natuurlijk ook nog gecomprimeerd, veel beeldmateriaal op 8K zal prima doordobberen op 20Mbps.
Op dit moment hier op de camping moet ik me "behelpen" met 20/20Mbps, en eigenlijk valt me dat niet eens tegen, ik kan Netflixen, Videolanden , NL-Ziet'en zonder problemen en tegelijkertijd ook nog browsen en Onedrive bijwerken.
Tja, een seizoen "Flikken Maastricht" downloaden duurt even wat langer, maar hoef er niet bij te zitten. Vorige week hier gespeeld met Starlink (100-200Mbps) maar door de grote latency zou dit ongeschikt zijn voor gamers en "Direct message" programmas hebben de neiging vaak te reconnecten, ook niet handig tot rete irritant.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 10 juni 2025 22:42:02 schreef Thehof:
De meeste huishouden hebben te grote internet aansluiting, doe je toch ook niet met elektriciteitaansluiting.
Ik weet niet waar dat citaat in je screenshot vandaan komt, maar het is onzin van Facebookachtig niveau (vergelijk: in België kan iedereen een nieuwe auto betalen, kijk maar hoeveel kentekens er met een 1- beginnen *). Een bronvermelding zou leuk zijn.
Elke betaalbare internetverbinding is overboekt, bijvoorbeeld 1:20 of 1:50. Als je een lijn met gegarandeerd continu de genoemde bandbreedte wilt hebben dan betaal je je een slag in de rondte. Niet 20 tot 50 keer zoveel want er zit een basistarief in (dat vooral afhankelijk is van het aanwezig zijn van het kabeltje en niet van wat er overheen zou kunnen), maar wel genoeg dat je die lijn liever niet huurt als je hem niet echt nodig hebt.
In tegenstelling daartoe is een elektriciteitsaansluiting in principe niet overboekt. Als iedereen in de straat tegelijk langdurig 35A trekt zou de spanning hooguit 10% onder nominaal mogen zijn en er in theorie geen brand mogen ontstaan in oude moffen of in het trafohuisje. In de praktijk neemt die kans wel toe... En voor een zwaardere aansluiting heb je daarwerkelijk dikker en meer koper naar de meterkast nodig.
*) Oefening voor de lezer waarom dat niet klopt.
Op woensdag 11 juni 2025 00:32:26 schreef maartenbakker:
in België kan iedereen een nieuwe auto betalen, kijk maar hoeveel kentekens er met een 1- beginnen.
Denken NL-ers dat?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk voornamelijk hetzelfde soort Nederlanders dat op Facebook het soort berichtjes post waar de TS een screenshot van heeft. Volk dat elkaar zonder nadenken napraat of loopt te trollen en over het algemeen vrij 'simpel' is zoals we dat hier noemen.
Waarmee ik niet zeg dat de TS daar bij hoort; hij is juist zo verstandig om hier te komen vragen of het wel klopt/waarom het wel of niet klopt of op andere manier input te zoeken van kenners.
Off topic: Ik neem aan dat de meeste Nederlanders die ueberhaupt wel eens naar een kenteken kijken, weten dat het kenteken in België niet bij de auto hoort maar bij de chauffeur. En zoals ik het begrijp, is dat het verloop van kentekens sneller gaat dan natuurlijk verloop. Als je niet persé je eigen kenteken wilt behouden en je niet eerst je oude auto verkoopt voordat je de nieuwe op kenteken zet, dan krijg je bij elke wisseling van eigenaar een nieuw kenteken.
Off TOPIC:
Op woensdag 11 juni 2025 02:00:23 schreef maartenbakker:
Als je niet persé je eigen kenteken wilt behouden en je niet eerst je oude auto verkoopt voordat je de nieuwe op kenteken zet, dan krijg je bij elke wisseling van eigenaar een nieuw kenteken.
Samengevat zo:
Kenteken behoort eigenlijk bij diegene die het voertuig ingeschreven heeft, meestal inderdaad de eigenaar of chauffeur, maar niet noodzakelijk, kan ook een bedrijf of dochterlief zijn. Bij echtscheiding veroorzaakt dit soms problemen, eigenaar kenteken is niet de eigenaar van het voertuig (factuur).
Kenteken gaat nooit naar iemand anders. Normaal schroef je dat gewoon op je nieuwe auto en bel je de verzekering. Rest volgt automatisch. Wil je een nieuw kenteken dan moet je dat doelbewust aanvragen, komt nooit automatisch en gaat ook nooit met de auto mee, tenzij je heel, heel domme dingen doet (en ja die mensen bestaan en zijn dan verbaasd dat ze 2 maanden later 500€ aan verkeersboetes in de bus krijgen) Wil je van het oude af dan moet je letterlijk die plaat naar de DIV sturen, pas dan ben je er van af. Anders zit je met twee kentekens.
Internet? Glasvezel 1 gb/s
Elektra? 3x 40A
Auto's? De kleinste is 2.7 L, de andere 2.9 (2x), 3.5 (2x), 3.8 en 4.6L
Tja,overkill? Of hobby??
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Internet? 4G verbinding
Elektra? 3x 35A
Auto's? De kleinste is 1.1 L (2x), de andere 2.0 (2x), 3x benzine 1x diesel (leeftijd tussen 1965 en 2014)
Maartenbakker heeft hier de meest steekhoudende beschouwing.
Vroegah, in de tijd van UPC kabel-internet, merkte je het nog wel eens als iedereen in het blok tegelijk aan het internetten was. Inmiddels zijn de snelheden dusdanig hoog dat de overboeking van de verbinding niet meer echt merkbaar is.
Waar je dat wel merkt is mobiel. Bij grote evenementen merk je het wel. De oplossing - 5g microcellen op 47GHz ofzo - is al bedacht maar nog niet geimplementeerd.
Ik vind dat de nederlandse elektriciteitsaansluitingen niet echt overkill zijn. Ik zit geloof ik op enkelfase 35a, en als ik op 4,5kW aan het koken ben (vaak zo tijdens het wokken en het opwarmen van een pan water voor rijst/mie, doch de volle 7kW met alle vier de pitten tegelijk gebruik ik nooit), zou ik dat kunnen overschreiden als de wasmachine toevallig net aan het aanwarmen is en ik tegelijkertijd de magnetron aanzet om broccoli te stomen.
Auto's in Nederland zijn een tweesplijt. We hebben héél veel autootjes die als speelgoed/stadsautootjes beschouwd worden, en vrij veel compacte hybrides. Die hebben zat vermogen om de 130 te halen zonder daarbij vrachtwagens in de weg te zitten op de invoegstrook, maar niet echt veel over.
Daartegenover staat dat wij onredelijk veel achterlijke (d.w.z. die dingen waar je een trapje voor nodig hebt om onder de motorkap wat te kunnen doen, niet de pickups van normaal formaat van zeg pre-2005 die ze ooit maakten) amerikaanse pickups hebben, teveel duitse luxe-SUVs enzvoorts.
Nederland staat helaas bekend om het feit dat hier nogal wat van die amerikaanse compensatiemobielen rondrijden. Het formaat daarvan vind ik overigens hinderlijker dan het motorvermogen. Ik kom ze altijd tegen met één set wielen op de stoep. Of het nu de zijwielen of de achterwielen zijn... En dan zélfs nog de trekhaak laten zitten zodat de voetgangers lekker hun schenen daaraan kunnen stoten.
Europese SUVs zie ik meestal wel netjes geparkeerd, maar de lieden in de amerikaanse wagens dus zeer vaak niet.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Klopt, toen ik in Den Helder lag stond de paal wel wat verder en konden we het effect van evenementen en stapavonden duidelijk merken in de prestaties van ons internet.
Op een zodanige manier dat tijdkritische toepassingen (bankieren en zo) niet bruikbaar waren op dergelijke momenten.
mvdk
Golden Member
Nou. Waar ik nou zit hebben we internet via antennes. Niet via het cellphone netwerk, maar een private company. Ik weet nog steeds niet welke snelheid er beschikbaar is. Ze kijken ermee tv, 3 kinderen gamen op hun foon.
Koken en wassen vraagt een beetje aandacht, we hebben maar 20A.
Raar vergelijk in dat tabelletje, echt weer iets voor de (a)sociale media.
1000 Ampere betekent dat je tot 1000 Ampere kan belasten.
1 Gbps is een theoretische snelheid die je kan halen. maar zegt totaal niets over de werkelijke snelheid.
Die wordt grotendeels bepaald door de upstream van de (web) server waar je mee contact,en die hangen echt niet allemaal aan een hele snelle verbinding.
En dan de inrichting van het netwerk bij de gebruiker.
Een modem, daar achter het hele huis volgeplempt met Wifi accespoints .
Alles wat maar enigszins "op internet kan " is daar op aangemeld.
Op woensdag 11 juni 2025 08:05:27 schreef mvdk:
Nou. Waar ik nou zit hebben we internet via antennes. Niet via het cellphone netwerk, maar een private company. Ik weet nog steeds niet welke snelheid er beschikbaar is. Ze kijken ermee tv, 3 kinderen gamen op hun foon.
Koken en wassen vraagt een beetje aandacht, we hebben maar 20A.
speedtest.net, dan weet je het.
Wij hebben gewoon 100Mbps nog koper, werkt prima. Wij hebben er genoeg aan, alles werkt prima. 
Ligt wel glasvezel hier, maar is mij te duur, plus dat we de snelheid niet nodig hebben. Misschien komt dat ooit nog eens, maar voor nu prima.
Netaansluiting is hier 1 X 35A.
Op dinsdag 10 juni 2025 22:53:05 schreef ohm pi:
Nu kunnen we uit de voeten met 35A en 150Mb, maar over een paar jaar hebben we toch echt een 1kA huisaansluiting en een 1Gb internetverbinding nodig.
We moeten van het gas af en we willen met zijn allen snellerpnatuurfilmpjes in 8k en hoger downloaden
Je bedoelt het natuurlijk niet serieus, maar een gemiddelde gasaansluiting is 6m3/u. 1 kuub gas levert ongeveer 10kWh warmte, dus 1:1 vervanging betekend dat je 60kW, ongeveer 3x80A nodig hebt.
Maar als je die 60kW warmte uit een warmtepomp met cop=4 haalt, dan heb je aan 20kW, oftewel 3x25A al genoeg.
Natuurlijk, daar komt je gelijktijdigheid met je kookplaat en laadpaal bij, maar 1kA is wel heel ruim bemeten.
Hier verkrijgbaar 1 Gbit/s via KPN maar ook andere aanbieders kunnen meeliften. Ik heb voldoende aan 100Mbit/s up en down en Ziggo hoewel aanwezig, komt er hier niet in. No way!
Ik ga eind deze maand over op Odido 5G maandelijks opzegbaar. In geval van maleur zit ik weer snel op glas. Sowieso is regelmatig switchen een must anders betaal je de hoofdprijs. Kortingen voor ouwe klanten zijn miniem.
Electra och ik zit op paar tientjes per maand. No big deal. En gas koken gaat eruit, wat ik amper gebruik in het dagelijks leven, iets met buiten de deur........ Electra fornuis of kookplaat is gratis na de flat renovatie in dit jaar. ook hier geldt, dat zal miniem gebruikt worden. Gas verwarming? Zit erin en wordt collectief afgerekend zit zo'n meter op elke radiator. Maar ik betaal alleen vastrecht aan de beheerder en heb geen verbruik. Doe de verwarming plaatselijk op netstroom.
Warm douche en afwaswater gaat zometeen via een elektrische boiler die gaan ze volgende maand plaatsen. Telefoon gaat via Odido en krijg korting als je daar ook dat 5G modem huurt, Klik en klaar heet die propositie. Er is al wat ervaring mee opgedaan zie bijv. Tweakers net. Ik zit bij een rustige BTS (4/5G paal) dus lekker snel up en down.
Auto ja, dat is leuk omdat dat een hobby is dus via Maastricht ect dit kikkerland verlaten en de Europese wegen onveilig maken in een benzine BMW 320i en lekker sturen door mooie landschappen met nog mooier weer. Rond 6 uur een hotelletje pakken en met de laptop lekker op bed leggen <sic> en de volgende dag weer up en de nieuwe route rijden. We zien wel waar de wind mij naartoe blaast
En als de vaart eruit is soms na twee weken, soms na 2 maanden richting NL. Maar hé ik ben een ouwe man aan het worden en pak wat mee wat er nog te pakken valt
Zo nu een andere nieuwe woning bezichtigen met uitzicht op het van Harinxmakanaal. Kijken of dat wat is. Bye!! edit: niet gedaan