hardbass
PE2BAS
Hallo,
Ik merk dat ik steeds meer SMD-onderdelen in mijn bezit heb. Nu zitten die voornamelijk allemaal in plastic zakjes, maar dat organiseert niet zo lekker. Hebben jullie tips wat wel en niet goed werkt om te kopen?
Zelf zit ik aan dit te denken:
https://aidetek.com/
Alleen weet ik ook niet zo goed of je de bakjes, die in het doosje zitten, te mixen en mengen zijn. Voor klein spul maakt dat niet zo uit, maar het zou ook wel mooi zijn als er een rits elko's in zoon bakje past.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die van Aidetek zijn heel fijne doosjes, heb ik al een paar jaar zonder problemen. (zijn vaste bakjes, dus omruilen kan niet)
Ik heb wel voor de niet-antistatische (grijze) versie gekozen. Ze zijn er in diverse configuraties.
(de antistatische versie is zwart en dat is heel lastig en irritant om zwarte onderdeeltjes terug te kunnen vinden...
)

OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Ja, dat zijn handige bakjes. Ik kan niet goed zien of de bakjes individueel uitneembaar zijn. Ik zou dat aanbevelen.
Het is handig bij het herindelen wanneer er bijvoorbeeld tussenliggende waarden toegevoegd moeten worden - de bakjes kunnen dan eenvoudig een plaats opschuiven zonder alles leeg te hoeven halen en bij het assembleren hoef je niet de hele kist op tafel te zetten maar enkel de bakjes die je nodig hebt. Tevens kan je ze dan rond je print zetten wat de overbruggingslengte verkort.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Losse bakjes zijn (ik weet het uit ervaring
) minder handig. Je laat ze eerder vallen of stoot ze om, grote bak heeft dat veel minder.
Ik heb het gehad met een doosje van 2x2x2cm waar 5000 c'tjes in zaten van 10nF en op de grond viel. Dan helpt nog maar één ding: de stofzuiger...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik heb er velen van deze in de 4 verschillende maten. Ze zijn ook nog eens verkrijgbaar in verschillende kleuren. Ze zijn onderling combineerbaar.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik gebruik deze, ze schuif ze in elkaar, bijvoorbeeld 5 x 5
https://nl.aliexpress.com/item/32978148608.html?spm=a2g0o.order_list.o…
nonius
set SCE to AUX.
Dan helpt nog maar één ding: de stofzuiger...
Kleine tip: bevestig een oude panty in de zuigleiding. Lucht gaat gewoon door de panty heen maar de SMD-componentjes blijven netjes achter.
Bij ESD-gevoelige componenten misschien niet de beste oplossing, maar bij weerstandjes en condensatortjes verwacht ik weinig schade.
Ik heb de SMD-componenten in doorzichtige filmbusjes gedaan. Hier in de buurt zit een foto ontwikkellab waar ze oude, analoge films ontwikkelen en afdrukken. Ben daar een keertje binnengestapt, m'n probleem uitgelegd en een kwartiertje later stapte ik met 3 grote vuilniszakken vol lege, doorzichtige filmbusjes naar buiten 
Alle weerstandjes zitten ondertussen in de filmbusjes, netjes geordend naar waarde (E24 reeks, naar ik meen) met labeltjes er op.
De volgende stap is om er een wandrekje voor te maken, zodat de busjes allemaal overzichtelijk op de pak staan. De gevulde filmbusjes zitten momenteel allemaal nog in een grote doos.....
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 12 juli 2025 16:46:56 schreef marcob:
Ik gebruik deze, ze schuif ze in elkaar, bijvoorbeeld 5 x 5
https://nl.aliexpress.com/item/32978148608.html?spm=a2g0o.order_list.o…
Ik schuif ze als 1x5 aan elkaar en dan passen er 2 ruitjes van 5 = 10 in een raaco lade. Het fijne van deze vind ik dat je ze los kan halen, ze stabiel staan en je er goed met een pincet iets uit kan halen. En omdat ze in een raaco lade passen dan kan ik ook componenten in de kastjes meer bij elkaar houden. Dus de diodes gewoon bij de diodes. Dit omdat ik toch ook veel th hebt en ik het makkelijker vind als het gewoon bij elkaar zit.
Het SMD bakje is wel vrij groot, maar dat heeft ook als voordeel dat je een fatsoenlijke sticker erop kan doen met wat erin zit + de SMD maat van het onderdeel.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik gebruik een plastic opberg doos van zo'n 25x40cm waar ik een tussenschot van karton in heb gemaakt. Daar heb ik verdeel schotjes in gezet en daar zitten al de stijve donkergrijze doorzichtige zakjes in waar mouser en Farnell hun spullen in leveren (en ik heb 100 van die losse zakjes gekocht)
Ik heb zo verdeelschotjes bv opamps, fets, torren, timers, diodes , opto's, smps controllers etc. Twee rijen met zakjes in een doos en daar zit alles in muv 4000 en 74 serie IC's. Die zitten in een tweede doos waar ook through hole 4000 inzit in de 2e rij. Ik heb ook zo'n 2 rijen doos vol 74 through hole en een met een zelfde onderverdeling als de smd doos maar dan van die roze zakjes met zwart scvhuim erin waarin al mijn through hole IC's muv 4000 en 74 serie zitten
3 maten weerstand-sets heb ik in van die lab-monster dozen (kunststof blok met een berg kleine buisjes(8 rijen van 12) (bij de smd shop gekocht) Ik heb ook een vakjes doosje waar een aantal losse buisjes inzitten met condensators.
SMD elcos zitten in gewone vakjes doosjes.
Ik laat SMD componenten sowieso gewoon op de tape waarop ze geleverd worden zitten.
Die tape gaat dan in een ESD zakje, en de zakjes gaan gelabeld en op volgorde in een plastic bakje.
ESD zakjes koop je per 100 bij Mouser of Farnell. Neem wel de goede (gemetalliseerde) zakjes. Die roze zijn maar matig beschermend. Tenzij je van het oplossen van vreemde problemen houd 
Arco
Special Member
Ik persoonlijk vind dat gehannes met losse zakjes omslachtig en tijdrovend.
Met die Aidetek doosjes kun je de hele boel ook makkelijk meenemen indien nodig. (er zitten tot 144 vakjes in één doos...)
Ik had ook naar die van Ali gekeken, maar recenties gelezen dat ze snel kapot gaan...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik volg dit even, want het punt waar ik mee zit is niet zozeer het opslaan, als wel het ergens in opslaan EN er een duidelijke identificatie aan kunnen hangen wat het onderdeel is.
M'n weerstanden en C's zijn geen probleem, die zitten netjes in van die development-kit mappen van Yageo en Kemet en elke strip heeft een grote sticker met het artikelnummer er bij (en alles wat ik er zelf bij gekocht heeft wordt in gelijkende (maar zelfgemaakte) hoesjes op dezelfde manier geordend.
Het zijn de belangrijkere IC's en onderdelen met letter/cijfer codes en eventuele rand-onderdelen die ik er specifiek bij uitgezocht heb die ik maar moeilijk ergens op kan slaan zonder dat het een janboel wordt.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 12 juli 2025 17:32:40 schreef Arco:
Ik had ook naar die van Ali gekeken, maar recenties gelezen dat ze snel kapot gaan...
Als je daar gewoon normaal mee omgaat zou ik niet weten waarom ze snel kapot gaan. IK vind ze niet overdreven kwetsbaar.
Het in elkaar en uit elkaar is wel wat matig. Sommige zitten heel vast en anderen weer te los. En ze gaan wat krom staan als je een lange keten maakt. Maar dat vind ik zelf geen grote problemen en wat extra doosjes heb je toch wel. Dus als er 1 kapot gaat wissel je zo van doosje.
Het voordeel voor mij is dat ze in de raaco lade passen en dat ze niet te duur zijn.
Het nadeel is dat de kleinste nog te lomp zijn voor 0805 en kleiner. Kleinere doosje bestaan wel maar die zijn wat mij betreft te duur.
Ik persoonlijk vind dat gehannes met losse zakjes omslachtig en tijdrovend.
Die zip zakje krijg ik altijd maar moeilijk open. Als ik ze binnen krijg schuur of knip ik ze open en het gaat gelijk in een bakje. Hoewel ik het systeem van fred101 dan wel weer mooi vind. 
zo zal iedereen het toch wel op zijn eigen manier doen/
Arco
Special Member
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik heb ook lang geleden 1000 stuks van die laboratorium buisjes besteld. Die van 2 ml, kun je goed passieve componenten in kwijt. Deze liggen dan bij het betreffende vakje van true hole componenten. Deze kon je vroeger ook bestellen bij de SMDShop.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007129904938.html
Ik gebruik voor mijn nog niet zo grote smd voorraad zgn. centrifuge buisjes.
Per toeval ontdekt in de voorraad van mijn vrouw.
Een aantal afsluitbare doosjes met de 3D printer gemaakt zodat ik ze kan sorteren.
Kosten zijn minimaal, ik geloof nog geen 20 euro voor 1000 stuks.
edit: net te laat Marcob was me voor...
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op zaterdag 12 juli 2025 16:38:24 schreef Arco:
Losse bakjes zijn (ik weet het uit ervaring) minder handig.
Tegenspreken heeft weinig zin; alle ervaringen zijn natuurlijk welkom, kan TS zelf een keuze maken wat voor hem/haar werkt. Ik heb er nog nooit één omgestoten... 
Ik zet ze dan ook achter de print, dan zitten ze niet in je werkveld (en is omstoten praktisch onmogelijk) maar kan je ze wel gemakkelijk met de pincet direct uit het bakje pakken om 'm daarna eventueel te herpositioneren in het werkveld en te plaatsen.
Met losse bakjes schud je er ook gemakkelijk een paar in het werkveld als je er veel van moet plaatsen. Gehevel uit een vaste bak lijkt me dan onhandig met een grote kans dat ze vroegtijdig wegspringen.
Op m'n werk hadden ze platte bakjes - die kun je niet omstoten omdat ze breder zijn dan hoog. Door er slechts een enkele laag in te doen, pak je er makkelijk een component uit zonder daarna opnieuw te moeten herpositioneren wat een efficiëntere tijdsbesteding oplevert. Zoiets als deze https://nl.mouser.com/ProductDetail/Protektive-Pak/57016?qs=EU6FO9ffTw…
Ik laat ze (1206) ook op de tape zitten. Die knip ik dan wel in strips van 50 stuks, en dan schrijf ik de waarde op de tape zodat ik gemakkelijk de juiste waarde kan terugvinden.
benleentje
Golden Member
Ik heb er nog nooit één omgestoten...
Ik heb in mijn leven al zoveel omgestoten en daar ben je dan op een geven moment een keer klaar mee. Want er is een vastgesteld maximum aantal keren dat je iets kan omstoten. Of zou ik ervan geleerd hebben. 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zaterdag 12 juli 2025 17:32:40 schreef Arco:
[...]
Ondertussen al een 10-tal jaren in gebruik en vele tientallen. Heb zo de ganse E12 reeks weerstanden in 0603, 0805 en 1206 + nog vele andere zaken. Elke reeks weerstanden is een aparte 'blok'. Een ander blok zijn de gewone condensatoren. Een andere zijn de halfgeleiders. Zo ver ik me kan herinneren is er ooit 1 stuk gegaan.
Te groot vind ik ze zeker niet. Je moet er ook nog deftig iets kunnen uithalen. Bij SMD condensatoren zit je toch al snel aan een groter formaat.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zaterdag 12 juli 2025 20:26:31 schreef benleentje:
[...]Ik heb in mijn leven al zoveel omgestoten en daar ben je dan op een geven moment een keer klaar mee. Want er is een vastgesteld maximum aantal keren dat je iets kan omstoten. Of zou ik ervan geleerd hebben.
wat een zelfkennis ...
Maar ff zonder dollen: als het gevalleke dicht is kun je het omstoten tot je een ons weegt, er gebeurt erg weinig.
Okee, van drie hoog op een betonnen vloer zou een probleem kunnen zijn, maar ik mag toch aannemen dat je werkbank niet op de rand van het balcon staat...
Arco
Special Member
Zo plichtsgetrouw dat ik na elk gepakt onderdeeltje het doosje altijd meteen weer afsluit ben ik niet (wie wel?
)
Murphy doet altijd mee, ook met bestukken...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 12 juli 2025 18:29:02 schreef gghouweling:
Ik gebruik voor mijn nog niet zo grote smd voorraad zgn. centrifuge buisjes.
Per toeval ontdekt in de voorraad van mijn vrouw.
Een aantal afsluitbare doosjes met de 3D printer gemaakt zodat ik ze kan sorteren.
Kosten zijn minimaal, ik geloof nog geen 20 euro voor 1000 stuks.edit: net te laat Marcob was me voor...
[bijlage]
Op ‘printables’ staan ook allerhande handige rekjes voor eppendorf tubes
Ik heb er ooit een raaco-insert voor getekend: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2509733#2509733
(Eigenlijk kan het handiger met iets meer tussenruimte tussen de epjes, en iets dat printbaar is in vase mode. Dus de mijne is niet per se de beste, maar uiteraard link ik naar wat ik zelf gemaakt heb en zelf gebruik
)
hardbass
PE2BAS
Mooi van dit forum is dat iedereen altijd verschillende invalshoeken heeft, dat geeft een breder zicht op de mogelijkheden.
We hebben op het werk een soort lades met klepjes. Dat werkt ook aardig, maar is voor mij wat te groot. Mijn weerstanden en condensatoren heb ik ooit zoon 'smd boek' gekocht. Dat werkt aardig. Maar alle los gekochte componenten zitten nu in de antistatische zakjes waar ze in geleverd zijn.
Dat gedoe met die losse zakjes vind ik niets. Voornamelijk dat ik heel het doosje met zakjes door moet spitten om de juiste te vinden. Reels heb ik niet en ik verwacht die ook niet te kopen. Het is immers maar voor de hobby.
Lab centrifuge buisjes heb ik ook eerder gezien en even over na zitten denken. De houders zou ik makkelijk kunnen maken op mijn 3D-printer. Ik verwacht dat die bakken doosjes toch makkelijker zijn. Die bakjes die wij op de zaak hebben kan je makkelijk open wippen met je pincet. Dan hoef je niet telkens tussendoor nieuwe buisjes te openen.
Dan blijven er nog 2 opties over:
Die van Aidetek, mijn gevoel zegt dat deze kwalitatief beter zijn dan die van AliExpress. Dat heeft Arco nu ook bevestigd. Het nadeel is wel dat die dan niet te mixen zijn qua maten. Nu weet ik ook niet of dat echt een probleem gaat zijn. De losse alie bakjes kunnen dat wel, maar die zitten dan weer niet netjes in een kistje.
Voor alsnog heeft aidetek de voorkeur, voornamelijk omdat dit er kwalitatief goed uit ziet. Ik moet me nog wel even verdiepen in de verschillende smaakjes die ze hebben. Idealiter zijn de dozen zelf allemaal even groot mocht ik er later meer kopen. Ik denk dat ik er maar eens een bestel en zelf ga ervaren hoe ze zijn. Mocht ik te kort hebben, of andere formaten bakjes willen, dan kan ik er later nog een bestellen natuurlijk.
Bedankt voor de inzichten!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 12 juli 2025 16:38:24 schreef Arco:
Dan helpt nog maar één ding: de stofzuiger...
Oh. Ik pak dan altijd de sterke magneet. Maar de vraag is natuurlijk wel hoeveel niet-10nF condensatortjes er al lagen....