Dag, mijn grasmaaimachine (>30 jaar oude Wolf Carrera 40e) deed het tot nu toe nog steeds goed. Maar nu willen de messen niet meer vrij draaien. Met de hand gaat het heel zwaar. Er is een continue zware weerstand. Je kunt ze niet meer een zwieper geven zoals vroeger. De motor bromt alleen en houdt er dan wegens oververhitting mee op, denk ik. Mijn kleindochter ging ermee maaien en is nog niet allert op geluiden etc. Ze riep mij erbij toen hij al helemaal geen sjoege meer gaf. Ik dacht dat het weer aan de schakelaar lag omdat die het laatst liet afweten. Had ik gerepareerd (afgebroken deraadje). Maar toen ik hem nu na een paar dagen wilde repareren bleek dat het niet de schakelaar was maar de stroeve draaiing van de messen. Waar kan dat door komen? Het mes zit rechtsreeks aan as van elektrmotor denk ik.
Ik wil die machine liefst niet kwijt. Hij kan zelfs 40 cm hoog gras en onkruid aan. In heel laag tempo uiteraard. Weet iemand raad?

Op zondag 27 juli 2025 18:31:23 schreef marein:
Hij is vrij van aangekoekt gras en grasproppen, zoals ik hem al jaren schoon maak. Ik zal morgen nog eens kijken. De motor maakt het gebruikelijke geluid van als de messen geblokkeerd zijn door verstopte afvoer van gras. Maar dat is dus nu niet aan de orde. Ze draaien gewoon heel moeilijk. Ik heb de kap van de motor eraf gehaald en zag ook niets bijzonders.

Heb tekening van machine geupload. Messen rechtstreeks onder aan motor. Lagers zou idd het probleem kunnen zijn. Want ik vond hem de laatste tijd erg rammelen. Maar die lagers zie ik niet als onderdelen op de tekening staan. Zouden die wel te verwisselen zijn?

mogelijk is iets in de motor terecht gekomen , of lagers defect .
er kan door oververhitting plastic delen gesmolten zijn die vrij draaien verhinderen .
uit elkaar halen en kijken wat je tegen komt .

Is de machine regelmatig schoongemaakt? Zo niet dan kan het vuil zijn dat de boel blokkeert. In dat geval schoonmaken en hopen dat dat het probleem oplost.

Maar zo te horen grote kans dat de lagers defect zijn. Dat is op zich een simpele en goedkope zaak om te vervangen. Maar de vraag is nu of, en in hoeverre, de motor schade heeft opgelopen (verbrande wikkelingen) door onoordeelkundig gebruik. Misschien best eens open schroeven en wat foto's posten van de motor en de wikkelingen?

[Edit: overbodig te zeggen, maar let op uw veiligheid bij het werken aan een grasmaaier! Stekker eruit wanneer u eraan werkt! Bij werken aan m'n benzinemaaier verwijder ik altijd de bougie.]

Klinkt in elk geval als een mechanisch probleem (dat mogelijk secundaire, electrische schade heeft veroorzaakt).

Hij is vrij van aangekoekt gras en grasproppen, zoals ik hem al jaren schoon maak. Ik zal morgen nog eens kijken. De motor maakt het gebruikelijke geluid van als de messen geblokkeerd zijn door verstopte afvoer van gras. Maar dat is dus nu niet aan de orde. Ze draaien gewoon heel moeilijk. Ik heb de kap van de motor eraf gehaald en zag ook niets bijzonders.

heb zo'n wolfcraft eens open gehad, daar draaide de messen op een los asje met een snaaraandrijving. die snaar trok de boel nogal scheef en daardoor was het snaarwiel ingelopen op de bodemplaat. ook kan het dat de motor een rem heeft welke blijft plakken.

in andere machines ook al gehad dat het aslager kapot gelopen was. bronzen bus die compleet uit de behuizing was gelopen, werd einde verhaal.

Op maandag 28 juli 2025 11:55:22 schreef marein:
[...]
[qu[bijlage][bijlage][bijlage]ote]Op zondag 27 juli 2025 18:31:23 schreef marein:
Hij is vrij van aangekoekt gras en grasproppen, zoals ik hem al jaren schoon maak. Ik zal morgen nog eens kijken. De motor maakt het gebruikelijke geluid van als de messen geblokkeerd zijn door verstopte afvoer van gras. Maar dat is dus nu niet aan de orde. Ze draaien gewoon heel moeilijk. Ik heb de kap van de motor eraf gehaald en zag ook niets bijzonders.[/quote]

Op zondag 27 juli 2025 18:11:19 schreef marein:
Dag, mijn grasmaaimachine (>30 jaar oude Wolf Carrera 40e) deed het tot nu toe nog steeds goed. Maar nu willen de messen niet meer vrij draaien. Met de hand gaat het heel zwaar. Er is een continue zware weerstand. Je kunt ze niet meer een zwieper geven zoals vroeger. De motor bromt alleen en houdt er dan wegens oververhitting mee op, denk ik. Mijn kleindochter ging ermee maaien en is nog niet allert op geluiden etc. Ze riep mij erbij toen hij al helemaal geen sjoege meer gaf. Ik dacht dat het weer aan de schakelaar lag omdat die het laatst liet afweten. Had ik gerepareerd (afgebroken deraadje). Maar toen ik hem nu na een paar dagen wilde repareren bleek dat het niet de schakelaar was maar de stroeve draaiing van de messen. Waar kan dat door komen? Het mes zit rechtsreeks aan as van elektrmotor denk ik.
Ik wil die machine liefst niet kwijt. Hij kan zelfs 40 cm hoog gras en onkruid aan. In heel laag tempo uiteraard. Weet iemand raad?[...]

Heb tekening van machine geupload. Messen rechtstreeks onder aan motor. Lagers zou idd het probleem kunnen zijn. Want ik vond hem de laatste tijd erg rammelen. Maar die lagers zie ik niet als onderdelen op de tekening staan. Zouden die wel te verwisselen zijn?

[qu[attachment=0][attachment=0][attachment=0]ote]Op zondag 27 juli 2025 18:31:23 schreef marein:
Hij is vrij van aangekoekt gras en grasproppen, zoals ik hem al jaren schoon maak. Ik zal morgen nog eens kijken. De motor maakt het gebruikelijke geluid van als de messen geblokkeerd zijn door verstopte afvoer van gras. Maar dat is dus nu niet aan de orde. Ze draaien gewoon heel moeilijk. Ik heb de kap van de motor eraf gehaald en zag ook niets bijzonders.[/quote]

[Bericht gewijzigd door marein op (11%)]

[attachment=3][attachment=2]

wolf-713.pdf

[attachment=1]

Sorry, ik maak er een puinhoop van. Op de foto's zie je de el.motor. Aan het oranje eind vd as zitten de messen. Die as draait dus zwaar.

Als de as zwaar draait, dan is er iets mis met de lagers. Probeer om de waaier er af te krijgen. Daarna de 4 boutjes die de twee aluminium frampjes op de stator klemmen loshalen. Je kunt dan het framepje aan de kant van de waaier voorzichtig los tikken. Daarna de andere er af.
De lagers zitten op de as en in de framepje.

Wel even markeren hoe de framepjes op de stator zitten zodat bij montage ze weer op dezelfde plek gemonteerd kunnen worden.

Je advies komt te laat. Maar wie weet nuttig voor een volgende keer. Ik zal alle suggesties noteren. Voor nu draait de machine weer met rustig zoemend geluid en is het gras alweer voor een groot deel afgemaaid. Over een paar dagen ga ik er met de opvangbak en lagere maaistand nog een keer overheen.

Ik zie dat een bericht dat ik eerder schreef niet is aangekomen. Nadat ik wat WD-40 langs de as in de motor heb gespoten op plekken waar hij in de constructie verdween kreeg ik er weer beweging in. Heb hem teruggeplaatst en aangesloten. Hij draaide wonderlijk goed zonder messen. En mèt messen daarna. De zaak weer ingebouwd en ben nu de hoge bende aan het om

maaien zonder bak in hoogste stand. Over een paar dagen mèt bak in lagere stand. En dan beslis ik of ik de maaier (zelfde maar iets minder oud) die ik op Marktplaats had gereserveerd nog wel zal kopen.....
Dank voor alle reacties!

Is het niet de motorrem die niet meer loskwam? Ik heb een quasi identieke gehad, bij het in- en uitschakelen hoorde je een duidelijke "klak" van de rem. De remschoen wordt bij het inschakelen door het magnetisme naar binnen getrokken en dat hoor je luid en duidelijk. Ik denk dat je de rem op jouw foto's kan zien zitten, net voorbij het onderste lager.

In ieder geval, goed dat de machine het weer doet, oersterk chassis, dit soort kwaliteit kan je vandaag niet meer krijgen. Let wel even op met die motorrem, de kans is groot dat die na de WD40-douche niet veel meer doet en de messen lang na het uitschakelen blijven verder draaien!

Ja dat zou heel goed kunnen. Dat lange nadraaien viel me inderdaad op. Kan ik daar nog iets aan doen om die rem weer te laten werken?

Met een oplosmiddel (IPA) het vettige spul van de remschijf/trommel en schoenen af prutsen. Gedoe. Misschien gaat het vanzelf over. Maar tot die tijd: niemand anders dat ding laten hanteren. En zelf goed uitkijken met dat lang uitdraaien.

Deze motor heeft geen mechanische rem. Als er een rem zou zijn dan zit deze direct onder ventilator en daar zit niets. Een rem is groot en plat en die druk tegen de ventilator aan die dan ook een onderdeel val de rem is.

Eventueel kan er een elektrische rem inzitten en dan moet het remmen moeten werken via de schakelaar. Tegenwoordig is dat een regel vanuit de EU dan een motor niet te lang mag nalopen en dat was vroeger niet. En dat zit het er ook niet in.

Het langere nalopen zal dan wel komen omdat de lagers weer wat olie hebben.

Nadat ik wat WD-40 langs

WD40 is een hele dunne olie terwijl er in de lagers vet hoort te zitten. En zeker WD40 is zo dun dat het heel snel vervliegt, het beste is dan om er nog wat vet uit een spuitbus erin te spuiten.
Ketting olie van de fiets zou nog wel kunnen dat is gemaakt om aan de ketting te plakken en dat zal dat ook wel doen in het lager.

als wd40 helpt gok ik bronzen glijlagers en die houden het op wd40 wel weer een tijdje vol. kogellagers in een grasmaaier is hopeloos, komt hoe dan ook zand in. heb een klein ploegje welke ook een motor had met kogellagers en zand. ding begaf het vrij snel al, wrs de reden dat het in de bak lag. heb er toen een boormachine ingebouwd waar de slagmechaniek van stuk was. raar genoeg heeft het ding nu veel meer power als met de oude motor. beiden toch 800W :P

De wikkelingen van de motor zien er nog goed uit. Ik zou in elk geval zeker zuinig op deze grasmaaier zijn, de motor ziet er nog ouderwets degelijk uit. Een nieuwe grasmaaier gaat een stuk minder zijn, vrees ik.

Is nu zaak te achterhalen of het probleem in de lagers zit/zat, of in de rem.

Een familielid vroeg me ooit zijn watergekoelde diamantzaag (voor in de bouw) te repareren. Motor was volledig verbrand en er was bijkomende schade aan de behuizing, allemaal omdat één van z'n personeelsleden ondanks problemen gewoon bleef doordouwen met die zaag tot de machine volledig in de soep lag. Jammer, want anders was het met een paar lagertjes van in totaal 15 euro weer een z.g.a.n. machine geweest. Was toch een apparaatje van 1800 euro dat nu de kliko in kon....

raar genoeg heeft het ding nu veel meer power als met de oude motor. beiden toch 800W

Nadat de oude motor verbrand was heb ik 1-fase 3pk (2.4kW) motor van m'n hakselaar (de motor lijkt qua constructie trouwens verdacht veel op de grasmaaiermotor van OP, en was ook uit Italië) vervangen door een 2.4kW 3-fase motor. Verschil van dag en nacht, ongeacht het feit dat ze hetzelfde nominale vermogen en toerental hebben.... De 3-fase motor douwt lekker door waar de 1-fase motor begon te zweten.

Die 3-fase motor houdt het nu alweer een decennium vol (moest een paar maanden geleden wel de as lassen - was niet triviaal, staal van de as was C40, maar met wat trucjes toch goed gelukt). Het aluminium huis/frame van de oude 1-fase motor had ik trouwens ook al een paar keertjes moeten lassen. Zo'n hakselaar vormt toch een erg vervelende belasting....

Die oude Wolf van mij blijkt een goede oververhittingsbeveiliging te hebben. Ben blij dat die motor er na 40 jaar nog zo goed uitziet volgens jullie. Ik verbaas me over de simpelheid van de machine. Ik heb alleen wel eens een schakelaartje moeten vervangen. Was nog gewoon te koop. En de opvangbak, waar ik met duct tape de gaten had dicht geplakt, kwam een keer gratis langs op Marktplaats.

als er een probleem komt, maakt de aanloopcondensator veel kans. hoewel die oude dingen nog goed chemisch zijn en lang meegingen.

Ik had een aantal jaren terug bij een storing al eens een nieuwe condensator gekocht. Die heb ik nog steeds ongebruikt liggen want die hielp niet. Het bleek aan een schakelaar te liggen....