Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ze hebben vandaag de CV ketel vervangen, was Vaillant, nu Remeha Tzerra Ace-matic 28c. (what's in a name?
)
Nu hebben ze er een standaard thermostaat aan gehangen. Oude had een Chronotherm 3 OT, dus niet echt een vooruitgang.
Je moet nu 's avonds handmatig de knop draaien war je natuurlijk vaak vergeet... 
Ik zei tegen de monteur: "opentherm zal daar toch ook wel op werken?".
Antwoord: "nee, dat werkt niet. staat wel in de handleiding dat OT gesupport wordt, maar ons is het nog niet gelukt met een Chronotherm"
(zegt dat iets over de ketel of over de monteurs?)
Is dat echt niet mogelijk?
Remeha heeft tegenwoordig een R-bus, zover ik begrepen heb is dat elektrisch hetzelfde als opentherm, alleen het protocol is (deels?) anders.
Ik heb op een oudere tzerra (niet-ACE) daar gewoon een OT thermostaat aan kunnen knopen, zelfs met een OTgateway er tussen.
Dus ik zou zeggen .. gewoon proberen, er kan in ieder geval niets stuk.
Mocht dat echt niet werken dan staan er genoeg Remeha thermostaten op MP voor een prikje van de nieuwprijs, de nieuwste variant met R-bus is volgens mij de eTwist.
[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een aan/uit thermostaat pikt ook vrijwel elke ketel nog gewoon dus dat kan ook nog. merk dat overigens vaker, men koopt nieuwe ketel maar cv boer vervangt de thermostaat door een standaard ding zonder klokfunctie zodat je er op achteruit gaat. in sommige gevallen verkopen ze er dan wel een klok versie bij maar voor een paar honderd meerprijs.
Destijds heb ik een Remeha thermostaat aan mijn warmtepomp gekoppeld.
De WP is van het type aan/uit. Ik heb middels een pic microcontroller de opentherm communicatie opgezet.
De Remeha thermostaat bleek een aantal 'vreemde' OT-codes te sturen, die moeten beantwoord worden met de juiste antwoorden anders komt er een foutmelding en werkt de thermostaat niet.
Remeha stopt er blijkbaar z'n eigen (vage) OT-codes bij in.
Op dinsdag 17 juni 2025 17:29:25 schreef testman:
een aan/uit thermostaat pikt ook vrijwel elke ketel nog gewoon dus dat kan ook nog.
Dat kan, maar wil je niet.
Modulerend is een stuk efficiënter stoken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Oude Chronotherm III opnieuw aangesloten, en werkt prima... ('monteur' van Feenstra zei "gaat niet werken"...
)
Die 3 is heel erg aan/uit ja, daar hoor je het relais ook duidelijk in schakelen.
De Chronotherm Modulation is volgens mij de enige chronotherm-achtige die moduleert.
Arco
Special Member
testman
Arco
Special Member
Een niet gerelateerd vraagje:
De ketel schijnt standaard in 'comfort mode' te staan (tapwater wordt dag en nacht op temperatuur gehouden)
Dat kun je aan en uitzetten maar ik kan in geen enkele handleiding vinden hoe dat dan zou moeten...
In rust verstookt de Remeha in comfort mode 37 m3 gas per jaar, da's toch wel wat kras. Bij de oude Vaillant was uit ook uit: 0 m3.
Hoe zet ik die boel uit?
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
https://edge.sitecorecloud.io/bdrthermea1-platform-production-864a/med…
In de handleiding vind je parameter DP200, wellicht dat die hieraan gerelateerd is
Arco
Special Member
Dank beiden,
Ik ga het uittesten of het werkt. De handleiding is ook nogal cryptisch: Die zegt dat je de (niet bestaande) toetsen F3 en F4 moet indrukken...
(op de toetsen staat '+' en resp 'Enter'...
)
Op mijn Remeha Avanta Ace van een paar maanden oud werkt het als volgt:
- druk op een willekeurige toets
- druk tegelijkertijd op + en de 'enter/return' toets (de rechter toets) en laat dan los
- dan zie je bovenin het schermpje een horizontaal symbolen menu
- gebruik de + toets om naar mannetje te gaan, druk dan op enter
- gebruik de + toets totdat DP200 op scherm staat, druk op enter
- gebruik de + toets totdat waarde is 2, druk op enter
- druk op R toets totdat het hoofdscherm er staat
En die ketel werkt prima met een Chronotherm 4 modulerend. Monteurs vonden het ook goed. Werkte meteen zonder gedoe.
testman
niet zelden moet dat in het servicemenu gedaan worden. daar kun je wel meer aanpassen, oa het max stookvermogen van de ketel wat standaard meestal op max 75% staat. voor de tapspiraal word wel het volle vermogen gebruikt.