Hallo
Heb een zwembad rolluik. Daar is mijn regelunit van stuk.
Heb nu alleen een 24 Vdc motor die twee kanten op kan lopen, als ik de draden omwissel
2 draden grijs en rood voeding, overige draden van kapotte regelunit.

Er is een sleutelschakelaar die automatisch terugveerd, voor de motor links en rechtsom te laten lopen
Heeft 4 aansluitpunten. Boven 2 nummer 4
Onder 2 nummer 3

Heb voeding 24 Volt , 2 draden blaauw en rood.

Zou graag een regelunit hebben die mijn motor met de sleutelschakelaar 2 kanten op kan laten lopen. Met wifi mogelijkheden, automatisch stop.

niet zo spannend, laat die schakelaar 2 relais schakelen. elk relais laat je de plus en min naar de motor andersom schakelen. dan loopt het dek open/ dicht. maar let wel op, zonder de regelunit erbij zelf het einde in de gaten houden! anders stukken..

heb hier ook wel eens aan gesleuteld, klant belde het onderhoudsbedrijf, die hadden pas in november tijd, het was toen mei. dus maar een lapmiddel gemaakt.

Eigenlijk is het gewoon een soort van roldeur besturing. 2 relais, wat eindschakelaars en wat intelligentie. Kun je zelf programmeren of zoek je wat kant en klaar's?

Is de regelunit niet gewoon te repareren?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Op zondag 6 juli 2025 20:04:39 schreef fred101:
Eigenlijk is het gewoon een soort van roldeur besturing. 2 relais, wat eindschakelaars en wat intelligentie. Kun je zelf programmeren of zoek je wat kant en klaar's?

Nee zit helemaal ingegoten in een soort gel.

Zelf programmeren is een optie, maar iets kant en klaar is niet verkeerd. Kan wel met hulp alles aansluiten, maar ben geen expert. Heb moeite om het juiste materiaal te kiezen
Er zijn zoveel relais te koop bij o.a Alie. , dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Zou graag hierbij hulp krijgen.

Op zondag 6 juli 2025 20:04:39 schreef fred101:

Nee zit helemaal ingegoten in een soort gel.

Zelf programmeren is een optie, maar iets kant en klaar is niet verkeerd. Kan wel met hulp alles aansluiten, maar ben geen expert. Heb moeite om het juiste materiaal te kiezen
Er zijn zoveel relais te koop bij o.a Alie. , dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Zou graag hierbij hulp krijgen.

De ESP32 https://nl.wikipedia.org/wiki/ESP32 heeft wifi aan board. Je kunt hem programmeren en daarmee twee relais aansturen en de status van de eindschakelaars uitlezen. De relais moeten 24V kunnen schakelen, geschikt zijn voor schakelen van motoren en voldoende stroom kunnen doorgeven. De spoelspanning hangt af van wat je voor spanningen voorhanden hebt. Er zijn vast kant en klare relais boards voor de ESP te krijgen. Dat zullen kleine relais zijn maar daar stuur je dan de zware motor relais mee aan.

Geen idee wat Ali heeft, dat is niet mijn ding maar er zijn er hier genoeg verslaafd aan Ali die daar de weg weten te vinden tussen "onbruikbare zooi" en "werkt nog net min of meer een tijdje" :-)

Op zondag 6 juli 2025 23:27:29 schreef fred101:
De ESP32 https://nl.wikipedia.org/wiki/ESP32 heeft wifi aan board. Je kunt hem programmeren en daarmee twee relais aansturen en de status van de eindschakelaars uitlezen. De relais moeten 24V kunnen schakelen, geschikt zijn voor schakelen van motoren en voldoende stroom kunnen doorgeven. De spoelspanning hangt af van wat je voor spanningen voorhanden hebt. Er zijn vast kant en klare relais boards voor de ESP te krijgen. Dat zullen kleine relais zijn maar daar stuur je dan de zware motor relais mee aan.

Geen idee wat Ali heeft, dat is niet mijn ding maar er zijn er hier genoeg verslaafd aan Ali die daar de weg weten te vinden tussen "onbruikbare zooi" en "werkt nog net min of meer een tijdje" :-)

Als ik ga googelen esp32, kom ik verschillende modules tegen, ook van Ali
Welke is nu geschikt voor mijn situatie.

Op zondag 6 juli 2025 19:19:52 schreef testman:
niet zo spannend, laat die schakelaar 2 relais schakelen. elk relais laat je de plus en min naar de motor andersom schakelen. dan loopt het dek open/ dicht. maar let wel op, zonder de regelunit erbij zelf het einde in de gaten houden! anders stukken..

heb hier ook wel eens aan gesleuteld, klant belde het onderhoudsbedrijf, die hadden pas in november tijd, het was toen mei. dus maar een lapmiddel gemaakt.

.

Dus ik moet een regelunit met 2 relais hebben. Maar welke regelunit en 2 relais met wifi is geschikt voor mijn situatie. Het liefst in een module

Zoiets als dit denk ik, als de relais te iel zijn voor jouw motor dan kun je met deze relais die zware aansturen. https://www.antratek.nl/wifi-esp32-module-with-2-relays
Hoeveel stroom trekt die motor?

Je moet zelf even uitzoeken of de ESP in een taal te programmeren is die jij kent. bv Python, C, C++ en dan de android kant natuurlijk, er is een app voor de ESP maar geen idee hoe dat deel verder werkt, ik ben meer van analoge electronica en reparatie.

Bedankt voor je antwoord. Dat ding van Ali kun je gebruiken voor wifi mogelijkheden. Maar zonder besturings relais motor werkt het niet, heb ik al geprobeerd.

Bij de eerste optie lees ik Het board heeft een voeding van 12V 1A nodig, Ik heb een voeding van 24 V.
Met een motor 24 VDC , trekt max. 10 A
En een 4 pens sleutelschakelaar
Ik ken geen van die programmeer talen. Daar zal ik ook mee geholpen moeten worden.

Je mag geen rolluik van een zwembad bedienen met wifi . Je hond zal maar net aan het zwemmen zijn en jij doet het rolluik dicht van op afstand zonder zicht op het bad . Je hond kan ook een persoon zijn ...

Dat is precies een van de redenen dat ik er niet van hou om ,welke besturing ook,te gebruiken zonder dat je er zicht op hebt. Dit hoeft niet draadloos te zijn natuurlijk, dit kan ook met bedrade besturingen gebeuren.Ik ben er eens een keer bijna voor ontslagen, omdat ik het niet wilde maken.

Mogelijk zit er een kapotte zekering in de regelunit.
Heb je; de omschakelaar(kruisschakelaar) al getest?
; eventuele eindschakelaars getest?
Om te testen de mat half openen en dan de beide kanten op proberen.

Op maandag 7 juli 2025 10:07:12 schreef Lead Acid:
Je mag geen rolluik van een zwembad bedienen met wifi . Je hond zal maar net aan het zwemmen zijn en jij doet het rolluik dicht van op afstand zonder zicht op het bad . Je hond kan ook een persoon zijn ...

Op te lossen met een WiFi camera :+

Onveilige situaties kun je altijd hebben, je moet wel je verstand blijven gebruiken. Zowiezo is een zelfbouw zwembaddek besturing een risico zeker wanneer die in elkaar gezet wordt door iemand die aangeeft er geen kennis van te hebben: door een fout of sluiting kan het dek spontaan dichtgaan met badgasten in het bad.

Op maandag 7 juli 2025 11:07:40 schreef KGE:
[...]

Op te lossen met een WiFi camera :+

Onveilige situaties kun je altijd hebben, je moet wel je verstand blijven gebruiken. Zowiezo is een zelfbouw zwembaddek besturing een risico zeker wanneer die in elkaar gezet wordt door iemand die aangeeft er geen kennis van te hebben: door een fout of sluiting kan het dek spontaan dichtgaan met badgasten in het bad.

Handig bij regen, anders worden ze zo nat.. O-)

Weet dat er risico s aan een zelfproject kleven. En afstandbediening is hier legaal, mits onder toezicht.
Bedankt voor deze waarschuwingen .
Maar laten we niet uitwijken. Mijn vraag is denk ik duidelijk. Hoop adviezen te krijgen waar ik verder mee kan.

Ik zou denk gaan voor een shelly met 2 relais, een voor vooruit en 1 voor achteruit.

En dan zo een shelly:
Dan kun je de sleutelschakelaar aansluiten, en je kunt via Wifi aansturen, en je kunt een max puls-tijd instellen.

Zie : https://shelly-cloud.nl/producten/shelly-plus-2pm/

Op maandag 7 juli 2025 23:55:42 schreef deKees:
Ik zou denk gaan voor een shelly met 2 relais, een voor vooruit en 1 voor achteruit.

En dan zo een shelly:
Dan kun je de sleutelschakelaar aansluiten, en je kunt via Wifi aansturen, en je kunt een max puls-tijd instellen.

Zie : https://shelly-cloud.nl/producten/shelly-plus-2pm/

Ik heb een shelley plus 2 pm. Maar deze heeft een besturings relais nodig, omdat hij de motor niet de andere kant op kan laten lopen..

Dekees, welke twee relais, of bridse relais, zit je aan te denken, en wat is het aansluitschema voor
Motor 2 draden 24Vdc,
10 A.
Sleutelschakelaar 4 pins
24 V ,voeding
Shelley

[Bericht gewijzigd door Johnnydoe op (15%)]

De elektrisch oprollende (en afrollende) zwembaddekken die ik ken hebben helemaal geen eindschakelaars. Zou ook knap ingewikkeld zijn met een dek wat op het water drijft. Die "besturingen" die ik ken hebben een "domme" omwentelingenteller met een open tellerstand en een dicht tellerstand, En ja, helemaal nauwkeurig is dat niet dus soms moet dat bijgesteld worden.

Op maandag 7 juli 2025 11:14:18 schreef mel:
[...]Handig bij regen, anders worden ze zo nat.. O-)

Nu gaan die dekken niet zo heel hard open en dicht maar het zal niet de eerste keer zijn dat een dek "dicht" ligt en er een (klein) kind onder schiet en verdrinkt. Een volwassene krijgt dat nog wel opgetild

Op dinsdag 8 juli 2025 00:21:56 schreef bprosman:
De elektrisch oprollende (en afrollende) zwembaddekken die ik ken hebben helemaal geen eindschakelaars. Zou ook knap ingewikkeld zijn met een dek wat op het water drijft. Die "besturingen" die ik ken hebben een "domme" omwentelingenteller met een open tellerstand en een dicht tellerstand, En ja, helemaal nauwkeurig is dat niet dus soms moet dat bijgesteld worden.

Wil je er meer over vertellen, hoe ik mijn wens kan fixen

Op maandag 7 juli 2025 10:07:12 schreef Lead Acid:

Beetje camera doet wonderen.

Op dinsdag 8 juli 2025 00:23:55 schreef bprosman:
[...]
Nu gaan die dekken niet zo heel hard open en dicht maar het zal niet de eerste keer zijn dat een dek "dicht" ligt en er een (klein) kind onder schiet en verdrinkt. Een volwassene krijgt dat nog wel opgetild[/quote

Bedankt voor je waarschuwing, zal er alert bij zijn.