nonius
set SCE to AUX.
Nee ik ben arbeids ongeschikt door long covid.
Vervelend om te horen, Benleentje. Hopelijk boekt u de komende tijd toch vooruitgang. Beterschap/verbetering gewenst!
Zo'n modelbouwproject als dit is in elk geval wel iets waar men z'n technisch ei in kwijt kan....
benleentje
Golden Member
Op maandag 14 juli 2025 18:55:00 schreef Lambiek:
Een load-cel moet je in een brug plaatsen, wordt best een dingetje denk. Kun je niet beter een druksensor gebruiken, dan heb je gewoon een weerstand. Is denk een stuk simpeler.
Daar heb je tegenwoordig een IC voor de HX711 is er op ali ook als module.
En als je op ali een loadcell koopt dan is die als een 4 weerstanden in een brug gemaakt. Dat ziet er vrij simpel uit. Mechanisch ivm met draaibaar onderstel word nog wel een uitdaging om dat goed te krijgen maar daar heb ik ook wel ideeën over.
Uitgang is I2C, maar misschien moet je wel een I2C multiplexer gaan gebruiken..
Wel een mooi ding maar dat maakt me het nog moeilijker om het mechanisch goed te krijgen met een losse loadcell heb ik meer vrijheid.
DE HX711 is ook I2C. Het plan is toch al om per wiel unit een eigen SAMD21 / arduin controller te gaan gebruiken dus I2C heb ik genoeg. Elke wiel unit krijgt dan zijn snelheid hoogte en rotatie van de as mee.
Hopelijk boekt u de komende tijd toch vooruitgang.
Koel weer werkt een stuk beter voor me. Als veel mensen een winterdip zeggen te hebben voelde ik me meestal op mijn best. Hoewel ik ook niet echt van vrieskou hou, maar van guur herfst weer word ik wel blij.
Maar belangrijkste is toch gewoon ergens mee bezig zijn. Dus als het niet lukt om fysiek iets te doen kan je bv wel ideeën uitwerken. Hoewel dat ook wel een stuk moeilijker gaat.
Op zaterdag 12 juli 2025 19:07:42 schreef deKees:
PS er is geen enkele relatie tussen de stroom door de motor en de snelheid van de motor.De stroom is enkel afhankelijk van het te leveren draaimoment, dus de kracht op de as van de motor.
Wel kun je de motorspanning meten. Maar dan moet je de motor tijdens de meting even loskoppelen en dan over de klemmen de spanning meten. Die spanning is wel evenredig met de snelheid van de motor.
Tja, maar zoals al eerder is genoemd is de motorsnelheid (en / of het koppel) niet voldoende om die SPMT te besturen.
Op zaterdag 12 juli 2025 20:39:05 schreef HarmP:
[...]
Mijn Proxxon spullen gebruiken hele simpele fase-afsnijding PWM, daarmee laat de snelheid zich ook redelijk goed regelen.
[...]
Een optische decoder kan vrij nauwkeurig worden (met kwadratuur detectie), maar lijkt me ook prijzig worden bij 20 stuks.
Die Proxxons werken op 50Hz (uit het stopkontakt). Ik denk dat dat voor die SPMP niet zo handig is.
Optische decoders, (encoders misschien?), zijn o.a. te vinden in oude computermuizen (die met dat balletje).
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 15 juli 2025 04:30:08 schreef soldeersmurf:
[...]Tja, maar zoals al eerder is genoemd is de motorsnelheid (en / of het koppel) niet voldoende om die SPMT te besturen.
Waarom niet? Volgens mij is de motor snelheid het enige wat er toe doet. Als de stroom en de spanning van de motor weet dan kan ik de tegen EMK berekenen en dan weet ik de snelheid van de uitgaande as ook via een berekening.
Optische decoders,
Daar had ik het al over in mijn startpost. Echter kan ik niets aan de snelle kant van de motor bevestigen en de uitgaande as draait veel te traag.
Op dinsdag 15 juli 2025 15:54:33 schreef benleentje:
Volgens mij is de motor snelheid het enige wat er toe doet.
Waarom is die snelheid zo belangrijk voor je?
Als je het toerental constant wil houden onder belasting kun je gewoon IR compensatie toepassen toch?
benleentje
Golden Member
De snelheid op zich is niet zo belangrijk maar wel de relatieve snelheid van 20 motoren die als 1 geheel moeten werken. Ook wil ik in een cirkel kunnen rijden en dan moeten de binnen wielen langzamer dan de buiten wielen.
Achteraf dus de verkeerde motoren gekocht en moet nu iets verzinnen wat ik met mijn huidige motoren wel kan doen.
Ondertussen wel naar stappen motoren gekeken maar die zijn of te groot of hebben te weinig koppel.
onder belasting kun je gewoon IR compensatie toepassen toch?
Dat moest ik even opzoeken maar dat is bijna hetzelfde als het meten van de tegen emk. Dat staat nu ook op de lijst met ideeën
Eerste plan is nu om achterin de motor een gaatje te boren en daar een hall sensor er instoppen en kijken of er iets te meten valt. Nog even wachten tot ze binnen komen want ik had er geen liggen.
Maar voorlopig is mijn dank groot
en heb al weer een aantal ideeën die ik kan uitwerken maar dat heeft gezien mijn gezondheid en andere dingen die er ook moeten gebeuren even tijd nodig.
Op dinsdag 15 juli 2025 17:45:29 schreef benleentje:
Dat moest ik even opzoeken maar dat is bijna hetzelfde als het meten van de tegen emk. Dat staat nu ook op de lijst met ideeën.
En hoe denk je dat de regelaar werkt die je gevonden hebt. 
Op dinsdag 15 juli 2025 17:45:29 schreef benleentje:
De snelheid op zich is niet zo belangrijk maar wel de relatieve snelheid van 20 motoren die als 1 geheel moeten werken. Ook wil ik in een cirkel kunnen rijden en dan moeten de binnen wielen langzamer dan de buiten wielen.
Alle 20 motoren in serie zetten.
Dan loopt door alle motoren dezelfde stroom en is het koppel op alle wielen gelijk aan elkaar. Je hoeft dan ook geen zorgen te maken over draaicirkels en dergelijke. De verschillende tegen-EMK's worden vanzelf door alle motoren onderling uitgevochten.
Er is een klein probleempje.
Als één (of meer) motor(en) slipt/slippen, dan valt de totale aandrijving weg en op de slippende motor valt de volle aandrijfspanning.
Dit kan je ook weer oplossen door over elke motor een zenerdiode van iets meer dan een twintigste van de hoogste aandrijfspanning te plaatsen
MGP
LDmicro user.
Hier een PDFje hoe je een regeling berekend zonder tacho.
Gezien uw motoren niet echt veel stroom vragen kun je misschien een andere opamp proberen
Op woensdag 16 juli 2025 08:09:19 schreef MGP:
Gezien uw motoren niet echt veel stroom vragen kun je misschien een andere opamp proberen
Waarom een andere opamp? Die INA122 voldoet prima, de versterkingsfactor is makkelijk in te stellen via R6.
HarmP
Golden Member
Ik heb nog steeds een voorkeur voor regeling via PWM, omdat daarmee dit soort motoren erg langzaam kunnen draaien. Als de gemiddelde stroom (ruim) onder de nominale blijft kun je ook de spanning wel wat hoger zetten dan nominaal, waardoor je bij lage snelheid meer koppel overhoudt.
Adafruit heeft dit artikeltje online staan: https://cdn-learn.adafruit.com/downloads/pdf/improve-low-speed-perform…. Daarin worden een aantal DC motoren vergeleken met aansturing met PWM. Conclusie daar is dat voor deze klasse motoren een hele lage PWM frequentie de laagste snelheid mogelijk maakt.
Ik heb ook nog een ideetje voor een goedkope encoder voor de langzame kant, maar dat zal moeten wachten tot na de zomervakantie….
Bij Aliexpress kun je ook erg kleine stappenmotoren kopen met een haakse tandwielkast. Die dingen zijn gemakkelijk aan te sturen en ook nog eens best wel erg goedkoop. Bijgesloten foto is maar een voorbeeld, er is nog meer, en vergelijkbare motoren staan er ook voor een andere prijs.
En voor de DC motoren. Ik denk dat ik ook voor een maatje kleiner zou gaan. Zoek eens op N20.
Als je zoveel wielen on je karretje zet, heb je ook niet zo heel veel moment (koppel) per wiel nodig. Ik zou zelf gokken op minstens 120rpm voor de wielen. Ik ben het er helemaal mee eens dat je de HALL sensoren op de snelle as wilt. Maar ook voor de N20 kun je varianten kopen met een magnetische schijf achterop en HALL sensoren.
L293 is ook prehistorisch. Kijk eens naar de A4950 als motor driver. Dit is een H-brug in SOIC8 en doet ook ook een paar Ampere.
Voor de stuur inrichting kun je denken aan een "angular position encoder" gebaseerd op (ook) HALL sensoren, b.v. de: AS5048A maar er zijn zeer veel van dergelijke encoder IC's te koop tegenwoordig. In verschillende resoluties, I2C of SPI en andere verschillen.
De 28BYJ-48 die DeKees ook noemt is een van de goedkoopste, en ook best een leuk stappenmotortje. Door het kapje op te lichten en een printspoor te verbreken kun je ze ombouwen van unipolair naar bipolair. Daarmee heb je meer vermogen en betere controle. Het is tegenwoordig ook gemakkelijker met aansturen, omdat er vele IC's zijn om bipolare stappenmotoren aan te sturen. Er zijn wel veel varianten van de 28BYJ-48 Ze zijn er in 5V en in 12V (voor bipolair, kies altijd de motor met de laagste spanning). En ze zijn er met verschillende tandwiel overbrengings verhoudingen (1:16 en 1:62 (ongeveer) geloof ik). Soms zit er een slipkoppeling ingebouwd, en soms wordt dit overgeslagen. Ik heb ook eens een foto vergelijking gedaan bij Ali, en ik zag een aantal subtiele verschillen. Ik vermoed dat er minstens 8 fabrikanten zijn van dit type motor. Deze motor is zo goedkoop omdat er zeer veel van geproduceerd worden. De originele toepassing is het verdraaien van lamellen in airco systemen. Calibratie wordt dan gedaan door de lamellen een kant op vast te laten lopen (slip koppeling grijpt dan in, of de motor zelf blijft simpelweg hangen).
[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (34%)]
benleentje
Golden Member
Als je zoveel wielen on je karretje zet, heb je ook niet zo heel veel moment (koppel) per wiel nodig. Ik zou zelf gokken op minstens 120rpm voor de wielen.
IK had eerst een 120 90 rpm motor. Dat was echt veel te snel en had met een dia 10cm echt te weinig kracht op de langzame snelheid.
NU met deze 18 rpm motoren is de snelheid noig iets te hoog maar de kracht is goed.
Ik heb nu ook zo een kleine stappenmotor zoals hierboven en nog een iets grotere stappenmotor en ga hier nog wat mee testen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]